Usko pois, en laita. Nimismiehen kiharat täristää päätä riittävästi ilmankin.
Täristys on tosiaan ongelma.
Protoilin niskatueksi noin 10 cm pehmeää vahtomuovia + alle noin 3 cm vuorivillan tapaista levyä, säätö ylös ja alas jopa ajon aikana. Pehmeysasteita voi kokeilla erilaisilla kerroksilla, ja pään kulmaa selkärankaan verrattuna. Kun tukialue on kallon puolella eikä niskassa, niin tuntu on aivan erilainen, paljon parempi. Pehmeyden säädöllä löytyi kohtalaiset nimismiehen kiharatkin siedettäväksi tekevä ratkaisu, vaikka pyörässä ei ole lainkaan jousitusta.
Olen hämmästellyt, kuinka jotkut satsaavat niskatukeen hiilikuitua ja muuta kallista tekniikkaa tietämättä etukäteen, miltä homma tulee yksilöllä tuntumaan: kulmat, korkeudet, sivuttaispidot, pehmeydet erilaisilla pinnoilla ajettaessa jne. Pitäisin lottovoittona, että teoriapohjaisesti piirretty ratkaisu olisi edes yhdelle käyttäjälle sopivin.
Viritelmäni ulkonäkö on kaikkea muuta kuin hienostelua ja tyylikkyyttä, mutta siihen pään nojailu vaikka 100 km yhtä soittoa ei jätä toivomisen varaa itselleni, se lienee niin mukava kuin olla voi. Täysjousitus tietysti olisi parempi todella huonolla tiellä.
Kyllä niskatuki kannattaa laittaa, jos niska tulee kipeäksi. Nimismiehen kiharoita ei ole onneksi koko matkaa ja, kun niitä on, voi pään nostaa silloin irti tuesta.
Hyvän niskatuen on oltava säädettävissä, sopivan pehmeä ja hengittävä.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Joo, kyllä niskatuki on hyvä olla jos pidemmästi ajaa. Jos ei tykkää jatkuvasti nojata sitä vasten niin sitten sen verran etäälle että tasaisella voi päänsä laskea sille. Muutaman minuutin leppuutus tekee ihmeitä.
Hyvän niskatuen on oltava säädettävissä, sopivan pehmeä ja hengittävä.
Ehdottomasti ja lisäksi sen pitää kestää vettä ja olla helposti puhdistettava. Jos tuollaisen saisikin kohtuullisella työmäärällä, niin voisi moisen ottaa, vaan ei ainakaan toistaiseksi ei ole ainakaan yhtään järkevää ideaa miten moisen tekisi, tai mistä moisen saisi valmiina kohtuulliseen hintaan.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Jos asento on tarpeeksi pysty ja niskalihakset kunnossa, ei niskatuella mitään tee. Ei minulla ole ollut ongelmia tuen puutteesta edes 300 km päivinä. Rajakulma riippuu varmaan aika paljon henkilöstä, ja jossain kovaa ajamiseen tehdyssä pyörässä tuskin tulee hommasta mitään ilman tukea. Sellaisesta pyörästä ei myöskään pysty katsomaan taakseen vaikka siinä ei olisikaan tukea, joten tuki ei siinäkään haittaa mitään.
Vaikka viisailla olikin muita ratkaisuja, niin tämä nyt ainakin tuli kokeiltua. Ei ole vielä ihan valmis, mutta melkein.
Ensin tällaiset palaset 50x5 mm lattaraudasta:
Ja sitten vaan asentamaan paikalleen:
Hiukan lisääkin kuvia oikein kovasti kiinostuneille: http://vuo.ro/~tavasti/nojakki/takajousi/
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Minusta tuo jousen suunta saisi olla niin että ylöspäin työntävä voima kohdistuisi jatkopalojen kiinnitysruuvien väliin. Nyt se kohdistuu yläpultin yläpuolelle joten kaikki kuorma on sen varassa.
Minusta tuo jousen suunta saisi olla niin että ylöspäin työntävä voima kohdistuisi jatkopalojen kiinnitysruuvien väliin. Nyt se kohdistuu yläpultin yläpuolelle joten kaikki kuorma on sen varassa.
Hyvä huomio silti Jukka. Ylempi pultti on tosiaan aika lähellä kriittistä kuormitusta. Keskimmäisessä tai alimmassa jäisi enemmän varmuusvaraa.
Kyllä sen silti pitäisi kestää se, mitä tuo M10 pultti tuossa sitä pystyy kuormittamaan. M6 pultti kestää leikkausta puolen tonnia per puoli. Tämä vastaa tuolla geometrialla säätöreiässä 1 noin 125 kg takapyöräkuorman iskarivoimia, kun taas M10 tuossa iskarin silmässä taipuu hiukan pienemmällä takapyöräkuormalla.
Säätöreiässä 2 olevaa iskaria M6 pultti kestää puolta paremmin puhumattakaan reiästä 3.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minusta tuo jousen suunta saisi olla niin että ylöspäin työntävä voima kohdistuisi jatkopalojen kiinnitysruuvien väliin. Nyt se kohdistuu yläpultin yläpuolelle joten kaikki kuorma on sen varassa.
