Mikä on simmilevy ?
Petri
Mikä on simmilevy ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Mikä on simmilevy ?
"Bicycle suspension shim stack" googlen kuvahakuun, niin löytyy selityksiä. Kyse on säätölevystä (simmilevy), jolla säädetään iskunvaimentimen öljyventtiili siten, että se nopeassa joustoliikkeessä päästää öljyä nopeammin, ja avaa siis reikää suuremmaksi, jotta esim hypystä laskeutuessa jousitus ei olisi liian kova. Venttiilin avautumista säädetään ohuilla eri kokoisilla levyillä, jotka kootaan paksuiksi nipuiksi juuri oikean taipuman = avautumisen aikaansaamiseksi. Tämä on oikeastaan se "iskun vaimennus" muutenhan iskarin öljyreikä on niin pieni, että sen toiminta on enemmänkin heilahtelunvaimennusta. No, kuva selittää enemmän.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ylimmät kuvat tajusin. Iskarissa on siis jousi, öljy - mitäs se ilma/paine siellä tekee ?
Yritän vaan ymmärtää
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Ylimmät kuvat tajusin. Iskarissa on siis jousi, öljy - mitäs se ilma/paine siellä tekee ?
Yritän vaan ymmärtää
Ei siellä välttäämättä ole ilmanpainetta, vaan jousi voi olla myös pelkkä teräsjousi. Paine tulee siitä, kun ajetaan kiven yli ja iskari puristuu lyhyemmäksi (kuopassa pitenee). Männän liikesuunnan puolella oleva öljy puristuu paineiseksi ja purkautuu männän porausten läpi paineettomalle puolelle. Tuota männän porausten läpi pääsevän öljyn määrää noilla simmilevyillä säädellään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
eemeli kirjoitti:Joko saa pistää tilaukseen
?
Hienoa seurattavaa nämä sun projektit. Siinä ei kauaa nokka tuhise kun tulee valmista ja vielä kun työnjälkikin tuntuisi olevan kohdillaan...
Maltetaan nyt vielä niiden tilausten kanssa .
Valitettavasti työnjälki/koneet/menetelmät/taidot ei riitä iskareiden valmistukseen vaadittavalle tasolle. Siksi pitää ottaa olemassa olevia komponentteja (kuten vanha etuhaarukka tässä tapauksessa), ja pilkkoa niistä tarvittavat osat. Näin menetellen työnlaadun saa riittämään omiksi tarpeiksi, ei kaupalliseen tuotteeseen.
Puhtaalta pöydältä lähdettäessä (kuten kaupallisen tuotteen kohdalla olisi enemmän ja vähemmän kyse) suunnittelu voisi vielä onnistua, mutta palikat pitää teettää jossain konepajassa (pinnanlaatuvaatimukset korkeita, vaatii pinnoituksia jne) -> tulee kustannuksia -> vaatii rahallista panostusta protovaiheessa -> kuluja alkaa saada takaisin vasta myöhemmin, kun kauppa alkaa käydä. Ja ensimmäisiä yksilöitä (=protoja) pitää testata riittävän pitkään toiminnan ja luotettavuuden varmistamiseksi = vähintään vuosi, ennen myynnin aloittamista. Oma lukunsa on sitten mahdolliset myöhemmin ilmenevät ongelmat (esim. vuodot) ja niistä seuraavat reklamaatiot. Siinä loppuu helposti pieneltä toimijalta paukut kesken.
Eli yksittäiset protot pystyy kotikonstein kursimaan kasaan, muttei paljon muuta. Isomman määrän teettäminen vaatii yrityksen (vähintään toiminimen), ja hyvät alihankintakuviot hintatason ja katteen pitämiseksi hyväksyttävällä tasolla. Ja vaikka katteesta tinkisikin, niin kyllä noille helposti aika iso hintalappu jäisi (pientuotantoa joka tapauksessa). Sopiva yhteistyöpaja voisi olla esim. joku hydrauli/pneumatiikkasylinterien valmistaja, jonka mallistosta voisi löytyä osa komponenteista sellaisenaan tai sopivasti muokaten.
Mulla olis iso kasa noita joustin haarukoita. Kaikista tuo keskituki poikki . Osa jotasin huippu laarukkoita, osa P. Jos tartet niin laitan Kuriirin kyytiin joskus. Saampas pois nurkista. Kaverit niitä koheltaneet poikki alamäissä.
Pystypyöräily kun on sellaista mukeltamista.
Nojanalle kirjoitti:Mulla olis iso kasa noita joustin haarukoita. Kaikista tuo keskituki poikki . Osa jotasin huippu laarukkoita, osa P. Jos tartet niin laitan Kuriirin kyytiin joskus. Saampas pois nurkista.
Kaverit niitä koheltaneet poikki alamäissä.
Pystypyöräily kun on sellaista mukeltamista.
![]()
![]()
En mitenkään ronkeli haluaisi olla, mutta haarukan liukuputkilla pitäisi olla öljyvoitelu, vaseliinivoitelu ei käy. Halpiksiin ei saa tiivisteitäkään varaosina.
Mites jos nuo on rikki, niin onko putket suorat vai vääntyneet? Eli foto ois kiva . Voisin arvailla, josko noista olisi aihioiksi.
Putket pitäs olla suoria. Haarukoiden välissä oleva tuki vaan on murtunut, kun on jokin valuvika. Sen verran hapera on tuo valu jälki , katkenneesta kohtaa. Täytyy ottaa kuvia kun ehtii. Ovat kunnon alamäki kavaa, niillä on kilpailtu . Eli ei mitään Biltemaa.
Nojanalle kirjoitti:Putket pitäs olla suoria. Haarukoiden välissä oleva tuki vaan on murtunut, kun on jokin valuvika. Sen verran hapera on tuo valu jälki , katkenneesta kohtaa. Täytyy ottaa kuvia kun ehtii. Ovat kunnon alamäki kavaa, niillä on kilpailtu . Eli ei mitään Biltemaa.
Löytyisköhän niistä mun nilkkukeulan rakenteuun sopivaa matskua ? Tai Fox Vanilla R 130mm:n sisukaluihin varaosia ?
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Täytyy katsoo , kun ei kiire päivä. Kaivan kaikki esiin ja kuvaan.
Nojanalle kirjoitti:Täytyy katsoo , kun ei kiire päivä. Kaivan kaikki esiin ja kuvaan.
Eipä tässä kiirettä ole... kun viitsis edes vaihtaa öljyt tuohon keulaan... odottelin pakkasia, ne kesti viikon, sitten taas märkää...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
http://www.sinnerbikes.com/binnenbekleding-mango/.html
Sisäeriste saatavissa Mangoon - äänieriste.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kiitos tiedosta kaima!
Taidanpa laittaa tilaukseen moisen. Kyseessä ilmeisesti akustinen huopa joka myös suojaisi retkitavararoita lasikuidun hankausta vastaan.
Voisin samalla tilauksella päivittää ne jarrutkin. Eemeli lähetti niistä jonkin kuvalinkinkin tänne foorumiin vähän aikaa sitten.
Petja
Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008
Ei oo pahan hintanen, vuorataankohan tuolla koko sisusta ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuossa on kuvassa vain kaksi palaa? Tulisiko noi sisäseinää vasten? Entä lattiaosa sitten? Pitänee lähettää kyssäriä.
Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008