Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Tuo etupää kun on aika kevt nin tuli mieleen eikö se vois olla vieläkin pienemmällä kiekolla ku esim. 16" , ei juuri kannapainoa eikä pienenrenkaan vierintävastus kai sillon paljoo haittaa. Keulan sais mahollisimman alas.

Sinnerin tekemät deltat olivat aikoinaan 16" eturenkaalla, mutta jotain vikaa siinä taitaa olla, koska ovat jo ajat sitten siirtyneet 20" eturenkaaseen?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuo etupää kun on aika kevt nin tuli mieleen eikö se vois olla vieläkin pienemmällä kiekolla ku esim. 16" , ei juuri kannapainoa eikä pienenrenkaan vierintävastus kai sillon paljoo haittaa. Keulan sais mahollisimman alas.

Sinnerin tekemät deltat olivat aikoinaan 16" eturenkaalla, mutta jotain vikaa siinä taitaa olla, koska ovat jo ajat sitten siirtyneet 20" eturenkaaseen?

onhan se käytännön kannalta helpompaa jos on kaikki rattaat saman kokoisia, päälykumit ja sisuskumit menee ristiin ja vannekkin on helpommin korvattavissa 20" koossa...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mustasudenkorento kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuo etupää kun on aika kevt nin tuli mieleen eikö se vois olla vieläkin pienemmällä kiekolla ku esim. 16" , ei juuri kannapainoa eikä pienenrenkaan vierintävastus kai sillon paljoo haittaa. Keulan sais mahollisimman alas.

Sinnerin tekemät deltat olivat aikoinaan 16" eturenkaalla, mutta jotain vikaa siinä taitaa olla, koska ovat jo ajat sitten siirtyneet 20" eturenkaaseen?

onhan se käytännön kannalta helpompaa jos on kaikki rattaat saman kokoisia, päälykumit ja sisuskumit menee ristiin ja vannekkin on helpommin korvattavissa 20" koossa...

Itsekkin päädyin juuri 20/20 nojapyörän koska halusin saman kokoiset renkaat eteen ja taakse. Nyt suunnitteilla Meta-bikes rungon hankinta jossa olis 28/28 tai 26/26 vanteet alla. Helpottaa elämää kun ei ole erikokoisia renkaita.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Voi olla että päädyn 3*20" ratkasuun ainakin noihin "turistiversioihin" jos tää rojekti nyt kantaa sinne asti.
Alkujaan oli joku ajatuksen tynkä ett vetäväkiekko ois isompi ja muut vois olla pienempiä/kevyempiä mutt kulkeehan nuo pyörät pienemmälläkin kiekolla.
Sinänsä miusta ei 20"kiekot oo mitenkään erityisen helposti hankittavissa ainakaan vähänkään parempilaatuset/kevyet, isoimmassa koossa enempi valikoimaa.
Kävin tänään Simpeleeltä vihdoin hakemassa lentokonevaneria askartelumateriaaliksi, jos noista tekis ekan kopan tähän kinneriin. Vähän oli kosteus vaurioo levyissa mutt hinta laatu suhde oli kohallaan alle 1,-/m2 :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Pohdiskelllu "päissäni" kopin rakennetta, jos laittas penkin ja kopinperäosan yhteen pakettiin ja etuosa omanaan tai vois olla jopa samassa kaikki niin vois helposti katetta siirtämällä muuttaa laitetta eri pituisille polkijoille. Muutama ysinkertanen ja nopea pikalukko tyyppinen kiinnike.
Toinen idea tuo niskatuki/tuulenhalkasija jollainen on monissa velomobiileissä mm. Mangossa jos sen muotoilis sen verran isoksi ja irrotettavaksi ett sateella sen vois kääntää pään kohdalle umpikopaksi.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Yks kohderyhmä kinnerin vuokraajiksi vois olla polttariporukat :D tätä varten pitäs olla erilasia "vaihtokuoria" , huumori linjalla ensteks tuli mieleen kaikenlaista pikkutuhmaa :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Yks kohderyhmä kinnerin vuokraajiksi vois olla polttariporukat :D tätä varten pitäs olla erilasia "vaihtokuoria" , huumori linjalla ensteks tuli mieleen kaikenlaista pikkutuhmaa :D

Sakarillahan sellainen on jo valmiina. :)
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Yks kohderyhmä kinnerin vuokraajiksi vois olla polttariporukat :D tätä varten pitäs olla erilasia "vaihtokuoria" , huumori linjalla ensteks tuli mieleen kaikenlaista pikkutuhmaa :D

Sakarillahan sellainen on jo valmiina. :)
Kuva

Da da odsin harasoo. Siitä kait se ajatus sitten läks :D

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Laitoin taaksekin 406 kiekot, pääsin taas lähemmäs omaa tasoani eli alemmas :D Kuten Mika niin kauniisti jossain kohtaa sanoi " Niin kuin kotia olis tullut " :D Menetin siinä 4 vaihdetta mutt kaikkee ei voi saada inakaan näin aluksi ja ilmaseksi. Nyt siis 3vaihteinen lastenpyörän kiekko vetämässä. Tilaa tuli kummasti sivuille lisää, ei rystyset ota pinnoihin.
Edelleen tahtos löytää esim. nexuksen 7 tai vastaavalla navalla 406 kiekkoja. Pyörätohtori ei löytäny ontelovanteita tuossa koossa tai sitt niissä oli liikaa pinnojen reikiä. Toisaalta alkanu muhia ajatus tehdä Ponkalan mallin mukaan ite esim. nexuksen navan ympärille uretaanista ja lasikuidusta, pitää jutella tuon kaverin kanssa kun se on touhunnu noiden kuitujen ja epoksien kanssa.
Pitää lähtee kokeilemaan ja hypistelemään/taivuttelemaan kaverin luo noita kate vanereita.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Edelleen tahtos löytää esim. nexuksen 7 tai vastaavalla navalla 406 kiekkoja.

http://www.laufrad.net/products/Laufrae ... ilber.html

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:

Edelleen tahtos löytää esim. nexuksen 7 tai vastaavalla navalla 406 kiekkoja.

http://www.laufrad.net/products/Laufrae ... ilber.html

Saksan kuuntelu jäi vähän huonolle :oops: tuossa navassa ei kait ole jalkajarrua, toisen löysin jossa se kampi näkyy joten niitäkin näköjään on. Ei ihan pahan hintanen, pelkkä napa mksaa suomessa enempi. Mitenhän tuolta ostaminen käy, auttaskhan nuo lapset :oops: ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitäs kokemuksia meillä on tuosta Inter 8 navasta. Seiska on hyvä ja luotettava, mutta entä jalkajarrullinen kasi. Kellä on kokemusta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Et kai halua jalkajarrua trikeen? Ei tule mieleen mitä etua siitä saisi?
Nexus-kasi ilman jarrua on ollut tadpolessani alusta asti, yli 5 vuotta. Se on pelannut kuin unelma viime vuoteen asti, jolloin alkoi tuntumaan pieniä kulumisen merkkejä. Kun polkee niin jalkapohjissa tuntuu pientä tärinää/rutinaa (en nyt löydä paremmin kuvaavaa sanaa) vaihteilla 1-4. Vaihteet menevät edelleen päälle hienosti. En ole tutkinut mikä on vikana, mutta epäilen alkavaa laakerivauriota. En ole tehnyt navalle mitään huoltoja ikinä, mutta talvella ei ole paljon ajettu eikä tiesuolaa näinollen ole vaihteeseen joutunut. Tämä on ilmeisesti niitä alkupään napoja joista on jonkun verran raportoitu ongelmista eri foorumeilla. Ihan viime vuosina ei niinkään, joten alkupään viat lienee korjattu. Alfine 8 on sitten uudempi paremmin laakerein varustettu versio kyseisestä navasta, hankkisin sen ennemmin ja mielummin levyjarrulla. Kalliimpi tietysti on:
http://www.bike-components.de/products/ ... Lock-.html

Viimeksi muokannut Jarcco, 18 Huhti 2012, 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Niin juu, en kysellyt tätä kolmipyörää varten, vaan lasten käyttöpyöriin pitäisi uusia vaihdenapoja saada. Sori OT. Osaako joku sanoa, mikä on vikana, kun Inter 7 navassa, kun se pyrkii pyörittämään kampia rullatessa ja pitää juputtavaa :) ääntä. En ole saanut aikaiseksi purkaa. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Niin juu, en kysellyt tätä kolmipyörää varten, vaan lasten käyttöpyöriin pitäisi uusia vaihdenapoja saada. Sori OT. Osaako joku sanoa, mikä on vikana, kun Inter 7 navassa, kun se pyrkii pyörittämään kampia rullatessa ja pitää juputtavaa :) ääntä. En ole saanut aikaiseksi purkaa. :oops:

Tuohon vika-asiaan en osaa auttaa mutta olen itse todennut että pystärissä kolmekin vaihdetta riittää, kunhan välitys on oikein valittu. En tosin tiedä miten hurjia mäkiä siellä Mansessa on :roll: 3-vaihteisia saa reilusti halvemmalla kuin seiskoja ja niissä en minä ainakaan tunne ylimääräistä kitkaa millään vaihteella, kuten monivaihteisissa.

Vastaa Viestiin