Sivu 9/84

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Touko 2013, 21:45
Kirjoittaja Premnas

Kävin nostaas pyörän takapään ilmaan ja edelleen se oli 148mm. Pitäisikö se jousi siis löystää kokonaan että saa oikean mitan? Jousen päältä mitattuna halkaisija oli 44,3mm.

Onko se nyt sitten niin ettei esim. tämä käy: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=87559 kun siinä lukee 152mm-32mm?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Touko 2013, 22:41
Kirjoittaja jori

Kyllä tuo 152 käy mainiosti tuon korvikkeeksi. Mikä se sinun pyöräsi taas olikaan. Sivukuva takapäästä (pyörän :mrgreen: ) olisi saatava, jotta voi päätellä lisää sopivan iskarin valitsemiseksi.

Kirjoitin aiemmin tuollaisen. En raaski sitä hukatakaan, niin laitan sen tähän, vaikkei ketään ehkä kiinnostakaan. Sama asia on tuossa jutssakin. :oops:

Premnas kirjoitti:

Enpä oo varma selvensikö tuo paljoakaan..

Ei tuo typellä täytettävä ainakaan kovin kätevältä kuulosta. Mieluummin ilma. Tuntuu että meni kyllä vielä enempi sekaisin että mikä kannattaa valita. Voi kääk. Noitahan on miljoona erilaista!

Tuota, siinä täytyy erottaa kaksi asiaa. Iskunvaimennin on vain yksi osa tuota laitetta. Sen lisäksi tuo myös kokonsiuutena iskunvaimentimeksi nimitettävä laite sisältää jousen. Siis aina jousi ja iskunvaimennin. Iskunvaimenninosa on periaatteessa öljytäytteinen sylinteri, jossa liikkuu rei'itetty mäntä. Lämpölaajenemisen takia tuo öljytilavuus muuttuu iskarin ollessa käytössä ja muutenkin lämpötilan vaihtuessa. Tuohon tilaan täytyy siis lisätä öljyä, jos lämpötila laskee ja vähentää, kun lämpö nousee. Siksi öljytilavuus täytyy paineistaa, jotta iskari ei öljyn jäähtyessä imaisisi itseensä ilmaa. Tällaista paineistetulla öljytilalla varutettua iskaria sanotaan kaasuiskariksi, vaikka siinä olisi tavallinen kierrejousi. Lue kuvateksti ensimmäisestä kuvasta.
Kaasuiskarissa on siis aina sisällä kaasun paineella paineistettu oljytila ja toisinaan myös kaasulla tai polkupyörän iskareissa ilmalla toimiva jousi. Ilmajousen tapauksessa tuo oljytila paineistuu ilma- ja öljytilan erottavan irtomännän avulla. Sama paine, kuin on jousivoimaa tekemässä paineistaa myös tuon öljytilavuuden. Kun iskari on oikein kovassa käytössä tuo ilmatilavuus voi olla erillinen, jopa letkulla yhdistetty tila, joka painaa iskarin öljyä. Erillisellä kaasutilavuudella varustetun iskarin öljymäärä on ssuurempi ja huoltoväli siksi pidempi. Samoin kaasua mahtuu helposti enemmän, jolloin jousen ominaisuudet voidaan säätää vähemmän progressiivisiksi, josta on etua pitkissä joustoliikkeissä.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Touko 2013, 22:52
Kirjoittaja Premnas

Pyörä on HP Velotechnik scorpion, ei ollu tällä koneella kuvaa omasta niin katotaan saako netistä poimitusta mitään selkoa:

https://www.google.fi/search?q=HP+Velot ... 1546%3B822


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Touko 2013, 22:58
Kirjoittaja Premnas

Olen yrittänyt googlettaa mutta tuntuu ettei 152mm tosiaan ole kauheasti vaihtoehtoja. Tuota Foxin RL:ää olen katsellut mutta onko se liian järeä? Tai voiko tuohon ees laittaa liian järeää.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Touko 2013, 23:50
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

