Sivu 8/20
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 27 Helmi 2023, 08:14
Kirjoittaja Jarcco
Polkumies kirjoitti: ↑26 Helmi 2023, 19:05
Entäs kierretanko väliakselina? Turhia kierteitä voisi hioa pois ja kierteitä voisi myös hyödyntää rattaiden kiinnityksissä. 8.8-pulttien myötöraja on lähes tuplasti verrattuna esim tuon Puuilon akselin S355J2-teräkseen. En siis tiedä näistä asioista juurikaan, mutta isompi on parempi?
8.8 kierretangon myötötaja on 640 MPa. Kierteen pohjassa sitä kuitenkin heikentää lovivaikutus, joten esim. M16 taitaa olla jopa heikompi kuin 16 mm vedetty S355 akseli. Kiinnityksissä mutterit pitäisi heftata kiinni, joka heikentää akselia lisää. Laita väliakseli pyörimään nopeammin kuin pyörät niin momentti pienenee. Painon kannalta paras olisi valita putkiakseli.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 27 Helmi 2023, 12:01
Kirjoittaja tm
Samoilla linjoilla kuin Jarcco, eli mieluummin sileäpintainen pyörötanko/putki väliakseliksi.
Oliko sulla tuo laskennassa käytetty vääntömomentti arvioitu millä poljinvoimalla ja välityksellä?
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 27 Helmi 2023, 14:45
Kirjoittaja Polkumies
tm kirjoitti: ↑27 Helmi 2023, 12:01
Oliko sulla tuo laskennassa käytetty vääntömomentti arvioitu millä poljinvoimalla ja välityksellä?
200Nm. Taisin miettiä sitä keskiömoottorin 160Nm vääntöä ja laitoin siihen vähän päälle. 1:1 välityksellä poljinkeskiöltä väliakselille.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 27 Helmi 2023, 19:37
Kirjoittaja tm
Jaa niin kun sulla oli 1 kW Bafang BBSHD kiikarissa...
Eipä sillä, luomunakin pystyy liikkeellelähdössä hetkellisiä vääntöpiikkejä luomaan, mutta heti kun kampikierrokset kasvaa, niin huiput pienenee.
Ja tehokkaan sähkömoottorin kaverina on luonnollisesti lyhyet kammet -> kuskin luoma vääntömomentti pienenee ja kierrokset kasvaa
.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 08 Maalis 2023, 18:26
Kirjoittaja Polkumies
Aliexpressistä tuli väliakselille vapaarattaat adaptereineen ja jarrulevyn kiinnitykseen sopivat rattaat takapyörien napoihin kiinnitettäviksi. Alkaa olemaan kasassa tarvittavat osat, joten pakko kai joskus on jotain rakentaakin 
Vielä siitä väliakselista... entä jos käyttää ylikokoista kierretankoa materiaalina ja sorvaa siitä kierteet pois? Onko 8.8 parempi materiaalina kuin S355?
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 08 Maalis 2023, 19:38
Kirjoittaja Nojanalle
Nuo kieretangot ovat aika pehmeetä tavaraa. En kyllä itse sitä käyttäs .
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 17 Heinä 2023, 23:41
Kirjoittaja Polkumies
Kasaan kiekkoja tähän pyörään... ekat rakentamani kiekot ikinä. 406-vanteet ja laitan kaksi pinnaa ristiin. Otin mallia toisista 406-kiekoista, mutta niissä pinnat on laitettu tokan risteävän pinnan alta ja siinä tulee aika raju mutka pinnaan. Kasasin kuvan kiekon laittamatta ollenkaan kummankaan risteävän pinnan alta.

- 2 ristiin.jpg (168.95 KiB) Katsottu 1319 kertaa
Kumpi parempi? Mielipiteitä ennen kuin kasaan kaikki neljä väärin? 
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 18 Heinä 2023, 00:04
Kirjoittaja Wacky
Laita nyt ihmeessä ristiin jotta pinnat tukee toisiaan. Kiekko kestää paremmin sillai kasattuna.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 18 Heinä 2023, 00:13
Kirjoittaja tm
Yleensä opetetaan kokoamaan kiekko niin kuin sun mallikiekossa, eli pinnan pujotus toisen ali. Siis pinnat vääntyen. Jotkut väittävät kiekosta tulevan näin tukevamman jne. Itse olen koonnut kiekkoja vain noin, eli ei omakohtaista kokemusta onko tuolla oikeasti vaikutusta. Vähän epäilen etenkään noin pienellä kiekkokoolla, jos vaan huolehtii riittävästä ja tasaisesta pinnojen kireydestä.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 18 Heinä 2023, 00:34
Kirjoittaja Polkumies
622-koossa kolme ristiin -tyylissä laitetaan yli-yli-ali? Siitä mietin että otetaan noi ekat kaksi ylitystä ja jätetään vika risteys tekemättä... mutta vaihdetaanpa nyt yli-ali-tyyliin kun vielä ehtii.
Mallikiekossa jotenkin ikävän näköinen mutka:
Vaihdoin nyt tokan risteyksen ali:
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 18 Heinä 2023, 22:36
Kirjoittaja Polkumies
Laakerit lähimmäksi ristiniveliä vai mitä? Tasauspyörästö jää vaan kellumaan aika pitkän matkan päähän laakereista mutta onhan se molemmin puolin tuettu.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 19 Heinä 2023, 15:36
Kirjoittaja Jarcco
Polkumies kirjoitti: ↑18 Heinä 2023, 22:36
Laakerit lähimmäksi ristiniveliä vai mitä? Tasauspyörästö jää vaan kellumaan aika pitkän matkan päähän laakereista mutta onhan se molemmin puolin tuettu. laakerit.jpg
Kumpikin akselinpuolikas on vain yhdestä kohtaa laakeroitu runkoon. Vaikka ne tukeutuu toisiinsa tasauspyörästön kautta, ei se silti vastaa yhtenäistä akselia koska laakereissa on välystä. Eli 2 laakeria per akseli olisi suositus.
Tiesit varmaan että Samagagan asennusohje löytyy tuolta?: http://www.samagaga.com/DownloadAll.aspx
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 19 Heinä 2023, 16:34
Kirjoittaja Polkumies
Jarcco kirjoitti: ↑19 Heinä 2023, 15:36
Kumpikin akselinpuolikas on vain yhdestä kohtaa laakeroitu runkoon. Vaikka ne tukeutuu toisiinsa tasauspyörästön kautta, ei se silti vastaa yhtenäistä akselia koska laakereissa on välystä. Eli 2 laakeria per akseli olisi suositus.
Tiesit varmaan että Samagagan asennusohje löytyy tuolta?: http://www.samagaga.com/DownloadAll.aspx
Ai käyttöohjeet pitäisi lukea
kiitos vinkistä, tällaisen kuvan löysin, mutta mihin laakerit? Pyöränakselille tulee tietysti kaksi laakeria, ja laitan siis nivelakselin toiseenkin päähän kaksi laakeria, mutta vaatiiko tasauspyörästökin vielä yhdet laakerit?
Nuo punaiset siis ainakin, mutta tuleeko siniset?
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 19 Heinä 2023, 19:57
Kirjoittaja Jarcco
Millainen akseliliitos? 3 laakeria per puoli tuntuu jo liioittelulta.
Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Lähetetty: 19 Heinä 2023, 20:30
Kirjoittaja Polkumies
Tällainen on nivelakselin ja vapaarattaan välissä, spoori nimeltään? Ei ole aivan välyksetön, pientä liikettä siellä tapahtuu.

- spoori.jpg (64.38 KiB) Katsottu 1140 kertaa
Tuonne renkaan päähän tulee kaksi laakeria, niihin on valmiit laakeripesät joihin menee kaksi laakeria per puoli. Se on mielestäni selkeä homma koska sieltä välittyy painovoima. Vapaarattaan päähän on valmiit pesät joihin menee yksi laakeri kumpaankin. Täällä päässä pitää kestää ketjun jännitysvoima.
Tarvitaanko vapaarattaan päähän kaksi laakeria per puoli?