Sivu 9/27
Re: STERN 3
Lähetetty: 22 Loka 2011, 10:57
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:Eihän noin hienoja osia raaski pyörään laittaa 
Jukka
Tunnusta jo Seppo, vai oletko joskus jo tunnustanut, että olet ammattitaitoinen kelloseppä, ja sehän näkyy! 
sakari
Tuleeks tähän kello kanssa ? Käki vois olla kans kiva, se vois kukkua ainaku nopeus ylittää jonkun tasa kympin 
Petri
Re: STERN 3
Lähetetty: 22 Loka 2011, 10:58
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:Aikaa on paha sanoo , mutta tähän mennessä noin 10 tuntia, suoja täytyy viellä viilailla ja fiksata
... kun on vuosikymmeniä noita käsityökaluja tottunut käyttämään , haluaa aina yrittää jotain uutta muotoo, usein jopa käytännöllisyys jää tois arvoiseksi seikaksi ...
Eipä se hienous selvästi ilmaiseksi tule, mutta hattua kyllä nostan.
Itsellä on työkalujen käyttö hukassa, aikaa vähän ja asennekkin 'teknisesti toimiva riittää'. Kaikki säädöt juuri vastakkaisessa laidassa 
Re: STERN 3
Lähetetty: 22 Loka 2011, 15:34
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:Ai syöpyykö alumiini hiilikuidun parina, jos ei siis ole suojattu jotenkin? Tämä on uutta tietoa..
Kumminkin, velokraftin rungossa on ainakin ohjausputki mikälie alumiinia ja upotettu. Kierteistä en ole varma.. Alumiiniset kierteet ei olis kyllä hyvä juttu.
WISIL:n rakentajilla on tapahtunut katastrofaalisia särkymisiä jos alumiinin, epoksin ja hiilikuidun epäpyhä liitto on väärin toteutettu.
Ei alumiinisissa kierteissä mitään vikaa ole. Omassa hiilari-palkissani on alumiininen BB30-BSA adapteri. On eloksoitu ja hyvät on kierteet. Samoin toiminevat hiilikuituiset etuhaarukat joissa alumiinia 1-1/8" kierteellä ohjauslaakereille.
Jos homma kuullostaa liian vaikealta (siis epoksilla ja/tai lasikuidulla peitto ennen hiilikuitua) niin jotkut käyttävät titaanisia kappaleita sen sijaan. Siis keskiöputki kierteineen, dropoutit ja ehkä emäputki.
Ja sanotaan nyt vielä kerran: jos itse tekisin keskiön (uudestaan) niin käyttäisin suoraan BB30 "putkea" ilman kierteitä. Sen sisään voi laittaa tollasen BB30-BSA adapterin jos haluaa käyttää vanhaa britti-jengoilla olevaa keskiötä.
BB30:n etu on siinä että keskiössä on ylikokoinen ontto keskiöakseli, ja se todellinen etu on että laakerit menevät putken sisään, eivät jää ulkopuolelle kuten GXP-tyypissä tai Campyn uusissa. Tällä saadaan kapeampi "Q" eli kampien etäisyys palkin keskilinjalta. Mun jalat ei tykkää kovin leveästä Q:sta... ja jos vekotinta alkaa edestä kattamaan kapea Q on eduksi.
Nykyään tosiaan halutaan käyttää pienemmän painon ja paremman jäykkyyden takia ylikokoisia onttoja keskiöakseleita. Ja ylikokoiset laakerit jotka vielä mahdollisimman "ulkona" on hyvä asia. Eri valmistajien/speksien erot ovat pienissä yksityiskohdissa vaikka perusperiaate on kaikissa sama. BB30 on kapein ja väittäisin kevein näistä kaikista, ja keskiössä/laakeroinnissa ei ole kierteitä.
Re: STERN 3
Lähetetty: 22 Loka 2011, 15:52
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:Aikaa on paha sanoo , mutta tähän mennessä noin 10 tuntia, suoja täytyy viellä viilailla ja fiksata. Sitten siihen tehdään hiilarista ehosteet. Eli paljon on viellä nyherrettävää. Painoo tässä vaiheessa sillä on 90g ja ei se siittä paljon muutu vaikka siihen tulee se hiilikuitu, viellä kun viilailen siittä noin puolet pois. Aines on alumiinia 6032 jos muistin nuo numerot nyt oikei, se väri joka siinä pinnassa on , on punasta piirtoväriä , helpottamaan noiden viivojen näkemistä.. Disainista en tiedä , mutta kun on vuosikymmeniä noita käsityökaluja tottunut käyttämään , haluaa aina yrittää jotain uutta muotoo, usein jopa käytännöllisyys jää tois arvoiseksi seikaksi. Esteettiset arvot on kuitenkin silmälle niitä joita haluaa ja yrittää tuoda esille. 

Kaunis on ratas. Meinaatko hiilikuidulla tehdä siitä hiilikuituisen näköisen mutta jättää nuo kauniit pisaran malliset aukot näkyville ?
Itse aloin pohtimaan josko tohon Campyn "granny" compact double -viritykseen tekiskin, vastaisen varalle, ison rattaan tilalle tollasen ketjusuojan, niiden 3mm pultin alus prikkojen tilalle. Jos nimittäin alkavat jossakin kisassa nypyttään että kanssa-ajelijoiden rattaat tai koivet sirkkelöin edessä pyörivällä ketjurattaalla niin laittais tollasen siihen vastauksena.
Ja samalla keventäis noita tehtyjä rattaita vähän niin ei tulis painon lisää. Nehän on nyt fiksattu ja vähän ajoa lisää ennen seuraavaa parannus kierrosta. Pitää vaan pohtia miten keventäis, ettei lujuutensa kärsi liikaa.
Re: STERN 3
Lähetetty: 22 Loka 2011, 16:10
Kirjoittaja tavasti
mhelander kirjoitti:Ja samalla keventäis noita tehtyjä rattaita vähän
Paljonkos ne sinun suurimmat rattaat painavat?
Re: STERN 3
Lähetetty: 22 Loka 2011, 17:24
Kirjoittaja Nojanalle
Aukot jää näkyviin. Hiilari tulee taustalle ja alumiini pyöristellään ja kiilotetaan. Teen sellaisen puristin muotin jonka avulla hiilari nousee vähän luokalle näiden sisälle. Siittä tulee tarkempaa kuvaa myöhemmin ja tietysti työvaiheet yksittäin kuvattuna. 
Re: STERN 3
Lähetetty: 22 Loka 2011, 17:52
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:Paljonkos ne sinun suurimmat rattaat painavat?
Täytyy sanoa etten muista. SRAM:n kampisarjan omat rattaat on jokusen gramman painavammat kuin tilalle tehdyt ovaalit, voin punnita ne kun talliin ehdin. Nämä tuoreimmat on kaikki 50- ja 34-piikkisiä.
Tallista löytyy myös 43-piikkinen keventämätön ovaali omatekele 144 BCD:lle...
Re: STERN 3
Lähetetty: 24 Loka 2011, 14:00
Kirjoittaja Nebulus
Yksivaihde.net -foorumin kirjoittelijat tuppaavat nättejä pyöriä nähdessään kommentoimaan: "Tulin iloiseksi!". Nyt täytyy itse sanoa samaa. Käsityötaitojen näkeminen on sellainen asia, joka saa aina hyvälle tuulelle.
Re: STERN 3
Lähetetty: 24 Loka 2011, 14:18
Kirjoittaja Nojanalle
En tierä tuosta käsityö taidosta , minä teen vaan sitä mikä tuntuu hyvältä ja näin sitä on vuosikymmeniä tottunut nyhertään ja nitkuttaan . Ei siinä muusta tiedä , niin parhaansa yrittää , eikä insinöörit ole pilaamassa tätä tekemisen riemua , metallimies on metallimies . Tekee minkä on oppinut , kun paremmasta ei tirä. Kysyy jos ei tierä , että sit on käyttöö insinööreille. 
Re: STERN 3
Lähetetty: 29 Loka 2011, 17:45
Kirjoittaja Nojanalle
https://picasaweb.google.com/1182308860 ... N3Projekti Täältä löytyy lisää kuvia . Ja kysymyksiä muille rakentajille. Kannattaako puomi sijoittaa ylälaitaan ,tuossa ohjauakselin putkessa ja näin antaa etuvetolaiteistolle lisää vapaata tilaa.
