Kilpuria hommaamassa

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

No joo... sitähän tässä kans odotellaan, että miten tollanen highracer pelittää talvikeleillä. Lowracer on jo "hanskassa", jotenkin.

Oma kokemus on että High hakkaa Lown talvella 6-2. Varsinkin jos on pystymmällä nojakulmalla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Hieman kyllä arveluttaa hiilikuitu Suomen talvessa. Oli pakko lukea fillarifoorumista kokemuksia. Ei löytyny ainakaan suuria hajoamisia :)
Pitäiskö penkin reunat ym kaatumisessa yhteen ottavat paikat pehmustaa jollain.

Ja näin jälkikäteen tarkastelin vaihteiden skaalaa :mrgreen: 50/34 siis tulee eteen ja 11-25 taakse. Pienin @80rpm 13.5km/h, isoin 45.3km/h. Menee ihan kätevästi myös ristiin, vaikka muutama täysin sama vaihdekin löytyy. Eiköhän sillä pärjätä :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Hieman kyllä arveluttaa hiilikuitu Suomen talvessa. Oli pakko lukea fillarifoorumista kokemuksia. Ei löytyny ainakaan suuria hajoamisia :)
Pitäiskö penkin reunat ym kaatumisessa yhteen ottavat paikat pehmustaa jollain.

Tämän takia itse en lähtenyt investoimaan (vielä) hiilikuituiseen runkoon. MP:ssä on etuhaarukka ja penkki siitä joten yksi katastrofin mahdollisuus (etuhaarukka) on vielä olemassa.

Jos et meinaa kaatuilla muulloin kuin lumella niin tuskin se hiilaripenkki rikki menee. Ja siihen voi heittää hiilikuitu+aramidi kaistan reunaan vahvikkeeksi.

Syväri kirjoitti:

Ja näin jälkikäteen tarkastelin vaihteiden skaalaa :mrgreen: 50/34 siis tulee eteen ja 11-25 taakse. Pienin @80rpm 13.5km/h, isoin 45.3km/h. Menee ihan kätevästi myös ristiin, vaikka muutama täysin sama vaihdekin löytyy. Eiköhän sillä pärjätä :D

Vielä kun opettelet nostamaan kadenssin tuosta 80:sta 115-130 lukemiin niin 11/50 riittää jo Suomen oloissa kovemmissakin paikoissa. Itse valitsin pakat niin että minimi nousulla mennään. MP:hen tulee (joskus talvella) 11-23 10-vaihteinen pakka ja lowracerilla pärjää oikein hyvin 11-21 "kisapakalla" treenitkin.

Tuo Compact Double on aika nerokas, pakan koko skaalan saa hyödynnettyä tosi hyvin. Jopa 6-lehtisellä pakalla jolla MP:tä alkuun käsketään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja nyt näyttää siltä että MP-runkokitti on matkalla. Tuli nimittäin UPS:lta maili että rahtikirja on kirjattu ja 12kg noudettu.

Oli kyllä jo aikakin... jos hyvin käy ehtii viikonlopuksi, ja todennäköisesti ennen ensi lumia kuitenkin. Jotta saan referenssi lenkkiä heitettyä kuivalla kelillä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

mhelander kirjoitti:

Vielä kun opettelet nostamaan kadenssin tuosta 80:sta 115-130 lukemiin niin 11/50 riittää jo Suomen oloissa kovemmissakin paikoissa. Itse valitsin pakat niin että minimi nousulla mennään. MP:hen tulee (joskus talvella) 11-23 10-vaihteinen pakka ja lowracerilla pärjää oikein hyvin 11-21 "kisapakalla" treenitkin.

Tuo Compact Double on aika nerokas, pakan koko skaalan saa hyödynnettyä tosi hyvin. Jopa 6-lehtisellä pakalla jolla MP:tä alkuun käsketään.

Joo, kai sitä lujempaakin vispaisi mutta 175 kammet vähän rajoittaa.. Eli taas löytyi ostettavaa :roll:

mhelander kirjoitti:

Ja nyt näyttää siltä että MP-runkokitti on matkalla. Tuli nimittäin UPS:lta maili että rahtikirja on kirjattu ja 12kg noudettu.

Oli kyllä jo aikakin... jos hyvin käy ehtii viikonlopuksi, ja todennäköisesti ennen ensi lumia kuitenkin. Jotta saan referenssi lenkkiä heitettyä kuivalla kelillä.

