Sivu 9/9

Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 17 Syys 2010, 13:24
Kirjoittaja jviirret

No eihän noin pieniä eroja ajaessa voi huomata :shock: CLWB:llä ajelin aikoinaan lumen tuloon asti pahemmin rattaita linjaamatta, lumen tultua huomasin että jää kaksi jälkeä :lol: Eikä se ajo miksikään muuttunut vaikka suoraan linjaan laittoikin.

tavasti kirjoitti:

Onko ne ilman kuormaakin, vai vasta kuskin kanssa kun vain toiselta puolen kiinnitetty takarenkas hakee paikkansa?

Ilman kuormaa katsoin.

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 17 Syys 2010, 15:03
Kirjoittaja jviirret

Nyt kun kaikki viat on tullut esille ja pientä kyllästymistäkin koko pyörään, niin tämänhän voisi MYYDÄ.
Eli jos joku n.180cm kuski haluaa vähän erikoisemman SWB:n niin tässä olis. Hinta tuskin on kynnyskysymys, vaan sopivan mittaisen ostajan löytyminen. Tässä kun ei penkin ja polkimen välistä etäisyyttä voi tällaisenaan juuri säätää.
Tekis mieli alkaa rakentamaan 700c taivutetulla rungolla olevaa higraceria. Se vain olisi tismalleen samaan käyttöön oleva pyörä kuin tämäkin, eli ei mitään järkeä jos ei tätä myy tai aja loppuun.

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 24 Touko 2013, 13:25
Kirjoittaja jviirret

Pyörä tehty vuosia sitten ja ajettu muutama tuhat kilometriä niin nyt on runkoon tullut murtuma:

Kuva

Tuo on siis selkänojan tuen alapään kiinnike. Itse kiinnike on pysynyt suorana mutta se on vääntänyt rungon lommolle, ehkä se on jopa murtunut. Ei ole mitenkään ylivoimainen korjata ja vahvistaa, mutta maalipinta menee ja tulee korjatun näköinen :cry:

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 24 Touko 2013, 14:05
Kirjoittaja jori

Tuo on kyllä pyörän koviten kuormitettu paikka, joten ei ihme, että siitä brakasi, jos jostai piti. Muistaakseni tuo pyörä oli erittäin jämäkän tuntuinen ajaa, ettei jopa kovan tuntuinen. Tämäkin tietenkin lisää kuormituksen rajuutta istuimen tuessa. Jos haluasi välttää väsymisen tuossa kohdin, pitäisi varmaan laittaa toinen tuki taaempaa runkoputken päältä. Tuokin yksittäinen olisi ehkä kestänyt paremmin, jos tuki olisi alkanut lähempää runkoputkea ja kulkenut hiukan vinossa selkänojan keskilinjalle. Tyyliinkin olisi sopinut vino kannatin. :D
Tietenkin vinon kannattimen olisi pitänyt olla jäykästi kiinni, tai jaettu kahdeksi putkeksi -kolmiotueksi.

Laitan tähän vielä kuvan koko pyörästä, jotta vaurion sijainnin helpommin hahmottaisi.
Kuva


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 24 Touko 2013, 15:07
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Tuo on kyllä pyörän koviten kuormitettu paikka, joten ei ihme, että siitä brakasi, jos jostai piti. Muistaakseni tuo pyörä oli erittäin jämäkän tuntuinen ajaa, ettei jopa kovan tuntuinen. Tämäkin tietenkin lisää kuormituksen rajuutta istuimen tuessa. Jos haluasi välttää väsymisen tuossa kohdin, pitäisi varmaan laittaa toinen tuki taaempaa runkoputken päältä. Tuokin yksittäinen olisi ehkä kestänyt paremmin, jos tuki olisi alkanut lähempää runkoputkea ja kulkenut hiukan vinossa selkänojan keskilinjalle. Tyyliinkin olisi sopinut vino kannatin. :D
Tietenkin vinon kannattimen olisi pitänyt olla jäykästi kiinni, tai jaettu kahdeksi putkeksi -kolmiotueksi.

Olet ihan oikeassa. Pienen ohikiitävän hetken jo meinasin muuttaa nojan tuen lähtemään taempaa, mutta korjasin nyt kuitenkin nykyisen ja lisäsin vielä kolmiotuen siihen. Tuo korjaus jää nyt oikeastaan aika huomaamattomaan paikkaan verrattuna vaihtoehtoihin. Tällaisissa paikoissa sitä toivoo että suojakaasupullossa olisi jotakin oikeaa kaasua eikä pelkkää hiilidioksidia. Roiskeet on omiaan rumentamaan korjauspaikkaa ja kun ei vihti purkaa niin paljoa että niitä pääsisi hiomaan pois.
Saapa nähdä mistä hajoaa seuraavaksi :wink:

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 24 Touko 2013, 17:07
Kirjoittaja jori

Kuva ois kiva!


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 24 Touko 2013, 17:14
Kirjoittaja jviirret

ai nii ;)

DSCF4662.JPG
DSCF4662.JPG (116.69 KiB) Katsottu 1638 kertaa

Siinä se nyt on kaikessa karuudessaan. Osa onneksi peittyy kun saa aiemmassa kuvassa olevan muovisuojan askarreltua päälle. Sauma tökitty pätkissä ettei kuumenis kovin suurelta alueelta ja korjaushitsaus kohdassa oli pakkelia jota ei tietenkään millään mahtunut hiomaan pois :oops:
Painoakin tuli lisää ja ilmanvastus suureni :D

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 24 Touko 2013, 17:22
Kirjoittaja jori

Hieno. :D
En millään tahdo hahmottaa, miten tuo vaihdevaijeri menee tuosta läpi. Onko siinä porareikä vai miten on tie sille tehty?


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 24 Touko 2013, 17:27
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Onko siinä porareikä vai miten on tie sille tehty?

Tuosta tueksi tehdystä "kolmiosta" kulma leikattu pois.

Jukka


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 24 Touko 2013, 18:07
Kirjoittaja jori

Höh, niinhän se onkin, ja aivan selvästi, nyt kun sen sanoit. Onko tuo siis kahdella vinolla sahauksella latasta tehty "kolmio".
Ai että sitä voi olla sokea, kun yrittää kuvasta nähdä jotain, jota kuvittelee siinä olevan, vaikkei olekaan. :oops:


Re: Kevyttä ja simppeliä SWB:tä

Lähetetty: 24 Touko 2013, 19:30
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Onko tuo siis kahdella vinolla sahauksella latasta tehty "kolmio".

Latasta meinasin ensin tehdä juurikin noin, mutta käytännössä on jostakin levyn hukkapalsta leikattu palanen.
Äsken kävin kasaan pyörän ja kokeileen. Selkänoja nousi pystymmäs, saa nähdä rikkooko siirtynyt painopiste nyt sitten etukiinnikkeen. Tykkään pystymmästä asennosta enempi, eli en ala penkkiä reijittään ja nojakulmaa loiventaan. Pieni jousto joka selkänojassa oli on nyt hävinnyt ja nitinät loppuneet.

Jukka