Sivu 9/17
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 19 Heinä 2014, 09:23
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
Ei ehkä näe päältä, mutta käsissä eroja huomaa. SKF pyörii kankeammin eikä siinä ole pienintäkään välystä kuten Bilteman laakereissa. Laakereissa tosin on eri "välys luokkia". Ero voi johtua siis siitäkin että hypistelemäni SKF:t ovat olleet eri nimellisvälyksellä kuin Biltemat.
Kaivoin omia laakeri varastojani. 6001RS löytyi biltsu ja paikallisesta halpakaupasta ostettu 1,3€ laakeri. Molemmat normaalilla välysluokalla. Laakerit on silmällä katsoen erit. Herkkyys eroja en huomannut. Kalliimmassa tuntee välyksen, mutta vain tuntee. Halvemassa ei eli eroja löytyy.
Biltsulla ei sitten ole omaa laakeritehdasta vaan se ostaa laakerinsa jostain. Lähteet saattavat vaihdella, jonka kautta laatukin.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 19 Heinä 2014, 09:34
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti: Lähteet saattavat vaihdella, jonka kautta laatukin.
Tämä on Bilteman perisynti, syy jonka vuoksi sieltä ei uskalla tilata mitään vaan pitää käydä paikanpäällä jotta voi "hypistellä" 
Jukka
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 19 Heinä 2014, 15:16
Kirjoittaja kuparinen
jviirret kirjoitti:jooseha kirjoitti: Lähteet saattavat vaihdella, jonka kautta laatukin.
Tämä on Bilteman perisynti, syy jonka vuoksi sieltä ei uskalla tilata mitään vaan pitää käydä paikanpäällä jotta voi "hypistellä" 
Jukka
Ei aina auta hypistelykään, pari vuotta sitten oli Biltemassa aivan mainiota KMC-leimattua 8-pakan ketjua, seuraava erä samoin leimattua oli surkeaa.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 28 Heinä 2014, 22:06
Kirjoittaja terppa

- mangon viritys3.jpg (289.39 KiB) Katsottu 4434 kertaa

- mangon viritys2.jpg (346.98 KiB) Katsottu 4434 kertaa
Tänään vihdoin sain aikaiseksi ruveta virittelemään Mangoa... Pvc-kalvot oli hukan teillä niin laminoin pari a4-arkkia ja tein vasurin pyöräaukon peitteet sillä, mutta olinkin männä kesänä jättänyt kalvoni porukoille säilöön ja palasin alkuperäiseen ideaan eli oikea puoli on tehty pvc-kalvolla. Samalla matskulla myös jalka-aukko umpeen toiselta puolelta ja keulalta lamppu veks niin ilma kulkee.
Nyt se vaan näyttää ihan sokealta... Mango parka... jottei homma menisi liian vakavaksi niin pitää kisan jälkeen keulaaukkoon laittaa koriste, vaiks tuollainen mehiläinen joka mulla on maastopyörässä muotipoliisin kiusana
Se pitäsii melkein heittämällä mennä lampun kiinnikkeeseen.

Ihan en ole varma kumpi olisi parempi, nykyinen vai sellainen kuin Harrylla oli eli renkaan takaosassa ei ollut noita peitteitä. Voipi myös olla, että teen toisenkin puolen vielä pvc-kalvolla kun se tuntuu sen verran jäykemmältä että voisi toimia ihan siviilikäytössäkin.
Testasin pikaseen eli kotomäeltä on yksi suojainen lähtösuunta jossa n. 25-30 kmh lähtönopeus tyypillisesti tuottaa n. 66 km/h vauhdin, mäen lopussa on yksi töyssy jossa perinteisesti tulee tarkistettua mittarilukema. Nyt lähtonopeudet oli 26 -31 kmh ja loppunopeudet 68,0 - 69,9 kmh, en viitsinyt sitkuttaa mäkeä kuin kolme kertaa mutta huiput parani melkein 2 km/h (en siis koskaan tule spurttailleeksi vauhteja tuohon mäkeen kun siinä on hotellin piha eikä mäessäkään rajoitus ole kuin 40km/h ja mäen alle T-risteys
) ja näppituntuma keskiarvoon 66 / 69 niin ainakin sen 4% voisi kuvitella vauhdin parantuneen.
Sama mäki toiseen suuntaan meni myös vauhdikkaammin eli viimeistään 60 km/h vauhdissa rupean hillitsemään menoa kun on paljon liittymiä niin nyt jarrulle sai mennä aiemmin. Torstainan ehkä ehtii tehdä perään jatkeen ja kapseleille pitäisi liimata tarranauhat.
Tosta katteesta en tiedä, vähän turhan ohkasta kamaa mutta katotaan jos sitä varten saisi tarranauhat liimailtua toiselle puolelle, edestä ja toiselta sivulta tulee teippikiinnitys.
Muoks. ainakaan mun polkemistyylillä ja lyhyillä kammilla jalka-aukon peitteestä ei ole mitään haittaa, piti kyllä vetee teippiä kalvoon keskellekin ettei se näytä läpinäkyvältä 
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 29 Heinä 2014, 07:50
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:Ihan en ole varma kumpi olisi parempi, nykyinen vai sellainen kuin Harrylla oli eli renkaan takaosassa ei ollut noita peitteitä. Voipi myös olla, että teen toisenkin puolen vielä pvc-kalvolla kun se tuntuu sen verran jäykemmältä että voisi toimia ihan siviilikäytössäkin.
Mun mielestä se pyöränaukon takaosakin on hyvä peittää, siinähän on suora seinä vastassa jos ilma renkaan jälkeen pääsee kääntymään sinne. Eihän tuo lipare sitä kokonaan estä, mutta ohjaa ainakin osan ilmavirrasta kylkeä pitkin.
terppa kirjoitti:niin ainakin sen 4% voisi kuvitella vauhdin parantuneen.
Kyllä se varmaan tuon 60 nopeudessa paranee. Kolmenkympin nopeudessa ilmavirran vaikutus puolet pienempi, koska se nousee nopeuden neliössä, eli 2%. 30km/h-->30,6km/h.
Jukka
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 29 Heinä 2014, 13:29
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:terppa kirjoitti:Ihan en ole varma kumpi olisi parempi, nykyinen vai sellainen kuin Harrylla oli eli renkaan takaosassa ei ollut noita peitteitä. Voipi myös olla, että teen toisenkin puolen vielä pvc-kalvolla kun se tuntuu sen verran jäykemmältä että voisi toimia ihan siviilikäytössäkin.
Mun mielestä se pyöränaukon takaosakin on hyvä peittää, siinähän on suora seinä vastassa jos ilma renkaan jälkeen pääsee kääntymään sinne. Eihän tuo lipare sitä kokonaan estä, mutta ohjaa ainakin osan ilmavirrasta kylkeä pitkin.
terppa kirjoitti:niin ainakin sen 4% voisi kuvitella vauhdin parantuneen.
Kyllä se varmaan tuon 60 nopeudessa paranee. Kolmenkympin nopeudessa ilmavirran vaikutus puolet pienempi, koska se nousee nopeuden neliössä, eli 2%. 30km/h-->30,6km/h.
Jukka
Tuo renkaan aiheuttama ilmanvastus johtuu pääosin pyörivän kiekon toimimisesta keskipakopuhaltimena, joka sylkee säteittäin ilmaa ohi virtaavan sekaan, aiheuttaa pyörrealueen, jonka edestä tuleva vapaa virtaus joutuu kiertämään ympäri. Siinä mielessä aukon peittäminen edestä ylhäältä on kaikkein tärkeintä ja takaa alhaalta vähäpätöisintä. Peittämisrajoituksia aiheuttaa kuitenkin etupyörän kääntymistilan tarve.
Ilmanvastus vaikuttaa oikeastaan nopeuden kuutiossa. Vastusvoima nousee nopeuden neliössä, joka nopeuden noustessa nostaa ilmanvastukseen hukatun tehon nopeuden kuution funktioksi. Pyöräähän poljetaan teholla, ei voimalla. Nopeuden nostaminen 30 kilometristä tunnissa 60 kilometriin tunnissa nostaa ilmanvastukseen kuluvan tehon 8-kertaiseksi.
Samalla polkemisteholla 4% nopeuden nousu ilmanvastuksen pienenemisen takia tarkoittaa, että ilmanvastusvoima pienenee 96%³=88,5 prosenttiin, eli 11,5%.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 29 Heinä 2014, 20:17
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:niin ainakin sen 4% voisi kuvitella vauhdin parantuneen.
Kyllä se varmaan tuon 60 nopeudessa paranee. Kolmenkympin nopeudessa ilmavirran vaikutus puolet pienempi, koska se nousee nopeuden neliössä, eli 2%. 30km/h-->30,6km/h.
Jukka
200 metrin tulos mulla jäi sellaiseksi, että vähän tartteisi saada parannusta... ja niissä nopeuksissa toi 4% parempi on aika lähellä. 12 h ajoon tarttee sitten lisäkilkkeitä vielä tehdä jos aikoo prosenteille
Jos tunnin ajossa meni 41 km niin olisiko siinä sitten 3% lähellä? 41 -> 42,23. On ne renkaatkin kisamallia tänä vuonna eli pyöristelen ylöspäin 
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 29 Heinä 2014, 20:23
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:200 metrin tulos mulla jäi sellaiseksi, että vähän tartteisi saada parannusta... ja niissä nopeuksissa toi 4% parempi on aika lähellä.
Viime vuonna oli lähimmällä säasemalla 3m/s myötättuli ja radan pinnalakin 1-2m/s. Nyt säätiedot lupaa 3-4m/s sivuvastaista/vastaista. Luultavasti radan pinnassa siis 1-2m/s vastaan. Eroa tuosta tulee viimevuoden tuloksiin 2-4m/s, eli 7,2-14,4km/h pienempiä lukemia odotettavissa 
Jukka
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 29 Heinä 2014, 22:26
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:terppa kirjoitti:200 metrin tulos mulla jäi sellaiseksi, että vähän tartteisi saada parannusta... ja niissä nopeuksissa toi 4% parempi on aika lähellä.
Viime vuonna oli lähimmällä säasemalla 3m/s myötättuli ja radan pinnalakin 1-2m/s. Nyt säätiedot lupaa 3-4m/s sivuvastaista/vastaista. Luultavasti radan pinnassa siis 1-2m/s vastaan. Eroa tuosta tulee viimevuoden tuloksiin 2-4m/s, eli 7,2-14,4km/h pienempiä lukemia odotettavissa 
Jukka
Jos sää säilyy samanlaisena voivat ukkospuuskat ja paikallistuulet (kaatopaikan rinteeltä nouseva termiikki) muuttaa noin hiljaisen tuulen suuntaa melkoisesti. Tuulen suunnan muutosten todennäköisyys on puolen päivän tietämissä suurimmillaan. 
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 31 Heinä 2014, 20:42
Kirjoittaja terppa

- kyhmy.jpg (316 KiB) Katsottu 4152 kertaa
Iltapäivällä kävin vielä askartelemassa kyhmyä taakse, uretaania pursottelin mutta vähän oli malttamaton/aika loppui kesken eli sisältä oli vielä kostea kun rupesin vuolemaan, pinta jäi moukuisaksi ja niittä lommoja jäi näkyviin + että taisi tulla aavistuksen muotopuoli... no näillä mennään... seuraavasta voi saada ihan hyvän jos tekee ajan kanssa, tätäkin saa entrattua vielä kontaktimuovilla, nyt siinä on jesaria ja pakkausteippiä. Valmiista en muistanut napsaista kuvaa mutta eiköhän niitä Nokialla tule jos toi ei hajoa autonkatolle laittaessa.
tein kolme testiä vakimäessä ja viritys on onnistunut kun vauhti ei laskenut
menee pyöristysvirheisiin mutta jonkun kymmenyksen voisi kuvitella loppunopeuden nousseen. Se ehkä keikauttaa plussan puolelle, että viimeksi oli tyyni, nyt sivutuuli. Mäki on poikkeuksellisen suojainen mutta ruohonkorsista päätellen mäen lopussa 1 ms ja keskellä mäkeä 2 - 3ms. puiden latvuksien tasolla tuuli jo aika rutkasti.
Kyl vaan nyt alkaa pyörä muistuttaa polkijaansa, ihmeellinen sekasikiö ja pvc/teippiviritys
ja kyllä toi näyttää ihan hyvältä kun katsoo 50 metrin päästä 
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 09 Elo 2014, 23:34
Kirjoittaja terppa
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 14 Elo 2014, 22:50
Kirjoittaja terppa
Pitkästä aikaa fillarilla töihin... Vakiolenkeistä vakioin
Toimii noi viritykset käytännössä. Kuntokin on parantunut ja lepoa on ollut riittävästi mutta aamulla vähintään 7 kg lisäpainot kyydissä ja sitä ei huomannut keskarista, ylämäet tietysti hitaammin... Rajanopeus milloin rupee tuntumaan raskaalta on korkeampi ja perstuntumalta se raja ei ole niin selvä, omalle pyörälle jolla ajaa paljon tulee jotenkin herkäksi.
Illan pimetessä kotiin ja isossa mäessä nippa nappa 85 km/h mutta vauhtia otin tosi laiskasti, saattoipa jäädä melkein 10 km/h alle mitä normisti poljen ja sitten annan mäen viedä. Olisi kiva tietää miten paljon tuo linnunpää huumorikypärä ottaa enemmän tuulesta vastusta kuin siloinen visiirikypärä, jotain on ehkä kuitenkin uhrattava tyylin alttarille
Kuvista ainakin tulee parempia.
Kunnolla kun kanttailee niin vähän säikäyttää kun rengas ropeltaa noihin pyöräaukon katteisiin mutta siinäpä ne kuluvat oikean muotoiseksi.
Pitää kai nöyrtyä ja viritellä paremmat valot paikallensa, yöllä tulee jo pimeä 
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 11 Tammi 2015, 23:18
Kirjoittaja terppa
Pyörä meni aika perusteelliseen huoltoon. Ny on koppa auki ja koko härpäke atomeina taka-tukivartta lukuunottamatta kun en hokassut miten sen saisi näppärimmin irti niin annoin olla.
Ratkeamia on aika paljon korissa ja huomenissa pitää opetella hiilikuitupaikkailun saloja. Sitten ehkä uskaltaa ruveta tekemään perään "jatketta". Pohjassa oli myös kulumaa matalimmassa kohdassa kun on menty yli jostain korkeasta sillai vauhdilla.
Valoja pitäisi asennella lisää ja se tässä eniten ahdistuttaa... Hirveä johtohässäkkä löytyi kytkinpanelin takaa mutta kait se selviää. Jos sen napadynamon saisi samalla aikaiseksi laittaa.
Keulaan tulee ilmanotto kuskille valon paikalta, vedän sen jollain putkella lähemmäs kuskia, jos vaan löydän sopivaa putkea, nyt ei ole mielessä kuin vanha imurin putki mutta miten lie ilmanvastus sellaisessa kun ei ole sileä sisältä?
Jos hiilarihommat onnistuu niin muutama suikale pohjaan muutenkin jotta saa siloisemman mm. tuon tukivarren kiinnityksen kohdalta.
Mun Mangosta löytyi vaan yksi jousi 
Eli jotain eroa näillä on, kuvassa tm:n Mangosta otettu kuva

Minun Mangosta siis tuo lyhyempi jousi puuttuu. Sitä mietin, että mikä noiden muoviholkkien välissä olevien "pehmike"suikaleiden tarkoitus on? Vähän tekisi mieli jäykistää jousitusta.
Kopan aukaisu oli helpompi operaatio kun ajattelin, sas nähä miten takaisinlaitto onnistuu...
Tuohon eteen pitäisi kans jotkin tukiraudat tehdä, että keskiputki ei notkuisi niin paljoa mäkiä runtatessa. Jos joskus oppisi kuituhommat niin saisihan varmaan sen keskiputken tehtyä siten jäykemmän.
Jos vielä pohjaan jotain maastoväritystä niin sen saisi reissuilla naamioitua näppärämmin kun kellistää kyljelleen ja laittaa pohjan tielle päin.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 12 Tammi 2015, 00:06
Kirjoittaja jooseha
terppa kirjoitti:Ratkeamia on aika paljon korissa...
...Vähän tekisi mieli jäykistää jousitusta.
Kestääkö kori jäykempiä jousia?
Kivat jalkineet sulla
Tuntuu että ovat katoavaa kansanperinnettä. Aika monelta puuttuu saappaat kokonaan. Ovat kai sisällä kun on märkää 
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 12 Tammi 2015, 00:16
Kirjoittaja Nojanalle
Suikaleet ovat ilmeisesti sitä varten että ne vaimentaa värinää jousituksesta.