Re: Strada velomobiili
jori kirjoitti:Olen iloinen päätymisestäsi DIY-korjauksen kannalle. Säästät aikaa ja rahaa ja koko yhteisön tietämys kinnereistä kasvaa.
Täysin samaa mieltä Jorin kanssa
Nostan hattua jo valmiiksi ja olen hengessä mukana
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
jori kirjoitti:Olen iloinen päätymisestäsi DIY-korjauksen kannalle. Säästät aikaa ja rahaa ja koko yhteisön tietämys kinnereistä kasvaa.
Täysin samaa mieltä Jorin kanssa
Nostan hattua jo valmiiksi ja olen hengessä mukana
Mustasudenkorento kirjoitti:jori kirjoitti:Olen iloinen päätymisestäsi DIY-korjauksen kannalle. Säästät aikaa ja rahaa ja koko yhteisön tietämys kinnereistä kasvaa.
Täysin samaa mieltä Jorin kanssa
Nostan hattua jo valmiiksi ja olen hengessä mukana
Samaa mieltä ja hengessä mukana. Hyvä että homma on lähtenyt asiallisesti käyntiin.
Mukava nähdä velojen sisukset ja voimaa välittävät rakenteet. Oppia tulee ja se voi olla lähiaikoina tarpeen.
Oppia tulee ja se voi olla lähiaikoina tarpeen.
Joo. Toi on paras metodi oppia miten rakkine toimii.
Ilmeisesti Oulun tehtaalta pukkaa kohta katettua pyörää.
Pastori kirjoitti:Ilmeisesti Oulun tehtaalta pukkaa kohta katettua pyörää.
Semmonen on ollut mielessä jo syksystä mutta ajaminen on ollut liian kivaa ja siten jäänyt vähän vähemmän aikaa realisoida niitä ajatuksia. Toisaalta on vähän budjettirajoitteita hankkia kuituja ja epokseja, pitäis ensin ainakin pari penkkiä saada tehtyä...
mhelander kirjoitti:Pastori kirjoitti:Ilmeisesti Oulun tehtaalta pukkaa kohta katettua pyörää.
Semmonen on ollut mielessä jo syksystä mutta ajaminen on ollut liian kivaa ja siten jäänyt vähän vähemmän aikaa realisoida niitä ajatuksia. Toisaalta on vähän budjettirajoitteita hankkia kuituja ja epokseja, pitäis ensin ainakin pari penkkiä saada tehtyä...
Sulla kun tuo alumiinin hitsaaminen sujuu, niin entäpä jos tekisit sukkulan myytinmurtajien tyyliin metallikehikon päälle lämpökutistemuovista? Siis valmiin pyörän rungon päälle? Olisi kevyt.
Nebulus kirjoitti:Sulla kun tuo alumiinin hitsaaminen sujuu, niin entäpä jos tekisit sukkulan myytinmurtajien tyyliin metallikehikon päälle lämpökutistemuovista? Siis valmiin pyörän rungon päälle? Olisi kevyt.
Tuokin on käynyt mielessä. Mulla on jo "monokote" lentokoneen pinnoituskangasta josta on tarkoitus kokeilla tehdä vannekatteita. Miksei myös veloa mokomasta tai tuosta muovista. Tai "coroplast":sta.
Joka tapauksessa minkä katetun vehkeen teen, tulee sen olla erittäin kevyt. Kun ei ole mitään käyttöä perinteiselle velomobiilille, laite tulisi vain kisakäyttöön ja todennäköisesti juuri pitkille matkoille ja/tai mäkisempään maastoon. Nokialla 12h-kisailu ajarmalan Milanin kanssa todisti sen mitä reippaasti suurempi paino tekee tuon tyyppisessä ajossa kun tarkoitus on pienellä watti (-tunti) määrällä päästä etenemään.
Aerodynaaminen, kevyt ja vähän tehoa hukkaavalla voimalinjalla oleva ehkä 2-pyöräinen sukkula olisi siis mulle monikäyttöisin. Hyvin tehtynä samalla voisi ajaa ehkä kaikissa luokissa (nopeus, tunti ja 6-12-24h).
ja nyt sitten Strada asiaan taas. Tästä Mikan aiheesta voisi perustaa oman ketjun. Hyvä aihe. pastori
Ei sitä painoa kannata mun mielestä kyllä liikaa Nokian tapahtumassa murehtia, ei se mäki niin suuri ole. Ennemmin raskaan puoleinen kate kuin ei katetta ollenkaan jos meinaa kovaa mennä Vaikka Nokian rata kyllä rupeaa vauhteja rajoittamaan viimeistään noin 70 km/h vauhdeilla ainakin kolmipyöräisillä.
