Köyhän miehen Vendetta MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Lenkin jälkeen samalla hiellä aloin modaamaan häränsarvia. EI oikein ole paras mahdollinen ajoasento, peukalot ottaa koipiin kiinni ja peukut on "rullalla" kun talvirattaan päälle venyttelin Contin 23-millistä avorengasta. Ei menny ihan yhtä helposti kuin R520-vanteille.

Cruzbike on näitä tankoasioita miettinyt ja AA:n TT-Vendetta on mielessä... joten tällanen siitä tuli:

Kuva

Kuva

Eli kun Tri-fillarista tuli tuo häränsarvi napattua niin jouten jäi myös Mavic lisätankokin. Pätkäsin eteenpäin suoran osan mutkasta veks, sitten lisätangosta vähän pidemmät suorat ja mutkat loivemmin ylöspäin. Tanko levenee nyt eteenpäin ja yläosat taittuu vähän sisäänpäin.

Ranteet tykkää ja tarvittaessa saa tukea käsivarsille tasaiselta osuudelta. Ja tukipiste tulee edemmäs, pikainen koeajo kertoi että vakaampi on nyt ohjata.

Käänsin Campyn jarrukahvat toisin päin, toimii joten kuten noinkin. Seuraavaksi tekemään tangonpää adapterit kitkavivuille.

Jotta saa vehkeen oikeaan lenkkikuntoon.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nyt saa ehdottaa millä saan vanhat maalit irti rungosta.

Ja millä maalata puhdistettu alumiinipinta.

Jotkut on maalanneet alumiiniosia Hammeriten erikoispohjamaalilla johon saa vetää pintakerrokset jo kahden tunnin kuivumisen jälkeen. Ja heidän pintamaalia kaksi kerrosta niin tulee valmista. Valmistajalla on myös "oma väri" valikoima jossa sadan värin joukosta pääsee valitsemaan, ehkä sieltä löytyis Vendettan keltaista lähellä olevaa...

Onko kellään kokemusta Hammeritesta ? Ja vieläköhän sitä saa, etenkin noita 100 sävyä, Motonetistä tai K-Raudoista ?

Ei sen puoleen että tällä olis mitenkään kiire, vehje on ajokäytössä kunnes liukkaus lopettaa etuvetosella ajamisen... vasta lumen tultua joutaa purkamaan ja maalaamaan loppuun.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Nyt saa ehdottaa millä saan vanhat maalit irti rungosta.

Jos et halua alkaa hinkkaamaan niin kokeile nitromorsia .Ei ole omaa kokemusta mutta aika paljon eri harrastefoorumeilla kehuja kerännyt.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Nyt saa ehdottaa millä saan vanhat maalit irti rungosta.

Jos et halua alkaa hinkkaamaan niin kokeile nitromorsia .Ei ole omaa kokemusta mutta aika paljon eri harrastefoorumeilla kehuja kerännyt.

Jukka

Komppaan. Tosin olen myös kokeillut. Nitromorsia runkoon - hiontaa perään. Hyvänä puolena on se että alumiinin hitsaamisen jälkeen tällä saa loputkin aivosolut tuhottua.

EDIT: Hintalappu tuossa aineessa on sitten todella vaihteleva. Pari vuotta sitten halvin hinta oli Motonetissä.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Nitromors vaatii sitten lömpöä toimiakseen. Yksi konsti on sivellä se pensselillä runkoon, sitten tuorekelmua päälle ja vähän lämpöä. Hetken päästä maali kuplii irti. Ilman kelmua ainetta menee sikana. Ei se kyllä kovin pahalta haissut.

Mä irrottelin teräsrungosta kuumailmapuhaltimella ja moralla. Hyvin lähti, mun mielestä oli vaivattomampaa kuin Nitromorssilla kikkailu. Vähän lämmitti ja rapsutti irti. Kai se toimisi alumiinillekin? Yksivaihteessa oli muistaakseni neuvona, ettei alumiinista pitäisi poistaa maalia kokonaan, vaan hioa vaan mataksi niin pysyy paremmin uusi maali.

t.Ville

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä minä veisin noin hienon pelin pulverimaalaamoon, jossa tiedetään miten vanhan maalin kanssa menetellään. Arvelen, että ehdottavat hiekkapuhallusta. Maalaamon värivalikoimasta voi valita mieleisensä värin. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei tarvitse hiekkapuhaltaa , jos alle jäävä maali kuulemma kestää noin 200 astetta. Eikä kupli ja sulaa. Useat maalit sen kestää. Pitää vaan laittaa pulverimaalia vähän enenmän , niin alla oleva ei kuulla läpi. Näin mimulle informoitiin kun kysyin tätä. Ainoastaan jos on noita hitsaus juoksutteita , tai kuonaa. Niin pitää poistaa huolella. :shock:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Unohdin että mun perusmetodihan on laittaa rälläkkään semmoinen teräsharja ja vedellä pinnat sillä puhtaiksi. Tulee vielä kaunis pinta kaupanpäälle. Ainakin teräkseen.

Jatkotoimena olen sitten vetäissyt hiomalla suorempia pintoja. Mutta mulla onkin nauhahiomakone käytössä. Mallia hyvä.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Täytyy kyllä todeta että kiitos neuvoista mutta aika väkivaltaisia ovat, alumiinille siis.

Alumiinihan on pehmeää. Teräsharja rälläkkään ja varmasti lähtee materiaalista paksuutta. Tulee rajut urat. Sama hiekkapuhallukselle ja epäilyttäisi kyllä pulverimaalauksen 200 C lämpötilatkin kun se päästökarkaisukin tehdään 190 asteessa tunnin ajan (ja sitten 70-asteiseen vesikylpyyn).

