Re: Onnettomuudet
Auts! Ison katastrofin ainekset, onneksi henkikulta säästyi. Vaikka kirpaiseekin, niin uutta varustetta saa kaupasta rahalla, toisin kuin oman kropan osia...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Auts! Ison katastrofin ainekset, onneksi henkikulta säästyi. Vaikka kirpaiseekin, niin uutta varustetta saa kaupasta rahalla, toisin kuin oman kropan osia...
Ei varoitanut mitenkään ennakkoon. Ihmettelin, että hirttikö takapyörä kiinni, kun pyörän takapää kääntyi yhtäkkiä lähes etupyörän rinnalle. Takareiden/pakaroiden nirhautumat tulivat ilmeisesti hiilaripenkin terävähköistä reunoista ja penkin toinen reuna toimi jarruna asvalttia vasten. Olisi varmaan tullut pahemmat jäljet, jos kankku olisi liukunut asvaltilla. Normi maantien asvaltti on kohtuu siloista - tämä asvaltti ei ollut.
Toimiskohan tämä linkki niin ei tarvi foorumille pienentää kuvien resoa):
https://1drv.ms/u/s!Ahz3_ygd7leUhcEuJ7X ... w?e=Uz1iWA
Hitsisaumoista se runko petti.
Mahtaako Raptobike'lla olla mitään aktiviteettia? Tai Elan'in kautta? Jos vaikka ostais uuden rungon.
Edit: Stravan mukaan fillariin on minulla kertynyt runsaat 40 000 kilometriä.
vuoltu kirjoitti: ↑14 Heinä 2021, 15:52Ei varoitanut mitenkään ennakkoon. Ihmettelin, että hirttikö takapyörä kiinni, kun pyörän takapää kääntyi yhtäkkiä lähes etupyörän rinnalle. Takareiden/pakaroiden nirhautumat tulivat ilmeisesti hiilaripenkin terävähköistä reunoista ja penkin toinen reuna toimi jarruna asvalttia vasten. Olisi varmaan tullut pahemmat jäljet, jos kankku olisi liukunut asvaltilla. Normi maantien asvaltti on kohtuu siloista - tämä asvaltti ei ollut.
Toimiskohan tämä linkki niin ei tarvi foorumille pienentää kuvien resoa):
https://1drv.ms/u/s!Ahz3_ygd7leUhcEuJ7X ... w?e=Uz1iWAHitsisaumoista se runko petti.
Mahtaako Raptobike'lla olla mitään aktiviteettia? Tai Elan'in kautta? Jos vaikka ostais uuden rungon.
Edit: Stravan mukaan fillariin on minulla kertynyt runsaat 40 000 kilometriä.
Kokeilen suoraan ilman mitään pienennyksiä.
ED. Hahaa, sehän toimi. Uusi versio kykenee näköjään itsekin pienentämään kuvat 1000 pilkkua leveiksi.
Tihrustan noita kuvia joskus myöhemmin. Nyt on silmät niin auringosta sumeat, ettei jaksa.
Ratkeamiskohdan alareuna on tummempi, eli sieltä lähtenyt. No ihme se oiskin, jos ois yläreunasta alkanut murtua
Juu.
Surkeasti hitsatutut kappaleet. Ainoastaan pinnat sulatettu toisiinsa ja viitattu kintaalla hitsin tunkeumalle. Näin saadaan helposti ja halvalla tehtyä hyvän näköisiä tuotteita, mutta totuus tuotteen laadusta on sitten tämmöinen.
Vaihtokuormitettu alumiini, missä on vajaan hitsin takia piikki materiaalin jännityksessä ja vieläpä terävä epäjatkuvuuskohta, aiheuttaa juuri näitä ratkeamia.
Tulee väkisin erään tutun sepän sananparsi mieleen.. "Steel is real!"
Huh, kurja juttu!
Pahan näköisesti pettänyt, onneksi ei sulle käynyt pahemmin.
Toivottavasti kipinää löytyy vielä nojapyöräilyyn
Härski kirjoitti: ↑15 Heinä 2021, 12:38Juu.
