Käytän pelkkiä pitkiä prestoja. Siksi tuleekin tilattua aina reilusti sisäkumeja, että ei lopu kesken.
Edit: Itsellä on kaksi syytä: tottumus (oli kilpapystärissä kun 8bar ja kapeat kiekot) ja litkut sisärenkaassa (se voi jumittaa jousiventtiilin)
Edit2: Kyllä se vain kestää myös painetta paremmin. Noin neljällä barilla yleensä ajelen.
Ja vielä vertailu. Jokainen voi valita omansa.
Polkupyörissä käytetään kolmea pääasiallista venttiilityyppiä: Dunlop (Woods/pikaventtiili), Presta ja Schrader (autonventtiili). Jokaisella venttiilityypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, jotka vaikuttavat niiden soveltuvuuteen eri pyöräilykäyttöihin[1][2][3][4].
Venttiili | Yleisyys ja käyttökohteet | Rakenne ja koko | Edut | Haitat |
---|---|---|---|---|
Dunlop (Woods) | Vanhemmat ja peruspyörät, joissain Euroopan maissa edelleen yleinen | Keskileveä, yksinkertainen | Helppo täyttää, sopii useimpiin pumppuihin, edullinen ja helppo vaihtaa | Ei kestä korkeita paineita, ei pidä ilmaa yhtä hyvin kuin Presta/Schrader, venttiili voi irrota helposti[1][3] |
Presta | Maantiepyörät, urheilupyörät, tubeless | Kapea, korkea, ruuvitappi | Kestää korkeat paineet, sopii kapeisiin vanteisiin, kevyt, hyvä ilmanpitävyys | Vaatii yhteensopivan pumpun tai adapterin, ruuvitappi voi vaurioitua, monille vieras[1][2][4] |
Schrader | Maastopyörät, kaupunkipyörät, lastenpyörät, autot | Leveä, jousitettu tappi | Helppo täyttää huoltoasemalla, kestävä, tuttu monille | Ei sovi kapeisiin vanteisiin, painavampi, käsipumpulla täyttäminen voi olla raskaampaa[1][2][3] |
Yksityiskohtaiset vertailut
Dunlop-venttiili
- Yleisyys: Yleisin vanhemmissa ja peruspyörissä, erityisesti Euroopassa[1][3].
- Täyttö: Helppo täyttää useimmilla perinteisillä pumppuilla, sama pumppu käy usein myös Presta-venttiiliin[1].
- Huolto: Venttiili on helppo irrottaa ja vaihtaa ilman työkaluja, mutta tämä voi olla myös haitta, sillä venttiili voi irrota vahingossa[1].
- Ilmanpitävyys ja paine: Ei kestä yhtä korkeita paineita kuin Presta tai Schrader, eikä välttämättä pidä ilmaa yhtä hyvin[1].
- Käyttö: Soveltuu hyvin arkikäyttöön ja matalampiin rengaspaineisiin.
Presta-venttiili
- Yleisyys: Yleisin urheilullisissa pyörissä, kuten maantiepyörissä ja tubeless-ratkaisuissa[1][2][4].
- Täyttö: Vaatii usein erityisen pumpun tai adapterin; venttiilin tappi pitää ruuvata auki ennen pumppausta[1][4].
- Huolto: Kevyt ja kapea, mikä mahdollistaa pienemmän reiän vanteessa ja siten vahvemman vanteen rakenteen[1].
- Ilmanpitävyys ja paine: Kestää korkeita paineita, pitää ilmaa hyvin, erityisen hyvä kapeissa ja korkeapainerenkaissa[1][2].
- Käyttö: Sopii erityisesti urheilulliseen ajoon ja kapeisiin vanteisiin.
Schrader-venttiili
- Yleisyys: Käytetään yleisesti maastopyörissä, kaupunkipyörissä ja autoissa[1][2][3].
- Täyttö: Helppo täyttää huoltoasemilla ja monilla yleispumpuilla; venttiilin keskellä on jousitettu tappi, jota painetaan täytön aikana[1][2].
- Huolto: Kestävä ja vankka rakenne, mutta leveytensä vuoksi ei sovi kapeisiin vanteisiin[1].
- Ilmanpitävyys ja paine: Kestää hyvin korkeita paineita, mutta käsipumpulla täyttäminen voi olla raskaampaa kuin Presta-venttiilillä[1].
- Käyttö: Soveltuu erityisesti leveämpiin renkaisiin ja arkikäyttöön.
Yhteenveto
- Dunlop: Helppo ja halpa, mutta ei kestä korkeita paineita.
- Presta: Paras valinta urheilulliseen pyöräilyyn ja kapeisiin vanteisiin, korkea paineenkesto.
- Schrader: Monipuolinen ja kestävä, helppo täyttää huoltoasemalla, mutta ei sovi kapeisiin vanteisiin.
Venttiilityypin valinta riippuu pyörän käyttötarkoituksesta, vanteen rakenteesta ja siitä, millaisia pumppuja on käytettävissä[1][2][3][4].
[1] http://www.polkupyoraily.net/wiki/Venttiili
[2] https://www.canyon.com/fi-fi/blog-conte ... 92021.html
[3] https://fi.esoulbike.com/fr/blogs/blog/ ... -varieties
[4] https://yhteishyva.fi/elama/eiko-pyoran ... 68AIl1xc/a
[5] https://rat-bikes.eu/blog/bicycle-valve ... ences.html
[6] https://www.clasohlson.com/fi/Dunlop-venttiili/p/25-468
[7] https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/bp- ... 8641025339
[8] https://www.bikeshop.fi/Pikaventtiili-D ... 001311000/
[9] https://www.erkkakulmala.info/pyoranven ... tusohjeet/
[10] https://help.larunpyora.com/article/709 ... alittaessa