PW kirjoitti:vois jo sijottaa kunnon luistimiin
Vai oliskos nauhahiomakone teeseitsemiehelle mielekkäämpi sijoitus?
PW kirjoitti:vois jo sijottaa kunnon luistimiin
Vai oliskos nauhahiomakone teeseitsemiehelle mielekkäämpi sijoitus?
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:vois jo sijottaa kunnon luistimiin
Vai oliskos nauhahiomakone teeseitsemiehelle mielekkäämpi sijoitus?
Heh, aloin jo kirjoittaa täsmälleen samansisältöistä viestiä edellisellä sivulla, kun huomasin, että löytyy vielä lukematon viesti seuraavalla sivulla. Siellähän se sitten oli, joosehan kirjoittamana minun juuri aikomani viesti.
Kärjen keventäminen, eli tässä tapauksessa kulmarautaosan siirtäminen eteen päin, tai kantaosan lyhentäminen, keventää keulan kuormaa ja vähentää murtamista. Etenkin takaluistimissa näyttäisi olevan kuorma liian edessä. Samoin muutama lekan isku luistimen kärkiosaan alhaalta päin voisi sitä loivasti taivuttaa. Tai Härskin ehdottamat hitsipalot kulmaraudan laippoihin niitä kutistamaan.
Laita linjari luistimen alle, jotta näet valoraon leveydestä, mistä kohdasta pitää hioa tai taivuttaa. EIköst tuolla edellä ollut tästä linjarin käytöstä teroituksessa videokin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Aina ne yllyttää teeite hommiin
Kaveri tuossa kävi rannassa kattomassa, uhkas leikkauttaa laserilla luistimet tähän. Katotaan voinhan näitä terotella siihen asti kun ne tulee - voi mennä ensi kauteen.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vähän jo kutkuttas tehdä vähän pienempi ja kevyempi T-rungolla ja siihen optarin takila Ois helppo tehdä, yks hitsaussauma runjoon ja emäputki paikalleen. Tän purren luistimet menis heittämällä paikoilleen, vantteja ei tartte.
Ehkä se kovassa tuulessa jaksas satakilostakin viedä, hyvällä jäällä. Tai jos joku juniori innostus koittamaan.
Ja ens kaudeksi isompi, mihin mahtuu pari kaverii vaikka litin takilalla.
Niin, pitäähän mastojalka värkätä mut helppo ja nopee kuitenkin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Joo, pistä tehden vaan. Kohta olevan jäidenlähdön jälkeen ei enää löydy intoa
Käsipelillä vähän hioin takaluistimien etu- ja takaosaa. Kunnon tuuli oli taas ja sain useemman kerran ajella ees taas satama-altaassa, tuntumaa siis tuli.
Kovassa sivuvastasessa pyrkii nousemaan tuuleen, eli joutuu ohjaamaan myötäsen suuntaan tai lähtee sivuluisuun koko laite. Eli mastoa vois kai siirtää vähän eteen päin.
Vastatuulikäännöksiä harjottelin ja jokunen onnistuikin, tosin hyvin hitaasti. Etuluistin ei pidä käännöksissä ja luistaa sivuttain. Vauhti hiljenee, eikä välttämättä enää käännöksen jälkeen lähde liikkeelle. Seuraavaks meinasin hinkata etuluistimen kaarevaks ja kokeilla auttaako yhtään.
Yllättävän vakaa on laite, yhtään ei nosta takajalkaa - onkohan liian pieni purje?
Mutta parhaat vedot tänään ja suupieliä vetää ylöspäin. Eläkeläinen ei oo terve jos ei leiki
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Käsipelillä vähän hioin takaluistimien etu- ja takaosaa. Kunnon tuuli oli taas ja sain useemman kerran ajella ees taas satama-altaassa, tuntumaa siis tuli.
Kovassa sivuvastasessa pyrkii nousemaan tuuleen, eli joutuu ohjaamaan myötäsen suuntaan tai lähtee sivuluisuun koko laite. Eli mastoa vois kai siirtää vähän eteen päin.
Vastatuulikäännöksiä harjottelin ja jokunen onnistuikin, tosin hyvin hitaasti. Etuluistin ei pidä käännöksissä ja luistaa sivuttain. Vauhti hiljenee, eikä välttämättä enää käännöksen jälkeen lähde liikkeelle. Seuraavaks meinasin hinkata etuluistimen kaarevaks ja kokeilla auttaako yhtään.
Yllättävän vakaa on laite, yhtään ei nosta takajalkaa - onkohan liian pieni purje?![]()
Mutta parhaat vedot tänään ja suupieliä vetää ylöspäin. Eläkeläinen ei oo terve jos ei leiki
Aika jännä, että etuohjattava nostaa tuuleen. Tuo johtuu purjeen aerodynaamisesta momentista, jota esiintyy kaarevilla kantosiipiprofiileilla. En olisi uskonut, että tuota ilmenee purjeilla. Toisaalta eihän tuota voi huomata, kuin etuohjattavalla, jollaisia purjeveneet harvemmin ovat. Omassa purjekelkassa mastonjalka osui ilmeisesti vahingossa oikeaan paikkaan.
Varmasti hyvä idea tuo kaarevuus etuluistimen ohjausvoimien parantamiseen. Koita taivuttamalla ensin tuon etuluistimen kölikaaren kanssa. Pääset vähemmällä hikoilulla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Käsipelillä vähän hioin takaluistimien etu- ja takaosaa. Kunnon tuuli oli taas ja sain useemman kerran ajella ees taas satama-altaassa, tuntumaa siis tuli.
Kovassa sivuvastasessa pyrkii nousemaan tuuleen, eli joutuu ohjaamaan myötäsen suuntaan tai lähtee sivuluisuun koko laite. Eli mastoa vois kai siirtää vähän eteen päin.