Kuumailmapuhaltimellakin saa helposti jos samaa paikkaa hieroo 200 C pistelämpötilat...

Hain Motonetistä Nitro-Mors jankkia, sitten tuota Hammerite Special Primer -pohjamaalia. Rouva valitsi sitten neon-keltaista spray maalia/lakkaa joka tulee pintaan. Taisivat maksaa yhteensä jotain 30 €.

Otan raatille kuvia lisää kunhan vanhat maalit on irroitettu. Ja lisää sitten jos/kun kehtaan alkaa maalaamaan.

Paljonko sitä lämpöä pitää olla Nitro-Mors käsittelyssä ? Tallissa on 16-20 astetta lämmintä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4908
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.pienoismallit.net/kirjoituks ... kkeli_358/ Tämmöseen olen törmännyt ja aika mielenkiintoine. Että lukaseppa ja huomaat että ei tarvitse aivoja kuivattaa. Konstit on monet. :lol:

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1114
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Hienon pyörän teit :D. Kateellisena seurailin projektia...

Ei mulla varsinaisesti tietoa ole, mutta Tw bentsin rungon maalasin yksi talvi uudestaan...

Työjärjestys oli mulla seuraavanlainen:

  • Isommat maalit ensin pois maalinpoisto aineella
  • Pohjan viimeistely teräsvillalla. Tässä olisi hyvä, jos käytössä olis juokseva vesi tai sitten riittävän iso vesiallas. Vesi auttoi kyllä huomattavasti. Teräsvilla ei mene niin helposti "tukkoon" verrattuna" hiomapaperiin.
  • Maalaus ihan perus ruosteenesto pohjamaalilla(spray pullossa).
  • Saumojen kittaus ja kerros ruiskukittiä.
  • Pintamaalaus perus autosprayllä.

Mun mielestä tuli ihan hyvä. Eihän tuo perus spray kovin hyvää ole. Tulee vähän pehmeä pinta. Parempi olisi kai maalata jollakin kaksikomponentti maalilla...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
ihmo
Viestit: 176
Liittynyt: 24 Loka 2009, 16:31
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja ihmo »

semmonen tuli mieleen kun puhuit sen pyörän karkaisusta niin siinähän sulla on pulverimaalaamolla uuni valmiin sopevalla lämmöllä iso vesiastia vaan värkätä mihin upottaa

saattas onnistua vaikka maalauskin samalla kerralla jos pulverois ja kastais suoraan uunista veteen

tiiä sitten onko pinta kuinka "märkä/nahkea" moiseen toimenpiteeseen mutta kannattais kysyä maalaamolta on meinaan sata paree toi maali maailmaavastaan ja itteltäni ottivat 20 euroa hommasta :wink:

ps. sulavalinjainen pyörä :P

itte kun teköö saa justiinsa sellaasta kun osa viä ku neuvvotaan miten tekee niin aina paree

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

ihmo kirjoitti:

semmonen tuli mieleen kun puhuit sen pyörän karkaisusta niin siinähän sulla on pulverimaalaamolla uuni valmiin sopevalla lämmöllä iso vesiastia vaan värkätä mihin upottaa

saattas onnistua vaikka maalauskin samalla kerralla jos pulverois ja kastais suoraan uunista veteen

tiiä sitten onko pinta kuinka "märkä/nahkea" moiseen toimenpiteeseen mutta kannattais kysyä maalaamolta on meinaan sata paree toi maali maailmaavastaan ja itteltäni ottivat 20 euroa hommasta :wink:

Joo, mietin ihan samaa. Jos maali on täysin valmista tunnin lämmityksellä ja ei ole nahkeeta niin mikä ettei. Pitääpäs kysellä paikallisia pulverimaalaamoita josko homma onnistuis.

ihmo kirjoitti:

ps. sulavalinjainen pyörä :P

Kiitos. Tuollaisen saa kun melkein 1:1 matkii esikuvaansa. Tykkään silti enemmän kovasta penkistä kuin alumiinista pokatusta ja väittäisin että osa mun vehkeen keveydestä tulee tuosta penkistä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Seuraavaksi tekemään tangonpää adapterit kitkavivuille.

Jotta saa vehkeen oikeaan lenkkikuntoon.

Tässä illan tuunauksen tulos, adapteri takavaihdevivulle :

Kuva

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vähän videota tämän päiväisen 58 km:n maantielenkin lähdöstä. Lenkki sujui yllättävän hyvin tihkusateessa ja puuskaisessa tuulessa, loput 20 km mentiin sitten täysin pimeässä.

Ajaminen oli vakaampaa tällä ohjaustangolla vaikka vähän hoippumista vielä on menossa. Kun pimeys laskeutui jotenkin ajaminenkin rauhoittui. Tangon päistä pitää ottaa vielä sentti pari veks niin yltää vaihdevivuille paremmin.

Reitin varrella on kaksi kympin tempopätkää jossa vauhti oli yllättävän lähellä keskiviikkona Metalla ajettua, tuolloin oli täysin tyyntä ja kuivaa. Vehkeessä on potentiaalia !

Jos viikonloppuna sais tehtyä etuvaihdevivulle sovittimen ja laitettua vaijerit lopulliseen kuosiin. Ja ehkä vielä ne vanhat maalit poistettua. Laite kelpaa täysin lenkkikäyttöön ja yritän ajaa sillä loput km-kisan lenkit.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin