jviirret kirjoitti:Harmi kun pienempitehoisia apumoottoreita ei tehdä. Voisi kuvitella että n.100w tehon saisi liki napadynamon kokoiseen ja painoiseen pakettiin. Silloin se ei toisi niin paljon pyörivää massaa pyörään kuin nämä nykyiset monen kilon möykyt. Pienitehoisella moottorilla riittäisi kevyempi ohjauselektroniikka ja pienemmät akutkin. Tuollainen 100w teho olisi aidosti _apu_moottori. Toisaalta taas pienen ja kevyen moottorin hinta varmaan olisi liki sama kuin suuren ja raskaan, eli suuri yleisö ostaisi kuitenkin näitä suurtehomoottoreita, joilla pyörät kulkee 25km/h kaikissa olosuhteissa polkematta
Jukka
Itse olen ajatellut käyttää jotakin RC-vermeiden moottoria, kuten Warren WISIL:ssä teki. Hänen mottorinsa oli about kokistölkin kokoinen ja tehoa 2-4 kW. Taitaa suurin komponentti olla alennusvaihteisto, nuo kun on tehty kiertämään korkeilla kierroksilla. Ja siitä tulee toki myös vähän ääntä. Mutta teho/painosuhde pitäisi olla kohdallaan, ja oletettavasti kohtuu taloudellisia.
Nyt kun tollanen moottori laitetaan ketjua vetämään, ja välissä on takapyörän (ja etu myös) vaihteisto, saadaan sekä moottori että alennusvaihteisto viritettyä optimi olosuhteisiin (mun tapauksessa 95-110 kampikierrosta minuutissa) joten hyötysuhteen optimointi ei pitäisi olla vaikeaa.
Näin paketissa olisi lowracerissa ketjun paluuputken sijaan yksi "normaali" idler (vaikkapa M5:n alkuperäinen) jolla ketjua kierretään riittävän monta hammasta/astetta moottorin vapaarattaalla varustetun vetorissan yli. Moottori olisi tyyppiä on/off, teho jotakin 100-150 W ja akut optimijännitteellä. Ajattelin että halavalla sais DeWalt LiFePo4 -akkupaketista rakentamalla. Jos moottoria ei tilapäisesti tarvi, nostaa ketjun vaan pois rissojen välistä. Vaatinee 1-2 ylimääräistä lenkkiparia joka ei mun takavaihtajalle ole ongelma.