Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Kyllä kai se niin on munkin kohdalla,
että tuohon 12 tuntiin satsataan,
mutta matkatavotteita en laita,
siihen vaikuttaa kuitenkin monta tekijää....

Nuo 200m ja 1 tunnin ajotkin meinaan pyörittää,
mutta täytyy kuitenkin palautua
eli ei ihan tappiin viitsi sykkeitä nostaa.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Meikäläisellä ei ole mitään tavoitteita - paitsi tietysti polkea tuo 12 tuntia. Viime kesänä tuli ajettua lomareissulla yhtenä päivänä kuorman ja peräkärryn kanssa 11,5 tuntia (sisälsi tauot) 126 km. Voin luvata, että olen tuossa kisassa viimeinen. Että rauhoittukaa pojjaat! :wink:

t. musti

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

Etukatteen innoittamana nostetaan tavoitetta, tunnin ajossa keskinopeus voisi olla 31,5 km/h jos on tyynehkö keli.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

Panokset kovenee... Kojakien kiihotamana nostetaan tunnin ajon nopeustavoitetta puolitoista prosenttia :) 32km/h, tuulisena päivänä en itke vaikka jäisi alle (ainakaan näkyvillä :D ). 12h tunnin ajossa taas taitaa liika vauhti tappaa joten 250 km olisi siinä mulle aika saavutus.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Pojat tuunaa pyöriä ja panokset kasvaa,
vaikuttaa siltä että ennen Nokiaa ajetaan jo tosi kovaa, lol.
No, itselläkin vaihteeksi projekti menossa Catriken kanssa,
ainakin sen paino nousee mutta vauhdista en mene vielä takuuseen.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

Stapani kirjoitti:

Yep

Pojat tuunaa pyöriä ja panokset kasvaa,
vaikuttaa siltä että ennen Nokiaa ajetaan jo tosi kovaa, lol.
No, itselläkin vaihteeksi projekti menossa Catriken kanssa,
ainakin sen paino nousee mutta vauhdista en mene vielä takuuseen.

Pakko tuunata ku muuten kovempi kuntoset ajaa niin paljo kovempaa :D eipä, kyllä se "vapaa-ajallakin" kulkee sitten kevyemmin... mikä projekti sulla on työnalla? Mulla on vielä yksi ässä hihassa, meinaan kun tyhjennän Nokialla takaboksin niin jo tipahtaa paino varmaan 3 kiloa.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

Ettei vain Stapanikin virittelisi jotain aerodynaamista avustetta Catrikeen?

Hyvä että panokset nousee :D .

Tilanne ilmoittautuneiden suhteen on nyt tällainen:

  • 14 kuskia, joista 2 kpl pystypyöräilijöitä
  • 200 m: 8 kuskia
  • 1 h: 9 kuskia
  • 12 h: 11 kuskia

Laitan tod.näk. perjantai-iltana lisäinfoa tapahtumaan liittyen.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 855
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Tuo mun proggis liittyy takapyörän vaihtamiseen isommaksi.
Tilasin jenkeistä siihen asennussarjan, jolla sain takapyörän
muutettua 20 > 26, luultavasti siihen mahtuu myös kilpapyörän rengas,
täytyy huomenna kokeilla jos puhti riittää
Catriken paino on noussut 500gr, mutta jos saan siihen kilpurin renkaan
niin sillä saa osan siitä kuitattua.

Tänään heitetty 51km testilenkki oli ok, keskari 28,7
Tasaisella ja alamäessä vauhdin nousun huomasi,
vastapainoksi huomasi ylämäessä tuon lievän painon nousun.
Ja jotenkin tuntui etten vielä pystynyt pitämään ihan samaa pyöritysnopeutta
kuin tuon 20" kanssa.
http://connect.garmin.com/activity/102089544

Tuo asennussarja oli Catriken keveyden lisäksi toinen niistä syistä, jonka takia innostuin Catrikestä.
http://www.utahtrikes.com/PRODINFO-26_W ... rikes.html

