Sivu 77/80
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 21 Tammi 2024, 15:16
Kirjoittaja jori
ukram2 kirjoitti: ↑21 Tammi 2024, 15:11
Ajoin sähköpyörän nurin pahassa kelissä, ja olkanivelessä kuului rusahdus, käsittäkseni olkavarren pää meni jotenkin rikki. Vaikka oli nastarenkaat, niin ei auttanut kun oli jäätä lumen alla. Nyt yksikätisenä odottelen paranemista.
Lääkäri antoi jonkunlaisen kantohihnan, joka pitää käden suurin piirtein oikeassa asennossa. (lenkki ranteessa, siitä nauha suoraan ylös olkapään yli, ja toisen kainalon alta takaisin rannelenkin lähelle, pystyhihnan ympäri ja velcro kiinnitys)
Paikka oli Otaniemen vesitornin kohdalla oleva ylikulkusilta, siinä tuntuu olevan jäätä usein, ja auraus matalla prioriteetilla.
Kyseessä oli siis sähköavusteinen pystypyörä.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 21 Helmi 2024, 11:48
Kirjoittaja jori
Siirsin Babboen runkovauriokeskustelut tästä Babboen omaan ketjuun.
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 14#p161014
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 04 Huhti 2024, 20:06
Kirjoittaja PW
https://yle.fi/a/74-20082092
Se on taas kausi avattu
Kapee tie, autolla pyöräilijän päälle - oletettavasti takaa - aurinko häikäs, niin ei autoilija nähnyt 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 06 Huhti 2024, 13:24
Kirjoittaja jori
Mitä enemmän pyöräillään, sitä turvallisempaa se on. Kun pyöräilijöitä on paljon, et pyöräilijän ilmaantuminen tule yllättäen, eikä törmäystä tapahdu. 

- Pyöräilykuolemat pyöräilyn määrän suhteen.jpeg (52.13 KiB) Katsottu 15436 kertaa
Vaarallista ajaa tuollaisella pyörällä noin jyrkkää alamäkeä. 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 06 Huhti 2024, 13:30
Kirjoittaja Wacky
Tuo grafiikka kertoo kyllä paljon, mutta kun katsoo tarkemmin olisi mielenkiintoista analysoida miksi mm. norja, suomi ja belgia eroaa kuolemissa niin paljon vaikka ovat hyvin lähekkäin pyöräilylle altistumis määrässä.
Irlanti on omien mielikuvien mukaan myös erikoinen koska siellä ajetaan hyvinkin kapeilla teillä kovaa ja alkoholikin maistuu aika hyvin.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 06 Huhti 2024, 14:14
Kirjoittaja jori
Muistelen, että noin kymmenen (tai jotain) vuotta sitten Norjassa tehtiin tutkimus ja uutisoitiin tulos näkyvästi, että pyöräilyn lisääntyminen vähentää onnettomuuksia. Ehkä tämä oppi on jotenkin osattu sisäistää ja saattaa käytäntöön liikenneinfrassa.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 06 Huhti 2024, 15:50
Kirjoittaja Vilijami
Vähän hämmästyttäviä nuo yksiköt?
Y-akselilla ”kuolemat sadassa miljoonassa kilometrissä”
X-akselilla ”kilometriä henkilövuodessa”
Mitä tulos on selkokielellä?
Mulle ei sano mitään yksikkö ”kuolemat sadassa miljoonassa kilometrissä henkilövuosikilometriä kohti”
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 07 Huhti 2024, 10:06
Kirjoittaja ukram2
Tuosta kuvasta näkee lähinnä miten paha yleinen liikennetilanne on eri maissa 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 07 Huhti 2024, 10:54
Kirjoittaja Vilijami
Saattaa nähdä, mutta ei välttämättä näe, jos kyseessä on Pär Bonkin laatima taulukko.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 08 Huhti 2024, 11:05
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: ↑06 Huhti 2024, 13:24
Mitä enemmän pyöräillään, sitä turvallisempaa se on. Kun pyöräilijöitä on paljon, et pyöräilijän ilmaantuminen tule yllättäen, eikä törmäystä tapahdu.
Pyöräilykuolemat pyöräilyn määrän suhteen.jpeg
Vaarallista ajaa tuollaisella pyörällä noin jyrkkää alamäkeä. 
