Re: Pyörän valoista
Onneksi mulla on miehen tekemät valot käytössä. Niissä on tasan kaksi toimintoa: päälle ja pois . Vipukytkimet rocks!
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Onneksi mulla on miehen tekemät valot käytössä. Niissä on tasan kaksi toimintoa: päälle ja pois . Vipukytkimet rocks!
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Vaimo toi Tokmannista pari taskulamppuu joissa on sopivan ärsyttävä vilkku toiminto - otanpa käyttöön jos sais kolmiontakaa törmäilevien autoilijoiden huomaamaan kevarilla liikkujan. Ohjaustankoonhan tuon joutuu laittaan, jotta napista saa vilkun päälle tarvittaessa.
Kuka pentele on tuon, joka ainoaan ledilamppuun valitun vaihtokytkimen keksinyt. Joka kerta lamppua käytettäessä täytyy painaa nappia neljä kertaa. Ensin päälle ensimmäisen, sitten toisen tai kolmannen kerran oikean moodin asettamiseksi ja vielä neljännen kerran sammuttaakseen. Kuvitelkaapa moodinvaihto toimimaan siten, että nappia pitäisi painaa moodia vaihtaakseen pitkään, esim. kaksi sekuntia kerrallaan ja kun moodi on vaihdettu lyhyesti painamalla tuo moodi sitten syttyy ja sammuu vuorotellen. Niin sen pitäisi olla. Ei ole juurikaan sen vaikeampi tehdä tai oppia käyttämään, sillä logiikkahan tuossa nytkin pitää olla kolmen moodin vaihtojen kesken.
Tää lamppu toimii näin: Valon ollessa päällä - painaa kevyesti - alkaa vilkkua. Ehkä opin tuon käytön, kokeillaan.
PW kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:Vaimo toi Tokmannista pari taskulamppuu joissa on sopivan ärsyttävä vilkku toiminto - otanpa käyttöön jos sais kolmiontakaa törmäilevien autoilijoiden huomaamaan kevarilla liikkujan. Ohjaustankoonhan tuon joutuu laittaan, jotta napista saa vilkun päälle tarvittaessa.
Kuka pentele on tuon, joka ainoaan ledilamppuun valitun vaihtokytkimen keksinyt. Joka kerta lamppua käytettäessä täytyy painaa nappia neljä kertaa. Ensin päälle ensimmäisen, sitten toisen tai kolmannen kerran oikean moodin asettamiseksi ja vielä neljännen kerran sammuttaakseen. Kuvitelkaapa moodinvaihto toimimaan siten, että nappia pitäisi painaa moodia vaihtaakseen pitkään, esim. kaksi sekuntia kerrallaan ja kun moodi on vaihdettu lyhyesti painamalla tuo moodi sitten syttyy ja sammuu vuorotellen. Niin sen pitäisi olla. Ei ole juurikaan sen vaikeampi tehdä tai oppia käyttämään, sillä logiikkahan tuossa nytkin pitää olla kolmen moodin vaihtojen kesken.
Tää lamppu toimii näin: Valon ollessa päällä - painaa kevyesti - alkaa vilkkua. Ehkä opin tuon käytön, kokeillaan.
Tuohan on toimiva ratkaisu –peräti hyvä. Ovat näköjään jo kiinassakin huomanneet, että tuon aiemmin jokaisessa lampussa olleen: kirkas-taloudellinen-vilkkuva-pois sekvenssin käyttäminen aiheuttaa jännetupen tulehduksen ja hampaiden narskuntaa ja keksineet paremman. Lampussasi on ihan hyvä käyttöliittymä, jos ei tarvita sähkönsäästömoodia
jori kirjoitti:Kuvitelkaapa moodinvaihto toimimaan siten, että nappia pitäisi painaa moodia vaihtaakseen pitkään, esim. kaksi sekuntia kerrallaan ja kun moodi on vaihdettu lyhyesti painamalla tuo moodi sitten syttyy ja sammuu vuorotellen. Niin sen pitäisi olla.
Samaa mieltä. Kas, minulla on yksi ledilamppu, jossa moodinvaihto on niin herkkä, että kun pyörällä ajaa klv:n pinnoitteessa olevaan katkeamaan, niin moodi vaihtuu. Ja tietenkin yksi niistä täytyy olla se vihonviimeinen SOS. Höh! Siinä sitten vilkutellaan.
Paljon valitetaan sitä, että kaikki tuotanto siirtyy Kiinaan, Vietnamiin ja Myanmariin. Ei se mitään, kunhan ne edes olisi Designed in Finland, niin olisi joku tolkku näissä vimpaimissa.
Tilasin tämän ketjun inspiroimana tinydealsista kiinacree XM-L T6:n talvipyörään.
Kävin äsken pimeessä testaamassa tuota uutta valoa. Hyundai merkkinen käsivalaisin 550lm Tokmannin hyllystä. Sitasin ohjaustankoon sisuskumilla kiinni. Helsinkinojakissa on jalat sen verran alhaalla ettei valo osu häiritsevästi jalkoihin.
