Liian pitkä se pätkä. Kun mulla aikoinaan oli tommoinen, niin se oli lyhyempi ja kiinni vain keskeltä, jolloin se liikkui ketjun mukana sieltä päistä.
Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Olisiko tavallista jäykempää tuo sinun ketjuputkesi. Normaalisti käytetään pelkkää muoviputkea ja vielä paljon ohuempaa, kuin sinulla. Sinun tapauksessasi ketjuputken ripustuksen on oltava tavallistakin uivempi. Laita kannatin ylemmäs ja siitä naru alas ketjuputkea kannattelemaan. Mitä korkeammalle kannatinnaru on ripustettu, sitä pienemmällä voimalla putki seuraa ketjun liikkeitä.
Tavallisesti ketjuputki on kiinni keskeltä pyörää ja päät hakeutuvat taipuisan putken tapauksessa ketjun tulo- ja menosuuntaan. Siksi se levityskin niissä ketjuputken päissä on tarpeen.
Joustohaarukka takavetoiseen ei ole ihan helppo juttu. Ketjuvoimat aiheuttavat vinovetoa, joka vaatii tiukan laakeroinnin ja ketjun kulku muualta, kuin takahaarukan nivelen kohdalta pompottaa perää ajossa. Tästäkin asiasta löytyy useita esimerkkejä tämän foorumin historiasta. Täysin onnistuneet takavetoisen takajousitukset eivät ole kovin yleisiä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Kiitokset Pastorille ja Jorille! Tuo on todellakin jäykkää putkea eli saa vääntää kunnolla että taipuu. Tuo uusi n.30cm pätkä tuntuisi toimivan oikein kivasti. On hiljanen eikä tunnu ainakaan näppituntumalla ainakaan paljon rissaa raskaammalta.
Vähän uumoilinkin takajouston olevan ongelmallinen. Onneksi sain varmistuksen ennen kun runko on kahdessa osassa. Lisäsin penkin alle palan tuoretta makuualustaa ja taas oli ihan mukavaa menoa eli en taida riskeerata. "Parempi on hyvän pahin vihollinen".
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Noniin kun pyörä nyt kulkee, vaikkakin vielä vähän tahmaisesti, niin alkaa muut tahmaisuudet priorisoitua ylemmäs.
Onkos kukaan tehnyt itse halvalla hengittävää istuinalustaa istuinpäällistä istuinpehmustetta En löytänyt ainakaan nopeasti tältä foorumilta. Pers ja selkä on ihan läpimärkä joka ajon jälkeen.
Ajattelin porailla penkkiin muutamia 5mm reikiä koko mitalta ehkä kaks riviä jotain 5-10cm etäisyydelle. Sitten tuohon tuplamakuualustaan vähän isommat reijät samoihin kohtiin ja reunille "kanavia" penkin reunaan asti. Päälle muutama kerros muoviverkkoa. Ensin isolla silmäkoolla ja sitten pienemmällä.
Verkkojen tarkotus olis siis erottaa vaatteet tuosta makuualustasta niin että väliin jää kanavia joita pitkin ilma pääsee kiertämään rei'ille ja penkin reunoihin.
Voisko toimia Onko kokeiltu
Jos on kaikaa niin testailen myös eri mittasia kampia tänään.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
En mihinkään komposiittimateriaaliin paljoa reikiä lähtisi porailemaan mut onhan tuo optiman penkki suht tukeva. Verkko kuulostaa hyvältä, vielä kun niiden väliin saisi ilmaa ventisitin tapaan.. selkä hikoaa vähemmän ku pystärillä sen kanssa.
Mitenkähän jos siitä retkipatjasta laittais vaakasuunnassa suikaleita niin että väliin jäis vähän ilmaa ja jollain nalletarralla kiinni. Sitten sitä verkkoa siihen päälle.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Jos oikein mukavan ja hengittävän haluat tehdä, leikkaa n. 2 cm:n superlon-levystä ja n. 3 cm:n vanusta istuimen muotoiset palat. Ompele tai ommelluta puuvillaisesta tukevasta farkku- tai markiisikankaasta päällinen. Kiinnitä syntynyt pehmustetyyny istuimeen (esim. Bostic A3:lla) liimatuilla tarroilla.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
irakas kirjoitti:Jos oikein mukavan ja hengittävän haluat tehdä, leikkaa n. 2 cm:n superlon-levystä ja n. 3 cm:n vanusta istuimen muotoiset palat. Ompele tai ommelluta puuvillaisesta tukevasta farkku- tai markiisikankaasta päällinen. Kiinnitä syntynyt pehmustetyyny istuimeen (esim. Bostic A3:lla) liimatuilla tarroilla.
Sakari
Oon tässä urheiluvaatetuksen tekniikkaan viime aikoina törmänneenä tullut siihen käsitykseen että noi orgaaniset, kuten puuvilla, imevät kosteutta kuin froteepyyhe. Tämä ei siis ole hyvä, vaan tarkoitus olisi olla materiaaleja, jotka ei varastoi vettä, kuten muoviverkko. Pyöräilypaidathan on jotain suht väljästi kudottua kudottua muovilankaa, polyesteriä tms. kanavin varustettuna.
Ostin puutarhaosastolta muoviverkkoja kolmella silmäkoolla, nyt testailemaan.
Tuon penkin kestävyyttä funtsin niin, että L-koon penkki on tarkoitettu 185-200cm kavereille. Tollaset painaa helpolla 100kg ja sitten ajavat kuoppaan. Tohon sitten vielä varmuuskerroin päälle, niin pitäs olla marginaalia muutamille rei'ille. Tai sitten olen väärässä
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Niissä penkeissä on yleensä alueet jotka on vahvempia penkin kiinnittämiseksi ja toisista kohdin voi huoletta poistaa matskua. Tässä kuva CCK:n penkkien valmistajalta. Lienee vähän samansuuntaisia nuo alueet.
EDIT:
Tässä vanhaa lätinää penkinpäällisen teosta.
Ydinlaskeuma kirjoitti:
http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/268G.asp
"Patjanalusta ACS 10, koko 80x200cm 53,89 €"
Jos tuota materiaalia voi leikata, yhdestä patjasta saa 6 istuinpehmustetta, siis 9€/kpl.
Hankin sitten tätä ohikulkeissani - olipa ehkä huomaamattomin marketti ikinä
Yhden pehmusteen jo tekaisin - on tuossa Azubissa kiinni - räppäisen vaikka vielä iltasella kuvan.
Kaksinkertaisena tämä toimii tälleen löysäperseelle kivasti. Tein Eurokankaasta hankkimastani "Totti" urheiluneuloksesta semmoisen suoran pussin johon livautin tuon pehmusteen - ja tosiaan väri on oranssi
Etupuolelta laitoin nippusiteellä penkin edestä runkoon kiinni ja penkin taakse tein niinkin haastavan ratkaisun että kietaisin pussin päähän solmun stoppariksi joka on sitten puristuksessa kuminauhalla.
Hintaa kertyy sporttineuloksen kanssa rapiat parikymppiä tuommoiselle kaksinkertaiselle soft mallille.
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Noniin nyt on tullu ajettua reilu 80km 125mm kammilla ja ajattelin vähän raportoida:
Ei nyt ainakaan pidempiä! Että jotkut ajelee 170mm kammilla
Ensivaikutelma oli, että kamalaa viuhtomista. Polkimet oli vielä vähän liian kaukana. Sitten pidemmällä lenkillä polkasin ekaa kertaa tasamaalla vauhdin kolmeenkymppiin. Leveä hymy taisi olla ainoa aerodynaaminen este vauhdin kiihtymiselle. Pidemmillä kammilla pääsee kovempaa!
...mojovaan sivumyötäseen tietty
Tuuliolosuhteet on ollut luokkaa puuskissa yli 30km/h. Kampien etäsyyden säädettyäni ajo on edelleen lyhyitä kampia hiukan epämukavampaa viuhtomista, mutta vääntöä löytyy kivasti kiihdytyksiin paremmin. Sarvia piti myös pikkasen nostaa. Ajo tuntuu kovemmalta kun jalat pyörii agressiivisemmin, mutta keskinopeuksissa nyt ei mitään selkeetä eroa vielä näy, jos ne nyt on kovin hyvä mittari ollenkan.
