Sivu 76/76

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 30 Kesä 2025, 14:40
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: 30 Kesä 2025, 10:11
ukram2 kirjoitti: 29 Kesä 2025, 23:39

Oliskohan schrader venttiili parempi?

Olis. Mitään muuta ei pidä laittaa.

Käytän pelkkiä pitkiä prestoja. Siksi tuleekin tilattua aina reilusti sisäkumeja, että ei lopu kesken.
Edit: Itsellä on kaksi syytä: tottumus (oli kilpapystärissä kun 8bar ja kapeat kiekot) ja litkut sisärenkaassa (se voi jumittaa jousiventtiilin)
Edit2: Kyllä se vain kestää myös painetta paremmin. Noin neljällä barilla yleensä ajelen.

Ja vielä vertailu. Jokainen voi valita omansa.

Polkupyörissä käytetään kolmea pääasiallista venttiilityyppiä: Dunlop (Woods/pikaventtiili), Presta ja Schrader (autonventtiili). Jokaisella venttiilityypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, jotka vaikuttavat niiden soveltuvuuteen eri pyöräilykäyttöihin[1][2][3][4].

VenttiiliYleisyys ja käyttökohteetRakenne ja kokoEdutHaitat
Dunlop (Woods)Vanhemmat ja peruspyörät, joissain Euroopan maissa edelleen yleinenKeskileveä, yksinkertainenHelppo täyttää, sopii useimpiin pumppuihin, edullinen ja helppo vaihtaaEi kestä korkeita paineita, ei pidä ilmaa yhtä hyvin kuin Presta/Schrader, venttiili voi irrota helposti[1][3]
PrestaMaantiepyörät, urheilupyörät, tubelessKapea, korkea, ruuvitappiKestää korkeat paineet, sopii kapeisiin vanteisiin, kevyt, hyvä ilmanpitävyysVaatii yhteensopivan pumpun tai adapterin, ruuvitappi voi vaurioitua, monille vieras[1][2][4]
SchraderMaastopyörät, kaupunkipyörät, lastenpyörät, autotLeveä, jousitettu tappiHelppo täyttää huoltoasemalla, kestävä, tuttu monilleEi sovi kapeisiin vanteisiin, painavampi, käsipumpulla täyttäminen voi olla raskaampaa[1][2][3]

Yksityiskohtaiset vertailut

Dunlop-venttiili

  • Yleisyys: Yleisin vanhemmissa ja peruspyörissä, erityisesti Euroopassa[1][3].
  • Täyttö: Helppo täyttää useimmilla perinteisillä pumppuilla, sama pumppu käy usein myös Presta-venttiiliin[1].
  • Huolto: Venttiili on helppo irrottaa ja vaihtaa ilman työkaluja, mutta tämä voi olla myös haitta, sillä venttiili voi irrota vahingossa[1].
  • Ilmanpitävyys ja paine: Ei kestä yhtä korkeita paineita kuin Presta tai Schrader, eikä välttämättä pidä ilmaa yhtä hyvin[1].
  • Käyttö: Soveltuu hyvin arkikäyttöön ja matalampiin rengaspaineisiin.

Presta-venttiili

  • Yleisyys: Yleisin urheilullisissa pyörissä, kuten maantiepyörissä ja tubeless-ratkaisuissa[1][2][4].
  • Täyttö: Vaatii usein erityisen pumpun tai adapterin; venttiilin tappi pitää ruuvata auki ennen pumppausta[1][4].
  • Huolto: Kevyt ja kapea, mikä mahdollistaa pienemmän reiän vanteessa ja siten vahvemman vanteen rakenteen[1].
  • Ilmanpitävyys ja paine: Kestää korkeita paineita, pitää ilmaa hyvin, erityisen hyvä kapeissa ja korkeapainerenkaissa[1][2].
  • Käyttö: Sopii erityisesti urheilulliseen ajoon ja kapeisiin vanteisiin.

Schrader-venttiili

  • Yleisyys: Käytetään yleisesti maastopyörissä, kaupunkipyörissä ja autoissa[1][2][3].
  • Täyttö: Helppo täyttää huoltoasemilla ja monilla yleispumpuilla; venttiilin keskellä on jousitettu tappi, jota painetaan täytön aikana[1][2].
  • Huolto: Kestävä ja vankka rakenne, mutta leveytensä vuoksi ei sovi kapeisiin vanteisiin[1].
  • Ilmanpitävyys ja paine: Kestää hyvin korkeita paineita, mutta käsipumpulla täyttäminen voi olla raskaampaa kuin Presta-venttiilillä[1].
  • Käyttö: Soveltuu erityisesti leveämpiin renkaisiin ja arkikäyttöön.