Lampussa on siis kaks eri tehoa ja vilkku, kun katkaisijaa painaa kevyesti, toiminto muuttuu suoraan seuraavaan - jos painaa syvemmälle, sammuu valo toimintojen välillä. Päiväkäyttö pitää viel koittaa saako tuolla oikeesti autoilijoiden huomion risteyksissä.
500 lm sokaisee pimeällä aika pitkän matkan päästä. En ole kokeillut, kuinka kaukaa ja häiritsee näkemistä vielä pidemmän matkan päästä. Lisäksi lamput kuumenevat paljon ledeilläkin pitkän aikaa käytettäessä, joten onneksi pimeän iskiessä Suomeen on kylmää, mikä auttaa. Mulla on iso metallirunkoinen laite, joka on hyvin suunniteltu jäähdytyselementiksi. Parin minuutin käyttö sisätilassa tekee silti huolestuttavat lämmöt. Mutta työmatka syksyllä on ongelmaton. Vältän muiden häikäisemistä suuntaamalla lampun alas eteen, jolloin myös näen kaikki yksityiskohdat tiestä. Kapea valokeila auttaa häikyisyn välttämisessä. Jos lampussa on leveä keila, voi haluamiinsa suuntiin rakentaa "silmalaput" rajaamaan keilaa. Yläpuolelle olisi hyvä laittaa, jotta vastaantulijat eivät aja kohti silmät kiinni.
Miekin suuntasin valon melko alas, muutaman metrin keulasta eteenpäin. Valokeila on aika laaja, pyöreä - keskellä kirkkaampi alue. Kun tuossa on puoliteho, sen voi laittaa päälle kun joku tulee vastaan.
Tarttee kattoo tuo lampun suuntaus niin ettei vastaan tulijoita häikäise.
Kannattaiskohan hankkia lamppu jossa on optiikka kohdillaan jolloin pienemmälläkin valoteholla pärjää nätisti. Omassa dynamovalossa on meinaa selvästi muotoiltu valokeila kuten auton lyhyillä valoilla jolloin ei sokaise vastaan tulevia ja valo ei ole liian kirkas missään kohtaa.
Wacky kirjoitti:Kannattaiskohan hankkia lamppu jossa on optiikka kohdillaan jolloin pienemmälläkin valoteholla pärjää nätisti. Omassa dynamovalossa on meinaa selvästi muotoiltu valokeila kuten auton lyhyillä valoilla jolloin ei sokaise vastaan tulevia ja valo ei ole liian kirkas missään kohtaa.
Joo, tuohon pyritään, ettei häikäise. Nyt eka niin kiskas valo, ett häikäisy asia on tullu edes mieleen. Jos häikäisee, tuota voi varmaan tuunata jollain linsseillä tai "ohjurilevyillä"
Arvaamalla menee valojen hommaus, eikä vähiten tuon optikkan suhteen
Halvoissa valoissa ei juuri ole mietitty optiikkaa. Saksalaisen tieliikennesäädöksen StVZO valoja kannattaa hankkia niin tietää ettei häikäise vastaan tulevia jos asentaa valon ohjeiden mukaan.
Ne ei ole sitten mitään kiinan ihmeitä joissa on miljardi kiinan lumenia ja tehokkaat maksaa enemmän. Oma dynamo valossa ei edes näe varsinaista ajovalon lediä suoraan vaan kaikki valo peilataan siitä sopivan malliseksi valokeilaksi.
Wacky kirjoitti:Oma dynamo valossa ei edes näe varsinaista ajovalon lediä suoraan vaan kaikki valo peilataan siitä sopivan malliseksi valokeilaksi.
Haa, tuota ideaa piirtelin joku vuosi sitten työkaverin kanssa. Ei ehtinyt valmistukseen asti. Kun ledi asennetaan osoittamaan heijastimen suuntaan saadaan ledin runko parhaiten jäähtyvään kohtaan lampun etupuolelle. Nythän koviten kuumiava ledi on asennettu heijastimen taakse peesiin, josta lämpö on vaikea johtaa pois. Fiksusti muotoillen saadaan vain heijastuvaa valoa näyttävästä valokeilasta ihan millainen tahansa. Onko sinulla kuvaa tosta lampusta.
jori kirjoitti:Kun ledi asennetaan osoittamaan heijastimen suuntaan saadaan ledin runko parhaiten jäähtyvään kohtaan lampun etupuolelle. Nythän koviten kuumiava ledi on asennettu heijastimen taakse peesiin, josta lämpö on vaikea johtaa pois.
mun käsityksen mukaan Ledi ei ole se eniten kuumuva komponentti LED-lampussa vaan sitä ohjaava elektroniikka. Vai onko minulla virheellistä tietoa?
Jukka
Kyseessä on siis B&M Luxos lamppu. Yläosa on lampun kuiresta on metallia ja toimii jäähdyttimenä. Alaosa on taas muovia. Lipan alla on neljä vuomio lediä, mutta lampun varsinainen ledi on lipan alla näkyväs poikittaisen levyn pohjassa ja osoittaa taaksepäin.
Onkohan tämä kätevä takavalo Biltemasta ollut näillä sivuilla: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000036655/