Pyörä on HP Velotechnik scorpion, ei ollu tällä koneella kuvaa omasta niin katotaan saako netistä poimitusta mitään selkoa:

https://www.google.fi/search?q=HP+Velot ... 1546%3B822

Eikös tuossakin kuvassa. jonka laitoit ollut ilmaiskari ja puolessa noista kuvista, jotka googlen kuvahaussa tuolla haulla tuli.
En tunne merkkejä, mutta joku täällä voi tuntea, mikä tuo iskari on?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Touko 2013, 00:50
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:

Punaisten viivojen välin mittaaminen tarkasti on vaikeaa koska ympyrän keskikohdan määrittäminen silmämääräisesti on vaikeaa. Mutta sinisten viivojen väli on helppo mitata ja jos ympyrät(pultin kannat, reiät ym.) ovat yhtä suuret niin sinisten viivojen väli on sama kuin ympyröiden keskipisteiden väli.

Minulla taas on vain sellaisia tönäreitä, joilla voi mitata sekä sisä- että ulkomitan, mutta ei molempia samalla kertaa, mitä tuo mittaustapa edellyttäisi... Entäs jos mittaisi sisämitan ja ulkomitan ja laskisi niistä keskiarvon?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Touko 2013, 07:32
Kirjoittaja jviirret

Toimiihan sekin ja nopeasti ajateltuma myös erikokoisilla ympyröillä.

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Touko 2013, 15:35
Kirjoittaja Premnas

Laitoin sen linkin kuvaan vaan siksi että näkyy pyörän rakenne takaosasta ees jotenkin.

Uskaltaisinkohan tilata tuon Foxin ilmaiskarin? Pituutta en nyt epäile mutta se leveys. Siis mistä voin olla varma etten tilaa vääränkokoista. Onko noissa edes paljoa vaihtoehtoja että voi mennä pieleen?

Alunperin pituuden mittasin silleen että otin kiinnityspulttien kantojen sisäreunojen välisen etäisyyden, sitten mittasin pultin halkaisijan ja lisäsin yhden halkaisijan verran mittaan jolloin se vastaa pultin puoliväli - puoliväli -mittausta. Eikö se nyt oo sama asia?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Touko 2013, 16:11
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Alunperin pituuden mittasin silleen että otin kiinnityspulttien kantojen sisäreunojen välisen etäisyyden, sitten mittasin pultin halkaisijan ja lisäsin yhden halkaisijan verran mittaan jolloin se vastaa pultin puoliväli - puoliväli -mittausta. Eikö se nyt oo sama asia?

On se, jos mitat ja laskut ovat oikein ja iskari oli venytetty täyteen pituuteensa. Eikä se oo nii millin päälle ;)

Jukka


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Touko 2013, 16:22
Kirjoittaja Premnas

Voikohan siinä sitten käydä niin että vaikka olisi nostanut tarakasta niin ettei jousella ole rasitusta niin 152mm voisi olla liian lyhyt? Voiko se pakkaantua niin että 148mm olisikin oikeammin 165mm?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Touko 2013, 18:26
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Oiskos Premnas sulla siinä hyvää pyörä pajaa lähellä?
Meinaan jos kurauttaisit sinne ja kysyisit alkaisko ne sun kaa millekkään...
sais sieltäkin mielipiteen, ja voihan sen silti tilata netistä.

Eikös nuissa iskareissa ole jonnin verran toleranssia jottei se nyt millilleen ole?

laita nojakin valmistajalle mailia ja kysy mikä sen specsit pitäisi olla?

tollanen tuli ketju tuli mailmalta vastaan... http://www.bentrideronline.com/messageb ... 62109.html


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Touko 2013, 18:46
Kirjoittaja Premnas

Lähin hyvä pyöräpaja taitaa olla jossain 8-9km päässä ja oma pyörähuoltopaikka on 12,5km päässä.

Tutkin tuota Fox Float RL 6.00 x 1.25, näyttäs muuten olevan sopiva (jos tulkitsin oikein) ainakin verrattuna vanhaan DNM DV-22:seen, mutta se pulttikoko on mysteeri. Tai ylipäätään miten se sopii vanhoihin kiinnityksiin? Miksei noita vois merkata selkeästi...

Äh, hitto. Pitäiskö vaan tilata sama vanha DV-22. Kestäköön sitten taas sen 3 vuotta kun vaihtoehdot ovat näin hulppeat mitä ovat.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 28 Touko 2013, 08:48
Kirjoittaja tavasti
Premnas kirjoitti:

Tutkin tuota Fox Float RL 6.00 x 1.25, näyttäs muuten olevan sopiva (jos tulkitsin oikein) ainakin verrattuna vanhaan DNM DV-22:seen, mutta se pulttikoko on mysteeri. Tai ylipäätään miten se sopii vanhoihin kiinnityksiin? Miksei noita vois merkata selkeästi...

Äh, hitto. Pitäiskö vaan tilata sama vanha DV-22. Kestäköön sitten taas sen 3 vuotta kun vaihtoehdot ovat näin hulppeat mitä ovat.

Veikkaus on, että se Fox olisi kyllä reippaasti parempi. Haittapuolet:

  • Fox Float on käsittääkseni ilmaiskari, eli tarvitset iskaripumpunkin (tai ainakin useimmat sanovat, että joutuu toisinaan täyttelemään)
  • Nuo kiinnityspultit ovat mysteeri, ainakin itselle. Eli siinä voi olla lievää sompailua ilmassa ennen kuin on sopivat helat ja kilkkeet.

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 28 Touko 2013, 18:04
Kirjoittaja Premnas

Kuin hyvin tuollanen ilmaiskari ylipäätään sopeutuu isoihin lämpötilanvaihteluihin, talvella esim. otan pyöräkellarista pyörän pihalle pakkaseen? Ja pitääkö tollaseen olla jatkuvasti vaihtamassa erilaatuisia öljyjä vuodenaikojen mukaan?

HP Velosta oltiin vastattu että Rockshoxilla vois olla sopiva ilmaiskari. Nyt sitten luen keskusteluja siitä. Mitä katselin Rockshoxista myynti-ilmoituksia niin yhdessä ainakin tuli iskaripumppu mukana.

Mikä nyt mättää koko ajatuskuviossa on:

  • kestääkö noi ilmaiskarit ihan varmasti myös talviajoa, kuin herkästi lähtevät vuotamaan mistään, pitääkö niitä paljonkin huoltaa
  • entäs sitten jos ilmaiskari pamahtaa rikki niin ei sillä voi ajaa, jousi-iskarilla vielä voi
  • miksei voi olla jotain tavallista jousi-iskaria joka kestäis paremmin kuin toi DV-22. Muuten olen ollut tyytyväinen tohon iskariin mitäs nyt sit meni hajoamaan. Paitsi ehkä siinä olisi pitänyt olla enempi säätövaraa kun lastaa painoa pyörän päälle.

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 28 Touko 2013, 22:29
Kirjoittaja jori

Eikös noissa Scorpionin kuvissa lähes puolessa ollut nimenomaan ilmaiskari. Minähän laitoin oikein suurennoksen. Eikös siitä tunnista, mikä iskari on kyseessä. Minulla ei ole kokemusta, mutta väittäisin, että ilmaiskari on ihan yhtä kestävä ja varmasti toimivampi, kuin kierrejousi-iskari. Toki siihen tarvitsee sen pumpun, mutta eikös pyörään tarvitse pumpun aina mukaan. Saakos tuolla iskaripumpulla renkaaseen ilmaa? Kyllä kaasujousi-iskarillakin voi ajaa ilman ilmanpainetta. Meno on vain vähän matalampaa ja tärisevämpää.
Ei pakkasella ole tuohon jousen kantavuuteen mitään merkittävämpää vaikutusta. -40 asteen pakkasessa paineista katoaa 20% verrattuna +20 asteeseen.