Sivu 9/9
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 05 Huhti 2013, 11:57
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:Hae sopivan pituset kovapultit , voi olla jatain mahdollisuutta saada ne kestämään. Kieretankot on älyttömän pehmeetä rautaa. 
Jep. Rosterisena ei kestäny mun maastonojakinkaan takaiskarin yläkiinnikkeessä. Pitäisi hakea niitä oikeita pultteja tilalle kun kerkeis.
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 05 Huhti 2013, 17:24
Kirjoittaja Syväri
Harmi jos et saa toimimaan, näytti jo hyvältä..
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 05 Huhti 2013, 18:31
Kirjoittaja PW
Syväri kirjoitti:Harmi jos et saa toimimaan, näytti jo hyvältä..
Kiitos kannustuksesta, tällä jaksaa taas vääntää. Ei tuo ihan mahoton välttämättä ole.
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 17 Huhti 2013, 19:40
Kirjoittaja PW
Akseleiksi ostin 12mm pultit 160 mm ja 180 mm, 12,9 kovuus - ei sano miulle mitään.
Tuon kierrepakan toiseen päähän sovittelin pakanaukasutyökalua, ajatuksena alunperin keskittää sillä pakan toinenkin reuna akselille. Nyt huomasin ett tuolla palikalla saan pakan kierrettyä akselulta jos tarttee purkaa tai kasata. Ekan työkalun olin vaan katkassu liian lyhyeksi,. Kaupasta hakemaan samanlaista, hyllyssä oli 2erilaista joista toinen näytti samalta ku miulla mutt kotona ei mahtunukaan paikoilleen. Miten noita on noin monenlaisii ?
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 17 Huhti 2013, 20:06
Kirjoittaja PW
Tarkemmin kun tutkin, niin työkalun boorit on aavistuksen korkeemmat. Pienellä hiomisella tuon saa sopimaan.
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 17 Huhti 2013, 20:19
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:Tarkemmin kun tutkin, niin työkalun boorit on aavistuksen korkeemmat. Pienellä hiomisella tuon saa sopimaan.
Mulla on varmaan samanlainen pakka-avain jonka jouduin hiomaan että passas lopuille pakoille, 90-luvulla siis. Samoin lienee tuuria matkassa kun joku kierrepakka aukeaa samanlaisella holkilla millä nykyaikaset $haisse ja SRAM kasettipakat avataan, niiden oikea holkki on vaan profiililtaan pikkasen korkeempi.
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 18 Huhti 2013, 08:40
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Akseleiksi ostin 12mm pultit 160 mm ja 180 mm, 12,9 kovuus - ei sano miulle mitään.
Tuo merkintä
12.9 (siinä on tosiaan piste välissä, oikeastaan kertomerkki) tarkoittaa materiaalin lujuutta, joka on murtolujuudeltaan 1200 MPa ja myötölujuudeltaan 12 x 9 = 1110 MPa. Tavallinen 8.8 pultti myötää siis 640 Mpa jännityksellä ja murtuu 800 MPa. Ensimmäinen luku on murtolujuus kymmeninä MPa:eina ja luvut kerrottuna keskenään myötölujuus samoin megapascaleina.
Pehmeimmät kierretangot ovat lujuudeltaan 4.6, eli murtuvat 400 MPa jännityksella ja myötävät 240 MPa jännityksellä, eli kuten tavallinen huonekaluputki. 
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 18 Huhti 2013, 10:36
Kirjoittaja samuel
Ja tässä muunnos normiyksiköille
:
Tuloksia pyöristellen MPA = N/mm2 = 0,1 kg/mm2. Eli 8.8 pultin myötöraja 800MPa * 0,8 * 0,1kg ~ 64kg / mm2.
Jos kierteen harjakorkeus on 1mm, pultin sydän on halkaisijaltaan 6mm niin ala on ~28 mm2.
64kg * 28mm2 = 1790kg. Pultti kestää siis n. 1790 kilon vedon, sitten alkaa venymään.
(ei saa ottaa pulttia yksikkömuunnoksista, tekuajoista on jo aikaa)
Tuolla muunnostaulukoita.
http://www.translatorscafe.com/cafe/units-converter/
Henri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 09 Elo 2014, 18:27
Kirjoittaja PW
Kaivoin tän esille, oikeenpuolenveto meni vaikeeks mutt siinä voisin antaa periks ja jatkaa täst perinteisest, vetovasemmalle.
Petri
Jaa, nyt vasta hokasin ett vasemmanpuolen runkoputki on 2525mm ja vetopuolen on 3030mm. Vois tietty vielä perehtyy tuohon oikeenpuolenvetoon, mikä siinä oikeen mätti - kun en muista
tarttee varmaan lukee tää ketju alusta 
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 10 Elo 2014, 09:34
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:Kaivoin tän esille, oikeenpuolenveto meni vaikeeks mutt siinä voisin antaa periks ja jatkaa täst perinteisest, vetovasemmalle.
Petri
Jaa, nyt vasta hokasin ett vasemmanpuolen runkoputki on 2525mm ja vetopuolen on 3030mm. Vois tietty vielä perehtyy tuohon oikeenpuolenvetoon, mikä siinä oikeen mätti - kun en muista
tarttee varmaan lukee tää ketju alusta 
Petri
Ei löydy noita kaikkia tekemiäni osia, mihin lie joutuneet, jemma nimiseen piiloon kait
enkä enää ymmärrä miten tuo vetopuoli oli kasattu 
Petri
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Lähetetty: 10 Elo 2014, 17:37
Kirjoittaja PW
Purin tämän ja kehittelen jotain muuta. Rungon osat ja kammet yritän hyödyntää.
Petri