Sulla onki sitte hyvin pullat uunissa kun osatkin taitaa jo olla kaikki?
Mää maksoin tänään kun pyydettiin. Kirpaisi. Ja tilasin myös perälooran :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Syväri kirjoitti:

Sulla onki sitte hyvin pullat uunissa kun osatkin taitaa jo olla kaikki?
Mää maksoin tänään kun pyydettiin. Kirpaisi. Ja tilasin myös perälooran :)

Just joo ;) mulla on peräboxi suunnitteluasteella... ajattelin tehdä molempiin kunhan olen mieleiseni suunnitellut tai nähnyt. Tää ei ole paha:
Kuva

Eli vähän tuohon tyyliin. Edelleen kiinnostais tehdä patjamuovista ulkopinnat mutta sisälle renkaan ympäri hiilikuidusta tiukasti paikallaan pysyvä "runko" ja näin mahdollisuus survoa tavaraakin sisään.

Tässä on heppu tehnyt kevyen velon nimen omaan patjavaahdosta:
Kuva

Menetelmä on ollut lämmittäminen ja muotoilu, ja sitten palojen liimaus yhteen. Ei muotteja.

Tuli muuten mieleen semmonen että jos innostun hommaamaan vielä uuden eturattaan teen senkin vanhalle Arc en Ciel -vanteelle, mutta tällaisella navalla :
Kuva

Eli markkinoiden kevein ja vähiten tehoa ottava napadynamo. Tähän vielä kaveriksi dynamon perään 3-asentoinen kytkin (pois/valot/laturi) ja elektroniikkaa jolla USB-lataus (kännylle/GPS:lle) ja Ixon IQ:lle niin avot.

Hintaa näyttäisi olevan 210 € ja painoa tulis Roval-eturattaaseen verrattuna himpun yli 200g (rattaasta, muut optiot vielä päälle). Jos siis nuo lenkit vielä tästä pitenee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Runkokitti saapui kotiin; no tulipas suttuinen kuva..
Kuva

Arvatkaahan mitä kuvasta puuttuu? No, saattaa tulla seuraavassa paketissa takapoksin kanssa :D toivotaan

Runko on kyllä seksikäs ja jäykkä.
kun nyt painolla olis tarkotus hifistellä niin keittiövaa'alla mitattuna osiin jaettuna:
Emäputki+puomi 2100g
Penkin tuet 280g
Etuhaarukka 500g
Penkki 600g

n. 3400g siis näistä, lisäksi ohjaustanko. Tjoo, kelpaa.

Nyt pitää vaan selvittää minne helvettiin ne osat on juuttunu crc:ssä!? Ainiin, ja ketjurulla pitää tilata tai tehdä, ehkä teen itse.

Tosiaan tulee vielä toinen paketti jossa takapoksi, katotaan mitä muuta sieltä löytyy, löytyykö ketjurullakin :roll:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Syväri kirjoitti:

Runko on kyllä seksikäs ja jäykkä.
kun nyt painolla olis tarkotus hifistellä niin keittiövaa'alla mitattuna osiin jaettuna:
Emäputki+puomi 2100g
Penkin tuet 280g
Etuhaarukka 500g
Penkki 600g

n. 3400g siis näistä, lisäksi ohjaustanko. Tjoo, kelpaa.

Toivottavasti saat crc:n kamat liikkeelle... 6 - 7 arkipäivää mulla on kestänyt kunnes tavarat on ollut ovella. Nokialla taitaa olla ensivuonna niin nopeita pyöriä monta, että saan kyllä trimmata Pioneerin moottoria aika paljon, etten ihan kymmenillä kierroksilla jää :D

Omien päiväunien katselua varten rupesin rakentamaan virtuaalista velokraftia eli laitoin halpis-exceliin grammoja ja 10,45kg pyörään pääsin mittareineen ja penkinpäällisineen ym. tykötarpeineen. Saaneeko vkhi -mallia levyjarrukiinnikkein? vk2 näyttäisi ainakin saavan. "urheilullisemmilla" jarruilla toi paino painuisi vissiin 10 kg tuntumaan "virtuaali laskelmissa"

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2761
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:

Nokialla taitaa olla ensivuonna niin nopeita pyöriä monta, että saan kyllä trimmata Pioneerin moottoria aika paljon, etten ihan kymmenillä kierroksilla jää :D

En tiedä onko noissa pyörissä niin suuria eroja, kuskissa se suurin ero kai on? Joku NoCom varmaan jo on jonkin verran eri juttu, mutta mahtaako noin tasaisella sinun Pioneerilla ja vkhi:lla olla suurtakaan eroa?

Ja ennen kaikkea, ketkä kaikki sinne Nokialle viivalle saadaan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Toivottavasti saat crc:n kamat liikkeelle... 6 - 7 arkipäivää mulla on kestänyt kunnes tavarat on ollut ovella. Nokialla taitaa olla ensivuonna niin nopeita pyöriä monta, että saan kyllä trimmata Pioneerin moottoria aika paljon, etten ihan kymmenillä kierroksilla jää :D

Omien päiväunien katselua varten rupesin rakentamaan virtuaalista velokraftia eli laitoin halpis-exceliin grammoja ja 10,45kg pyörään pääsin mittareineen ja penkinpäällisineen ym. tykötarpeineen. Saaneeko vkhi -mallia levyjarrukiinnikkein? vk2 näyttäisi ainakin saavan. "urheilullisemmilla" jarruilla toi paino painuisi vissiin 10 kg tuntumaan "virtuaali laskelmissa"

Virtuaalilaskelmat on petollisia :D Tämä pyörä tosiaan asettunee 10-11kg välille , vaikka hyvässä uskossa olin että 9,5kg on lukema :lol:
Ei ole levyjarrukiinnikkeitä, eikä ainakaan sellaisesta vaihtoehdosta kertonut. Saattas olla liikaa tuolle takahaarukalle jos levyjarrun vääntö+isompi kolo tiessä tulis, ehkä emt.

Onko sulla päivittynyt crc osien tilausjuttu netissä, että sieltä näkis missä mennään? Mulla lukee aina vaan "processing"... n. 10 mailia laitettu sinne ja on kumminki vastailtu ja muuteltu tilausta.

Tjoo. Veikkaan että oot kovemmassa kunnossa silti ku minä. Mielenkiinnolla kuitenki odotan tuloksia kun vaihtuu seuraavat ominaisuudet täysin:
Löysyys->Jäykkyys
Painavuus->Keveys
Löysät gummit-> tiukat gummit
Vähemmän aero-> aero. penkin korkeuskin on aika sama.
300e osat->900e osat
Raskas voimansiirto->Kevyt voimansiirto

Veikkauksia montako km/h tulee lisää, kun nyt pidemmillä lenkeillä(helppoja teitä pitkin) talvivaatteilla n. 27km/h? :D

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

tavasti kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Nokialla taitaa olla ensivuonna niin nopeita pyöriä monta, että saan kyllä trimmata Pioneerin moottoria aika paljon, etten ihan kymmenillä kierroksilla jää :D

En tiedä onko noissa pyörissä niin suuria eroja, kuskissa se suurin ero kai on? Joku NoCom varmaan jo on jonkin verran eri juttu, mutta mahtaako noin tasaisella sinun Pioneerilla ja vkhi:lla olla suurtakaan eroa?

Ja ennen kaikkea, ketkä kaikki sinne Nokialle viivalle saadaan.

Tulen jos Kainuun prikaati sen sallii, tai pääsen ajoissa pois :D

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Nokialla taitaa olla ensivuonna niin nopeita pyöriä monta, että saan kyllä trimmata Pioneerin moottoria aika paljon, etten ihan kymmenillä kierroksilla jää :D

En tiedä onko noissa pyörissä niin suuria eroja, kuskissa se suurin ero kai on? Joku NoCom varmaan jo on jonkin verran eri juttu, mutta mahtaako noin tasaisella sinun Pioneerilla ja vkhi:lla olla suurtakaan eroa?

Ja ennen kaikkea, ketkä kaikki sinne Nokialle viivalle saadaan.

Suurin ero taitaa Vkhi ja Pioneerin välillä olla paino eli luulen, että omani ajopaino on ensivuonna tasan 20 kg, viimeisen parin tunnin suorituksessa se näkyy taatusti. Pioneerin ilmanvastusta on kyllä viritelty urakalla ja viilaus jatkuu, että en tiedä onko siinä häviötä. Muut liikkuvat osat pitäisi olla sen suuntaiset, että kulkee...

Muistini lokeroista koitin kaivaa nimimerkkejä hurjista ketkä voisi olla paikalla esim. Syväri ja mhelander ja jos vanhat hurjat tulee niin on siinä perässä pysymistä :D varsinkin kun talleissa käy kilke ja kolke kun porukka viilaa fillareitaan, eikös PW aio kattaa koko härvelin?

Syväri kirjoitti:

Virtuaalilaskelmat on petollisia :D Tämä pyörä tosiaan asettunee 10-11kg välille , vaikka hyvässä uskossa olin että 9,5kg on lukema :lol:
Ei ole levyjarrukiinnikkeitä, eikä ainakaan sellaisesta vaihtoehdosta kertonut. Saattas olla liikaa tuolle takahaarukalle jos levyjarrun vääntö+isompi kolo tiessä tulis, ehkä emt.

Onko sulla päivittynyt crc osien tilausjuttu netissä, että sieltä näkis missä mennään? Mulla lukee aina vaan "processing"... n. 10 mailia laitettu sinne ja on kumminki vastailtu ja muuteltu tilausta.

Veikkauksia montako km/h tulee lisää, kun nyt pidemmillä lenkeillä(helppoja teitä pitkin) talvivaatteilla n. 27km/h? :D

Kyllä tilauksen tila on päivittynyt, muistaakseni lopulta on tullut teksti: Dispatched ja linkki dhl:n sivuille mistä on saanut katsella missä osat seikkailee vai tuliko se dhl linkki sähköpostiin, ei jaksa muistaa.

