Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Sori. Olen mä sitä 12 tietä ajanut - mutta nyt ajoin mielessäni sitä Porintietä välin Nokia-Häijää ja muistin numeron väärin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Sori. Olen mä sitä 12 tietä ajanut - mutta nyt ajoin mielessäni sitä Porintietä välin Nokia-Häijää ja muistin numeron väärin.
Ens kerralla haluan kyllä kokeilla tuon Punkalaitumen kautta kulkevan reitin, vaihtelun vuoksi .
Olen alkanut pohtia pitäisikö vaihtaa scorppariin kiertovaihtajat. Tangonpäävaihtajasta kuluu pykälät eikä vaihtamistuntuma ole enää jämäkän täsmällinen. Lisäksi vivuista menee vedet sisään. Pistäisin varmaan muuten samanlaiset vaihtajat kuin kaksipyöräisessä on, mutta kun tuskin ne oikein soveltuvat tuohon triken ohjaustankoon. Tai en tiedä? Kaksipyöräisessä olevista vivuista olen kyllä tosi paljon tykännyt. Onhan kiertovaihtaja siihen nähden ihan erilainen. Parempi vivun suojaus kyllä kiinnostaisi, eikä oikein innosta enää ommella mustasta kankaasta suojapusseja vipujen päälle.
Tangonpäävipujen kanssa on tosiaan vaijerien jäätymisongelma. Jos en olisi scorppariani jo myynyt, olisin varmaan päivittänyt siihen ensi talveksi tavalliset maastovaihdevivut ja asentanut myös jarrukahvat eripäin kuin scorpparissa alunperin. Azubeissa ne onkin jo valmiiksi asennettu niinpäin-> https://tadpolerider2.files.wordpress.c ... .jpg?w=604 Ainoa haittapuoli lienee että ei oo niin nätin näköinen. Azub Maxiinkin laitoin jarruvivut noin päin, ei jäätymisongelmaa vaijereissa.
Hmm, mulla ei ole enää jarrukahvojen kanssa ollut jäätymisongelmaa kun hommasin valmistajalta snakesealit kahvoihin.
On noissa toisinpäin asennetuissa jarrukahvoissa sekin että vaijeri tekee aika tiukan mutkan.
Toimiikos nuo vivut kitkoina? Jos toimivat saattaisin lunastaa ne.
Kyllä pitäis toimia. Etuvaihtajan vivussahan ei ole naksuja ollenkaan, vain tuossa takavaihtajan vivussa. Voin toki testata toimivuuden. Vivut tosin ovat lunastettavissa vasta sitten kun olen saanut tilalle toimivan vaihdesysteemin .
Premnas kirjoitti:Ens kerralla haluan kyllä kokeilla tuon Punkalaitumen kautta kulkevan reitin, vaihtelun vuoksi
.
Olen alkanut pohtia pitäisikö vaihtaa scorppariin kiertovaihtajat. Tangonpäävaihtajasta kuluu pykälät eikä vaihtamistuntuma ole enää jämäkän täsmällinen. Lisäksi vivuista menee vedet sisään. Pistäisin varmaan muuten samanlaiset vaihtajat kuin kaksipyöräisessä on, mutta kun tuskin ne oikein soveltuvat tuohon triken ohjaustankoon. Tai en tiedä? Kaksipyöräisessä olevista vivuista olen kyllä tosi paljon tykännyt. Onhan kiertovaihtaja siihen nähden ihan erilainen. Parempi vivun suojaus kyllä kiinnostaisi, eikä oikein innosta enää ommella mustasta kankaasta suojapusseja vipujen päälle.
Muistelin jonkun sanoneen että sai kiertovaihtajalla vain ranteet kipeäksi ja palasi peukalovipuihin.
Tietenkään en sitä lankaa löytänyt, vain siitä että on jäykkä, pitää muistaa rasvata, katsoa vaijerilinja suoraan ym.
Itellä mökkipystärissä on nexus 7 kiertovaihtajalla, en tykkää.
^ No höh, onko näin ? Pitänee sitten harkita samanlaisia vipuja kuin kaksipyöräisessä. Ne ainakin ovat toimineet moitteetta. Asettelusta triken ohjaustankoon tulee vaan mielenkiintoista, koska ei niitä oo suunniteltu tommoiseen asentoon (siis niitä vipuja). Käytöstä voi kanssa tulla mielenkiintoista kun ne vivut ovat erikoisessa asennossa.
Premnas kirjoitti:^ No höh, onko näin
? Pitänee sitten harkita samanlaisia vipuja kuin kaksipyöräisessä. Ne ainakin ovat toimineet moitteetta. Asettelusta triken ohjaustankoon tulee vaan mielenkiintoista, koska ei niitä oo suunniteltu tommoiseen asentoon (siis niitä vipuja). Käytöstä voi kanssa tulla mielenkiintoista kun ne vivut ovat erikoisessa asennossa.
Trikeen kannattaa ehdottamasti laittaa tangonpäävivut joilla on todella näppärä vaihtaa vaihteita.
^ No kun siinä on jo sellaset, enkä ole ollut niihin täysin tyytyväinen. Naksujen kuluminen, veden valuminen suoraan kuorien sisään...näppärät ne toki muuten ovat jos ei noita edeltäviä miinuksia lasketa. Toinen vaihtoehto on kokeilla vielä ite harjoitella sitä kitkatoimintoa. Tää ei kyllä edelleenkään poista sitä veden valumista kuorien sisään.
Vaijerin kuoren alimpaan kohtaan viilalla reikä, tulee vesi pois. ( ja muita ehdotuksia? )
Öljyä perään vaijerin suojaksi ylhäältä vaijeria pitkin valuttaen ja voila!
Silikoniöljyähän jo viime talvena laitoinkin ja auttoihan se. Jotenkin vaan pistää ärsyttämään että tarttee harrastaa vippaskonsteja että saa laitteet toimimaan. Mun mielestä olisi kivempi jos ne saisi sellaisenaan toimimaan.
Kuorettomat vaijeritkaan eivät ole ongelmattomia. Siksi on jo Bluetooth ohjattuja sähkövaihtajia. Pakkaskestävyys? Juu toimiva olisi kiva. Talvipyöräni Nexus 7 käskyttävä kierrevaihtaja ottaa ranteelle enemmän kuin tangonpäävaihtajat ja pystärissä vaihtaja on ergonomisemmassa paikassa, jossa vääntöä on enemmän. En tykkää pystärissä, enkä trikessä kierrevaihtajasta sitäkään vähää, kun siinä pyörässä voimaa piti käyttää vipuvarren puutteesta johtuen ja rengas tadpolessa oli tiellä.
Siis onhan noissa tangonpäänaksuissa hyvä ergonomia, ovat helppoja käyttää. Ärsyttää vaan kun näyttää siltä että pykälät eivät ole kovin kestäviä ja väljistyvät käytössä, eikä sen jälkeen ole enää samanlaista tarkkuutta vaihtamisessa. Täytyisi varmaan tutkia onko siellä sittenkin joku osa menny vinoon, jotain sen suuntaista juttua löysin netistä että asennus pitää olla tietyllä tavalla tai osa naksuista ei toimi toivotulla tavalla.
Taidan unohtaa ne kiertovaihtajat, ei kuulosta kovin ranneystävälliseltä.