Hyvä huomio silti Jukka. Ylempi pultti on tosiaan aika lähellä kriittistä kuormitusta. Keskimmäisessä tai alimmassa jäisi enemmän varmuusvaraa.
Kyllä sen silti pitäisi kestää se, mitä tuo M10 pultti tuossa sitä pystyy kuormittamaan. M6 pultti kestää leikkausta puolen tonnia per puoli. Tämä vastaa tuolla geometrialla säätöreiässä 1 noin 125 kg takapyöräkuorman iskarivoimia, kun taas M10 tuossa iskarin silmässä taipuu hiukan pienemmällä takapyöräkuormalla.
Säätöreiässä 2 olevaa iskaria M6 pultti kestää puolta paremmin puhumattakaan reiästä 3.
Iskarin silmässä on M12 pultti, ja ne teräslaput ovat kiinni M8 kierretangolla.
Kiinnitys on siellä missä on lähinnä siksi, että muuten tulisi korotusta liikaakin. En keksinyt tuon parempaa viritystä, kun välineinä oli rälläkkä, viila ja porakone.
Jos pystyisi hitsaamaan, niin voisi tehdä palikan jossa kiinnitys olisi paremmin halutussa kohdassa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Iskarin silmässä on M12 pultti, ja ne teräslaput ovat kiinni M8 kierretangolla.
Sitten kestää varmasti. Tuo 12-8 putki ei liene aivan pulttiterästä ja siksi taipunut. Se kympin pultti olisi varmaan sekin saattanut hiukan taipua pahassa iskarin pohjaamisessa. Tuossa M12 pultissa on kymppiin nähden 70% lisää kapasiteettia, joten se ei taipune, varsinkin jos se on vähintään normaalia 8.8 pulttiterästä.
Laita kuitenkin jotkut holkit siihen iskarin nupin molemmin puolin, ettei se muljahda sivuun. --Tai älä laitakaan. Eihän sitä muuten tiedä olisiko se kestänyt noinkin.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Iskarin silmässä on M12 pultti, ja ne teräslaput ovat kiinni M8 kierretangolla.
Sitten kestää varmasti. Tuo 12-8 putki ei liene aivan pulttiterästä ja siksi taipunut.
Se 12-8 putki on alumiinia, lähinnä kai täytteenä.
jori kirjoitti:
Laita kuitenkin jotkut holkit siihen iskarin nupin molemmin puolin, ettei se muljahda sivuun. --Tai älä laitakaan. Eihän sitä muuten tiedä olisiko se kestänyt noinkin.
Siihen tulee vielä muovi-holkit, mm pitämään se iskarin silmässä oleva 14-12 holkki paikallaan.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
... varsinkin jos se on vähintään normaalia 8.8 pulttiterästä.
M12 näytti olevan normaali 8.8 mutta niistä M8 kierretangoista en tiedä.
Nyt ovat Bilteman Haponkestävää, mutta olisi tuolla bilteman normaaliakin kierretankoa, onko niillä leikkausvoimien kestävyydessä jotain eroa?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
M12 näytti olevan normaali 8.8 mutta niistä M8 kierretangoista en tiedä.
Nyt ovat Bilteman Haponkestävää, mutta olisi tuolla bilteman normaaliakin kierretankoa, onko niillä leikkausvoimien kestävyydessä jotain eroa?
Markettien kierretangot näyttää olevan 6.4 tai 4.4, haponkestävästä en tiedä mitä on.
... varsinkin jos se on vähintään normaalia 8.8 pulttiterästä.
M12 näytti olevan normaali 8.8 mutta niistä M8 kierretangoista en tiedä.
Nyt ovat Bilteman Haponkestävää, mutta olisi tuolla bilteman normaaliakin kierretankoa, onko niillä leikkausvoimien kestävyydessä jotain eroa?
Voi niillä ollakin, mutta todennäköisesti tuo happonen on vähintään yhtä hyvää kuin tuo bulkkitankokin. Paha mennä sanomaan, kun ei mitään lisätietoa ole. Ruuvipoikien bulkkitanko on 8.8, eli myötölujuudeltaan 8*8=64 -> 640MPa.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Voi niillä ollakin, mutta todennäköisesti tuo happonen on vähintään yhtä hyvää kuin tuo bulkkitankokin. Paha mennä sanomaan, kun ei mitään lisätietoa ole. Ruuvipoikien bulkkitanko on 8.8, eli myötölujuudeltaan 8*8=64 -> 640MPa.
No bitti-insinöörille nuo numerot eivät sano mitään. Mutta jotenkin olettaisin, että jos 8x1 putki jaksaa kantaa liki 80mm jännevälillä painoin, niin kyllä M8 kierretanko (vaikka olis sitten heikompaakin) luulisi kestävän pelkät leikkausvoimat? Vai onko tuossa jotain muitakin voimia, omaan koulutusohjelmaan kun ei ole kuulunut mitään tarpeellista kuten lujuuslaskentaa ja teknillistä mekaniikkaa
Ja ennen kaikkea, kannattaisikos lähteä hakemaan Ruuvipojilta tiedetyn lujuista tankoa? Vai tehdä rakenteeseen jotain lisävirityksiä?
EDIT: Bilteman bulkkitangossa lukee DIN976A, happoisessa vain bilteman tuotenumero 19-339
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"