Jäin odottamaan jorin analyysiä hämmästelemistäni taulukon arvoista, mutta mitään kommenttia ei tullut.
Esitinkö asian taas liian kulmikkaasti? Tarkoitukseni ei ollut moittia tai väheksyä joria, vaan tuoda esiin mediakriittisyyttä. Kaikkeen tulisi suhtautua epäillen, kun sitä nollainformaatiota pukataan kovasti.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 08 Huhti 2024, 18:25
Kirjoittaja jori
Jaa, täällä onkin jatkettu keskustelua.

Nuo yksiköt on valittu niin, että samaan taulukkoon on saatu esiin myös kyseisen alueen pyöräilyn yleisyys tai pyöräilyn määrä "average exposure of cycling". Yksikkö on siis kilometriä per henkilö vuodessa.
Onnettomuusasteikko pystyakselilla on ihan yksiselitteinen onnettomuuksia lukumääränä sataamiljoonaa kilometriä kohti.
Minusta tuo on ihan selvä kuvaus siitä, että mitä enemmän pyöräillään, sitä vähemmän onnettomuuksia pyöräilykilometriä kohti sattuu. 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 08 Huhti 2024, 23:12
Kirjoittaja Polkumies
jori kirjoitti: ↑08 Huhti 2024, 18:25mitä enemmän pyöräillään, sitä vähemmän onnettomuuksia pyöräilykilometriä kohti sattuu. 
Absoluuttinen onnettomuuksien määrä saattaa silti säilyä samana. Jos pystykoordinaatit kertoisi kilometreillä, lopputulos voisi olla suunnilleen vaakasuora.
Tällainen masentava huomio vain
tietysti hienoa, että liikenteen lisääntyessä onnettomuudet eivät absoluuttisesti lisäänny.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 09 Huhti 2024, 05:32
Kirjoittaja ukram2
Eli siis samat törtöt aiheuttavat saman määrän onnettomuuksia riippumatta siitä kuinka paljon muuta liikennettä on
?
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 09 Huhti 2024, 08:21
Kirjoittaja Vilijami
Jos X ja Y akseleiden yhtälöissä on molemmissa kilometrit, niin ne joko supistuvat pois tai kohoavat toiseen potenssiin.
Tuo vaaka-akseli on selvä, paljonko pyöräillään henkilöä kohti vuodessa.
Mutta pystyakselin 100 miljoonaa kilometriä on erittäin outo. Pyöräilykilometreiksi lukema on mielestäni reiluhko? Näin kyynikon silmin näyttää siltä, että överiskaalauksella on vasta päästy -alussa päätettyyn- lopputulokseen.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 09 Huhti 2024, 08:42
Kirjoittaja Polkumies
Vilijami kirjoitti: ↑09 Huhti 2024, 08:21Mutta pystyakselin 100 miljoonaa kilometriä on erittäin outo. Pyöräilykilometreiksi lukema on mielestäni reiluhko? Näin kyynikon silmin näyttää siltä, että överiskaalauksella on vasta päästy -alussa päätettyyn- lopputulokseen.
"Fatality" viittaa kai kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen. Toivottavasti niitä ei tulekaan joitakin kappaleita tuhatta, kymmentätuhatta tai sataatuhatta kilometriä kohden. Sehän tarkoittaisi, että yhtään innokkaammat pyöräilijät kuolisivat pyöräilyonnettomuudessa keskimäärin muutaman kerran pyöräilyuransa aikana.
Vilijami kirjoitti: ↑09 Huhti 2024, 08:21
Jos X ja Y akseleiden yhtälöissä on molemmissa kilometrit, niin ne joko supistuvat pois tai kohoavat toiseen potenssiin.
X-akselilla on kilometrejä. Y-akselilla on kuolemia per kilometrejä.
Eikä yksiköistä muutenkaan tule kovin järkeviä, jos niitä alkaa oikeasti supistelemaan. Sähköpyörä kuluttaa wattitunteja kilometrillä: Wh/km = (J/s)x3600s/km = ((kgm2/s2)/s)x3600s/km = 3,6kgm/s2 = 3,6N. Sähköpyörän kulutus on siis newtoneita?