Ängeslevällä on mielestäni tämä tai vastaava muulla merkillä myytävä lamppu: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=42472. Ostin pari vuotta sitten myös itselleni ja on tosiaan KIRKAS. Yhdet paristot riittävät melko hyvin koko vuoden pimeäksi ajaksi minun käytöllä eli noin 100-150h, vaikkakin loppuaikana suurin häikäisy on jo kadonnut.
PW 2
Re: PW 2
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:PW kirjoitti:oisko tuo nyt kauheen vaikeeta ?
Petri Wvarmaan vaikeinta on löytää sopivat kierre tapit jolla saa tehtyä uudet kierteet polkimia varten.
Mikähän kierre tuo mahtaa olla ?
Petri W
Kierre on nykyään useimmissa polkimissa M14x1,25.
Ja tosiaan joutuu hankkimaan oikean ja vasenkätiset kierretapit, ja mikäli löytyy, maksavat aika tavalla.Sakari
Hmm... joutuuko?
Tyhmä kysymys, mutta eikö riitä kunhan tekee samalla tapilla toisen sisäpuolelta ja toisen ulkopuolelta kampea, koska kyseessä on läpireikä?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: PW 2
saass kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta eikö riitä kunhan tekee samalla tapilla toisen sisäpuolelta ja toisen ulkopuolelta kampea, koska kyseessä on läpireikä?
Eli pultti menee mutteriin toiselta päin myötäpäivään ja toiselta päin vastapäivään kiertämällä
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: PW 2
saass kirjoitti:Hmm... joutuuko?
![]()
Tyhmä kysymys, mutta eikö riitä kunhan tekee samalla tapilla toisen sisäpuolelta ja toisen ulkopuolelta kampea, koska kyseessä on läpireikä?
Kuvassa oikeakätinen ruuvisääntö. Kun ruuvia kierretään sormien suuntaan, kulkee se peukalon suuntaan. Vasenkätinen ruuvi tekee saman vasemman käden sormien mukaisesti.
Topologisesti ruuvikierre on yksikäsitteisesi, joko vasen- tai oikeakätinen. Tuota esittämääsi ajatusta voi tarkastella mutterin näkökulmasta. Jos tuo pitäisi paikkansa, mutterilla olisi erikseen vasen- ja oikeakätinen pää, ja pitäisi aina tietää, kummin päin mutteri ruuvin päähän tulee. Oikeakätinen ruuvi on geometria, joka myötäpäivään kierrettäessä pakenee katsojasta pois päin. Kun katsoja vaihtaa puolta, myös ruuvin liikesuunta vaihtuu, vaikka pyörmissuunta pysyy. Vasenkätinen ruuvi tekee saman vastapäivään kierrettäessä.
Oikeakätisiä ruuveja on niin paljon enemmän, että silmä on tottunut vasemmalta alhaalta oikealle ylös osoittavaan kierteeseen niin, että saman nousuinen vasenkätinen ruuvi (vasemmalta ylhäältä oikealle alas) näyttää jyrkempinousuiselta, kuin saman mittainen oikeakätinen. Kuvassa alemmassa tapissa on vasenkätinen ruuvi vasemmalla ja oikeakätinen oikealla ylemmässä päinvastoin.
Vasenkätisyys ja oikeakätisyys on muutenkin ilmiö, jota on aika vaikea hahmottaa. Fiskarsin vasenkätisissä saksissa on oikeakätiset terät. On niitä näemmä myös kokonaan vasenkätisiä. Olavi Lindenin juhlanäyttelyssä oli kuitenkin vasenkätisten saksien vitriinissä nimenomaan vasenkätisillä kahvoilla varustetut oikeakätiset terät.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: PW 2
PW kirjoitti:...http://www.fleettrikes.com/ tuomoset sivut löysin jossa lyhennetään kampia kylmästi poraamalla uudet reiät polkimelle ja pistämällä poikki. Ei täällä vissiin kukaan oo kokeillut, oisko tuo nyt kauheen vaikeeta ?...
Jahans, on päässyt vilahtamaan silmien ohi tämä kampikeskustelu. Hommasin tuollaiset linkissäsi mainitut Park Toolin kierretapit viime syksynä, kun oli aikomus rakennella nojakuntopyörä ja kokeilla siinä mm. eripituisia kampia ja raportoida kokemuksista sitten tänne foorumille. No kuntopyörä jäi rakentamatta, kun laitoin Slywayn tilaukseen, enkä ole ajatellut ainakaan vielä tänä syksynä kokeilla lyhyitä kampia ko. pyörässä. Totuttelen ko. pyörään kunnolla ensin 170-millisillä kammilla.