Veikkaus että vertailulenkki menee uudella 31,5 - 32 km/h keskarilla samoissa olosuhteissa. Mielenkiinnolla jään odottamaan tulosta :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

terppa kirjoitti:

Suurin ero taitaa Vkhi ja Pioneerin välillä olla paino eli luulen, että omani ajopaino on ensivuonna tasan 20 kg, viimeisen parin tunnin suorituksessa se näkyy taatusti. Pioneerin ilmanvastusta on kyllä viritelty urakalla ja viilaus jatkuu, että en tiedä onko siinä häviötä. Muut liikkuvat osat pitäisi olla sen suuntaiset, että kulkee...

Muistini lokeroista koitin kaivaa nimimerkkejä hurjista ketkä voisi olla paikalla esim. Syväri ja mhelander ja jos vanhat hurjat tulee niin on siinä perässä pysymistä :D varsinkin kun talleissa käy kilke ja kolke kun porukka viilaa fillareitaan, eikös PW aio kattaa koko härvelin?

Joo painolla on merkitystä mutta enemmän jos on mäkistä. Tasaisella pyörityksellä painon haittavaikutus ei ole niin mahdoton. Itse todennäköisesti ajan, jos vaan suinkin Nokialle itseni saan väännettyä, lowracerilla. Saattaa olla että jos MetaPhysic:llä pystyy talvella ajamaan niin tekasen pari hiilikuituosaa jolla senkin painoa hilataan lähemmäs 10 kg:n maagista rajaa. Ehkä se tail-fairing kans tulis tehtyä...

Mitä tulee näihin vauhtitavoitteisiin, treeningit aloittelen kohtapuoliin sillä mielin että keväällä pitää tuo 55km "kisa" kulkea yksin alle puolentoista tunnin. Siis että yksin ajan lujempaa kuin tämän vuoden voittaja(t vuorovedolla).

Sitten seuraava on 10km: aika-ajo U-käännöksellä jonka kimppuun isken MetaPhysic:llä. Aloitetaan maltillisesti alle 15 minsan tavoitteella, sitten 90-luvun 13min 18sec ja jos alkaa kulkea niin paikallinen 12min 55sec (tai niillä nurkilla).

Samalla radalla ajanee tytär myös samalla pyörällä puolikkaalla matkalla, ei varmaan samana päivänä vaan ehkä vuoroviikoilla.

Tästä vuodesta poiketen aloitan yhden reilusti pidemmän lenkin sisällyttämisen viikon ajoihin, 100-200 km. Ja niissä ei mennä alle 30 keskarilla kuten ei tänäkään kesänä.

Kaikissa on tietysti iän ja melkein jatkuvien flunssien kondis-varaus mutta niin on kulunutkin vuosi ajeltu, ihan kivasti on kunto kohonnut. Jos km-kisa ajetaan ens vuonna ja joukkueella otan tavoitteeksi 5000 km ja ainakin tonni ennen sitä.

No tulihan uhottua... varmaan keväällä nöyrempää mieltä kun pääsee lumilta maanteille kohottelemaan vauhtia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Itseäni kiinnostaa keskarien lisäksi huippunopeus tasaisella, tarkoitus on saavuttaa 60km/h joskus niin voi näyttää mopoilijoille mallia 8) No, ehkä tarvitaan nocom tai peräti "ultracomea" :D

Hahaa, alkaa muuten jo tuottaa sadistista mielihyvää CRC asiakaspalvelun jäykkyys.

Nyt sitten piti kahvatkin pudottaa pois tilauksesta. CRC:ltä kesti viikko todeta asia.

Seuraavaan tilaukseen siis ultegran takavaihtaja, toiset kahvat jotka toivottavasti myös löytyy sieltä, ja hope lightsin lamppu. niillä ei niin kiirettä, ajella voin yhdellä takarataallakin jos oikein kuumottaa :)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kilpuria hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Okei, ensimmäinen osapaketti tuli. Asentelu kesken ja kiire töihin :(

Pientä ongelmaa oli takahaarukan asennuksessa. Hieman väkivaltaisen kiinnityksen jälkeen heräsi kysymys oliko akseliväli jotenkin väärä. Paikoilleen kuitenkin meni toivottavasti ei mitään ongelmaa tullu. Eikö 135mm ole se yleisin?

Lisäksi takajarrun kiinnitysreikää ei ole porattu 10 millisellä, eli en saanut sitä kiinni.

Noin muuten hyvältä näyttää

Puuttuvia osia vielä mm. poljinkeskiön kiristystyökalu, takavaihtaja, ohjaustanko, rissa ja takaboxi.. ei siis päästy voimalinjan kimppuun vielä.

Vastaa Viestiin