Sivu 9/9

Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 07 Syys 2013, 18:35
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Istuimen yläosan pitäisi olla lähes pystysuora, jotta pyörällä voisi tehokkaasti ajaa.

Mulla on yescomissa noin. Painaa niskarangan kipeäksi muutamassa kilometrissä. Pitää pehmustaa niin että lapaluiden kohdalla on paksummasti pehmustetta kuin rangan kohdalla.

Yescomissa on niin vino selkänoja, että siinä täytyy olla tuollainen kaula-aukko, kuten linkaamassani kuvassa. Hartiat tarvitsevat tuekseen pystysuoran, kaularangalle riittää loivempi.
Kuva


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 07 Syys 2013, 18:39
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tämä on jännä ilmiö. Omatekemissä istuimissa on aina liian loiva yläkaari. Kaupallisissa istuimissa molemmat kaaret ovat tavallisesti kulmana mitattuna samat -lapaluukaari vain vähän suuremmalla säteellä. Ihmisillä on tavallaan väärä mielikuva, miten istuimesta tukea otetaan. Takapuolen alla tarvitaan istuinta vain hiljaisessa ajelussa ja se voisi olla varsin joustavakin. Kovassa ajossa tuki otetaan yläkaaren avulla ja sen pitää olla melko jäykkä, jotta polkemistehoa ei mene hukkaan. Istuimen yläosan pitäisi olla lähes pystysuora, jotta pyörällä voisi tehokkaasti ajaa.

Sikäli penkki kyllä toimii että tehokas polkeminen onnistuu hyvin, mäet nousee aika iloisesti kun jännittää ittensä suoraksi. Loivempi yläosa mahdollistaa nousemisen ylemmäs penkissä, vähän niinkun pystärillä sprinttais. Mun mielestä siihen sitä suoraa yläosaa ei välttämättä tarvi, ainakaan lukkopolkimilla. Muuten sitten kyllä kaipais.

Miksi pitäisi milloinkaan laskeutua alemmas, jos ylemmäs nouseminen parantaa menoa?
Aurélien Bonneteau käytti kyllä hänkin lukkopolkimia, vaikka pyörässä oli todella jyrkät tuet olkapäille. ;)


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 08 Syys 2013, 04:23
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:

Miksi pitäisi milloinkaan laskeutua alemmas, jos ylemmäs nouseminen parantaa menoa?
Aurélien Bonneteau käytti kyllä hänkin lukkopolkimia, vaikka pyörässä oli todella jyrkät tuet olkapäille. ;)

No, ei se nyt oikeen ole mahdollista suoralla penkillä nostaa itteänsä enää siitä penkistä ja vaihtaa työtä tekeviä lihaksia. Onkos tällasta joku kokeillut?


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 08 Syys 2013, 06:22
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Miksi pitäisi milloinkaan laskeutua alemmas, jos ylemmäs nouseminen parantaa menoa?

Jos ylemmäs nousemisella tarkoitetaan tätä "power pedalingia" jossa pakarat nousee irti penkistä suuremman tehon tuoton vuoksi niin se on raskasta ja ainakin näin harjoitteluvaiheessa melko vaappuvaa menoa. Sopii kiihdytyksiin ja lyhyisiin suorituksiin, mutta ei sitä pitkään jaksa.

Jukka


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 08 Syys 2013, 10:24
Kirjoittaja PW

Miun penkit on varmaan just vääränlaiset, yläosasta ei saa tukea myös ristiselän tuki puuttuu. Viimesin penkki joka on nyt kääntyväkeskiöisessä on muodokkain ja siinä kaipaa joskus sitä ett vois liukua penkillä vähän taaemmaksi/ylemmäksi mutt ristiselän tukikumpu ei mahdollista tätä. Ihan vaan eriasentoa polkemiselle kait etsin ja jalkoja leputan tuolla siirtymällä. Tuo penkki on kuitenkin yläosastaan kaikkein tukevin joten siihen voi oikeesti nojata polkiessa.
Koska penkkini on aika makaavassa asennossa, runtatessa kaipaa semmosta muotoa olkapäiden taakse ett ei liukuisi kovaa polkiessa taaksepäin. Aatellu jos laittas turvavyöt, joihin voi nojata.

Petri


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 13 Syys 2013, 01:04
Kirjoittaja Syväri

Tänään sitten saatiin vikoja ajettua ulos oikein kunnolla. Töissä kikkaillin pyörällä tauolla ja penkin yläosa ratkesi -uudestaan. Ilmaiskarista on myös aavistuksen paineet pudonneet ja taitaapi ottaa renkaaseen kiinni ihan maksimi joustossa. Jes.Takaisintulomatkalla rapakaaren vajaamittaisuus tuli selväksi kun etupyörä heitti kuraa silmille. Ajoin siis aurinkolasit päässä yöllä :roll: osittain tästä syystä vedin lipat klv:n asvalttityömaan reunaan. Kuskille ei vaurioita, stemmi luisti. Korjaamaan.. Ja takaisin ajoon. Sitten selviää että vapaaratas on jumiutunut, vaikka kaaduin vasemmalle kyljelle? Mitenkähän tuo on mahdollista? Kiekko ainakin paikoillaan dropouteissa.. Pitää tutkia.

Noin muuten pyörä on ollut hyvä työmatkalla, perille kun pääsee niin ei väsytä yhtä paljon kuin hybridillä. Vähän nopeampikin vielä.

Ohjausgeometriasta sellanen huomio, että seuraavaan malliin tulee enemmän jättöä, puheet 0-jätön hyvyydestä oli kyllä melkoista bullshittiä..


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 13 Syys 2013, 11:08
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:

Tänään sitten saatiin vikoja ajettua ulos oikein kunnolla. Töissä kikkaillin pyörällä tauolla ja penkin yläosa ratkesi -uudestaan. Ilmaiskarista on myös aavistuksen paineet pudonneet ja taitaapi ottaa renkaaseen kiinni ihan maksimi joustossa. Jes.Takaisintulomatkalla rapakaaren vajaamittaisuus tuli selväksi kun etupyörä heitti kuraa silmille. Ajoin siis aurinkolasit päässä yöllä :roll: osittain tästä syystä vedin lipat klv:n asvalttityömaan reunaan. Kuskille ei vaurioita, stemmi luisti. Korjaamaan.. Ja takaisin ajoon. Sitten selviää että vapaaratas on jumiutunut, vaikka kaaduin vasemmalle kyljelle? Mitenkähän tuo on mahdollista? Kiekko ainakin paikoillaan dropouteissa.. Pitää tutkia.

Noin muuten pyörä on ollut hyvä työmatkalla, perille kun pääsee niin ei väsytä yhtä paljon kuin hybridillä. Vähän nopeampikin vielä.

Ohjausgeometriasta sellanen huomio, että seuraavaan malliin tulee enemmän jättöä, puheet 0-jätön hyvyydestä oli kyllä melkoista bullshittiä..

Mainiota, että prototyypissä ilmenee vikoja. Ne korjaamalla saa aikaan paljon paremman pyörän.

Pikkuisen analyyttisempi raportti pienen jätön ongelmista olisi paikallaan. Lähinnä kehuja olen aiemmin ollut lukevinani ja nyt se onkin bullshittiä. Minä olen puhunut siitä, että nollajättö on stabiliteettimielessä mahdollinen, en kehunut hyväksi, kun en ole kokeillut.

jori kirjoitti:

Kuva jää vähän vajaaksi, mutta näyttäisi siltä, että jättöä on kuormittamattomana tuon alle 20 mm. Kuormitettuna etuhaarukka kuitenkin taipuu hiukan ja offsetti kasvaa, joten tämä lienee hyvin lähellä nollajättöistä, tai jopa hiukan negatiivinen. Arvelisin, että on aika leppoisa ajeltava. :)

Mikä siinä pienessä jätössä on huonoa. Onko ajo epästabiilia. Voblaako. Mitä muuta.

Käyttöä olisi myös sivukuvalle, jossa kuski istuu päällä, jolloin ohjausgeometriasta saataisiin tarkempi kuva. Noin pitkä keula joustaa jo aika lailla ja jousto vaikuttaa noin vinolla ohjauskulmalla rajusti mm. jättöön.


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 13 Syys 2013, 13:08
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:

Mainiota, että prototyypissä ilmenee vikoja. Ne korjaamalla saa aikaan paljon paremman pyörän.

Pikkuisen analyyttisempi raportti pienen jätön ongelmista olisi paikallaan. Lähinnä kehuja olen aiemmin ollut lukevinani ja nyt se onkin bullshittiä. Minä olen puhunut siitä, että nollajättö on stabiliteettimielessä mahdollinen, en kehunut hyväksi, kun en ole kokeillut.

Mikä siinä pienessä jätössä on huonoa. Onko ajo epästabiilia. Voblaako. Mitä muuta.