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

.
Lowride 12h Challenge, kisainfoa

Aika: 6.-7.8.2011

Paikka: Nokian Renkaiden testirata, Testiradantie 57, 37130 Nokia

Aikataulu:
Lauantai 6.8.
• klo 12–13 saapuminen ja ilmoittautuminen, rataan tutustuminen sekä sään salliessa Remmi-Teamin näytösajoa
• klo 13:00 tapahtuman avaus: käytännön asiat, sääntöjen kertaus (200 metriä), rataan tutustuminen
• klo 13:30 alkaen lentävän 200 metrin ajo. Tämän jälkeen mahdollisesti Remmi-Teamin ajoa.
• klo 15:00 sääntöjen kertaus (1 tunnin ajo)
• klo 15:30 matkamittarien kalibrointikierros ja lämmittelyajoa
• klo 16:00 tunnin ajo alkaa
• klo 17:00 tunnin ajo päättyy
• klo 17:30 alkaen majoitus, sauna, peseytyminen yms. Alisniemessä
• klo 18:00 rata-alueen portti suljetaan

Sunnuntai 7.8.
• klo 7:00 kokoontuminen radalla, ilmoittautuminen ja sääntöjen kertaus (12 tunnin ajo)
• klo 7:30 matkamittarien kalibrointikierros ja lämmittelyajoa
• klo 8:00 12 tunnin ajo alkaa
• klo 20:00 12 tunnin ajo päättyy
• klo 21:00 rata-alueen portti suljetaan

Ilmoittautuminen:
Jokainen osallistuja ilmoittautuu rata-alueelle saapuessaan kilpailukansliassa (huoltorakennus), jossa jaetaan numerotarrat liimattavaksi kypärään ja pyörään. Numerotarrat helpottavat toimitsijoiden työtä, joten kiinnitä ne ohjeiden mukaisesti.

Majoitus:
Mökkejä on varattu Alisniemestä (Porintie 584, n. 4,5 km:n päässä radalta, ks. tarkempi ajo-ohje http://www.alisniemi.com/ajoohje.htm .
Paikkoja on rajoitetusti, tarvittaessa voidaan vielä järjestää muuta majoitusta.

Ruokailu:
Osanottajat järjestävät itse oman ruokailunsa. Vettä saa radan huoltorakennuksesta.
Lähialueelta löytyy mm.:

  • ABC Kolmenkulma –liikennemyymälä (n. 5,5 km), Rounionkatu 140, 37150 Nokia
  • Alisen Pizzeria (n. 3,5 km), Suuntakatu 2, 37130 Nokia, puh. 044 292 1697

Tulospalvelu:
Jokainen osallistuja hoitaa itse oman suorituksensa (1 h ja 12 h) taltioimisen matkamittarilla/gps-laitteella tms.
Matkamittarit kalibroidaan lauantaina ja sunnuntaina ennen varsinaisten osakilpailujen aloitusta.
Kukin ilmoittaa ajamansa matkan järjestäjälle heti ajon jälkeen tulosten dokumentointia ja julkaisua varten.
200 metrin aika mitataan infrapunaporteilla.

Yleiset säännöt ja hyvä tietää:
• Osanottajat vastaavat itse omasta turvallisuudestaan ja mahdollisista vakuutuksista. Järjestäjät suosittelevat vakuutuksen ottamista, jos osanottajalla ei ole sellaista ennestään.
• Omaa terveydentilaansa tulee tarkkailla sekä ennen tapahtumaa että tapahtuman aikana.
• Järjestäjät tarjoavat tapahtumalle vain paikan ja ajankohdan.
• Rataa kierretään myötäpäivään.
• Huoltoalue sijaitsee länsikaarteen sisälaidassa (ks. kartta alla).
• Huoltoalueelle ajetaan ja siltä poistutaan vain merkityistä kohdista.
• WC löytyy huoltorakennuksesta, rata-alueen laidalla on lisäksi wc-koppeja.
• Radalla ei ole peseytymismahdollisuutta, mutta Alisniemestä on varattu molemmille illoille rantasauna.
• Yöpyminen rata-alueella on kielletty.
• Varustaudu vaihtelevaan säähän, sateen sattuessa kisat ajetaan sateessa.