Surkeasti hitsatutut kappaleet. Ainoastaan pinnat sulatettu toisiinsa ja viitattu kintaalla hitsin tunkeumalle. Näin saadaan helposti ja halvalla tehtyä hyvän näköisiä tuotteita, mutta totuus tuotteen laadusta on sitten tämmöinen.
Vaihtokuormitettu alumiini, missä on vajaan hitsin takia piikki materiaalin jännityksessä ja vieläpä terävä epäjatkuvuuskohta, aiheuttaa juuri näitä ratkeamia.
Tulee väkisin erään tutun sepän sananparsi mieleen.. "Steel is real!"
En ihan kauheasti noista hitseistä ymmärrä, mutta jos se on kestänyt yli 40 tkm, niin ei se ihan sysipaska voi olla.
Eihän se sysipaska ole nuilla kilsoilla, mutta alumiini on ja pysyy potentiaalisen vaarallisena runkomateriaalina, mikäli siitä tehdään teräsrunkoa keveämpi.
Teräsrunko olisi vastaavassa tilanteessa nätisti niiannut, eikä olisi katkennut kerrasta.
Aina joudutaan tekeen komromisseja , kun valitaan aine runkomateriaalille. Yleensä kestävyys ja keveys ei kulje rinnan .
Olisiko tuon rungon tehdä toisella tavalla . Siinä kysymys , kuinka paljon tuohon kohtaan kohdistuu
värinää ja vääntöö .
Ajaja ei kuintenkaan olle mikään höyhensarjalainen , onneksi kuski selvisi suuremmitta vammoitta.
Pahemmin olisi voinut käydä , onneksi oli nojis alla.
sysipaska tai ei - jos mennään turvallisuus edellä,
niin eihän tuollaista saisi päästä tapahtumaan missään
eikä koskaan, kilometreistä riippumatta (kantavuus
eli painorajat on sitten asia erikseen).
Oho, aika raju tapaus. Onneksi ei käynyt pahemmin kuskille. Eikö tuossa noin puolessa välissä ole aika selkeä väriero tuossa murtopinnassa? Murtuma olisi hiljalleen siihen asti edennyt ja sitten katkennut kuin kamelin selkä?
Kyllä minullekin sellainen vaikutelma tuli, että tuo murtuma olisi ollut havaittavissa rungon tarkastuksella ennen lopullista romahdusta. Väsymissärö on kuitenkin alkanut haarukan sisä- ja alapuolelta, joten ihan helppoa särön havaitseminen ei olisi ollut, mutta selvästikin mahdollista. Väsymismurtumaa on muodostunut (kuvasta ei ihan kunnolla näe, joten varma ei voi olla) parin kolmen sentin verran ennen lopullista romahdusta.
Salaa oli murtuma edennyt nähdäkseni haarukan sisäpinnassa, jossa haarukan haarakiilan pyöreää osaa ei oltu hisattu kunnolla kiinni suorien sisäpintalevyjen päihin kuin aivan pinnalta –vain tigillä sulatettu, vaikka levy oli paksua. Tällainen tuottaa erittäin helposti väsyvän rakenteen kappaleiden väliin hitsin alle.
Sanoisin, että ehdottomasti suunnitteluvirhe tehdä haarukan sisävuoraus kolmesta palasta ja varsinkin jättää levypalojen hitsaaminen kunnolla kiinni toisiinsa ennen asentamista haarukkaan. Vaikea ymmärtää, miksei tuota haarukan sisäpintaa oltu tehty yhdestä alumiinilveypalasta taivuttamalla.
Mitenkähän on näiden paksulta näyttävien jauhemaalausten kanssa. Lienevätköhän niin sitkeitä, etteivät heti murru, vaikka alumiini maalin alla olisi jo muodostanut noinkin pitkän särön. Tuon kyllä näkisi murtuman alkukohdan maalipinnan reunan väristä, onko se ollut sään armoilla, vai murtunut vasta äskettäin. Luupilla pitäisi katsoa, tai ottaa makrokuva.