Anteeksi vaan, mutta minä en ymmärrä, mistä tässä on kysymys. Loppuuko etuvaihtajalta säätövara, koska uudessa kammessa on ketjulinja eri paikassa kuin vanhassa, vai mistä on kyse. Mikä ne ketjut pudottaa rattaalta, jos vaihtajan liike on säätöruuveilla rajoitettu. Varsinkaan sitä en ymmärrä, miten tämä liittyy lyhyisiin kampiin.
Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Samaa mieltä Jorin kansa, miten niiden kampien pituus vaikuttaa. Mutta jos rattaa on pienenmät niin asia muuttuu aika paljon. Onko etuvaihtajan häkki oikealla korkeudella . Vaihtajan häkkiin vaikuttavia tekijöitä on rattaiden halkaisia. Siksi vaihtajia myydään erikokoisille eturattaille. Ongelmia synty jos eturattaiden välitys väli on todella suuri . Yleensävalmistajilla näyttää olevan sellainen vakio asetus alue , mille mikin siirtäjä on tarkoitettu.
Saisiko kuvia tästä propleemasta, niin ratkastaan sitä porukalla.
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Nojanalle kirjoitti:Samaa mieltä Jorin kansa, miten niiden kampien pituus vaikuttaa. Mutta jos rattaa on pienenmät niin asia muuttuu aika paljon. Onko etuvaihtajan häkki oikealla korkeudella . Vaihtajan häkkiin vaikuttavia tekijöitä on rattaiden halkaisia. Siksi vaihtajia myydään erikokoisille eturattaille. Ongelmia synty jos eturattaiden välitys väli on todella suuri . Yleensävalmistajilla näyttää olevan sellainen vakio asetus alue , mille mikin siirtäjä on tarkoitettu.
![]()
Saisiko kuvia tästä propleemasta, niin ratkastaan sitä porukalla.![]()
Alla lainaus Nazcan vastauksesta:
Unfortunately you have had the wrong combination of parts on your bike for this crankset, because some years ago we have lengthened the diam. 16 mm derailleur tube from 130 to 140 mm. The reason we did this was that the cylindrical aluminum part diam. 29 mm was shortened by 10 mm at the same time. The short tube combined with the short prop (as on your bike) does not work for 52t, as you have found out unfortunately...
Jos Nojanalle haluaa tutkailla asiaa niin kerro toki minkälaisen kuvan tarkalleen haluat niin voin ottaa sitten sen. Alkup. rattaat olivat 48-36-26. Uudet 155mm kammilla 52-42-30 ja nykyään se etuvaihtajan häkki juuri ja juuri mahtuu siihen rataspakan ympärille. Nyt 60km ajon jälkeen on todettava että pitää vaihtaa alkuperäisiin koska ei ole varmatoiminen. Säädöt kyllä olivat niin kohdillaan kun vain voi kun käytin liikkeessä kun itsellä ei ollut kaikkia työkaluja.
Quest Carbon -2015
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Rattaiden erot ei kauheen isoja ole. Mutta sivukuva ja ylhäältä kuva takaapäin vois selvittää asiaa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
No nyt alkoi selvitä. Kyse ei siis ole lyhyistä kammista, vaan samassa yhteydessä hankituista liian suurista rattaista. Eikös lyhyempien kampien kanssa pitänyt käyttää pienempiä eturattaita, eikä suurempia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Tuosta vastauksesta se käy ilmi ilman kuviakin. Vaihtajan putki on liian lyhyt jotta vaihtajaa saisi riittävän kauas 52piikiselle rattaalle. Kammet siis sopii, mutta 52 ratas on liian iso vaihtajalle/sen putkelle.
En kyllä ymmärä miten tämä aiheuttaisi ketjun tippumisen rattailta, ainoastaan sen ettei sitä saa siirrettyä suurimmalle rattalle. Vai vääntyykö vaihtaja kun sitä väkisin runnotaan ratasta vasten ja sitten ketju tippuu pienimmän rattaan sisäpuolelle sinnepäin vaihdettaessa?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
jori kirjoitti:No nyt alkoi selvitä. Kyse ei siis ole lyhyistä kammista, vaan samassa yhteydessä hankituista liian suurista rattaista. Eikös lyhyempien kampien kanssa pitänyt käyttää pienempiä eturattaita, eikä suurempia.
Se kampi on samaa osaa kuin rattaat, siksi oli pakko hankkia uudet rattaat samalla kun hankin uudet kammet enkä alkanut vänkäämään valmistajan ehdotusta vastaan kun ajattelin että kyllä he tietävät.
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
jviirret kirjoitti:Tuosta vastauksesta se käy ilmi ilman kuviakin. Vaihtajan putki on liian lyhyt jotta vaihtajaa saisi riittävän kauas 52piikiselle rattaalle. Kammet siis sopii, mutta 52 ratas on liian iso vaihtajalle/sen putkelle.
En kyllä ymmärä miten tämä aiheuttaisi ketjun tippumisen rattailta, ainoastaan sen ettei sitä saa siirrettyä suurimmalle rattalle. Vai vääntyykö vaihtaja kun sitä väkisin runnotaan ratasta vasten ja sitten ketju tippuu pienimmän rattaan sisäpuolelle sinnepäin vaihdettaessa?Jukka
Itse asiassa molemmilla kerroilla se on tipahtanut juuri keskimmäiseltä rattaalta pienimmälle vaihtaessa. Kerran se myös jäi jumiin, mitä ei ole muilla (normi)pyörillä elämäni aikana sattunut. Jätän kuvat napsimatta koska tilanne on vähän kuin Jviirret jo arvaili.
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
Yritän välttää pitkän ja tuskallisen säätämisen kampien palautuksen kanssa. Samasta syystä en ole voinut nyt ajaa nojakilla etteivät rattaat vain kulu mikä antaisi hyvän syyn hyvittää vain murto-osa kampien alkuperäishinnasta.
Valmistajalta sanotaan että rattaiden vaihtaminen ei ole syypää siihen että tuon viimeisen 60km matkalla on ollut normaalia enemmän toimintahäiriöitä. Olen vähän eri linjoilla ja
mittailin äsken työntömitalla noita rattaiden halkaisijoita, lähinnä sisintä ratasta, piikkien välisestä lovesta vastakkaiselle puolelle.
26-piikkisessä 97mm
30-piikkisessä 113mm
Sitten keksin kysymyksen johon en osannut itse vastata: jos rattaiden halkaisija muuttuu niin vaikuttaako se miten radikaalisti vaihtajan toimivuuteen? Laitoin äsken Shimanollekin postia jossa kyselin virallista kantaa Tiagrasta.
Päivitys tovia myöhemmin: tällä hetkellä näyttäisi siltä että se perimmäinen kysymys on, onko Shimano FD-4503 yhteensopiva Durabi 400 52/42/30 155mm kanssa.
http://www.icletta.com/shop/antrieb/ket ... ore=german
Editoin tätä postia kun peruutin reklamaation. Sekä alkuperäisessä että uusissa rattaissa 22 hampaan ero. FD-4503 suosii max 20.
Quest Carbon -2015
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
rutunen kirjoitti:Sitten keksin kysymyksen johon en osannut itse vastata: jos rattaiden halkaisija muuttuu niin vaikuttaako se miten radikaalisti vaihtajan toimivuuteen? Laitoin äsken Shimanollekin postia jossa kyselin virallista kantaa Tiagrasta.
Päivitys tovia myöhemmin: tällä hetkellä näyttäisi siltä että se perimmäinen kysymys on, onko Shimano FD-4503 yhteensopiva Durabi 400 52/42/30 155mm kanssa.
Isoimman ja pienimmän rattaan ero nykyisillä ja vanhoilla kammilla on sama 22piikkiä. Eli pitäisi sen puolesta toimia, kunhan vaihatajan saa sellaiseen paikkaan että sen häkki ei ota hammasrattaisiin kiinni. Edellyttäen tietenkin että uudet kammet ovat tarkoitettu saman pituiselle akselille kuin vanhatkin.
Kun rattaat ovat alkuperäistä suuremmat ja lyhyempien kampien vuoksi ne pitää siirtää kauemmas niin ketjua pitää varmasti jatkaa. En aiemmista viesteistä löytänyt että jatkoitko sitä? Jos et ole vielä jatkanut niin älä ainakaan yritä käyttää isoin ratas-isoin ratas vaihdeyhdistelmää, jotakin menee varmasti rikki!
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
rutunen kirjoitti:Sitten keksin kysymyksen johon en osannut itse vastata: jos rattaiden halkaisija muuttuu niin vaikuttaako se miten radikaalisti vaihtajan toimivuuteen? Laitoin äsken Shimanollekin postia jossa kyselin virallista kantaa Tiagrasta.
Päivitys tovia myöhemmin: tällä hetkellä näyttäisi siltä että se perimmäinen kysymys on, onko Shimano FD-4503 yhteensopiva Durabi 400 52/42/30 155mm kanssa.
Sitähän tämä Nazcan vastaus tarkoittaa. Etuvaihtajaa ei saa siirrettyä niin ylös vaihtajan kiinnitysputkessa, jotta vaihtaja toimisi kunnolla suurimman 52-piikkisen rattaan kanssa. Vaihtajaa pitäisi pystyä nostamaan ylöspäin, mutta sinun pyörässäsi 16 mm vaihtajaputken päällä oleva 29 mm paksunnoskappale on liian lyhyt, jotta vaihtaja siirtyisi tarpeeksi korkealle.
lainaus Nazcan vastauksesta:
Unfortunately you have had the wrong combination of parts on your bike for this crankset, because some years ago we have lengthened the diam. 16 mm derailleur tube from 130 to 140 mm. The reason we did this was that the cylindrical aluminum part diam. 29 mm was shortened by 10 mm at the same time. The short tube combined with the short prop (as on your bike) does not work for 52t, as you have found out unfortunately...
Tuossa kuvassa siis vaihtajan klemmaria voisi siirtää railut 10 mm ylemmäs.
Uskoisin Nazcan vastauksesta huolimatta, että siirtämällä vaihtaja niin ylös, kuin suinkin, saadaan pyörässäsi myös isoin ratas toimimaan. Hätätapauksessa voit vaihtaa isoimman rattaan pienemmäksi. Ne ovat yksitellen vaihdettavissa.
Ketjun putoaminen sisemmän rattaan sisäpuolelle on säätöongelma, eikä liity näihin yhteensopivuuksiin mitenkään. Vaihtaja pääsee liian lähelle runkoa sisimpään rattaaseen verrattuna. Vaihtajan kyljessä on rajoitinruuvi tämän estämiseksi.
Isoimmalle vaihtamisessakin saattaa olla kyse sen toisen rajoitinruuvin liiasta kireydestä. Vaihtaja ei mene riittävän ulos. Nämä molemmat johtunevat tämän uuden kampisetin mitoittamisesta eri mittaiselle akselille. En kuitenkaan usko, että säätövara olisi kokonaan käytetty. Kyllä sen saa säätymään toimivaksi nostamalla vaihtaja kiinnitinklemmaria löysäämällä niin ylös putkessaan kuin mahdollista ja säätämällä vaihtajan rajoitinruuvit oikein.
Tuokin pitkän reiän säätö kannattaa käyttää vaihtajaa ylemmäs säätäessä. Kuvassa se on yläasennossa, mutta klemmari voidaan vielä nostaa ylemmäs.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
jviirret kirjoitti:rutunen kirjoitti:Sitten keksin kysymyksen johon en osannut itse vastata: jos rattaiden halkaisija muuttuu niin vaikuttaako se miten radikaalisti vaihtajan toimivuuteen? Laitoin äsken Shimanollekin postia jossa kyselin virallista kantaa Tiagrasta.
Päivitys tovia myöhemmin: tällä hetkellä näyttäisi siltä että se perimmäinen kysymys on, onko Shimano FD-4503 yhteensopiva Durabi 400 52/42/30 155mm kanssa.
Isoimman ja pienimmän rattaan ero nykyisillä ja vanhoilla kammilla on sama 22piikkiä. Eli pitäisi sen puolesta toimia, kunhan vaihatajan saa sellaiseen paikkaan että sen häkki ei ota hammasrattaisiin kiinni. Edellyttäen tietenkin että uudet kammet ovat tarkoitettu saman pituiselle akselille kuin vanhatkin.
Kun rattaat ovat alkuperäistä suuremmat ja lyhyempien kampien vuoksi ne pitää siirtää kauemmas niin ketjua pitää varmasti jatkaa. En aiemmista viesteistä löytänyt että jatkoitko sitä? Jos et ole vielä jatkanut niin älä ainakaan yritä käyttää isoin ratas-isoin ratas vaihdeyhdistelmää, jotakin menee varmasti rikki!Jukka
En saanut nukuttua kun jokin vaivasi ja tämähän se oli että se edellinenkin oli 22 hampaan erolla. Jatkan lukemista mielenkiinnolla kun näin hieno vastaus oli tullut heti aamusta Ei sitä ketjua vielä jatkettu kun oli tuota reistailua heti alkuun jo noilla pienemmilläkin ratasyhdistelmillä. Tuota pitkää reikää joutui viilaamaan pari milliä nykyisillä kammilla, jotka jätän nyt varalle tai laitan myyntiin jos saan tarkan merkin/mallin selvitettyä.
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 7.10.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 685
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 12.10.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 702
Alkuperäiset kammet ja rattaat ovat taas paikoillaan ja pyörä kulkee niinkuin kesällä.
Quest Carbon -2015
- rutunen
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 707
- Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]
päivämäärä: 15.10.2012
mittarilukema päivän lopussa (km): 705
Quest Carbon -2015