Re: 10-v eturattaan paksuus?+Kiekkojen arvonta+Pioneerin tuu
jori kirjoitti:Kiinnitti huomiota tuossa kuvassa kaksi asiaa, jotka jäivät mietityttämään. Kovasti lyhyt on tuo Pioneerin emäputki. Mitenkähän se on tehty, jotta hitsit ei vetele laakeripesiä soikeaksi. Varmaan tuurna sisällä hitsauksen aikana ja ehkä rotsattu vielä hitsauksen jälkeen. Onko emäputken laakeripesien paikat koneistettu. Jarrutusten voimien luulisi taivuttavan laakeripesiä aika rajusti. Kuulaurahan on laakerissa ulompana, kuin emäputken sisään menevä laakeripesän kaulaosa. Saisitko mitattua työntömitalla, mikä on emäputken tarkat (0,1 mm) mitat (ulko ja sisä) ja onko putki mennyt suustaan pituussuuntaan soikeaksi. Lähikuva emäputken suulta olisi kiva ylläri.
Toinen ihmetyttävä asia: Mikä on tuo kone pioneerin rungon takana.
Härveli Pioneerin takana on tärylevy, sillä tiivistetään maata esim. perustuksia tehtäessä... isä harrastelee vielä eläkepäivinään koneiden vuokrausta. En tullut kuvanneeksi emäputkea kun ei tullut foorumia lueskeltua, mutta silmällä katsottuna ihan ok. Yläpuolelta vähän maalia hioin pois kun laakeripesä ei halunnut sujahtaa reikäänsä. Vanhat haarukat oli kierteellisiä, toinen laakeri oli menossa ja siinäkin oli jo alkavaa väljää, ensimmäinen meni varmaan ihan sillä kun ajoin liian pitkään laakeri löysällä. Edellisellä jäykällä levyjarruhaarukalla kun olen jarrutellut niin se tuntui antavan periksi aika tavalla, melkein tekisi mieli väittää, että se oli letku. Jännä nähdä kuinka tämä toimii mutta paikallaan nitkutellen ei tunnu sillä tavalla löysältä, tämä joustomalli on siis kierteetön.
Päivän pura ja kokoa operaatio kuuteen kertaan oli hallintalaitteita asennellessa, tosi kapea ohjaustanko jäi liian kapeaksi ja kävin kotoa Cheetahin vanhan. Penkin laitoin alkuperäiseen paikkaan ja jarruletku ei enää piisannut ohjaustangolle saakka niinpä rupesin väkertämään peukalojarrua, samaan tankoon laitoin vivut kiinni ja ainkin paikallaan kokeillen ergonomia on ihan hyvä. Mittarin johto ei myöskään piisaa ja pitää koittaa uudelleen langatonta mittaria, asennan sen tällä kertaa johonkin stemmin alareunaan niin oletettavasti signaali kulkee (viimeksi ei kulkenut katteen taakse), samalla saisi kadenssianturin ja sykkeet ylös.
Vähän korjattuja ja lisättyjä painoja:
Durano 246g x 2
Kojak 386g
Kojak 362g (viime syksyn painot)
Renkaista -256g
Etuhaarukka 1345g (Muistin väärin ja sahatessa taisi jotain 45g lähteä eli nyt ollaan alle tehtaanpainon )
vanha 937
+408
Jarruadapteri pois - 29g
Stemmi uusi 685g
Vanha 966g
-288g
Ylimäärräinen tanko vivuille n. +150g
Ohjaustanko vanha 223g
uusi 182g (josta lähtee päistä vielä pätkät)
-42g
Ohjainlaakeri uusi 123g
Vanha 122g
+1g
Jakkara uusi 1180g
Vanha 1714
-534g
Takaiskarin kiinnitys alkuperäiseksi -143g
Jalassa ei piisaa enää mitta joten: -314g
Vähennystä 1047g eli ei paha perusolettamuksen ollessa, että paino nousee joustokeulan myötä.