Syväri kirjoitti:Ai syöpyykö alumiini hiilikuidun parina, jos ei siis ole suojattu jotenkin? Tämä on uutta tietoa..
Kumminkin, velokraftin rungossa on ainakin ohjausputki mikälie alumiinia ja upotettu. Kierteistä en ole varma.. Alumiiniset kierteet ei olis kyllä hyvä juttu.
WISIL:n rakentajilla on tapahtunut katastrofaalisia särkymisiä jos alumiinin, epoksin ja hiilikuidun epäpyhä liitto on väärin toteutettu.
Ei alumiinisissa kierteissä mitään vikaa ole. Omassa hiilari-palkissani on alumiininen BB30-BSA adapteri. On eloksoitu ja hyvät on kierteet. Samoin toiminevat hiilikuituiset etuhaarukat joissa alumiinia 1-1/8" kierteellä ohjauslaakereille.
Jos homma kuullostaa liian vaikealta (siis epoksilla ja/tai lasikuidulla peitto ennen hiilikuitua) niin jotkut käyttävät titaanisia kappaleita sen sijaan. Siis keskiöputki kierteineen, dropoutit ja ehkä emäputki.
Ja sanotaan nyt vielä kerran: jos itse tekisin keskiön (uudestaan) niin käyttäisin suoraan BB30 "putkea" ilman kierteitä. Sen sisään voi laittaa tollasen BB30-BSA adapterin jos haluaa käyttää vanhaa britti-jengoilla olevaa keskiötä.
BB30:n etu on siinä että keskiössä on ylikokoinen ontto keskiöakseli, ja se todellinen etu on että laakerit menevät putken sisään, eivät jää ulkopuolelle kuten GXP-tyypissä tai Campyn uusissa. Tällä saadaan kapeampi "Q" eli kampien etäisyys palkin keskilinjalta. Mun jalat ei tykkää kovin leveästä Q:sta... ja jos vekotinta alkaa edestä kattamaan kapea Q on eduksi.
Nykyään tosiaan halutaan käyttää pienemmän painon ja paremman jäykkyyden takia ylikokoisia onttoja keskiöakseleita. Ja ylikokoiset laakerit jotka vielä mahdollisimman "ulkona" on hyvä asia. Eri valmistajien/speksien erot ovat pienissä yksityiskohdissa vaikka perusperiaate on kaikissa sama. BB30 on kapein ja väittäisin kevein näistä kaikista, ja keskiössä/laakeroinnissa ei ole kierteitä.