Noilla pitemmillä kammilla tuntuu myös että saa pumpattua jalat ihan loppuun kun lyhyillä kammilla mehut ei tuntunu loppuvan vaikka kuinka kieputti. Tää on vähän mysteerinen juttu.
Uusi puutarhamuoviverkkoistuinpäällinen toimii aika hyvin. Selkä on vähemmän läpimärkä ja ajossa olo on selkeesti ilmavampi. Laitan hiukan lisää isosilmästä verkkoa ja otan sen ihan pikkusilmäisimmän pois tukkimasta ilman kiertoa ja katotaan paraneeko entisestään.
Sitten kysymys: Mitä tehdä kun kenkien pohjassa olevat kokkareet rouskii oikeen roisisti ku kävelee. Tulee kaupan lattiaan jälkiä omasta lattiasta puhumattakaan Onko normaalia vai onko pohjat kulunu liian mataliksi ja pitäs liimata jotain protia
(löytyykö linkkiä aiempaan kokeneemmilta?)
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Mä veivaan 175mm kammilla, varmaan lonkkakulmakin vaikuttaa mikä tuntuu oikealta.. lyhyemmät ois myös aerodynaamisemmat
Siis lukkopolkimien klossit kuluttaa lattiaa vai ?
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Syväri kirjoitti:Mä veivaan 175mm kammilla, varmaan lonkkakulmakin vaikuttaa mikä tuntuu oikealta.. lyhyemmät ois myös aerodynaamisemmat
Siis lukkopolkimien klossit kuluttaa lattiaa vai
?
Oli lonkkakulma mikä vaan niin kun 90mm kammista siirryt 125 millisiin niin et pidempiä halua ..no varmaan makuasiaki vähän, mutta ei oo vieläkään selvää onko pidemmistä kammista mitään hyötyä. Voi olla että ei ihan helpolla selviikkään ku varmaan kroppaki kehittyy ja sitäkin kautta tulee lisää vauhtia. Tuntuu kyllä siltä että muka pääsis kovempaa, mutta nopeuksissa ei näy selkeitä eroja (nyt on kyllä luvattoman tuulista).
Joo ne klossit oikeen rouskahtelee napsahtelee kävellessä nyt kun siirsin taimmaisiin reikiin. Kengän pohja ei näytä mitenkään superkuluneelta, mut olis vähän hassua jos noi nyt tollaset kuuluis olla.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
Syväri kirjoitti:Mä veivaan 175mm kammilla, varmaan lonkkakulmakin vaikuttaa mikä tuntuu oikealta.. lyhyemmät ois myös aerodynaamisemmat
Siis lukkopolkimien klossit kuluttaa lattiaa vai
?
No joo, ehkä vähän aerodynaamisemmat. Itse olen ajanut käytännössä aina 172.5mm:n kammilla ja niillä kun opettelin korkean kadenssin tekniikan niin löytyy sekä kierroksia että vääntöä. Ja molempia parantaa ovaalit ketjurattaat.
Vaikka olen lyhytjalkainen 180 pitkä. Nämä ovat kuitenkin niin yksilöllisiä juttuja että jokaisen on itse kuunneltava polviaan, lihaksiaan ja suoritustaan yleensä eikä lähteä yleistämään kuten pystäripuolen tarjonta on ohjannut.
Minun evoluutio kampien pituudelle on penskana ajetut erilaiset pyörät ja niiden kammet, sitten retki- ja kilpapyöräilyn aloitus siihen aikaan standardeilla 170mm:n kammilla ja kun sitten ostin kunnon kilpurin oli se Rossin korttelirunkoinen pyörä vahvalta ajajalta, ja siinä oli nuo 172.5mm:t. Ja ne tuntu heti eka lenkillä juuri oikeilta.
