Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Harmi kun pienempitehoisia apumoottoreita ei tehdä. Voisi kuvitella että n.100w tehon saisi liki napadynamon kokoiseen ja painoiseen pakettiin. Silloin se ei toisi niin paljon pyörivää massaa pyörään kuin nämä nykyiset monen kilon möykyt. Pienitehoisella moottorilla riittäisi kevyempi ohjauselektroniikka ja pienemmät akutkin. Tuollainen 100w teho olisi aidosti _apu_moottori. Toisaalta taas pienen ja kevyen moottorin hinta varmaan olisi liki sama kuin suuren ja raskaan, eli suuri yleisö ostaisi kuitenkin näitä suurtehomoottoreita, joilla pyörät kulkee 25km/h kaikissa olosuhteissa polkematta :roll:

Jukka

Itse olen ajatellut käyttää jotakin RC-vermeiden moottoria, kuten Warren WISIL:ssä teki. Hänen mottorinsa oli about kokistölkin kokoinen ja tehoa 2-4 kW. Taitaa suurin komponentti olla alennusvaihteisto, nuo kun on tehty kiertämään korkeilla kierroksilla. Ja siitä tulee toki myös vähän ääntä. Mutta teho/painosuhde pitäisi olla kohdallaan, ja oletettavasti kohtuu taloudellisia.

Nyt kun tollanen moottori laitetaan ketjua vetämään, ja välissä on takapyörän (ja etu myös) vaihteisto, saadaan sekä moottori että alennusvaihteisto viritettyä optimi olosuhteisiin (mun tapauksessa 95-110 kampikierrosta minuutissa) joten hyötysuhteen optimointi ei pitäisi olla vaikeaa.

Näin paketissa olisi lowracerissa ketjun paluuputken sijaan yksi "normaali" idler (vaikkapa M5:n alkuperäinen) jolla ketjua kierretään riittävän monta hammasta/astetta moottorin vapaarattaalla varustetun vetorissan yli. Moottori olisi tyyppiä on/off, teho jotakin 100-150 W ja akut optimijännitteellä. Ajattelin että halavalla sais DeWalt LiFePo4 -akkupaketista rakentamalla. Jos moottoria ei tilapäisesti tarvi, nostaa ketjun vaan pois rissojen välistä. Vaatinee 1-2 ylimääräistä lenkkiparia joka ei mun takavaihtajalle ole ongelma.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Sakari on jättänyt pois moottoria ohjaavan elekroniikan. Mitä tulee akkuihin niin niissä on itsessään sisään rakennettu suojapiiri. :oops:

Valmistajan sivuilta ( http://www.goldenmotor.com/ ) kerrotaan että akun suojapiiri suojaa ylilataukselta, ylivirralta ja oikosuluilta, ei mitään mainintaa että suojaisi liian tyhjäksi purkamiselta.
Mutta kun vaihtaa sivuilla akkupuolelta moottorin ohjain puolelle niin löytyy "low voltage protection", eli ylipurkamisen valvonta on moottorin ohjaimessa.