Vastatuulikäännöksiä harjottelin ja jokunen onnistuikin, tosin hyvin hitaasti. Etuluistin ei pidä käännöksissä ja luistaa sivuttain. Vauhti hiljenee, eikä välttämättä enää käännöksen jälkeen lähde liikkeelle. Seuraavaks meinasin hinkata etuluistimen kaarevaks ja kokeilla auttaako yhtään.
Yllättävän vakaa on laite, yhtään ei nosta takajalkaa - onkohan liian pieni purje?![]()
Mutta parhaat vedot tänään ja suupieliä vetää ylöspäin. Eläkeläinen ei oo terve jos ei leikiAika jännä, että etuohjattava nostaa tuuleen. Tuo johtuu purjeen aerodynaamisesta momentista, jota esiintyy kaarevilla kantosiipiprofiileilla. En olisi uskonut, että tuota ilmenee purjeilla. Toisaalta eihän tuota voi huomata, kuin etuohjattavalla, jollaisia purjeveneet harvemmin ovat. Omassa purjekelkassa mastonjalka osui ilmeisesti vahingossa oikeaan paikkaan.
Varmasti hyvä idea tuo kaarevuus etuluistimen ohjausvoimien parantamiseen. Koita taivuttamalla ensin tuon etuluistimen kölikaaren kanssa. Pääset vähemmällä hikoilulla.
Vaikee sanoo, kuinka paljon purren käytös muuttui kun siirsin mastoa n. 40cm taakse - ne ekat päivät oli sen verran jännää sähellystä, ettei pysty vertaamaan. Mutta siirrän seuraavaks etummaiseen putkeen, joka on myös pystymmässä, josko siitä saa lisä tuntumaa.
Etuluistin ei oo kulmaraudasta, vaan paksua ruostumatonta levyä. Voishan senkin tehdä kulmaraudasta, tuntuu vaan, ettei kulmaraudalla saa sivuttaispitoa kun se terä on kumminkin vähän pyöreä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Vaikee sanoo, kuinka paljon purren käytös muuttui kun siirsin mastoa n. 40cm taakse - ne ekat päivät oli sen verran jännää sähellystä, ettei pysty vertaamaan. Mutta siirrän seuraavaks etummaiseen putkeen, joka on myös pystymmässä, josko siitä saa lisä tuntumaa.
Etuluistin ei oo kulmaraudasta, vaan paksua ruostumatonta levyä. Voishan senkin tehdä kulmaraudasta, tuntuu vaan, ettei kulmaraudalla saa sivuttaispitoa kun se terä on kumminkin vähän pyöreä
Sitten se etuluistin täytyy vaan terottaa syvälle v-pohjalle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tänään vähemmän tuulta, eikä sekään oikeen sattunut satamaan. Jokusen kerran kuitenkin sain vedeltyä ees taas. Etuluistimen smirkelillä veistin V-muotoon, varmaan yli 100 astetta vielä. Vaikka tuulet eiliseen verrattuna oli kovin erilaiset, tuntu luistin purevan käännöksissä vähän paremmin.
Puuskassa takaluistimet sortaa, en nyt oikeen saa tolkkua, oliko eilenkin kyse perän luisumisesta, vai keulan nousupyrkimyksestä - vai onko sama asia ehkä molemmista, toinen aiheuttaa toista.
Nyt oli masto vähän taaempana ja pystymässä. Ilmeisesti kuitenkin takaluistimiinkin pitäs saada terävyyttä.
Testit jatkuu, huomenna voi olla väli päivä, tuulta muistaakseni vähemmän ja ei tuo jääkään vahvistu. Perjantaina taas pakastaa ja tuuleekin ehkä vähän enemmän.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vähän tunnelmaa
Ja sama toiseen suuntaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Päässäni vielä pyöritellyt optimistitakilaista jääpurtta ja sen rakenteita. Veneveistäjä kaverinikin innostui sen verran, ett kaivoi Optimisti-dn:n piirustukset koneelleen. Hän tekee aina piirrustusten mukaan, itse mietin olemassaolevat materiaalit ja helpoimmat työtavat - ehkä myös sitä, voiko jonkun asian tehdä toisella tavalla, jopa paremmin - koska aina voi.
Virallisessa Optari-dn:sä on takilaan lisätty vantit koska maston jalkana on jonkinlainen pallonivel. Normaalistihan optarin mastossa ei ole vantteja vaan vain juurestaan tuettu n. 25cm matkalta.
Onko tuosta nivelöinnistä jotain hyötyä? Jos on, voisko sen tehdä paksusta hydrauliikkaletkusta? Vois luulla, ett se antas maston sopivasti kallistua, vanttien varaan.
Pitääpä mennä penkomaan josko sopivaa letkua olis jemma nimisessä piilossa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Edellisessä viestissään PW tuli ilmaisseeksi erinomaisella tavalla seikan, joka on ollut Nojapyöräfoorumin rakenteluosion ydin, tai motto:
Itse mietin olemassaolevat materiaalit ja helpoimmat työtavat - ehkä myös sitä, voiko jonkun asian tehdä toisella tavalla, jopa paremmin - koska aina voi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Optarin purjeen piirustukset tässä, jos joku innostuu.
Lappeenrannassa on vuosia ollut jääpursi harrastaja, jonka viimesen purren hiffasin instasta kuin venytetty kinneri luistimien päällä ja kulkee kuulemma 150km/h. Tänään kaveriltani kuulin, ett tekee itse vehkeensä, purjeita myöten. Taidan tehdä vakoilureissun naapurikaupunkiin pe tai la jos vaikka yhyttäisin hänet Piensaimaalta
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.