Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry
Tuossa kuvassa näkyy esimerkki, miten naruperän jousto hoidetaan kumilenkeillä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuossa kuvassa näkyy esimerkki, miten naruperän jousto hoidetaan kumilenkeillä.
Mä kokeilin ihan suoraan laittaa vaan neliöön noihin rengasta lähinnä oleviin vihreisiin kiinnikkeisiin. Toki alapuolelle.
Aivan liian lyhyet jännevälit.
Kokeile tuollaisia pitkiä naruja ja ehkä tuki saranakohtaan?
Kovin tulee narulle kuormaa ja on säädöille tarkka, jos naru kulkee muutaman millin päästä nivelestä.
Helposti saatavista naruista nailoniset ovat joustavimpia, jollei aivan kumiköysilinjalle lähde.
Ilman erillistä joustoelementtiä narun mitoitus muuttuu paljon tarkemmaksi kuin vetämällä narua kumilla keskeltä sivuun. Jälkimmäistä on helppo säätää sivuun vedon määrällä. Ensimmäinen vaatii joko narun tai vipusuhteen vaihtamisen. Lisäksi hankautumisvaraa ei juurikaan voi olla, jos narun pitää joustaa, muttei katketa.
Ei sillä. Itselläni on ollut tarkoitus testata omassani nailonnarua yksinään. On vaan jotenkin jäänyt
100mm maavarasta ei ollut aikomuksena tinkiä - ainakaan paljon. Puuilossa oli M6-kierteellä olevia silmukkaruuveja. Ehkä sellaisen läpi voisi toimia.
Alustavien kokeilujen perusteella en ole olenkaan varma narun sopivuudesta peräkärryn joustoksi.
Eihän tossa muuta vikaa ole kuin se, että naru menee hirveän läheltä haarukan niveltä. Se tekee mitoittamisesta äärimmäisen tarkkaa.
Toimivissa ja hyväksi havaituissa narujousituksissa naru kulkee kaukana nivelestä, joten sen säätöihin saaminen ei vaadi kellosepän työtä.
Tuohon vaan haarukan kulma runkoon nähden alaspäin, jotta siihen saa narulle järkevän kulman ja runkopalkkien väliin kangaspussi kuormatilaksi, niin ei mene kokonaan uusiksi.
Eikö se laske tavoiteltua 100mm maavaraa? Ehkä voisi laittaa nuo lenkit, joiden läpi naru menee, takahaarukan puolelle. Silloin niitä voisi tuoda ulommaksi (alaspäin).
Naru menee tosiaan läheltä niveltä, mutta myös se on ongelma, ettei mikään pidättele takahaarukkaa menemästä väärään suuntaan. Kumi- tai iskarijousitus pysyy samoissa kohdin kokoajan. Sama nostaako vai mitä kärrylle tekee.
Edit: Siis laske maavaraa.
Maavaranhan saat aivan minkä haluat. Runkoputki vaan ylemmäs niin johan nousee.
Narujousto joutunee nyt hyllylle. Siirryn ajatuksissa takaisin kumiseen joustoon. Pitää pohtia sille kiinnikkeitä ja paikkaa.
Lisäpohdintana olisi ottaa kiekon pyörimisenergiaa talteen ja integroida tähän myös tuulimylly ( Hackaday.com ).
Voiskos auton koneppelillekkin laittaa kovaan tuuleen myllyn, mikä pyörittäis peräkontissa olevaa ropelia.. Varmasti kulkisi melkeen ilman pensaa.
Tää tuulimylly nostattelee hymynkaretta siihen malliin, notta kansa haluaa ehdottomasti kuulla aiheesta jatkoa
Eikä oteta sit liian vakavasti tätä!
Joo, tuulimylly kiinnostaa ja kiekon pyörimisenergiaa on vaikea ottaa talteen ”ilmaiseksi” muuten kuin jarrutuksessa.
Taitaa joku asiaa tarkemmin miettimätönropelihattu olla ideoinut laittaa ropelin sähkömoottorirenkaasen ja yrittää parkissa ollessa kerätä tuulienergiaa akkuun.
Linkkä lukematta Veikkaan siis.
Aurinkopaneelilla taitanee päästä kuitenkin parempaan paino-/vaiva-/ jne hyötysuhteeseen, kuin kuskata lapoja mukana ja viritellä ne pakissa vanteeseen ja sit hinata kärry kuusennnokkaan..
Unohdatte, että tämä on myös eräkärry. Kärryn työntämisestäkin saa energiaa. Meren rannassa tuulee aina eikä sen tuulimyllyn tarvitse ajossa olla ojossa. Jos avaa tuon tuulimyllylinkin, siellä tulee noin 3kg painoinen stepperimoottorista tehty tuulimylly retkeilykäyttöön. Yhdelläkin reissulla tuuli koko yön varsin navakasti, joten sillä olisi virtapankkia lataillut.
Eikä aina kaikkea tehdä vaan hyödyn nimissä vaan ihan huvikseenkin. Ja pitäähän se 20 kg pudotettu elopaino korvata jollain. Tuntuu muuten liian erilaiselta. 100 W aurinkopaneli säätimen kanssa painaa noin 3 kiloa.
"Electricity With Stepper Motors"
http://www.reuk.co.uk/wordpress/wind/el ... er-motors/
Aihe on hieman muhinut takaraivossa. Sähkön tuotannon ideani on:
Aurinkopaneli 100W 18Vdc: https://eroaverkosta.com/product/10/sol ... nkopaneeli
Akkulaturi 12-24Vdc 125W -> 42V 3A: https://enerprof.de/en/chargers/ebike-b ... 36v-3a?c=0
Askelmoottori 24V 0,7A 0,9ast: https://www.partco.fi/fi/saehkoemekanii ... z049b.html