Lizard100 kirjoitti:
Polvet ei saa olla suorassa ala-asennossa.
Noilla polven taipumiskulman ja kuvaamallasi tavalla mitatun polvikulman mittaustavoilla on n. 14 asteen ero.
Lizard100 kirjoitti:
Reiän reunat voidaan muotoilla ns. naca inlet tyyppisiksi imun optimoimiseksi ja virtauksen jatkuvuuden takaamiseksi...
NACA inleteistä lisää; http://en.wikipedia.org/wiki/NACA_duct
NACA inlet on tavallinen puoliavoin diffuusori, joka muuttaa virtauksen nopeusenergian paine-energiaksi ja siis mahdollistaa ilman imemeisen kyljen kohdalta rungon sisään. Se voi periaatteessa olla missä tahansa paikassa rungon paksun kyljen kohdalla, mutta toimii paremmin edempänä, koska rajakerros on siellä ohuempi ja häiritsee vähemmän sen toimintaa. Pelkkä reikä kyljessä imee ulospäin. Toinen vaihtoehto on luoda äkkinäisellä kohoumalla pintaan patopiste, kuten siinä Mustangissa tehtiin. Molemmissa syödään virtauksesta pois liike-energiaa, joka täytyy palauttaa painevastuksena myöhemmin.
Joka tapauksessa, kun ilmaa imetään keskeltä nopeaa virtausta pois, muuttuu tuon kohdan jälkeinen virtauksen nopeusjakauma kappaleen poikkisuunnassa. Virtausjakaumaan tulee tuohon kohtaan kuoppa, joka muuttaa virtauksen kulkusuuntaa pinnan poikkisuunnassa ja aiheuttaa jättöreunalla aikaisemman irtoamisen, kuin ilman ilman väliottoa. Lisää siis vastusta. Tämän välttämiseksi Ilman välioton jälkeen voi olla paksunnos, joka kiihdyttää tuon paikan virtausnopeutta takaisin samaan rintamaan viereisten virtaviivojen kanssa. Tämän takia kabiinin tuulilasin alapuolelta ilmaa virtaa sisään, vaikka ollaan paksulla kohdalla alipainealueella. Kokonaisvirtaushan pyrkii kuomun yli, jolloin sen etupuolelle muodostuu virtaukseen laajenemispaikka ja paine nousee.
Rajakerrosimu on toinen asia. Siinä ideana on pitää virtaus myös paksuimman kohdan jälkeen laminaarisena vähentäen näin pintavastusta. Ongelmana on vain tuon imun vaatima suuri teho ja mitatön hyöty tällaisissa nopeuksissa.
Minusta sinun kannattasi uskoa nojapyöräfoorumin neuvoja ainakin noja-asennossa polkemiseen vaadittavan tilan ja ergonomian sunteen. Kokemusta on kymmenien pyörien rakentamisesta ja yhteensä satojentuhansien kilometrien kokemus nojallaan polkemisesta. Jokainen osaa netistä kaivella tietoja, mutta vain kokemus = kokeilu lopulta kertoo, oliko tieto relevanttia.
jviirret laittoi listan, mitkä seikat puoltavat lyhyempien kampien käyttöä, mitkä ei. Läheskään kaikki eivät olleet suoranaisesti aerodynamiikkaan liittyviä seikkoja.
Edit: Eikun, Jukkahan se olikin, eikä Wacky