Ja vielä rengaskysymys: jos ajaa 2/3 ajoista asfaltilla ja 1/3 hiekkatiellä, mikä olisi hyvä rengas? Vähän enemmän kuviointia siis, mutta ei varmaan täysi nappularengas. Tulisi sähköpyörään, eli vierimisvastuksella ei ole niin väliä. Leveys n. 50mm.
En tiedä merkeistä ja malleista, mutta soratielle sopii sitä paremmin, mitä leveämpi polkupyörän rengas on. (Kohtuuden rajoissa kuitenkin.)
Hieman ärsyttää tällaiset liian lyhyet kysymykset, jossa on oletuksena, että on olemassa joku malli, joka on tapauksesta riippumatta paras juuri tuossa, äärimmäisen kapeasti määritellyssä raossa.
Heti tulee mieleen kysyä lisää. Mikä on renkaan kehän koko. Onko kyse kaksi- vai monipyöräisestä ajoneuvosta. Millaista ajoa tuolla soratiellä harrastetaan. Onko sora irtonaista, vai savella sidottua. Upottaako soratie. Onko tarkoitus ajaa samalla rengastuksella myös talvella ym.ym. Nämä vaikuttavat erittäin paljon siihen, miten renkaan kuviointi vaikuttaa ja millaisella paineella tuota rengasta käytetään ja siis siihen, millaisen arvostusprofiilin kukin rengas saa.
Jos vastaus voitaisiin antaa noin lyhyesti määriteltyyn kysymykseen yksiselitteisesti, näyttäisi MM rallien varikoilla aika lailla erilaiselta kuin nyt.
Älkää yleistäkö kysymystä kysymällä liian lyhyesti, jos on tarkoitus kysyä johonkin tiettyyn, tarkkaan määriteltyyn ajoneuvoon ja käyttöön. Please!
Re: Renkaat
Lähetetty: 12 Heinä 2024, 19:28
Kirjoittaja Wacky
Schwalbe G-one allround on aika hyvä sellaiseen käyttöön, mutta se ei ole kauheen edullinen.
Re: Renkaat
Lähetetty: 12 Heinä 2024, 20:12
Kirjoittaja Polkumies
Tavoite ei ollutkaan löytää lyhyellä kysymyksellä sitä kaikkein parasta, vaan jokin ehdotus asiasta vähän enemmän tietäviltä.
50-622, leveyttä rajoittaa runko
Rentoa ajoa sähköpystärillä max 25km/h
2/3 ajosta asfaltilla, 1/3 hiekkatiellä
G-One Allroundia näyttäisi saavan n. 30€/kpl netistä, vielä ihan kohtuullinen hinta.
Pientä yritystä jälleen aiheen tiimoilta: Schwalbe yrittää tuoda vyörengasta maastopyöräpuolelle, järeämpään rymistelyajoon
Eikö ne vieläkään tajua? Vuorenkaita tarvitaan kolmi- ja nelipyöräisissä ajoneuvoissa, ml. triket ja kinnerit. Niitä ei tarvita maastopyörissä, vaikka en maastopyöräilystä mitään ymmärräkään.
Re: Renkaat
Lähetetty: 07 Syys 2024, 08:44
Kirjoittaja Polkumies
Vyörenkaalla saa kulutuspinnan vaakatasoon, kuten auton renkaassa on? Mutta mikä merkitys on sillä, ovatko muut kuidut 90° vai 45° kulmassa menosuuntaan nähden? Luulisi 45° kulmassa olevien kuitujen kantavan paremmin kiihdyttäviä ja jarruttavia voimia.
Vyörenkaalla saa kulutuspinnan vaakatasoon, kuten auton renkaassa on? Mutta mikä merkitys on sillä, ovatko muut kuidut 90° vai 45° kulmassa menosuuntaan nähden? Luulisi 45° kulmassa olevien kuitujen kantavan paremmin kiihdyttäviä ja jarruttavia voimia.
Vyörenkaan rakenne on mekaniikaltaan kokonaan erilainen kuin ristikudosrenkaassa. Risikudosrengas, kuten polkupyörän renkaat nykyisin ovat, on kuin munkkirinkilä, joka on molempiin suuntiin pyöreä ja kaikki pinnat kahteen suuntaan kaarevia. Vyörenkaan kulutuspinta on periaatteessa lieriömäinen, joten maakontaktissa rengas taipuu vain yhteen suuntaan.
Toisinaan vyörenkaan kyljessä, ainakin ennen vanhaan, on sana "Radial". Sillä tarkoitetaan renkaan kylkien kudosten säteittäisyyttä. Kylkikudoksella ei ole suurta merkitystä, sillä rengaspaineen aiheuttama kiristys tekee jarrutus- ja kiihdytysvoimien kantavuudesta riittävää, vaikka kudokset ovat säteittäisesti.
Kylkikudokset ovat siis enimmäkseen säteittäisesti, mutta se, miksi tuota sanotaan vyörenkaaksi, on kulutuspinnan alle sijoitettu vyörakenne, jonka rengaspaine kiristää tiukalle samaan tapaan kuin farkkujen vyölle käy pitzza-bufeen jälkeen. Vyö on periaatteessa venymätön rakenne ja kiristyy koko leveydeltään samaan jännitykseen. Kylkikudokset tietenkin reunasta vähän vetävät, mutta matalaprofiilisissa renkaissa näiden säteen suuntaan vetävä voima on olemattoman mitätön. Siksi vyörenkaan kulutuspinta ei kulu keskeltä, vaikka painetta nostetaan, vaan kulutuspinta koskettaa tietä koko leveydeltään myös kun rengaspaine on korkea.
Koko leveydeltään tietä koskettava kulutuspinta tekee tietä vasten koskettavasta alueesta leveän, jolloin se jää lyhyeksi. Kosketusala kun on renkaan kantama kuorma jaettuna rengaspaineella. Rengaspaine määrää siis kosketusalan.
Lyhyt kosketusalue pienentää renkaan kulutuspinnan taipumakulmaa sen muuttuessa renkaan kosketusalueen etureunalla kaarevasta suoraksi ja takana suorasta takaisin kaarevaksi ja pienentää tämän aiheuttamaa mikroliukumaa kulutuspinnan ja tien välillä, säästää siis rengasta kulumiselta ja pienentää vierintävastusta.
Jos haluaa opiskella lisää, tästä löytyy materiaalia tämän foorumin varhaisemmilta vuosilta, vaikkapa haulla "mikroliukuma".
Kannattaa aloittaa vanhimmista, sillä uudemmissa oletetaan, että lukija on lukenut vanhemmat viestit. https://www.nojapyorafoorumi.fi/search. ... A&start=15
Re: Renkaat
Lähetetty: 08 Syys 2024, 20:15
Kirjoittaja tm
Tämä menikin osastolle "fake news"... Valmistajan sivulla luki näin:
"Schwalbe radial tires have a much more obtuse angle than conventional cross-ply tires, but do not require a belt."
Eli ei ole oikea vyörengas, ei ole vöitä... Runkokoordien kulmaa on vaan säädetty isommaksi kuin ristikudosrenkaan 45 astetta. Ei kuitenkaan lähellekään vyörenkaan noin 90 astetta.
Kaikkea se mainosmies keksii...
Re: Renkaat
Lähetetty: 08 Syys 2024, 21:00
Kirjoittaja Vilijami
Edellinen Schwalben ”vyörengas” oli Tryker, silloin kymmenkunta vuotta sitten….
Edellinen Schwalben ”vyörengas” oli Tryker, silloin kymmenkunta vuotta sitten….
Mistä oot löytänyt tietoa että kyseessä olisi säteittäinen rakenne? Ainoa mitä itse löysin on vain maininta että kylkirakenne on erilainen, mutta ei mitään tarkempaa että se olisi juuri sätetittäin toteutettu, eikä se koskaan testeissä osoittanut olevan hyvä rullaamaan. Pikemmin aivan samoja lukemia kuin vastaavat renkaat.
Michelin rengas joita Teppo oli saanut pari kappaletta käsiinsä pisaralla pisimmälle piireistä olivat kaiketi säteittäis renkaat ja ne rullas todella hyvin sen takia.
Mistä oot löytänyt tietoa että kyseessä olisi säteittäinen rakenne?
En todellakaan mistään, mutta mainosmiehet antoivat ymmärtää kyseessä olevan vyörenkaan.
Mainosmiehet puhui että siinä oli kylkirakenne joka oli parempi monipyöräisten sivuttais voimille mutta en koskaan kuullut että olisi mainittu radiali rakennetta joten en menisi kutsumaan kyseistä rengasta sellaiseksi jollei jostain löydy tietoa että se tosiaan olisi sellainen.
Re: Renkaat
Lähetetty: 17 Syys 2024, 11:56
Kirjoittaja Esko M
Hipparionin Kaksivuotias Schwalbe Marathon Plus 20" eturengas lähes tuhoutui lyhyessä ajassa, kun suuri osa sinisestä pistosuojakerroksesta tuli toispuolisesti näkyviin. Rengas ei alunperin koskaan asentunut alumiinivanteelle kunnolla ja jäi toispuoleiseksi ja pomputti alamäessä ja pinta vipatti sivuttain. Olin tilannut pari rengasta Helkama-kaupasta v. 2022 ja kun ne tulivat, ne olivat ihan mutkilla, olivat kai jääneet kuorman alle tai ne oli taitettu lähetyspakettiin, jolloin reunavaijerit olivat vääntyneet. Väkersin kuitenkin eturenkaan paikoilleen niin hyvin kuin sain ja ehdin ajaa sillä lähes kaksi vuotta ja lähes 8000 km ennen hurjan näköistä loppuun kulumista. Tilasin 3 uutta Marthon Plussaa Bike Companystä, mutta kesti 1,5 kk ennen kuin renkaat tulivat maahantuojalle ja edelleen Bike Companyyn. Hakumatka Hipsulla Munkkivuoresta oli n. 40 km ja sen vielä vanha rengas kesti.
Taaskaan en saanut uutta eturengasta vanteelle suoraksi. Venttiilin vastakkainen puoli jäi liian syvälle, joten rengas pomputti taas lievästi. Parin päivän testailun jälkeen menin BAS-Shopiin Malmille hakemaan apua ja opin uuden tavan oikaista rengas vanteelle: isot pihdit. Myyjä täytti renkaaseen hurjan paineen, ehkä 7...8 baria ja alkoi nitkutella liian syvälle jäävää osaa ulommas ja suoremmas isohkoilla pihdeillä. Näytti onnistuvan melko hyvin. Laski paineen ehkä 3,5 ilmakehään, mutta itse pienensin painetta myöhemmin, koska etupyörä aurasi liikaa sorapintaa ja tuntui liian täristävältä. Nyt on hyvä seuraavat pari vuotta.
Tänä vuonna on Hipsulla ajoa kertynyt 4400 km ja viime vuonna suunnilleen saman verran.