Sivu 9/17
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 23 Touko 2011, 20:57
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:Harmi kun pienempitehoisia apumoottoreita ei tehdä. Voisi kuvitella että n.100w tehon saisi liki napadynamon kokoiseen ja painoiseen pakettiin. Silloin se ei toisi niin paljon pyörivää massaa pyörään kuin nämä nykyiset monen kilon möykyt. Pienitehoisella moottorilla riittäisi kevyempi ohjauselektroniikka ja pienemmät akutkin. Tuollainen 100w teho olisi aidosti _apu_moottori. Toisaalta taas pienen ja kevyen moottorin hinta varmaan olisi liki sama kuin suuren ja raskaan, eli suuri yleisö ostaisi kuitenkin näitä suurtehomoottoreita, joilla pyörät kulkee 25km/h kaikissa olosuhteissa polkematta 
Jukka
Itse olen ajatellut käyttää jotakin RC-vermeiden moottoria, kuten Warren WISIL:ssä teki. Hänen mottorinsa oli about kokistölkin kokoinen ja tehoa 2-4 kW. Taitaa suurin komponentti olla alennusvaihteisto, nuo kun on tehty kiertämään korkeilla kierroksilla. Ja siitä tulee toki myös vähän ääntä. Mutta teho/painosuhde pitäisi olla kohdallaan, ja oletettavasti kohtuu taloudellisia.
Nyt kun tollanen moottori laitetaan ketjua vetämään, ja välissä on takapyörän (ja etu myös) vaihteisto, saadaan sekä moottori että alennusvaihteisto viritettyä optimi olosuhteisiin (mun tapauksessa 95-110 kampikierrosta minuutissa) joten hyötysuhteen optimointi ei pitäisi olla vaikeaa.
Näin paketissa olisi lowracerissa ketjun paluuputken sijaan yksi "normaali" idler (vaikkapa M5:n alkuperäinen) jolla ketjua kierretään riittävän monta hammasta/astetta moottorin vapaarattaalla varustetun vetorissan yli. Moottori olisi tyyppiä on/off, teho jotakin 100-150 W ja akut optimijännitteellä. Ajattelin että halavalla sais DeWalt LiFePo4 -akkupaketista rakentamalla. Jos moottoria ei tilapäisesti tarvi, nostaa ketjun vaan pois rissojen välistä. Vaatinee 1-2 ylimääräistä lenkkiparia joka ei mun takavaihtajalle ole ongelma.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 23 Touko 2011, 22:10
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Nojanalle kirjoitti:Sakari on jättänyt pois moottoria ohjaavan elekroniikan. Mitä tulee akkuihin niin niissä on itsessään sisään rakennettu suojapiiri. 
Valmistajan sivuilta ( http://www.goldenmotor.com/ ) kerrotaan että akun suojapiiri suojaa ylilataukselta, ylivirralta ja oikosuluilta, ei mitään mainintaa että suojaisi liian tyhjäksi purkamiselta.
Mutta kun vaihtaa sivuilla akkupuolelta moottorin ohjain puolelle niin löytyy "low voltage protection", eli ylipurkamisen valvonta on moottorin ohjaimessa.
Moottorinohjaimissa tuollainen alijännitekatkaisu on ollut jo ennen litiumakkuja, mutta ei se ole ainoa suoja. Olen ollut siinä käsityksessä, että ainakin paremmissa litiumkennoissa on kussakin tuo ali- ja ylijännitekatkaisu, sillä sarjaan kytketyt kennot eivät aina ole samassa varaustilassa ja ensimmäisenä jomman kumman rajan saavuttanut kenno tuhoutuu, jos purkamista tai latausta vielä jatketaan. Tätä varten hienommissa sähköajoneuvoissa käytetään ns. BMS järjestelmiä, joita piirejä on jokaisen kennon yhteydessä. Näillä systeemeillä virtaa syötetään tarpeekseen saaneen kennon ohi siten, että vielä voimaa omaavat kennot voivat antaa virtaa. Samoin latauksessa täyteen tullut kenno ohitetaan ja lataus jatkuu muille kennoille. BMS tekiikoita on monia ja homma vähän lapsen kengissä vielä sähköautoissakin. Suojapiiri kennoissa kuitenkin aina kuuluu olla, jotta vältytään tulipaloilta ja purkuun tuhoutumisilta. BMS on vain sarjaan kytkettyjen akkukennojen "ohittamista" oikeammin optimointia varten.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 23 Touko 2011, 22:26
Kirjoittaja Nojanalle
Tätä samaa toitotti naapurin sähköinsinööri. Enkä siksi usko että akut tyhjenisi täysin. Jos näin on että tyhjeene on kyseenalasta ajako Sakari litjumakku pommilla. Pakko siellä on sen oikosulkupiirin lisäksi olla purkauksen tasaavia piirejä. Tai käy niikuin minulle entisillä akuilla , jotka olivat Ni akkuja . Kun yksi kenno pimeni , niin koko akku pimeni. Vaikka siellä oli tarvittavaa kennosto toimimaan vajaanakin. Kun oli tyhmästi suuniteltu tuo purkautumis ja lataus systeemit.