Jos haluat kokeilla tee-se-itse -tyyliin kampien lyhennystä, niin voin lainata noita kierretappeja pientä korvausta vastaan, tai voit ne halutessasi ostaakin. Taisivat kustantaa postikuluineen yhteensä hieman päälle 40 euroa (nyt joku kysyy, että onko mitään järkeä kun valmiita kampiakin saa halvemmalla -> toiset vaan tykkää tehdä itse .). Laita yv:tä, jos kiinnostaa.
Re: PW 2
tm kirjoitti:PW kirjoitti:...http://www.fleettrikes.com/ tuomoset sivut löysin jossa lyhennetään kampia kylmästi poraamalla uudet reiät polkimelle ja pistämällä poikki. Ei täällä vissiin kukaan oo kokeillut, oisko tuo nyt kauheen vaikeeta ?...
Jahans, on päässyt vilahtamaan silmien ohi tämä kampikeskustelu. Hommasin tuollaiset linkissäsi mainitut Park Toolin kierretapit viime syksynä, kun oli aikomus rakennella nojakuntopyörä ja kokeilla siinä mm. eripituisia kampia ja raportoida kokemuksista sitten tänne foorumille. No kuntopyörä jäi rakentamatta, kun laitoin Slywayn tilaukseen, enkä ole ajatellut ainakaan vielä tänä syksynä kokeilla lyhyitä kampia ko. pyörässä. Totuttelen ko. pyörään kunnolla ensin 170-millisillä kammilla.
Jos haluat kokeilla tee-se-itse -tyyliin kampien lyhennystä, niin voin lainata noita kierretappeja pientä korvausta vastaan, tai voit ne halutessasi ostaakin. Taisivat kustantaa postikuluineen yhteensä hieman päälle 40 euroa (nyt joku kysyy, että onko mitään järkeä kun valmiita kampiakin saa halvemmalla -> toiset vaan tykkää tehdä itse
.). Laita yv:tä, jos kiinnostaa.
Ok ! Pidetään mielessä, jos noita kampia uskaltas lähtee porailemaan ja pätkimään.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: PW 2
PW kirjoitti:tm kirjoitti:PW kirjoitti:...http://www.fleettrikes.com/ tuomoset sivut löysin jossa lyhennetään kampia kylmästi poraamalla uudet reiät polkimelle ja pistämällä poikki. Ei täällä vissiin kukaan oo kokeillut, oisko tuo nyt kauheen vaikeeta ?...
Jahans, on päässyt vilahtamaan silmien ohi tämä kampikeskustelu. Hommasin tuollaiset linkissäsi mainitut Park Toolin kierretapit viime syksynä, kun oli aikomus rakennella nojakuntopyörä ja kokeilla siinä mm. eripituisia kampia ja raportoida kokemuksista sitten tänne foorumille. No kuntopyörä jäi rakentamatta, kun laitoin Slywayn tilaukseen, enkä ole ajatellut ainakaan vielä tänä syksynä kokeilla lyhyitä kampia ko. pyörässä. Totuttelen ko. pyörään kunnolla ensin 170-millisillä kammilla.
Jos haluat kokeilla tee-se-itse -tyyliin kampien lyhennystä, niin voin lainata noita kierretappeja pientä korvausta vastaan, tai voit ne halutessasi ostaakin. Taisivat kustantaa postikuluineen yhteensä hieman päälle 40 euroa (nyt joku kysyy, että onko mitään järkeä kun valmiita kampiakin saa halvemmalla -> toiset vaan tykkää tehdä itse
.). Laita yv:tä, jos kiinnostaa.
Ok ! Pidetään mielessä, jos noita kampia uskaltas lähtee porailemaan ja pätkimään.
Petri W
Eihän niitä välttämättä tarvitse ruveta pätkimään. Voi palata alkuperäiseen, jos tulee katumapäälle. Ehkä yksi ongelma voi olla saada polkimen reikä suoraan. Ainakin pitää olla tarkkana.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: PW 2
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:tm kirjoitti:PW kirjoitti:...http://www.fleettrikes.com/ tuomoset sivut löysin jossa lyhennetään kampia kylmästi poraamalla uudet reiät polkimelle ja pistämällä poikki. Ei täällä vissiin kukaan oo kokeillut, oisko tuo nyt kauheen vaikeeta ?...
Jahans, on päässyt vilahtamaan silmien ohi tämä kampikeskustelu. Hommasin tuollaiset linkissäsi mainitut Park Toolin kierretapit viime syksynä, kun oli aikomus rakennella nojakuntopyörä ja kokeilla siinä mm. eripituisia kampia ja raportoida kokemuksista sitten tänne foorumille. No kuntopyörä jäi rakentamatta, kun laitoin Slywayn tilaukseen, enkä ole ajatellut ainakaan vielä tänä syksynä kokeilla lyhyitä kampia ko. pyörässä. Totuttelen ko. pyörään kunnolla ensin 170-millisillä kammilla.
Jos haluat kokeilla tee-se-itse -tyyliin kampien lyhennystä, niin voin lainata noita kierretappeja pientä korvausta vastaan, tai voit ne halutessasi ostaakin. Taisivat kustantaa postikuluineen yhteensä hieman päälle 40 euroa (nyt joku kysyy, että onko mitään järkeä kun valmiita kampiakin saa halvemmalla -> toiset vaan tykkää tehdä itse
.). Laita yv:tä, jos kiinnostaa.
Ok ! Pidetään mielessä, jos noita kampia uskaltas lähtee porailemaan ja pätkimään.
Petri W
Eihän niitä välttämättä tarvitse ruveta pätkimään. Voi palata alkuperäiseen, jos tulee katumapäälle. Ehkä yksi ongelma voi olla saada polkimen reikä suoraan. Ainakin pitää olla tarkkana.
Sakari
Meinaatko että kestäs kammet jos niissä on ylimääräsiä reikiä varressa ?
Tuo reiän suoruus on tietysti oma ongelmansa, tuossa linkissä oli kampi jotenkin tuettu suoraan pylväsporakoneen pöytään ja sitten porattu.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: PW 2
PW kirjoitti:irakas kirjoitti:PW kirjoitti:tm kirjoitti:PW kirjoitti:...http://www.fleettrikes.com/ tuomoset sivut löysin jossa lyhennetään kampia kylmästi poraamalla uudet reiät polkimelle ja pistämällä poikki. Ei täällä vissiin kukaan oo kokeillut, oisko tuo nyt kauheen vaikeeta ?...
Jahans, on päässyt vilahtamaan silmien ohi tämä kampikeskustelu. Hommasin tuollaiset linkissäsi mainitut Park Toolin kierretapit viime syksynä, kun oli aikomus rakennella nojakuntopyörä ja kokeilla siinä mm. eripituisia kampia ja raportoida kokemuksista sitten tänne foorumille. No kuntopyörä jäi rakentamatta, kun laitoin Slywayn tilaukseen, enkä ole ajatellut ainakaan vielä tänä syksynä kokeilla lyhyitä kampia ko. pyörässä. Totuttelen ko. pyörään kunnolla ensin 170-millisillä kammilla.
Jos haluat kokeilla tee-se-itse -tyyliin kampien lyhennystä, niin voin lainata noita kierretappeja pientä korvausta vastaan, tai voit ne halutessasi ostaakin. Taisivat kustantaa postikuluineen yhteensä hieman päälle 40 euroa (nyt joku kysyy, että onko mitään järkeä kun valmiita kampiakin saa halvemmalla -> toiset vaan tykkää tehdä itse
.). Laita yv:tä, jos kiinnostaa.
Ok ! Pidetään mielessä, jos noita kampia uskaltas lähtee porailemaan ja pätkimään.
Petri W
Eihän niitä välttämättä tarvitse ruveta pätkimään. Voi palata alkuperäiseen, jos tulee katumapäälle. Ehkä yksi ongelma voi olla saada polkimen reikä suoraan. Ainakin pitää olla tarkkana.
Sakari
Meinaatko että kestäs kammet jos niissä on ylimääräsiä reikiä varressa ?
Tuo reiän suoruus on tietysti oma ongelmansa, tuossa linkissä oli kampi jotenkin tuettu suoraan pylväsporakoneen pöytään ja sitten porattu.Petri W
Jaa, jos poraus epäonnistuu niin paljon, että joutuu tekemään ylimääräisiä reikiä, on asiat silloin aika hullusti. Alkuperäiset reijäthän jäävät poljin varsien päähän eivätkä vaikuta lujuuteen.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: PW 2
irakas kirjoitti:PW kirjoitti:irakas kirjoitti:PW kirjoitti:tm kirjoitti:PW kirjoitti:...http://www.fleettrikes.com/ tuomoset sivut löysin jossa lyhennetään kampia kylmästi poraamalla uudet reiät polkimelle ja pistämällä poikki. Ei täällä vissiin kukaan oo kokeillut, oisko tuo nyt kauheen vaikeeta ?...
Jahans, on päässyt vilahtamaan silmien ohi tämä kampikeskustelu. Hommasin tuollaiset linkissäsi mainitut Park Toolin kierretapit viime syksynä, kun oli aikomus rakennella nojakuntopyörä ja kokeilla siinä mm. eripituisia kampia ja raportoida kokemuksista sitten tänne foorumille. No kuntopyörä jäi rakentamatta, kun laitoin Slywayn tilaukseen, enkä ole ajatellut ainakaan vielä tänä syksynä kokeilla lyhyitä kampia ko. pyörässä. Totuttelen ko. pyörään kunnolla ensin 170-millisillä kammilla.
Jos haluat kokeilla tee-se-itse -tyyliin kampien lyhennystä, niin voin lainata noita kierretappeja pientä korvausta vastaan, tai voit ne halutessasi ostaakin. Taisivat kustantaa postikuluineen yhteensä hieman päälle 40 euroa (nyt joku kysyy, että onko mitään järkeä kun valmiita kampiakin saa halvemmalla -> toiset vaan tykkää tehdä itse
.). Laita yv:tä, jos kiinnostaa.
Ok ! Pidetään mielessä, jos noita kampia uskaltas lähtee porailemaan ja pätkimään.
Petri W
Eihän niitä välttämättä tarvitse ruveta pätkimään. Voi palata alkuperäiseen, jos tulee katumapäälle. Ehkä yksi ongelma voi olla saada polkimen reikä suoraan. Ainakin pitää olla tarkkana.
Sakari
Meinaatko että kestäs kammet jos niissä on ylimääräsiä reikiä varressa ?
Tuo reiän suoruus on tietysti oma ongelmansa, tuossa linkissä oli kampi jotenkin tuettu suoraan pylväsporakoneen pöytään ja sitten porattu.Petri W
Jaa, jos poraus epäonnistuu niin paljon, että joutuu tekemään ylimääräisiä reikiä, on asiat silloin aika hullusti.
Alkuperäiset reijäthän jäävät poljin varsien päähän eivätkä vaikuta lujuuteen.
Sakari
Siis tarkoitin että jos sitten käyttää niitä alkuperäisiä reikiä niin siihen väliin jää kuitenkin nuo uudet reijät ja kai ne jonkinverran heikentää rakennetta, ehkä. No sitten tietää kun joku kokeilee.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: PW 2
Onkos kukaan kerran lyhyempiin vaihdettuaan pannut takaisin pitkät kammet. Minä en tiedä ketään. Siksi niitä lyhyitä kampia on niin vaikea löytää, kun kukaan ei niistä luovu.
Minä mielelläni kokeilisin 120 mm kampia, kun jostain saisin tolkullisella hinnalla. Täytyypä katella aihioita, jos kerran kierretapit on vuokrattavissa.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: PW 2
jori kirjoitti:...Minä mielelläni kokeilisin 120 mm kampia, kun jostain saisin tolkullisella hinnalla. Täytyypä katella aihioita, jos kerran kierretapit on vuokrattavissa.
...
Kyllä nuo lainaan joutaa SILLÄ EHDOLLA, että lainaaja sitten raportoi tuotoksensa kuvien ja käyttökokemuksien kera tänne foorumille muidenkin pällisteltäväksi.
Re: PW 2
PW kirjoitti:...Tuo reiän suoruus on tietysti oma ongelmansa, tuossa linkissä oli kampi jotenkin tuettu suoraan pylväsporakoneen pöytään ja sitten porattu...
Itse ajattelin ruuvata pelkän polkimen akselin kammen alkuperäiseen reikään kiinni, ja rakentaa akselin ympärille ohjurin, jolla saisi porattua samansuuntaisen reiän. Käytännön toteutusta en ehtinyt valmiiksi miettiä.
Riittävän pitkälle poranterälle ohjaukseksi voisi riittää ehkä pelkkä pitkä reikä. Eli ohjuripalikassa olisi kaksi samansuuntaista reikää, toinen polkimen akselille ja toinen poranterälle. Lisäksi jokunen väliholkki tms., kun reiän joutuu poraamaan vaiheittain poranhalkaisijaa kasvattaen. Ilmeisesti noin 13 mm:n vapaareikä on passeli noille kierretapeille.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: PW 2
jori kirjoitti:Minä mielelläni kokeilisin 120 mm kampia, kun jostain saisin tolkullisella hinnalla. Täytyypä katella aihioita, jos kerran kierretapit on vuokrattavissa.
Jahka molemmat kammenlyhentimet ovat taas ehjiä niin saat niitä lainaan, voit kokeilla missä vaan kammissa minkä vaan mittaisena. Nopeiten tietysti saat kokeiltavaksi jos itse askartelet sen toisesta lyhentimesta hajonneen suoran metallilevyn uusiksi (vääntyi, ja sitten meni kierteet). Nyt on pajalla, jolla taitaa olla kiireitä vielä viikkoja.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"