Pikkasen taas etenee tämä Arcus II-proggis. Näistä kuvista näkee jo sen, miten tuo kangas käyttäytyy putkien välissä eri muodoissa.
Jos ihmettelette sivukangasta, niin se kiinnitetään sisäpuolelta t-tankoon, joka kääntyy pyörien mukana ja vetää samalla joustavaa kangasta pois pyörän edestä. Näin saadaan pienempi kääntösäde. Ja kyllä, siihen tulee lokasuojat.
Takakangas voidaan irrottaa alareunasta ja näin päästä helposti käsiksi pyörälaukkuihin. Sulkeminen tapahtuu sitten yksinkertaisesti venyttämällä kangas taas putken yli.
Proto tuolla rakentuu pikkuhiljaa ja laitan kuvia, kunhan on jotain näytettävää.
Liitteet
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Homma jatkuu, nyt on elektroniikka hankittu ja kasattu
Päädyin Grinin ja Mac-moottorivalmistajien uuteen yhteistyöllä kehittämään GMAC 8T-moottoriin.
gmac8t_2.jpg (50.09 KiB) Katsottu 3093 kertaa
Se on takoitettu raskaampiin pyöriin ja siinä on monia mielenkiintoisia ominaiosuuksia. Se on vaihteeton ja pitää sisällään jopa pakin, sekä regeneratiivisen jarrutuksen ja erittäin tehokkaan energian talteenoton. Sähköistä jarrutusta on mahdollista säätää oikeanlaisella jarrukahvalla portaattomasti. Tällä tavalla voidaan jarruttaa tehokkaasti ilman, että käytetään mekaanisia jarrulevyjä lainkaan. Tämä on tarpeen jatkosuunnitelmissa, kun matkani suuntana on jossain vaiheessa Alpit ja Norjan vuoristo. Eipä tarvitse käyttää jarruvarjoja, niin kuin kinnerikuskeilla Alpeilla on tapana.
Tässä https://electrek.co/2019/07/10/grin-tec ... hub-motor/ hyvä artikkeli moottorista
Kontrolleri on myös erittäin tärkeä osa kokonaisuutta. Valitsin saman firman Phaserunner 10SV:n.
Se on pieni ja pippurinen paketti, jossa on uusi Higo L1019-liitin. Kontrolleria voi helposti ohjata Macilla tai PC:llä USB:n kautta.
phaserunner_l10_sv_1.jpg (30.98 KiB) Katsottu 3093 kertaa
Hankin myös Erider T9N-poljinaturin, jonka avulla on helppo säätää oman voiman vaikutusta moottoriin tehoihin.
Tällaisella anturilla saadaan säädettyä todella tarkkaan se minkälainen ajotuntuma tulee olemaan. Poljinvoiman suhde moottorin tehoon on portaattomasti säädettävissä. Jos vertaa esim. Shimanon keskimoottoreihin, joissa on sisäänrakennettu poljinaturi, niin niissä joutuu tyytymään tehtaan asetuksiin, ellei sitten hanki parin sadan euron lisäpalikkaa, jolloin pääsee itse "puukottamaan" asetuksia. (Ja sekin toimii vain PC:llä, Mac-miehen huom.) Tämän anturin asennusta varten piti irrottaa ne rattaat ja sainkin Rikulta pikaisesti ohjeet ja väkersin itse sopivan työkalun.
Lyhyemmät kammet täytyy vielä hommata näiden 162mm:sten tilalle.
Kaikkea tätä ohjaamaan tarvitaan tietyst Cycle Analyst V3. Tämä uusin versio on todella monipuolinen ja tutustumista riittää.
Pienen pintaraapaisun aiheesta saa katsomalla tämän videon
Onhan tämä melkoinen paketti, mutta kaiken takana on myös ajatus osallistua jossain vaiheessa SunTrip-kisaan aurinkokennoversiolla. Kokonaisuus on siis suunniteltu niin, että aurinkokennolataus on myöhemmin helppo lisätä. Tuolla 1512Wh akkukapasiteetilla ajelee kyllä kinnerilla 150-200 km päivämatkoja. Laturina on tehokas 5A:n laturi, jolla nämä akut lataa täyteen kuudessa tunnissa eli 3h per akku. https://www.thesuntrip.com/
PS SunTrip Europe 2021 ei tulekaan Suomeen saakka.
Täytyy antaa kiitokset Akkutehtaan Timo Salolle asiantuntevista ohjeista.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Tämähän alkaa kuulostaa jo joltain! Suoravetomoottori on hyvä valinta ja kunnon akkupaketti. Tuommonen 150-200km on minimivaatimus huolettomaan käyttöön. Onko kummatkin akut yhtäaikaa kytkettynä vai vuorotellen? Kuinka kovaa moottori pyörii vapaasti ilmassa rajoittamatta? Minkä hintaiseksi tällainen setti muodostuu?
Moottorin kyljessä lukee 10,2 rpm/V. 50 voltilla se tarkoittaa 510 rpm. 559 takakiekolla tuo tarkoittaisi reilua 60 km/h.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Akut on tällä hetkellä erilliset ja saadaan vaihdettua piuhoja irrottamalla. Seuraavana onkin sopivan kytkimen etsiminen, jolla saisi kätevästi vaihtamisen tehtyä. Vinkkejä otetaan vastaan. Venepuolella sellaisia ainakin on. Akkujen lataamisesta kuormitettuna on minulla nyt kahdenlaista tietoa. Kunhan saan varmistettua tämän, niin voin päättää, voiko akut kytkeä rinnakkain. Hintaahan tälle paketille tulee reilusti. Ovh-hinnat on 3000€:n luokkaa.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Jäi hieman epäilyttämään tuo alamäen laskeminen ilman jarruvarjoa pelkän sähköjarrun varassa. Kokeilin Kreuzotterilla Questin arvoilla ja tulos oli, että latausteho pitäisi olla 10% mäessä reilun kilowatin, jotta vauhti pysyisi 40 km/h, tai hieman alle 500 W, jos mäki on 5%. Tuo kilowatin jarrutusteho vastaisi noin 20 Ampeerin jatkuvaa keskimääräistä latausvirtaa, mikä vaatii ehdottomasti akut rinnan, jotta voisi toimia, vaikka latauselektroniikka sen kestäisikin.
Questilla alamäkeen.png (134.57 KiB) Katsottu 3077 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tässä puhutaan nyt kahdesta eri asiasta. Hidastaminen risteykseen tai jarruttaminen lyhyen mäen alla tuottaa energiaa vain kymmenkunta kilojoulea energiaa (kilowatin teholla kymmenen sekuntia), eikä lämmitä niin elektroniikkaa kuin moottoriakaan liikaa. Tuo määrä energiaa mahtuu akkuun helposti aina, jos sillä on vähänkään ajettu. Vuoristossa tuota 400-800W, tai jopa 1 kW jarrutustehoa on tarjolla pitkiä aikoja, jopa kymmeniä minuutteja, jolloin lämpöongelmat ehtivät muodostua ja akun virranottokyky joutuu tiukoille.
Näitä mainosmiesten höpötyksiä, kuten kaikkea viestintää, pitää katsella kriittisesti, aina mielessä kysymys: "voiko tuo olla noin". Sekin pitää huomata, että tämän videon moottori on 20% vääntävämpi 8,1 rpm/V ja vastaavasti hitaampi kuin Arcukseen hankittu 10,2 rpm/V.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Akut on tällä hetkellä erilliset ja saadaan vaihdettua piuhoja irrottamalla. Seuraavana onkin sopivan kytkimen etsiminen, jolla saisi kätevästi vaihtamisen tehtyä. Vinkkejä otetaan vastaan. Venepuolella sellaisia ainakin on.
Mä en kans usko että. Gers toimii vuoriston pitkissä alamäissä. Niissä on niin paljon tarjolla energiaa, että ei se yksinkertaisesti mahdu akkuun.
.. Tai ainakin tommonen mutu mulla on ennen kun äkkiä hieman räknää..
Jos sun akkukapasiteetti oli 1500wh eli energiana 5.4MJ.. Jos ajattelee että laite konaisuutena painaisi noin 100kg ja se nostetaan 1000m korkeuteen sitoutuu siihen noin 1MJ potentiaalienergiaa.
Jos latauksen hyötysuhde olisi vaikkapa 80 prosenttia, saisi kinnerillä lasketella 5.4MJ/0.8MJ/Km...
.. Vajaan seisemän kilometriä alaspäin ennen kuin täysin tyhjä akku olisi täynnä! Laskinkohan oikein! Jotenkin tuntuu hurjalle että menisi akkuun niin paljon energiaa että nostaisi kinnerin liki 10km korkeuteen!