Moottorinohjaimissa tuollainen alijännitekatkaisu on ollut jo ennen litiumakkuja, mutta ei se ole ainoa suoja. Olen ollut siinä käsityksessä, että ainakin paremmissa litiumkennoissa on kussakin tuo ali- ja ylijännitekatkaisu, sillä sarjaan kytketyt kennot eivät aina ole samassa varaustilassa ja ensimmäisenä jomman kumman rajan saavuttanut kenno tuhoutuu, jos purkamista tai latausta vielä jatketaan. Tätä varten hienommissa sähköajoneuvoissa käytetään ns. BMS järjestelmiä, joita piirejä on jokaisen kennon yhteydessä. Näillä systeemeillä virtaa syötetään tarpeekseen saaneen kennon ohi siten, että vielä voimaa omaavat kennot voivat antaa virtaa. Samoin latauksessa täyteen tullut kenno ohitetaan ja lataus jatkuu muille kennoille. BMS tekiikoita on monia ja homma vähän lapsen kengissä vielä sähköautoissakin. Suojapiiri kennoissa kuitenkin aina kuuluu olla, jotta vältytään tulipaloilta ja purkuun tuhoutumisilta. BMS on vain sarjaan kytkettyjen akkukennojen "ohittamista" oikeammin optimointia varten.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tätä samaa toitotti naapurin sähköinsinööri. Enkä siksi usko että akut tyhjenisi täysin. Jos näin on että tyhjeene on kyseenalasta ajako Sakari litjumakku pommilla. Pakko siellä on sen oikosulkupiirin lisäksi olla purkauksen tasaavia piirejä. Tai käy niikuin minulle entisillä akuilla , jotka olivat Ni akkuja . Kun yksi kenno pimeni , niin koko akku pimeni. Vaikka siellä oli tarvittavaa kennosto toimimaan vajaanakin. Kun oli tyhmästi suuniteltu tuo purkautumis ja lataus systeemit.
Sakarin akkuja kun larataan niin , latauksessa otetaan huomioon kennojen keskeinen tasapaino ja sama pitää olla purkautuessa . Näin minulle on viisaammat tän selittänyt. Muuten ei systeemi pelitä ja vaaratekijät astuu kuvaan. :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Tätä samaa toitotti naapurin sähköinsinööri. Enkä siksi usko että akut tyhjenisi täysin. Jos näin on että tyhjeene on kyseenalasta ajako Sakari litjumakku pommilla. Pakko siellä on sen oikosulkupiirin lisäksi olla purkauksen tasaavia piirejä. Tai käy niikuin minulle entisillä akuilla , jotka olivat Ni akkuja . Kun yksi kenno pimeni , niin koko akku pimeni. Vaikka siellä oli tarvittavaa kennosto toimimaan vajaanakin. Kun oli tyhmästi suuniteltu tuo purkautumis ja lataus systeemit.
Sakarin akkuja kun larataan niin , latauksessa otetaan huomioon kennojen keskeinen tasapaino ja sama pitää olla purkautuessa . Näin minulle on viisaammat tän selittänyt. Muuten ei systeemi pelitä ja vaaratekijät astuu kuvaan. :mrgreen:

Jos akkupaketti todellakin sisältää noin älykästä elektroniikkaa niin miksei valmistaja puhu siitä mitään, kertoo ainoastaan oikosulkusuojasta.
No, ehkäpä tällä foorumilla on asiasta parempaa tietoa :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jotta saatais tähän asiaan yksi näkäkanta lisää pitänee varmaan Sakari pistää asialle ja laittaa hänelle tehtävä kysellä näiden akkujen maahantuojalle . Onko näissä akuissa tyhjäksipurkautumisen esto ja jos näin on saatu jotain faktaa tähän keskusteluun. Sillä mitä tässä jossittelemme kysytään suoraan ja jatkamme sitten todellisen tieron pohjalta. Sittempä saamme hämmästellä akujen puutteita , tai niiden valmistajan puuttelisia annettuja tietoja. Onpa yksi asia ratkaistu heidän tietojen pohjalta. Ja jos suojaa ei ole , olen tyrmistynyt tästä tärkeästä suojamekaniikan puuttumisesta. :wink:
Että selvitetään asia . :D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Jotta saatais tähän asiaan yksi näkäkanta lisää pitänee varmaan Sakari pistää asialle ja laittaa hänelle tehtävä kysellä näiden akkujen maahantuojalle . Onko näissä akuissa tyhjäksipurkautumisen esto ja jos näin on saatu jotain faktaa tähän keskusteluun. Sillä mitä tässä jossittelemme kysytään suoraan ja jatkamme sitten todellisen tieron pohjalta. Sittempä saamme hämmästellä akujen puutteita , tai niiden valmistajan puuttelisia annettuja tietoja. Onpa yksi asia ratkaistu heidän tietojen pohjalta. Ja jos suojaa ei ole , olen tyrmistynyt tästä tärkeästä suojamekaniikan puuttumisesta. :wink:
Että selvitetään asia . :D

Hyvä Nojanalle! :D

Laitan heti kyselyn Motionmeehen ja pyydän heitä lukemaan tämän keskustelun!

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14157
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jori »

irakas kirjoitti:

Laitan heti kyselyn Motionmeehen ja pyydän heitä lukemaan tämän keskustelun!

Ehdota myös, että hankkivat energiamittarin (DC kilowattituntumittari), jolla tällaiset epäilyt akun toiminnan vajavaisuuksista on helppo osoittaa todeksi tai epätodeksi. Näitä löytyy muutamalla kympillä. DC Power Meter
Saattaa olla, että löytyy myös yleismittareita tai pihtimittareita, joissa on energianmittaustoiminto.
Olisi mukavampi, kun tuon hankinnan tekisi alan ammattilainen, ettei meidän harrastelijoiden tarvitsisi tuohon panostaa. Sellainen joka tapauksessa tarvitaan, kun sähköajoneuvot lisääntyvät.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Jotta saatais tähän asiaan yksi näkäkanta lisää pitänee varmaan Sakari pistää asialle ja laittaa hänelle tehtävä kysellä näiden akkujen maahantuojalle . Onko näissä akuissa tyhjäksipurkautumisen esto ja jos näin on saatu jotain faktaa tähän keskusteluun. Sillä mitä tässä jossittelemme kysytään suoraan ja jatkamme sitten todellisen tieron pohjalta. Sittempä saamme hämmästellä akujen puutteita , tai niiden valmistajan puuttelisia annettuja tietoja. Onpa yksi asia ratkaistu heidän tietojen pohjalta. Ja jos suojaa ei ole , olen tyrmistynyt tästä tärkeästä suojamekaniikan puuttumisesta. :wink:

Jos suojamekanismi löytyy niin akkupaketit on sitten jostakin muusta syystä rikkoontuneet tai ovat alunperinkin paljon pienemmät kuin ilmoitetut 16Ah ( http://www.motionme.fi/magicpie_teknisettiedot.html ). Ei 250W moottorilla ole mitenkään mahdollista tyhjentää 20km matkalla noin isoa akkua. Tai on toki, jos koko matka on niin jyrkkää ylämäkeä että jatkuvalla moottoriavullakin sen kapuamiseen menee 1,5h.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Itse olen ajatellut käyttää jotakin RC-vermeiden moottoria, kuten Warren WISIL:ssä teki. Hänen mottorinsa oli about kokistölkin kokoinen ja tehoa 2-4 kW. Taitaa suurin komponentti olla alennusvaihteisto, nuo kun on tehty kiertämään korkeilla kierroksilla. Ja siitä tulee toki myös vähän ääntä. Mutta teho/painosuhde pitäisi olla kohdallaan, ja oletettavasti kohtuu taloudellisia.

Nyt kun tollanen moottori laitetaan ketjua vetämään, ja välissä on takapyörän (ja etu myös) vaihteisto, saadaan sekä moottori että alennusvaihteisto viritettyä optimi olosuhteisiin (mun tapauksessa 95-110 kampikierrosta minuutissa) joten hyötysuhteen optimointi ei pitäisi olla vaikeaa.

Ongelmana ovat juuri matalat kierrokset. Joku 2500 RPM on matalakierroksinen sähkömoottori. Jos sinulla on 90 rpm kammissa 40 hampaisella rattaalla, niin 15 hampaisella rattaalla ketjusta vetävällä avustimella pitäisi olla 240 rpm. Eli moottorin kierrokset pitäisi vielä saada putoamaan kymmenesosaan. RC-vermeiden moottorit taitavat olla enemmän luokassa 10000 rpm, joten ollaan melko kaukana tavoitteesta.

akkubike.com systeemi taitaa olla ainoa 'vaihteisto' joka on kevyt ja halpa: Kuva

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

RC-vermeiden moottorit taitavat olla enemmän luokassa 10000 rpm, joten ollaan melko kaukana tavoitteesta.