Käyttöä olisi myös sivukuvalle, jossa kuski istuu päällä, jolloin ohjausgeometriasta saataisiin tarkempi kuva. Noin pitkä keula joustaa jo aika lailla ja jousto vaikuttaa noin vinolla ohjauskulmalla rajusti mm. jättöön.

Ehkä se liittyy tuohon iskarin tyhjenemiseen, mittailin että ilman kuormaa jättöä on sen 10mm ja vähiin käy jos jousi painuu pohjaan. Ja enemmän kilometrejä niin ensivaikutelma katoaa..Ohjauksen plussa on että se on kevyt käsitellä, miinuksena taas tiukoissa käännöksissä kääntymistä vastustava voima (keula nousee vähän) ja vähän levoton käyttäytyminen suoralla. Vähän tuota vois korjata jos kädet sais rintakehän päälle, yläkropan liike ei heiluttaisi niin paljoa.


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 13 Syys 2013, 15:13
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:

haarukan rake siis nyt 210mm, ohjauskulma noin 43 astetta. Laskuri antaa jätöksi 13mm
(moneskohan kuva samasta seinästä)

Perän painuessa jättöä tulee lisää, jos muu geometria pysyy samana. Takapään täysi painuma tuottaa reilun parikymmentä milliä lisää jättöä.
Epäilen, että kuormattuna etuhaarukka taipuu ja offsetti kasvaa, eikä jättö ole perä ylhäällä edes positiivinen. Siksi pyysin sivukuvaa kuormattuna.


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 13 Syys 2013, 17:41
Kirjoittaja Syväri
jori kirjoitti:

Perän painuessa jättöä tulee lisää, jos muu geometria pysyy samana. Takapään täysi painuma tuottaa reilun parikymmentä milliä lisää jättöä.
Epäilen, että kuormattuna etuhaarukka taipuu ja offsetti kasvaa, eikä jättö ole perä ylhäällä edes positiivinen. Siksi pyysin sivukuvaa kuormattuna.

Niinhän se tosiaan onkin, etuhaarukka on kyllä 28mm putkea ja mun 65kg painosta ehkä 20kg on etupyörällä. Mutta tässä kuvaa: (:D:D ei oikeen äitee osannu kuvata kännykällä)

Kuva


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 13 Syys 2013, 18:49
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Ohjauksen plussa on että se on kevyt käsitellä, miinuksena taas tiukoissa käännöksissä kääntymistä vastustava voima (keula nousee vähän)

Eikö tuo tarkoita sitä että jättö on lipsahtanut negatiiviseksi kuin pythonissa?

Jukka


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 13 Syys 2013, 23:31
Kirjoittaja jori

Haarukka taipuu niin, että offsettiä on kuorman kanssa 235 mm, joka näyttäisi johtavan reilun 40 mm miinusmerkkiseen jättöön. Haarukkaa hiukan lyhentämällä ja dropoutteja siirtämällä onnistuu korjaaminen positiiviselle puolelle.

Hyvän näköinen kokonaisuus.


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 14 Tammi 2014, 12:29
Kirjoittaja Syväri

Kävin vähän kokeilemas tällä kun sitä lunta vihdoinki tuli edes vähän. Seissy pari kuukautta terassilla joten vapaaratas ja vaihteet oli vähän kohmeessa. Mutta kyllä ne siitä lähti pelittämään kun vähän ajeli.

Liiankin hyvä keli testailla kunnolla talviominaisuuksia mutta hyvältä vaikutti. Etupyörä ei lähteny luisuun, liikkeelle pääsi helposti ja näin poispäin. Ohjaus tosiaan vaatii jotain korjaavia toimenpiteitä, ei siksi että ajaminen olisi vaikeaa vaan jos pitää tehdä yllättäviä ohjausliikkeitä tulee ongelmia. Puolen tunnin rykäsyn ajelin ja sitte tuli jo kylmä varpaisiin. Ei oo varsinaisia talvikenkiä mulla ja kyllä tollanen -20c sellaset vaatis..

Vielä kun sais tähän rapakaaren viriteltyä jotenkin niin ettei pöllytä lunta silmille. En oo löytäny tarpeeksi pitkiä ja kapeita oikeen mistään. No ehkä sitte "syssymmällä" kun on taas olkapää sun muut kunnos niin vois taas viritellä..


Re: (C)lwb projekti

Lähetetty: 14 Tammi 2014, 12:46
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Vielä kun sais tähän rapakaaren viriteltyä jotenkin niin ettei pöllytä lunta silmille. En oo löytäny tarpeeksi pitkiä ja kapeita oikeen mistään.

Tavallinen takalokasuoja eteen "väärinpäin"?

Jukka