Sakarin akkuja kun larataan niin , latauksessa otetaan huomioon kennojen keskeinen tasapaino ja sama pitää olla purkautuessa . Näin minulle on viisaammat tän selittänyt. Muuten ei systeemi pelitä ja vaaratekijät astuu kuvaan. 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 23 Touko 2011, 23:28
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Tätä samaa toitotti naapurin sähköinsinööri. Enkä siksi usko että akut tyhjenisi täysin. Jos näin on että tyhjeene on kyseenalasta ajako Sakari litjumakku pommilla. Pakko siellä on sen oikosulkupiirin lisäksi olla purkauksen tasaavia piirejä. Tai käy niikuin minulle entisillä akuilla , jotka olivat Ni akkuja . Kun yksi kenno pimeni , niin koko akku pimeni. Vaikka siellä oli tarvittavaa kennosto toimimaan vajaanakin. Kun oli tyhmästi suuniteltu tuo purkautumis ja lataus systeemit.
Sakarin akkuja kun larataan niin , latauksessa otetaan huomioon kennojen keskeinen tasapaino ja sama pitää olla purkautuessa . Näin minulle on viisaammat tän selittänyt. Muuten ei systeemi pelitä ja vaaratekijät astuu kuvaan. 
Jos akkupaketti todellakin sisältää noin älykästä elektroniikkaa niin miksei valmistaja puhu siitä mitään, kertoo ainoastaan oikosulkusuojasta.
No, ehkäpä tällä foorumilla on asiasta parempaa tietoa 
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 23 Touko 2011, 23:50
Kirjoittaja Nojanalle
Jotta saatais tähän asiaan yksi näkäkanta lisää pitänee varmaan Sakari pistää asialle ja laittaa hänelle tehtävä kysellä näiden akkujen maahantuojalle . Onko näissä akuissa tyhjäksipurkautumisen esto ja jos näin on saatu jotain faktaa tähän keskusteluun. Sillä mitä tässä jossittelemme kysytään suoraan ja jatkamme sitten todellisen tieron pohjalta. Sittempä saamme hämmästellä akujen puutteita , tai niiden valmistajan puuttelisia annettuja tietoja. Onpa yksi asia ratkaistu heidän tietojen pohjalta. Ja jos suojaa ei ole , olen tyrmistynyt tästä tärkeästä suojamekaniikan puuttumisesta.
Että selvitetään asia . 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 24 Touko 2011, 08:14
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:Jotta saatais tähän asiaan yksi näkäkanta lisää pitänee varmaan Sakari pistää asialle ja laittaa hänelle tehtävä kysellä näiden akkujen maahantuojalle . Onko näissä akuissa tyhjäksipurkautumisen esto ja jos näin on saatu jotain faktaa tähän keskusteluun. Sillä mitä tässä jossittelemme kysytään suoraan ja jatkamme sitten todellisen tieron pohjalta. Sittempä saamme hämmästellä akujen puutteita , tai niiden valmistajan puuttelisia annettuja tietoja. Onpa yksi asia ratkaistu heidän tietojen pohjalta. Ja jos suojaa ei ole , olen tyrmistynyt tästä tärkeästä suojamekaniikan puuttumisesta.
Että selvitetään asia . 
Hyvä Nojanalle! 
Laitan heti kyselyn Motionmeehen ja pyydän heitä lukemaan tämän keskustelun!
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 24 Touko 2011, 08:46
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:Laitan heti kyselyn Motionmeehen ja pyydän heitä lukemaan tämän keskustelun!
Ehdota myös, että hankkivat energiamittarin (DC kilowattituntumittari), jolla tällaiset epäilyt akun toiminnan vajavaisuuksista on helppo osoittaa todeksi tai epätodeksi. Näitä löytyy muutamalla kympillä. DC Power Meter
Saattaa olla, että löytyy myös yleismittareita tai pihtimittareita, joissa on energianmittaustoiminto.
Olisi mukavampi, kun tuon hankinnan tekisi alan ammattilainen, ettei meidän harrastelijoiden tarvitsisi tuohon panostaa. Sellainen joka tapauksessa tarvitaan, kun sähköajoneuvot lisääntyvät.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 24 Touko 2011, 14:06
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Jotta saatais tähän asiaan yksi näkäkanta lisää pitänee varmaan Sakari pistää asialle ja laittaa hänelle tehtävä kysellä näiden akkujen maahantuojalle . Onko näissä akuissa tyhjäksipurkautumisen esto ja jos näin on saatu jotain faktaa tähän keskusteluun. Sillä mitä tässä jossittelemme kysytään suoraan ja jatkamme sitten todellisen tieron pohjalta. Sittempä saamme hämmästellä akujen puutteita , tai niiden valmistajan puuttelisia annettuja tietoja. Onpa yksi asia ratkaistu heidän tietojen pohjalta. Ja jos suojaa ei ole , olen tyrmistynyt tästä tärkeästä suojamekaniikan puuttumisesta. 
Jos suojamekanismi löytyy niin akkupaketit on sitten jostakin muusta syystä rikkoontuneet tai ovat alunperinkin paljon pienemmät kuin ilmoitetut 16Ah ( http://www.motionme.fi/magicpie_teknisettiedot.html ). Ei 250W moottorilla ole mitenkään mahdollista tyhjentää 20km matkalla noin isoa akkua. Tai on toki, jos koko matka on niin jyrkkää ylämäkeä että jatkuvalla moottoriavullakin sen kapuamiseen menee 1,5h.
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 24 Touko 2011, 14:13
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:Itse olen ajatellut käyttää jotakin RC-vermeiden moottoria, kuten Warren WISIL:ssä teki. Hänen mottorinsa oli about kokistölkin kokoinen ja tehoa 2-4 kW. Taitaa suurin komponentti olla alennusvaihteisto, nuo kun on tehty kiertämään korkeilla kierroksilla. Ja siitä tulee toki myös vähän ääntä. Mutta teho/painosuhde pitäisi olla kohdallaan, ja oletettavasti kohtuu taloudellisia.
Nyt kun tollanen moottori laitetaan ketjua vetämään, ja välissä on takapyörän (ja etu myös) vaihteisto, saadaan sekä moottori että alennusvaihteisto viritettyä optimi olosuhteisiin (mun tapauksessa 95-110 kampikierrosta minuutissa) joten hyötysuhteen optimointi ei pitäisi olla vaikeaa.
Ongelmana ovat juuri matalat kierrokset. Joku 2500 RPM on matalakierroksinen sähkömoottori. Jos sinulla on 90 rpm kammissa 40 hampaisella rattaalla, niin 15 hampaisella rattaalla ketjusta vetävällä avustimella pitäisi olla 240 rpm. Eli moottorin kierrokset pitäisi vielä saada putoamaan kymmenesosaan. RC-vermeiden moottorit taitavat olla enemmän luokassa 10000 rpm, joten ollaan melko kaukana tavoitteesta.
akkubike.com systeemi taitaa olla ainoa 'vaihteisto' joka on kevyt ja halpa: 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 24 Touko 2011, 14:41
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti: RC-vermeiden moottorit taitavat olla enemmän luokassa 10000 rpm, joten ollaan melko kaukana tavoitteesta.
RC moottorit tosiaan kiertää tuhansista kymmeniin tuhansiin kierroksiin minuutissa, mutta samalta osastolta luulisi kyllä löytyvän sopivia moottorin ohjaimia ja vaihdelaatikoita joilla kierroslukua voi laskea helposti. Tai löytyy varmasti, mutta oma RC harrastus vasta alkumetreillä niin en nyt osaa ihan varmalta kädeltä sanoa tai linkkiä heittää.
Muutenkin 1:1 miehillä olisi paljon opittavaa tuolta RC-puolelta, siellä akkuja, älylaturita, moottorin ohjaimia sun muuta on käytetty ja kehitetty jo kymmeniä vuosia. Isoillakin tehoilla.
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 24 Touko 2011, 14:56
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:RC moottorit tosiaan kiertää tuhansista kymmeniin tuhansiin kierroksiin minuutissa, mutta samalta osastolta luulisi kyllä löytyvän sopivia moottorin ohjaimia ja vaihdelaatikoita joilla kierroslukua voi laskea helposti. Tai löytyy varmasti, mutta oma RC harrastus vasta alkumetreillä niin en nyt osaa ihan varmalta kädeltä sanoa tai linkkiä heittää.
Muutenkin 1:1 miehillä olisi paljon opittavaa tuolta RC-puolelta, siellä akkuja, älylaturita, moottorin ohjaimia sun muuta on käytetty ja kehitetty jo kymmeniä vuosia. Isoillakin tehoilla.
Jukka
Tämä oli mullakin taka-ajatuksena... Että en nyt heti keulilta lähde ostamaan massoille halvennettua ja vesitettyä ratkaisua johon en sitten kuitenkaan ole tyytyväinen. Rakentelu kunniaan, vaikka hintakin siinä vähän nousisi !
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 28 Touko 2011, 19:49
Kirjoittaja RTA
Kävin teittämässä sähkö (36V/15ah/250W vaihteellinen harjaton napamoottori) presformerilla lenkkiä. 55 km. Turnigy wattimittarin lukemat näytti seuraava:
44.8 V Jänite alussa
7.54 Ah
294,5 Wh
9.09 Ap
368 Wp
39,3 V Jännite lopussa
Tästä voimme päätellä että 100 km voisi päästä ko. akulla.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 30 Touko 2011, 19:48
Kirjoittaja Simon
Tuli tässä mieleen kysyä, kun minulle olisi tarjolla 28" sähköpyörä napamoottorilla, niin ajattelin, että
vaihtaisin sen moottorin 20" eturenkaaseen kysyisinkin vaikuttaako se nopeuteen ja millä tavalla
siinä nopeus määrittyy ( 25 km / h ) Kun isosta renkaasta vaihdetaan 8" pienempään ??? ( Lue pinnoitetaan )
Olisiko Sakarilla kokemusta tästä vaihtamisesta?
TV. Simon
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 30 Touko 2011, 20:03
Kirjoittaja Nojanalle
Laskeppa paljonko vähemmän tämä 20" kulkee , suhteessa 28" niin pystyt lakemaan niiden eron nopeuressa. Voimaa kyllä olisi , mutta kulku hitanoo aika tavalla.
En kyllä suosittele tämmöstä operaatiota. Etsi ennemmin sopiva moottori. 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 30 Touko 2011, 21:17
Kirjoittaja irakas
Simon kirjoitti:Tuli tässä mieleen kysyä, kun minulle olisi tarjolla 28" sähköpyörä napamoottorilla, niin ajattelin, että
vaihtaisin sen moottorin 20" eturenkaaseen kysyisinkin vaikuttaako se nopeuteen ja millä tavalla
siinä nopeus määrittyy ( 25 km / h ) Kun isosta renkaasta vaihdetaan 8" pienempään ??? ( Lue pinnoitetaan )
Olisiko Sakarilla kokemusta tästä vaihtamisesta?
TV. Simon
Minulla on SH9:ssä E-Spin-250 W napamoottori ( http://www.youtube.com/watch?v=ajNXNbhzSVs ) 20" kiekossa ja SH 11:ssa (https://lh3.googleusercontent.com/_B2iu ... 060728.JPG ) ja SH15:ssa (soututrike) samanlaiset moottorit 26" kiekoissa. SH9:llä on isommissakin vastamäissä vääntöä riittänyt. SH15:ssa on ilmennyt merkillistä voimattomuutta pienessäkin vastamäessä. Sen vuoksi olen asentamassa toista moottoria siihen. Siinä olisi sitten napamoottorit molemmissa etupyörissä omilla akuillaan ja takapyörässä kauramoottori.
Jos lähtökohtana on se, että moottoria käytetään pääasiassa vastamäkien nousuissa, voi mielestäni moottorin hyvin siirtää 28" vanteelta 20" vanteelle. Kun moottorin kierrosluku on suurempi, löytyy vääntöä enemmän ja nousut vastamäkiin onnistuvat paremmin. 
Sakari