Yhteenveto

  • Dunlop: Helppo ja halpa, mutta ei kestä korkeita paineita.
  • Presta: Paras valinta urheilulliseen pyöräilyyn ja kapeisiin vanteisiin, korkea paineenkesto.
  • Schrader: Monipuolinen ja kestävä, helppo täyttää huoltoasemalla, mutta ei sovi kapeisiin vanteisiin.

Venttiilityypin valinta riippuu pyörän käyttötarkoituksesta, vanteen rakenteesta ja siitä, millaisia pumppuja on käytettävissä[1][2][3][4].

[1] http://www.polkupyoraily.net/wiki/Venttiili
[2] https://www.canyon.com/fi-fi/blog-conte ... 92021.html
[3] https://fi.esoulbike.com/fr/blogs/blog/ ... -varieties
[4] https://yhteishyva.fi/elama/eiko-pyoran ... 68AIl1xc/a
[5] https://rat-bikes.eu/blog/bicycle-valve ... ences.html
[6] https://www.clasohlson.com/fi/Dunlop-venttiili/p/25-468
[7] https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/bp- ... 8641025339
[8] https://www.bikeshop.fi/Pikaventtiili-D ... 001311000/
[9] https://www.erkkakulmala.info/pyoranven ... tusohjeet/
[10] https://help.larunpyora.com/article/709 ... alittaessa


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 30 Kesä 2025, 15:15
Kirjoittaja tavasti

Oma kokemus omasta pyörästä, toinen rengas on presta ja toinen auton venttiili. Paine 6-6.5 bar. Keväällä kun ottaa pyörän tallista niin auton venttiilisessä on korkeammat paineet jäljellä kuin prestassa.


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 30 Kesä 2025, 15:33
Kirjoittaja janx
tavasti kirjoitti: 30 Kesä 2025, 15:15

Oma kokemus omasta pyörästä, toinen rengas on presta ja toinen auton venttiili. Paine 6-6.5 bar. Keväällä kun ottaa pyörän tallista niin auton venttiilisessä on korkeammat paineet jäljellä kuin prestassa.

On tosiaan yhdessä pyörässä schrader ja ne kumit on aina tyhjät talvisäilytyksen jäljiltä.
Edit: Ehkä ne ko. venttiilit vain vuotaa, mutta eikä venttiilityyppi.


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 30 Kesä 2025, 15:35
Kirjoittaja Vilijami

Presta on tosi hempula. Tappi vääntyy herkästi mm. pumpunpään asettelussa ja tuntuma on epämääräinen. Kapeaa vannetta, kapeaa rengasta ja 8 barin paineita ei tarvitse eikä halua siviiliajoon. En keksi yhtään syytä spandex rata-ajon ulkopuolella prestaa puoltamaan.


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 30 Kesä 2025, 16:11
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: 30 Kesä 2025, 15:35

Presta on tosi hempula. Tappi vääntyy herkästi mm. pumpunpään asettelussa ja tuntuma on epämääräinen. Kapeaa vannetta, kapeaa rengasta ja 8 barin paineita ei tarvitse eikä halua siviiliajoon. En keksi yhtään syytä spandex rata-ajon ulkopuolella prestaa puoltamaan.

Kirjasin tuonne ne kaksi syytäni (tai kolme). Litkut sisäkumissa, tottumus ja oletuksena parempi paineenkesto, mutta en tiedä mikä on Schraderin paineenkesto. No pihdit on aina mukana, jolla saa prestan sielun vaihdettua tai kiristettyä kuten Porissa oli tarvetta.


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 30 Kesä 2025, 16:40
Kirjoittaja Vilijami

Tottumusta ja oletusta vastaan en yritäkään väitellä, mutta miten presta on muita tyyppejä parempi litkujen kanssa? Saahan kaikista tyypeistä sisuksen irti?


Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Lähetetty: 30 Kesä 2025, 16:54
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: 30 Kesä 2025, 16:40

Tottumusta ja oletusta vastaan en yritäkään väitellä, mutta miten presta on muita tyyppejä parempi litkujen kanssa? Saahan kaikista tyypeistä sisuksen irti?

Litku kuivuu dunlopissa ja schraderissa sinne "automaation" väliin eikä ne enää oikein toimi luotettavasti. Presta aukeaa ihan kuin korkki tai oikeastaan sulkeminen on tarpeellisempi ominaisuus. Litkua päätyy aina venttiiliin asti eikä sille mahda mitään.

Litkun tarkoitushan on paikata reikä kumissa. :D