Mutta takaisin Stradan korjaukseen, eilen kävin laittamassa toivottavasti viimeiset pakkelit, viikonloppuna koitan saada tehtyä mahdollisimman paljon ja hyvällä tuurilla saisi pyörän ajoon jo silloin vaikka todennäköisempää on että menee sitä seuraavaan viikonloppuun.
Laminoinnit on siis tehty (paitsi jos en rupea hienostelemaan yhden hieman epäonnistuneen paikan kanssa) ja ihan hyvin ne tuntui onnistuvan. Ihan tavallisella kontaktimuovilla koitin sitoa kuoren ulkopuolelta muotoonsa ja sitten sisäpuolelle laitettiin paikasta riippuen kaksi tai kolme kerrosta 200g/m2 hiilikuitumattoa. Hiilikuitupaikat ylittivät vauriokohdat noin 5 cm matkalta minkä pitäisi hyvin riittää siihen että kankaan kapasiteetti ei jää tartunnasta kiinni.
Pakkelina käytin nojailijan tuomia fenolipalloja joita sekoitettiin laminointi epoksiin sen verran että se selvästi paksuni ja muuttui tahnaksi. Sitä sitten siveltiin ulkopinnan avarrettuihin ja hiottuihin halkeamiin. Fenolipalloepoksi oli aika mukavasti hiottavissa ja toivottavasti pysyy paremmin kiinni eikä halkeile kuin tavallinen autopakkeli.
Kiitos vaan muuten nojailijalle että pääsi auttamaan ja tarkastamaan tilanteen sekä tuomaan tarvikkeita.
Alla olevista kuvista näkyy että vähän vajaaksi jäi ensimmäinen pakkelointikerta, laitoin päälle lisää kun olin hieman karhentanut matalia paikkoja.
Alla myös uudelleen hitsattu eturunko. Isä valmisteli siihen tuon alumiinikulman, tuli ehkä vähän turhan järeä, mutta pitäisi ainakin kestää kaiken järjen mukaan. Toivottavasti jäykkyyseroista ei vaan aiheudu uusia ongelmia ajan kanssa.
Etukiekkojen kehissä oli joidenkin nippelinreikien kohdalla hiushalkeamia. Niitä oli molempien puolien kiekoissa joten ne tuskin aiheutui kolarista. Tiedä sitten kuinka kauan kehät vielä kestää, ajattelin tehdä pientä kestotestiä. Eli ei oikein vakuuta nuo Alienationin Deviant kehät vaikka niiden pitäisi olla BMX-käytöön tehdyt.
Mielestäni olet tehnyt hyvää työtä. Ei sitä tuon kummosemmin vois ajatella tekevänsä, ja varmaankin kestää taas. Nämä mikropallot on hyviä epoksin kanssa pakkelointiin, samoja olen itsekin käyttänyt. Helppo hioa ja pysyy hyvin kiinni. Tämä mitä sanoit etukiekkojen nippelireikien murtumista lienee varmaankin rasitusmurtumia. Pieni vanne paukuttaa melkosesti kuopissa tietäen tiestön kunnon. Toinen tekijä kun pinna ei lähde suoraan napaa kohti niin kiristysvoima rasittaa vanteen reikää epätasaisesti. Itselläni on käytössä Mavic:in BMX vanne, jostain syystä vain luottanut Mavic:iin. Se on holkitettu vanne, vähän painavampi mutta kestävä.
Ei muuta kuin maalia päälle ja kinneri tielle.
TMS kirjoitti:...Eli ei oikein vakuuta nuo Alienationin Deviant kehät vaikka niiden pitäisi olla BMX-käytöön tehdyt.
Tuo Deviant on valmistajan mukaan tarkoitettu bmx-käytössä vain etuvanteeksi, eli ovat suht kevyet. Itsellä on tuollaiset rengasmittauskärryssä, ajattelin ko. kiekkoja taannoin trikeen (ja ajattelen vieläkin, jos trike-proton joskus saan aikaiseksi...). Kovempaan käyttöön (kuten kinneriin) valitsisin hieman järeämmän vanteen, mielellään holkitetuilla nippelinrei'illä.
Aika paljon siistimpi tuli livenä.
Toivottavasti mahtuu vielä jalat suoraksi, kun laitat kampikeskiösetin takaisin paikoilleen.
Virtuaalinen korjaus
Kyllähän tuo virtuaalinen korjauskin hieno oli Keskiötä on vielä korjauksen jälkeenkin varaa siirtää muutama sentti edemmäs kuin missä se oli vaikka kieltämättä säätövara pieneni. No eipä sillä, tuskin nuo jalat enää tässä iässä kasvaa.
Olikohan tuo rungon vaurio tullu kaatumisessa ?
Petri
Voisin väittää että ei, ketju/polkuvoimista aiheutunut väsymismurtuma se oli.