Tarkoitus on syksymmällä kokeilla vähän eri variaatioita noiden kampien suhteen muiden ideoiden lomassa... mutta yleisillä teillä ajellessa mennään nyt näillä. Hyvin tuntuvat toimivan...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
joonas kirjoitti:Joo ne klossit oikeen rouskahtelee napsahtelee kävellessä nyt kun siirsin taimmaisiin reikiin. Kengän pohja ei näytä mitenkään superkuluneelta, mut olis vähän hassua jos noi nyt tollaset kuuluis olla.
Kyllä mulla ainakin biltsun kengät rouskuu jos normisti kävelee, pitää kävellä vähän niinku ois paskat housussa niin ne ei rutise, mulla on vaihtokengät messissä jos tiedän että pitää "paljon" kävellä...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
joonas kirjoitti:...
Noilla pitemmillä kammilla tuntuu myös että saa pumpattua jalat ihan loppuun kun lyhyillä kammilla mehut ei tuntunu loppuvan vaikka kuinka kieputti. Tää on vähän mysteerinen juttu.
Lyhyillä kammilla kovemmin ajaakseen ei vaihdeta suuremmalle, vaan pienemmälle, ihan kuin autollakin. Yleensä riittää, kun vaihtaa metronomin asetuksen Andantesta Vivacioksi koskematta lainkaan vaihdekeppiin. Voima ei lopu jaloista, mutta huohotus alkaa. Kannattaa muistaa, että kammen lyhentyessä puoleen myös jalan nopeus pienenee puoleen, jollet nosta tempoa kaksinkertaiseksi saavuttaaksesi saman poljinnopeuden ja tehontehontuoton ja silti poljinvoima täytyy pitää samana.
Kokeile teknoa pyöräilymusiikkina.
joonas kirjoitti:Uusi puutarhamuoviverkkoistuinpäällinen toimii aika hyvin. Selkä on vähemmän läpimärkä ja ajossa olo on selkeesti ililmavampimavampi. Laitan hiukan lisää isosilmästä verkkoa ja otan sen ihan pikkusilmäisimmän pois tukkimasta ilman kiertoa ja katotaan paraneeko entisestään.
"vähemmän läpimärkä" on hauskan positiivinen ilmaisu. Laita kuva tuosta materiaalista ja valmiista penkistä. Ei oikein hahmotu muuten.
joonas kirjoitti:Sitten kysymys: Mitä tehdä kun kenkien pohjassa olevat kokkareet rouskii oikeen roisisti ku kävelee. Tulee kaupan lattiaan jälkiä omasta lattiasta puhumattakaan
Onko normaalia vai onko pohjat kulunu liian mataliksi ja pitäs liimata jotain protia
(löytyykö linkkiä aiempaan kokeneemmilta?)
Kyllähän ne soralla rohisee aika pahaäänisesti, mutta ei minusta Shimanon sandaaleissa sisällä ota raudat lattiamateriaaliin kiinni. Yleensä otan kengät pois sisällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?
jori kirjoitti:Lyhyillä kammilla kovemmin ajaakseen ei vaihdeta suuremmalle, vaan pienemmälle, ihan kuin autollakin. Yleensä riittää, kun vaihtaa metronomin asetuksen Andantesta Vivacioksi koskematta lainkaan vaihdekeppiin. Voima ei lopu jaloista, mutta huohotus alkaa. Kannattaa muistaa, että kammen lyhentyessä puoleen myös jalan nopeus pienenee puoleen, jollet nosta tempoa kaksinkertaiseksi saavuttaaksesi saman poljinnopeuden ja tehontehontuoton ja silti poljinvoima täytyy pitää samana.
Kokeile teknoa pyöräilymusiikkina.
Kyllä noilla 90 millisillä kone kävi mielestäni aika 'iloisesti'. Ei tullu seurattua. Mutta nopeemmin kieputtaminen tuntu vaikeelta. Pitääki kattoo nyt noilla pitkillä kammilla kovaako pyärii.
Eipä tuo huohottaminen paljoo puutumista parempi vaihtoehto silti ole ...pitäs päästä joteksi kovaa mut kevyesti
Laitan penkistä kuvaa kun kerkiän.