Tarkempia ohjeita:

200 metrin ajo

  • Toimitsija lähettää kilpailijat numerojärjestyksessä matkaan 200 metrin maalin kohdalta sopivin väliajoin (esim. 2 – 3 min).
  • Kilpailija kiertää yhden ratakierroksen, jonka lopussa mittausportit ovat 200 metrin päässä toisistaan. Tämän välin ajamiseen käytetystä ajasta lasketaan suorituksen keskinopeus.
  • Jos kilpailija katsoo tarvitsevansa pitemmän kiihdytysmatkan (esim. nopean katetun streamlinerin kiihdyttäminen voi vaatia kaksi kierrosta), pitää hänen ilmoittaa tästä etukäteen ratamestarille.
  • Ajan mittaus tapahtuu valokenno(infrapuna)porttien avulla -> älä kulje porttien läpi muulloin kuin kilpailusuorituksesi aikana, muuten voit pilata jonkun toisen ajanoton ja suorituksen!
  • Kilpailijalla on mahdollisuus tehdä enintään kolme suoritusta. Palautumisaika suoritusten välillä on n. 15 – 25 minuuttia riippuen osallistujien määrästä ja lähetysväliajasta.
  • Mittauspaikka on radan ulkoreunassa takasuoralla.

1 ja 12 tunnin ajot

  • Ennen kilpailua ajetaan matkamittarin kalibrointikierros. Mittari nollataan lähtöviivalla ja ajetaan yksi kierros radan sisäreunaviivaa pitkin. Kierroksen täytyttyä toimitsija kirjaa mittarilukeman ylös.
  • Vertaamalla saatua lukemaa aiemmin (mittapyörällä) mitattuun arvoon saadaan laskettua korjauskerroin, jolla matkamittarin lukema korjataan oikeaksi ajon jälkeen järjestäjän toimesta. Kilpailijan ei tarvitse laskeskella itse mitään.
  • Kilpailussa ei jaeta muita palkintoja kuin mainetta ja kunniaa, joten kaikenlaiset vippaskonstit mittarilukeman kasvattamiseksi ovat vain itsensä huijaamista (esim. mittarin rengaskehän arvon muuttaminen kalibrointikierroksen jälkeen).
  • Varsinainen 1 ja 12 tunnin kilpailu ajetaan yhteislähdöllä.
  • Kaikki ajavat radan sisälaitaa, ja ohittaminen suoritetaan ulkokaarteen puolelta (vasemmalta ohi).
  • Kolareiden välttämiseksi ohituksesta pitää ilmoittaa takaa tuleville selvällä (käsi)suuntamerkillä etenkin, jos ei pysty seuraamaan takana ajavia esim. taustapeilistä.
  • Ohitukset tulee suorittaa riittävän kaukaa ohitettavasta, etteivät mahdolliset pienet horjahdukset ja ajolinjojen korjaukset aiheuta yhteentörmäyksiä.
  • Radan varressa on näyttötaulu, joka kertoo jäljellä olevan ajan.
  • Väistä muita kilpailijoita ajaessasi radalta huoltoalueelle ja sieltä takaisin radalle.
  • Kilpailuajan täytyttyä toimitsija liputtaa maaliviivan kohdalla kilpailijat pysähtymään.
  • Kukin ajaa meneillään olevan kierroksen täyteen, vaikka 1 tunti / 12 tuntia olisi tullut täyteen oman kellon mukaan jo kesken kierroksen.
  • Maalissa toimitsija kirjaa ylös kilpailijan maaliinsaapumisajan sekä mittarista matkan. Näistä (ja korjauskertoimesta) lasketaan keskinopeus, josta saadaan 1 tai 12 tunnissa ajettu matka. Kannattaa siis ajaa viimeinen kierros loppuun asti samaa tahtia ilman löysäilyä, ettei keskinopeus laske.
Liitteet
Rata-alueen kartta
Rata-alueen kartta
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

Onkohan tämä videoleike sieltä Nokian testiradalta? Otsikolla: Record hunt test day in Nokia 26.9.2010

Vähän vaan yritin vakoilla miltä korkeuserot näyttää silmällä katsottuna...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

Kyllä tuo video on samalta radalta. Ei 3 - 4 metrin korkeusero kierroksella nyt silmämääräisesti kauhealta näytä, mutta kyllä sen hyvin jaloissaan tuntee ja pienempää vaihdetta joutuu hakemaan "ylämäkiosuudella".

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kenraaliharjoitus, osa 1: kävin kokeilemassa ajaa lyhyttä lenkkiä, eli tunti sellaista tahtia kuin kykeni. Ei ihan täysin mennyt niin, koska puolet matkasta soralla, ja oli pakko löysäillä paikoin että pysyy pystyssä. Tarkoituksena oli kokeilla miten riittää kunto, ja toisaalta katsoa saako tunnin repimisellä itsensä kipeäksi, eli haittaako tunnin ajoon täysillä panostaminen 12h ajoa. Tästä tulee selvyys huomenna...

55 minuuttia tuli loppujen lopuksi pituudeksi, keskinopeudeksi 25.2 km/h kun puolet oli soraa, ja reitti mahdottoman mäkinen. Normaalisti tuolla osuudella keskinopeuteni on noin 21 km/h. Soralla sykkeet 140-150, kestopäällysteellä 150-165.

Tapahtumassa voisi ehkä haaveilla 30 km ylityksestä tunnin ajossa, mutta paha sanoa onko haave realistinen.

EDIT: normaaliin ajooni erona reissun pituus, ja se ettei ollut laukkuja, vain pelkkä vesipullo

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:

55 minuuttia tuli loppujen lopuksi pituudeksi, keskinopeudeksi 25.2 km/h kun puolet oli soraa, ja reitti mahdottoman mäkinen. Normaalisti tuolla osuudella keskinopeuteni on noin 21 km/h. Soralla sykkeet 140-150, kestopäällysteellä 150-165.

Tapahtumassa voisi ehkä haaveilla 30 km ylityksestä tunnin ajossa, mutta paha sanoa onko haave realistinen.

EDIT: normaaliin ajooni erona reissun pituus, ja se ettei ollut laukkuja, vain pelkkä vesipullo

Aika hyvältä näyttää kun kerran puolet matkasta oli soraa ja mäet ottaa osansa... Oliko tuulesta haittaa?

Mä kävin eilen koittamassa tunnin Pulkkilharjureitin eli 14 km pulkilaharjulle ja samaa tietä takasin ja jäin 28,4 keskariin kaikesta viikon viilauksesta huolimatta. Mennessä oli niin hyvä viistottainen vastatuuli ja peltoaukeilla polki väkisin ja sai lihakset taikinaksi... epäsäännöllinen ja liian vähäinen syöminen yhdistettynä moneen nopeaan testiajorykäsyyn kait kostautui, mut sain keskaria nousemaan paluumatkalla myötätuuleen runsaista ylämäistä huolimatta :) Vääksyn kanavalla sain levätä 5 min kun oli tie pystyssä :)

Eli tuuli varmaan vaikuttaa aika paljon pääseekö tavoitteisiin tai unelmalukemiin ja jos sattuu olemaan vielä huonoin mahdollinen tuulen suunta eli joutuisi ajamaan lähes koko ajan sivutuuleen niin jossain 10 h kohdalla pitäisi kaivaa ylimääräinen huumoriannos takapoksista mutta kun olen sen uhannut tyhjentää ajoa varten :lol:

En ole mikään urheilia niin tuo hiilaritankkaus juttu ei ole ihan selkäytimessä, eilen muistelin, että viikko etukäteen voi aloittaa tankkauksen ja jäätelöä leikatessa kehuin, että mun pitää ottaa reilusti isompi pala ku mulla on tää tankkaus meneillään :wink: no kyllä se kulutukseen menee, 4-5 kiloa on kadonnut huhtikuun alusta...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Kenraaliharjoitus, osa 1: kävin kokeilemassa ajaa lyhyttä lenkkiä, eli tunti sellaista tahtia kuin kykeni. Ei ihan täysin mennyt niin, koska puolet matkasta soralla, ja oli pakko löysäillä paikoin että pysyy pystyssä. Tarkoituksena oli kokeilla miten riittää kunto, ja toisaalta katsoa saako tunnin repimisellä itsensä kipeäksi, eli haittaako tunnin ajoon täysillä panostaminen 12h ajoa. Tästä tulee selvyys huomenna...

Kenraaliharjoitus, osa 2: jaloissa tuntui vähinsä eilinen. Vaikea sanoa paljonko, koska ensimmäisen 20 km jälkeen jäin kiinni jänikseen, ja sitten tuli vedettyä 145-160 sykkeillä noin 3h, ja sitten jalat alkoivat olla finaalissa. Loppumatka nilkuttaen kotiin. 5 h 45 min, 111 km, mittari sanoi keskinopeudeksi 22.3 km/h. Maasto mäkistä, mutta ei nyt niin pahaa kuin tuossa kenraali ykkösessä (sama pätkä mukana, mutta muut osat kevyempiä)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011

Viesti Kirjoittaja PW »

Harjottelu jääny tosi vähiin mutt eiks se oo nii ett lahjattomat harjottelee. Ja pitäähän jonkun olla se hitainkin :D
Tavotteena maaliin pääsy. :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin