Sivu 9/9
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 11 Huhti 2011, 17:50
Kirjoittaja Nojanalle
Nazcassa sama vika . Aina jarrut kurassa ja rahisee siellä takahaarukan alla. Neljät palat taakse joutuu kesässä laittamaan. Eressä on levy ja siihen kerran vuodessa palat joutanee vaihtamaan. Sillä muuten kalliiksi tulisi jarruttelu. Taakse laittaisin levyn , mutta heismannin sähkömoottorissa ei ole valitettavasti niille paikkaa. Suunittelin kyllä että kyllä siihen sellaisen vois tehdä. Mutta halkasijaksi tulisi yli 300 mm ja rupeisi olemaan liian iso takapyörään. No olisihan ainakin näyttävä , jos ei muuta. Kun etujarrua sitä kuitenkin eninmältä tulee käytettyä. Ja eikö ne jarrut ole juuri sen vauhdin surma. 
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 11 Huhti 2011, 18:56
Kirjoittaja Hopea
Onhan ne joo. Mutta sitä varten niitä kuitenkin asennetaan. On se kuitenkin kiva saada pyörä pysähtymään esim. ennen rantaa.
Kävin pihalla kokeilemassa. Pitää olla säätötyökalut mukana kun lähtee ensi kertaa työmatkalle. Muuten jarrutustuntoa alkoi jo löytyä, vaikka testimatka oli alle 300 m.
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 24 Huhti 2011, 16:33
Kirjoittaja terppa
terppa kirjoitti:Dodii!
Nyt on Kainuussakin ollut kuivaa niin on saanut sopivat testiolosuhteet 
Pyöränä on Nazca Pioneer, 26 tuumaisilla renkailla, V-jarru ja vanteessa näytti lukevan jotain alumiinista. Käytiin pyörän kanssa puntarilla ja yhteispaino oli 97 kg (pyörälaukuissa taitaa olla aika paljon turhaa kun oma painoni on 67 kg).
Testailin huvikseni jarruja sekä soralla, että asfaltilla ihan vaan mielenkiinnosta ja oppiakseni lisää jarruttelusta (en siis ole keskivertoa parempi ajaja
, ainakaan pyörällä)
. Kun noita metrejä kattelee niin kannataa muistaa, että Tero toleranssi on tällä kertaa n. +-30 sentiä
Soralla metrit oli seuraavat (vai olisikohan se kivituhkaa, kovaksi tamppaantunut hienojakoinen "hiekka")
takajarrulla 12-12,5 metriä (kaksi yritystä)
etujarrulla 5,2 metriä
molemmat jarrut 4,5-5,5 metriä (useapi kokeilu)
Asfaltilla (hieman epätasainen/isorakeinen pinta ns. vanha kylätieasfaltti):
takajarrulla 14 metriä
etujarrulla 4,3 - 5 metriä
molemmat jarrut paras tulos 4.2 metriä (metrin pitempiäkin tuli, ihan miten jarrutuksessa onnistui)
Tuo takajarrun jarrutusmatka asfaltilla yllätti mutta johtuu siitä kun rengas ei pysy tienpinnassa kiinni vaan pompottaa pienissä epätasaisuuksissa kun taas soralla rengas kaivautuu tienpintaan, jokatapauksessa noista metreistä voínee vetää jotain johtopäätöstä myös jalkajarrun tehosta.
Asfaltilla ei etujarru mennyt lukkoon mutta lopussa takapyörä nousi ilmaan, soralla taas renkaan saa lukkoon kun tarpeeksi painaa. Periaatteessa ihan hyvät jarrut, pärjää normikäytössä tosin sateella kun ajelee niin ekassa jarrutuksessa ei ole samaa tehoa, lieneekö levyjarrullisessa pyörässä samanlaisia "vesikeli ongelmia"? Toinen mikä kiinnostaisi tietää on lisäpainon vaikutus.
Mielessäni olen kuitenkin hunttaillut, että seuraavaan pyörään tulee parhaat mahdolliset jarrut, meillä päin on paljon semmoisia kinkareita missä ihan vapaalla laskettelee yli 50 km/h niin tuntuisi kivemmalta, että on oikeasti hyvät jarrut.
Kävin uusimassa jarrutuksia uusilla jarrupaloilla.
Testipaikka oli sama mutta nyt lämpötila oli aika lähellä nollaa kun iltahämärissä lähdin kurvailemaan.
Molempia jarruja käyttäen koitin tehojarrutuksia ja 4,5 - 5 metrin väliin meni kaikki (sen jälkeen kun olin säätänyt kahvan "tyhjän" liikeradan pois).
Sen verran oli eroa edelliseen kertaan, että jarrutuksen aloitin kun eturenkaassa tuntui tien poikki menevä routavekki eli noista metreistä voi ehkä 20 - 30 senttiä ottaa pois kun sormet ei ihan salamana pelaa.
Aika samoihin menee kuin vanhoilla paloilla. Vanhat palat ajoin tosi loppuun ja niihin loppuunajettuihin verrattuna ero on kuin yöllä ja päivällä ja sateella nämä tuntuvat pitävän paremmin. Vaihtokumit noihin maksaa 5 € eli ihan hyvä hinta/laatusuhde jos vaan kestävät.
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 24 Marras 2011, 16:10
Kirjoittaja kissaniitty
Vannejarruja sai olla koko ajan säätämässä ja levyjarrujen paloihin meni pieni omaisuus (ainakin kolmet palat vuodessa eli noin 120e!). Siksi hommasin Shimanon rullajarrut (BR-IM70F/R). Eivät ole maailman tehokkaimmat (eivätkä todellakaan kevyimmät); joutuu tosissaan runttaamaan, että saa lukkoon. En ole jarrutusmatkaa kokeillut, mutu-tuntumalla 15-20m takajarrulla. Jos meinaa nopeasti pysähtyä, tarvii todellakin kumpaakin jarrua. Talvikelillä on vain hyvä, ettei etujarru mene samantien lukkoon.
Rullajarrujen etu on huoltovapaus. Kesät talvet menee ilman että joutuu säätämään. Ainoa asia joka pitää muistaa on rasvaus noin parin-kolmen kuukauden välein (100g:n rasvatuubi n. 15e). Jarrun kyljessä on nipukka rasvan ruuttaamista varten. Noilla kyseisillä jarruilla tullu ajettua jo yli kymppitonni, eikä ole mitään häikkää missään vaiheessa ollut. Kuulemma kestävät ainakin 50.000 kilsaa. Pyörätohtori myy noita parillakympillä kappale ja niihen sopivia Nexave-napoja samaan hintaan.
Eli terppa, jos kaipailet todellisia jokasään jarruja, hommaa rullajarrut!
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 24 Marras 2011, 18:58
Kirjoittaja PW
Sen verran on tullu jarruja testailtua ett ensimmäiset palat tais mennä tänään levyjarrusta. Otin palat pois eikä niissä pintaa paljoa ole, eivätkä yletä puristamaan levyä. Otin tuosta varastossa oleesta jarrusta palat käyttöön. Reilun vuoden nuo tais kestää, aika maltillisesti mielestäni jarruttelen ei paljoo äkkijarrutuksia.
Petri
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 25 Marras 2011, 18:39
Kirjoittaja Premnas
Mulla kesti ekat levyjarrun palat vuoden ja 9 kuukautta. Nyt nämä toiset tuntuvat kuluvan paljon nopeammin, saa olla naksauttelemassa lähemmäs levyä useammin. Edelliset palat tuntui siltä ettei kuluis ikinä. Molemmilla olen tehnyt ja teen välillä tiukempia jarrutuksia mutta yleensä vältän semmosia lukkojarrutuksia.
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 25 Marras 2011, 20:19
Kirjoittaja Wacky
Premnas kirjoitti:Mulla kesti ekat levyjarrun palat vuoden ja 9 kuukautta. Nyt nämä toiset tuntuvat kuluvan paljon nopeammin, saa olla naksauttelemassa lähemmäs levyä useammin. Edelliset palat tuntui siltä ettei kuluis ikinä. Molemmilla olen tehnyt ja teen välillä tiukempia jarrutuksia mutta yleensä vältän semmosia lukkojarrutuksia.
Jarrupaloja on monenlaisia seoksia joilla on erilaisia ominaisuuksia kuten kuivalla jarrutusteho, märällä jarrutusteho, kuluminen jne. veikkaan että sun uusilla paloilla vaan erilainen seos ja kuluvat siten ihan eri nopeudella kun vanhat.
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 26 Marras 2011, 12:17
Kirjoittaja Premnas
No niin varmasti onkin. Nuo uudet vonkuu kyllä märällä vähempi kuin vanhat mutta taitaa olla niin että sitten ku nuo kuluu loppuun, vaihdan kuitenkin uudet kovemmat tilalle. Vaikka niistä lähtee enempi ääntä. Tykkäsin niistä enempi.
Re: SUURI jarrutesti!
Lähetetty: 26 Marras 2011, 22:26
Kirjoittaja terppa
kissaniitty kirjoitti:Vannejarruja sai olla koko ajan säätämässä ja levyjarrujen paloihin meni pieni omaisuus (ainakin kolmet palat vuodessa eli noin 120e!). Siksi hommasin Shimanon rullajarrut (BR-IM70F/R). Eivät ole maailman tehokkaimmat (eivätkä todellakaan kevyimmät); joutuu tosissaan runttaamaan, että saa lukkoon. En ole jarrutusmatkaa kokeillut, mutu-tuntumalla 15-20m takajarrulla. Jos meinaa nopeasti pysähtyä, tarvii todellakin kumpaakin jarrua. Talvikelillä on vain hyvä, ettei etujarru mene samantien lukkoon.
Rullajarrujen etu on huoltovapaus. Kesät talvet menee ilman että joutuu säätämään. Ainoa asia joka pitää muistaa on rasvaus noin parin-kolmen kuukauden välein (100g:n rasvatuubi n. 15e). Jarrun kyljessä on nipukka rasvan ruuttaamista varten. Noilla kyseisillä jarruilla tullu ajettua jo yli kymppitonni, eikä ole mitään häikkää missään vaiheessa ollut. Kuulemma kestävät ainakin 50.000 kilsaa. Pyörätohtori myy noita parillakympillä kappale ja niihen sopivia Nexave-napoja samaan hintaan.
Eli terppa, jos kaipailet todellisia jokasään jarruja, hommaa rullajarrut!
Jokusen kerran olen rullajarruja päässyt testaamaan kun isän pystärissä on sellainen edessä, se jarru puri melko äkäisesti ainakin tälläisen pikkumiehen ajamana (ja pyöräkin oli aika kevyt). Itse vaan olen ihastunut nestelevyjarrun jarrutustuntoon ja teho on myös ensiluokkainen, saas nähdä onko mitään eroa kun laitan eteen 185 mm levyn 160 mm tilalle (ei mitään käytännön tarvetta, kunhan kikkailen), lähti meinaan mopo käsistä kun hipotakajarru oli yli 60% alennuksessa
eli nykyisen takajarrulevyn siirrän eteen... Mielenkiintoista nähdä millaisiin kilometreihin levyjarrupaloilla pääsee, hyvälaatuiset v-jarrupalat kesti n. 5500 km mitkä edellisenä kesänä oli vauhtia hidastamassa, säännöllistä säätöä ne kyllä tarvitsi. Noihin mun levareihin näyttäisi palat maksavan 7 - 16 € jos saarivaltiosta tilaa.