Premnas kirjoitti:Olen nyt selaillut netissä eri tadpolevaihtoehtoja ja jotenkin HP Velotechnik Scorpion fx kiinnostaa eniten, mutta myös fs, enkä osaa päättää kumpi sitten olis se parempi. Oliskohan kenelläkään missään järkevän matkan päässä tuota ensimmäistä koeajettavaksi?
Koska tähän ei ole vielä tullut koeajotarjouksia (Esittäkää niitä nyt ihmeessa, mikäli tuolla Turun seudulla asutte ja teillä on joku tadpole tai muu nojakki käytössänne!), ajattelin ottaa kantaa fx:n ja fs:n suhteen sekä pohtia hieman talviajoa, joka Premnasilla oli myös mielessä.
Minulla oli pari viiikkoa sitten Lontoossa tilaisuus tutustua tuohon fs:ään. Fx:ää en ole nähnyt kuin kaukaa. Lyhyesti: HP Velotechnik Scorpion fs on trikenä monessa mielessä aivan omaa luokkaansa. Se on erittäin luotettavanoloinen kapistus. Se näyttää luonnossa vielä paremmalta (tasapainoisemmalta) kuin valokuvissa. Täysjoustotekniikka toimii ainakin hitaassa ja keskivauhdissa todella upeasti. Ainoa vähänkään negatiivinen kokemus pyörässä oli se, että sen kääntösäde tuntui aika suurelta (varsinkin keskellä Lontoota). Paperilla se onkin kohtuullisen suuri eli muistaakseni 5,4 m. Käytännössä se tarkoittaa pyörätiellä sitä, että jos on ajanut jonnekin minne ei olisi halunnut tai tarkoittanut, joutuu nousemaan ylös ja kääntämään pyörän käsin tulosuuntaan. Se ei ole iso vaiva. Muutoin hitaahko kääntyvyys lisää jopa turvallisuutta, kun pyörällä ei edes voi tehdä aivan mahdottomia kanttauksia. Kaikki tämä "moite" on nähtävä siitä näkökulmasta, että kokemukseni trikeistä perustuu lähinnä omaan Greenspeedin pyörääni, joka on ketteryydessään poikkeus tadpole-trikeissä (kääntösäde 3,7 m).
Vertailu fx:ään on edellä esitetyistä syistä johtuen lähinna teoreettinen. HP Velotechnik Scorpion pyörät ovat erittäin hyvin suunniteltuja ja valmistettuja. Mikäli hinta ei ratkaise, ottaisin ilman muuta fs:n. Se on kalliimpi. Sen huoltaminen ja kunnossapito voi aikaa myöten tulla hiukan kalliimmaksi. Toisaalta se on yleisesti tunnettuna ja paljon myytynä täysjoustotrikenä omassa luokassaan (onhan niitä joku muukin, mutta ei niitä muita oikeasti juuri kukaan ole ostanut). Ajonautinto ja käyttökelpoisuus mm. mukulakivikaduilla tai muilla trikelle haastavilla pinnoilla on jotain, mitä muilla merkeillä ei ole tarjolla (siis kohtuullisen järkevään hintaan). Pyörän paino on ilman lisävarusteita hiukan alle 18 kg, mikä ei ole kevein mutta jousitus huomioon ottaen kuitenkin uskomattoman hyvä paino.
Tadpolen hankinta ei voi mennä ihan pieleen, valitsipa sitten fx:n tai fs:n. Sen sijaan se, että onko tadpole yleensä se pyörätyyppi, josta pitää ja jonka käyttö tuntuu hyvältä, on toinen asia. Siihen tarvitaan kokeilua ja pohdintaa. Valintaan tadpolejen välillä vaikuttaa ehkä eniten (hinnan ja epämääräisten tunneseikkojen lisäksi) istuimen sopivuus omalle keholle. Yleensä mikään istuin ei tunnu kenellekään aivan toivottomalta, mutta selkeitä mieltymyseroja esiintyy. HP Velotechniciltä löytyy jopa kolme erilaista istuintyyppiä, jotka ovat myös myöhemmin vaihdettavissa omatoimisesti parissa minuutissa. Näin ollen aivan peruuttamatonta virhettä ei voi sattua. "Verkkoistuin" sopii parhaiten mukavuuspainotteiseen ajeluun ja se tarjoaa varsinkin helteillä tarpeellista tuuletusta selälle. Kiinteä istuin on kriittisempi kehotyypille ja se sopii puolestaan erityisesti vauhdikkaaseen ajoon. Korkeampi istuin voi olla tarpeellinen henkilölle, jolle pyörään istuminen ja siitä nouseminen on syystä tai toisesta vaikeaa.
Talvikäytössä tadpole ei kovin helposti kaadu. Liukkaus ei siis ole ongelma siinä mielessä. Toisaalta, mikäli ajoväylä on kauttaaltaan liukas, tarvitaan toisenlaiset renkaat kuin kesällä eli nastarenkaat. 20 '' pyöräkokoon (eli myös Scorpioneihin) on saatavissa nastarenkaita. En sen sijaan ole oikein varma, miltä triken ajaminen nastarenkailla tuntuu. Todennäköisesti kannattaa jättää ajaminen väliin silloin, kun tiet ovat kauttaaltaan jäässä ja nauttia turvallisesta pyöräilystä perusrenkailla aina silloin, kun vain osa ajoväylästä (esim. pystypyöräilijöille vaaralliset lätäköt) on jäässä. Pienirenkainen pyörä (trike tai kaksipyöräinen) ei ole parhaimmillaan myöskään lumessa kahlattaessa kuten jviirret on moneen otteeseen aivan oikein todennut. Näitä hankikelejä pyöräteillä ei ole varmaankaan Turun seudulla kovin usein, mutta silloin kun on, kannattaa jättää pyörä suosiolla kotiin. Ajaa varmaankin voi, mutta se ei tunnu välttämättä kovin mielekkäältä.
Tadpolen (tai deltan tai edes kaksipyöräisen nojakin) käsittely taluttamalla ja nostelemalla varastoon ja sieltä pois ei ole välttämättä yhtä sujuvaa kuin pystypyörän. Sekin kannattaa ottaa huomioon. Tuleeko pyörällä ajettua "tarpeeksi", jos sen roudaaminen varastoon ja sieltä pois on mennen tullen liian vaikeaa? Ajaminen on joka tapauksessa paljon, paljon mukavampaa kuin yhdenkään pystypyörän ja juuri siksi nojapyörällä voi ajaa myös hitaasti (toisin kuin pystypyörällä, jolla on ajettava aina kovaa, jotta pääsisi mahdollisimman pian perille ja äkkiä pois tuon moisen kidutuskoneen päältä).
J