Silmälle olisi kauniinpi sijoittaa se keskelle , mutta mitä haittaa , tai hyötyä siittä on ??? Taakselähtevän runkoputkiston joka on 52mm niin saisi sijoitettua ylälaitaan ja sille alapuolelle vahvikkeen . Tosin ei sekään ole mikään kaunis silmälle. Esteetttisetkin seikat on tärkeitä . Muttaa kestävyyttä ne ei saa rajata. 
Linkki korjattu, Mustasudenkorento
Re: STERN 3
Lähetetty: 29 Loka 2011, 17:51
Kirjoittaja Nojanalle
Re: STERN 3
Lähetetty: 29 Loka 2011, 18:38
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Mikäs tuo kampikeskiö adapterin käyttötarkoitus tässä laitteessa on?
Meinaan kun olet niin taitava käsistäsi niin ihmetyttää tuon tarpeellisuus?
Re: STERN 3
Lähetetty: 29 Loka 2011, 19:15
Kirjoittaja Nojanalle
Tulipa kerran ostettua ja eipä tarvitse noita kierteitä sorvata. Eikä pelätä hitsattaessa että kierteet tuhoutuu. Jääpä samalla tilaa vetää noita piuhoja runkon siään . Kun keskiöön jää mukava tila ne asentaa. 
Re: STERN 3
Lähetetty: 29 Loka 2011, 20:39
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:Kannattaako puomi sijoittaa ylälaitaan ,tuossa ohjauakselin putkessa ja näin antaa etuvetolaiteistolle lisää vapaata tilaa.
Silmälle olisi kauniinpi sijoittaa se keskelle , mutta mitä haittaa , tai hyötyä siittä on ??? Taakselähtevän runkoputkiston joka on 52mm niin saisi sijoitettua ylälaitaan ja sille alapuolelle vahvikkeen . Tosin ei sekään ole mikään kaunis silmälle. Esteetttisetkin seikat on tärkeitä . Muttaa kestävyyttä ne ei saa rajata.
En oikein ymmärtänyt. Voisitko piirtää tai asetella osat ja ottaa valokuvan. Jos oikein käsitin, laittaisit etupuomin emäputken yläreunaan ja tukisit emäputken ja rungon vinon liitoksen alapuolelta.
Ihan ylälaitaan ei voi laittaa, koska tarvitset hitsiliitokselle tilaa puomiputken ympäri ja aivan emäputken yläreunaan. Liian lähellä emäputken päätä oleva hitsi vetää emäputken pään soikeaksi, joten jos hitsaat kovin lähelle päätä, pistä emäputkeen mitalleen sorvattu tulppa pitämään putki pyöreänä.
Muuten kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Saat taittopyörän ylemmäs jämäkästi kiinni, jolloin ohjauksen aiheuttamat kulmanmuutokset ovat hiukan pienemmät, kuin tapauksessa, jossa taittopyörä, tai sinun tapauksessasi väliakseli, on alempana. Eli mieluummin ylemmäs kuin alemmas, mutta ei kuitenkaan liian ylös.
Re: STERN 3
Lähetetty: 29 Loka 2011, 20:53
Kirjoittaja Nojanalle
Niinkuin kuvasta näkyy , ei runkoputkee kovin ylös laiteta. Laakerien kohdalla on 30mm levikekorotusta ja näin tukevoitettu niiden ripustus. Juu niin minä ajattelinlaottaa sen runkoputken niin ylös ja tuen alle vahvikkeeksi . Vetopuolen rattaan saan aika siististi kun puomin sijoitan puoleenväliin. Ketjulinjan saa aika suoraksi ja se on kai se parastapa ohjauksen kannalta . Kunhan sen paluupuolenkin saa viellä niin että se ei juuri haittaa kääntymistä. No ensi tiistaina homma taas etenee ja päästään muokkaamaan runkoo. Nyt eretään pyörän teossa erestä taakse ja ratkaistaan ongelmat sen mukaan. 