Täällä vertaillaan vierimisvastuksia ja Kojak on näiden mukaan huomattavasti huonompi. Noin tuplasti suurempi vierimisvastus. Testit on tietysti tehty rummun päällä eikä oikealla tiellä:
Niistä on kuulunut paljon hyvää. Kevyet, kestävät, hyvä rullaavuus ja jonkinmoinen pistosuojauskin.
Mä olen käyttänyt urban contactia 42-406, 50-406 ja 50-584 kokoisina joista viimeisenä mainittu on ollut tubeless asennuksella vaikkei virallisesti ole siihen käytöön. Suosittelen rengasta. Kuvio on hyvin sileä ja rullaa hyvin ja melkein kaikin puolin parempi rengas kuin kojakki. https://www.bicyclerollingresistance.co ... kojak-2017
Täällä vertaillaan vierimisvastuksia ja Kojak on näiden mukaan huomattavasti huonompi.
Jos GP5000 tarjoaa hyvän pistosuojauksen niin onko syytä valita 3mm leveämpää Kojakia? Ehkä alhaisempi hinta.
Toki kojakin kuviointi antaa hivenen turvaa asvaltilla olevaa irtosoraa vastaan, mutta malttia käyttämällä ei sliksit ole arkiajossakaan olleet ongelma.
Lisäpointseina on toki paksumpi kulutuspinta joka tuo kulutuskestävyyttä- ja teoriassa myös pistosuojaa lisää. Kääntöpuolenaan sitten tietysti raskaampi vieriminen.
Puhkeamiset eivät ole gp-n kanssa ongelma joten sitä on turha pelätä.
Täällä vertaillaan vierimisvastuksia ja Kojak on näiden mukaan huomattavasti huonompi.
Jos GP5000 tarjoaa hyvän pistosuojauksen niin onko syytä valita 3mm leveämpää Kojakia? Ehkä alhaisempi hinta.
Toki kojakin kuviointi antaa hivenen turvaa asvaltilla olevaa irtosoraa vastaan, mutta malttia käyttämällä ei sliksit ole arkiajossakaan olleet ongelma.
Lisäpointseina on toki paksumpi kulutuspinta joka tuo kulutuskestävyyttä- ja teoriassa myös pistosuojaa lisää. Kääntöpuolenaan sitten tietysti raskaampi vieriminen.
Puhkeamiset eivät ole gp-n kanssa ongelma joten sitä on turha pelätä.
Olenko tullut hulluksi. En ymmärrä, mitä näissä viesteissä lukee.
"Kojakin kuviointi antaa lisäturvaa asfaltilla olevaa irtosoraa vastaan" Eihän tuossa Kojakissa ole mitään kuviointia.
Entä, kummasta renkaasta puhutaan ? "paksumpi kulutuspinta...kulutuskestävyyttä..."
UrbanContact-Kojak.png (181.78 KiB) Katsottu 6907 kertaa
Wackyn viesti vielä lisäsi hämmennystä. "Kuvio on hyvin sileä ja rullaa hyvin ja melkein kaikin puolin parempi rengas kuin kojakki." Kojakin kuvio on hyvin sileä, ei Urbanin. Asiayhteydestä selviää, kummasta renkaasta puhutaan, mutta...
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hupsista.
Mulla menikin kojak ja tuo urbancontact sekaisin. Pahoittelen.
Kojakissa en näe juuri hyviä puolia verraten gp- renkaisiin. Mutta tuo urban- malli tuo jo jotain edellämainittuja ominaisuuksia.
Jorin ihmettelyyn urban renkaan sileydestä.. Onahn se nyt verrattaen selkeä kun puhutaan polkupyörärenkaista yleisesti. Toki ei aivan sileä, kuten tuo kojak tai gp..
Ja se hulluus.. Sen rajahan on monesti veteen piirretty viiva.
Wackyn viesti vielä lisäsi hämmennystä. "Kuvio on hyvin sileä ja rullaa hyvin ja melkein kaikin puolin parempi rengas kuin kojakki." Kojakin kuvio on hyvin sileä, ei Urbanin. Asiayhteydestä selviää, kummasta renkaasta puhutaan, mutta...
Mä kutsuisin urbanon kuviointia hyvin sileäksi ja kojakkia täysin sileänä. Mun vertailun lähtö kohta on muut retkipyöräily renkaat. GP5000 ei ole ominaisuuksiltaan retkipyöräilyrengas vaan maantierengas joten on hieman omassa sarjassaan enkä suosittelisi sitä päivittäiseksi käyttörenkaaksi kaupungissa ajamiseen.
Täällä vertaillaan vierimisvastuksia ja Kojak on näiden mukaan huomattavasti huonompi. Noin tuplasti suurempi vierimisvastus. Testit on tietysti tehty rummun päällä eikä oikealla tiellä:
Jos GP5000 tarjoaa hyvän pistosuojauksen niin onko syytä valita 3mm leveämpää Kojakia? Ehkä alhaisempi hinta.
Nuo testit eivät ole oikein vertailukelpoisia. Kojakkiin on laitettu tahallaan painava tour sisärengas ja GP5000 keveä race sisärengas, jotta tulos saadaan mieleiseksi
Tosielämässä alle 50mm leveät renkaat eivät ole mistään kotoisin. Sormen paksuisella renkaalla saadaan varmaan laboratoriossa pieni vierintävastus, mutta normaalissa kanttareenylitysajossa tilanne on täysin eri.
Täällä vertaillaan vierimisvastuksia ja Kojak on näiden mukaan huomattavasti huonompi. Noin tuplasti suurempi vierimisvastus. Testit on tietysti tehty rummun päällä eikä oikealla tiellä:
Jos GP5000 tarjoaa hyvän pistosuojauksen niin onko syytä valita 3mm leveämpää Kojakia? Ehkä alhaisempi hinta.
Nuo testit eivät ole oikein vertailukelpoisia. Kojakkiin on laitettu tahallaan painava tour sisärengas ja GP5000 keveä race sisärengas, jotta tulos saadaan mieleiseksi
Tosielämässä alle 50mm leveät renkaat eivät ole mistään kotoisin. Sormen paksuisella renkaalla saadaan varmaan laboratoriossa pieni vierintävastus, mutta normaalissa kanttareenylitysajossa tilanne on täysin eri.
Aivan saman vaikutelman sain minäkin. Ehkä se on luonnonlaki. Kun rupeaa tekemään vertailuja myytävien asioiden kesken, muuttuu varsin pian TekniikanMaailmaksi.
Tuo "kanttareenylitysajo" käynnisti ajatusketjun, johon liittyivät: Filosofi Immanuel Kantin kategoriat, ajatusten jäsentely italiankielisellä laululla (cantare), reunat ja varsinkin särmät, joita tietenkin kaikessa on oltava, sekä murremuodot, jossa vokaalit muuttuvat ilman tarkkoja rajoja tai reunoja. Kanttareiden (tamperelainen ilmaisu) ylittäminen on eräällä tavalla nojapyöräilyn ydinluonne.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kyllä ihan kenttäolosuhteissa samoilla sisureilla ajettuna ero on ihan valtava, kun vertaa vaikka duranoa gp renkaisiin. Kojakkia en muista omistaneeni 622 koossa.
Hämmästys siitä, kuinka kevyesti rullaava voi pyörä ollakkaan, oli suuri kun vaihdoin duranot gp5000n.
Mutta tosiaan hankalaan ympäristöön se ei sovellu hyvin, missä on irtosoraa ja isoja esteitä ylitettävänä. Onneksi omassa ympristössäni pärjään maantierenkailla ja saan nauttia niiden tuomasta pyöräilyn keveydestä.
GP5000 ei ole ominaisuuksiltaan retkipyöräilyrengas vaan maantierengas joten on hieman omassa sarjassaan enkä suosittelisi sitä päivittäiseksi käyttörenkaaksi kaupungissa ajamiseen.
Miksi et suosittele? Liian kapea?
Ajaisin noita pk-seudun pyöräteitä. Muutama ikävämpi kynnys pitää ylittää ja muutama kilometri Vantaanjoen vartta hiekka/sorapintaista reittiä.
GP5000 ei ole ominaisuuksiltaan retkipyöräilyrengas vaan maantierengas joten on hieman omassa sarjassaan enkä suosittelisi sitä päivittäiseksi käyttörenkaaksi kaupungissa ajamiseen.
Miksi et suosittele? Liian kapea?
Ajaisin noita pk-seudun pyöräteitä. Muutama ikävämpi kynnys pitää ylittää ja muutama kilometri Vantaanjoen vartta hiekka/sorapintaista reittiä.
Lähinnä pistosuojaus. GP5000 on maantierengas ja suunnattu sen tyyppiseen ajoon ja vaikka sen pistosuojaus on siihen ihan pätevä se kalpenee retkirenkaiden pistosuojauksille. Tässä joutuu punnitsemaan suuremmaan puhkeamisen riskin vs. säästetty aika/energian kulutus. Kaupunki ajossa matkat on harvoin pitkiä joten aikaa säästyy hirveän vähän ja ero rullaavuudessa on kohtuu pieni suhteessa siihen mitä kuluu jos ei pääse perille ilman rengas rikkoa.
Ja jos pyörääsi mahtuu >5 mm leveämpi rengas kuin levein GP5000 niin näkisin sen lähinnä lisä haittana. Nämä ovat aina henkilökohtaisia mieltymyksiä, mutta näillä perusteilla itse valitsisin jotain muuta.
Mä olen käyttänyt urban contactia 42-406, 50-406 ja 50-584 kokoisina joista viimeisenä mainittu on ollut tubeless asennuksella vaikkei virallisesti ole siihen käytöön. Suosittelen rengasta. Kuvio on hyvin sileä ja rullaa hyvin ja melkein kaikin puolin parempi rengas kuin kojakki. Testeissä Urban contact Vs. Kojak
Täällä vertaillaan vierimisvastuksia ja Kojak on näiden mukaan huomattavasti huonompi. Noin tuplasti suurempi vierimisvastus. Testit on tietysti tehty rummun päällä eikä oikealla tiellä:
Jos GP5000 tarjoaa hyvän pistosuojauksen niin onko syytä valita 3mm leveämpää Kojakia? Ehkä alhaisempi hinta.
Nuo testit eivät ole oikein vertailukelpoisia. Kojakkiin on laitettu tahallaan painava tour sisärengas ja GP5000 keveä race sisärengas, jotta tulos saadaan mieleiseksi
Tässä voisi olla jotain perääkin jos kojakki olisi retkirenkaiden pienimmällä vierintävastuksella oleva rengas, mut kun ei ole lähellekkään
Löytyykö mistään retkirenkaiden vierintävastustestejä, mitkä olisi tehty tasapuolisesti samoilla sisureilla ja samanlevyisillä, mielellään 50mm renkailla?
Bicyclerollingresistance tekee testit 29km/h nopeudella. Tässä on ainakin 10km/h liikaa keskivertoretkipyöräilijän nopeuteen.
Oikeasti vierintävastustesti pitäisi tehdä 10km/h nopeudella, koska tosielämässä ilmanvastus ylittää vierintävastusvoimat moninkertaisesti kovemmassa vauhdissa.