RC moottorit tosiaan kiertää tuhansista kymmeniin tuhansiin kierroksiin minuutissa, mutta samalta osastolta luulisi kyllä löytyvän sopivia moottorin ohjaimia ja vaihdelaatikoita joilla kierroslukua voi laskea helposti. Tai löytyy varmasti, mutta oma RC harrastus vasta alkumetreillä niin en nyt osaa ihan varmalta kädeltä sanoa tai linkkiä heittää.
Muutenkin 1:1 miehillä olisi paljon opittavaa tuolta RC-puolelta, siellä akkuja, älylaturita, moottorin ohjaimia sun muuta on käytetty ja kehitetty jo kymmeniä vuosia. Isoillakin tehoilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

RC moottorit tosiaan kiertää tuhansista kymmeniin tuhansiin kierroksiin minuutissa, mutta samalta osastolta luulisi kyllä löytyvän sopivia moottorin ohjaimia ja vaihdelaatikoita joilla kierroslukua voi laskea helposti. Tai löytyy varmasti, mutta oma RC harrastus vasta alkumetreillä niin en nyt osaa ihan varmalta kädeltä sanoa tai linkkiä heittää.
Muutenkin 1:1 miehillä olisi paljon opittavaa tuolta RC-puolelta, siellä akkuja, älylaturita, moottorin ohjaimia sun muuta on käytetty ja kehitetty jo kymmeniä vuosia. Isoillakin tehoilla.

Jukka

Tämä oli mullakin taka-ajatuksena... Että en nyt heti keulilta lähde ostamaan massoille halvennettua ja vesitettyä ratkaisua johon en sitten kuitenkaan ole tyytyväinen. Rakentelu kunniaan, vaikka hintakin siinä vähän nousisi !

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

RTA
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Helmi 2011, 08:28
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja RTA »

Kävin teittämässä sähkö (36V/15ah/250W vaihteellinen harjaton napamoottori) presformerilla lenkkiä. 55 km. Turnigy wattimittarin lukemat näytti seuraava:
44.8 V Jänite alussa
7.54 Ah
294,5 Wh
9.09 Ap
368 Wp
39,3 V Jännite lopussa

Tästä voimme päätellä että 100 km voisi päästä ko. akulla.

Simon
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 16:20
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Simon »

Tuli tässä mieleen kysyä, kun minulle olisi tarjolla 28" sähköpyörä napamoottorilla, niin ajattelin, että
vaihtaisin sen moottorin 20" eturenkaaseen kysyisinkin vaikuttaako se nopeuteen ja millä tavalla
siinä nopeus määrittyy ( 25 km / h ) Kun isosta renkaasta vaihdetaan 8" pienempään ??? ( Lue pinnoitetaan )
Olisiko Sakarilla kokemusta tästä vaihtamisesta?

TV. Simon

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Laskeppa paljonko vähemmän tämä 20" kulkee , suhteessa 28" niin pystyt lakemaan niiden eron nopeuressa. Voimaa kyllä olisi , mutta kulku hitanoo aika tavalla. :oops:
En kyllä suosittele tämmöstä operaatiota. Etsi ennemmin sopiva moottori. :D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Simon kirjoitti:

Tuli tässä mieleen kysyä, kun minulle olisi tarjolla 28" sähköpyörä napamoottorilla, niin ajattelin, että
vaihtaisin sen moottorin 20" eturenkaaseen kysyisinkin vaikuttaako se nopeuteen ja millä tavalla
siinä nopeus määrittyy ( 25 km / h ) Kun isosta renkaasta vaihdetaan 8" pienempään ??? ( Lue pinnoitetaan )
Olisiko Sakarilla kokemusta tästä vaihtamisesta?

TV. Simon

Minulla on SH9:ssä E-Spin-250 W napamoottori ( http://www.youtube.com/watch?v=ajNXNbhzSVs ) 20" kiekossa ja SH 11:ssa (https://lh3.googleusercontent.com/_B2iu ... 060728.JPG ) ja SH15:ssa (soututrike) samanlaiset moottorit 26" kiekoissa. SH9:llä on isommissakin vastamäissä vääntöä riittänyt. SH15:ssa on ilmennyt merkillistä voimattomuutta pienessäkin vastamäessä. Sen vuoksi olen asentamassa toista moottoria siihen. Siinä olisi sitten napamoottorit molemmissa etupyörissä omilla akuillaan ja takapyörässä kauramoottori.

Jos lähtökohtana on se, että moottoria käytetään pääasiassa vastamäkien nousuissa, voi mielestäni moottorin hyvin siirtää 28" vanteelta 20" vanteelle. Kun moottorin kierrosluku on suurempi, löytyy vääntöä enemmän ja nousut vastamäkiin onnistuvat paremmin. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin