Re: Helsinkinojakki
PW:hän totesi toisaalla että Helsingissä tarvii pakin
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
PW:hän totesi toisaalla että Helsingissä tarvii pakin
jori kirjoitti:Vasenkätinen napa.
Hitto, kaikki se huomaa - kai miekin sen ajossa olisin huomannu
Petri
jori kirjoitti:Vasenkätinen napa.
Kunnolla taittuvaketjuinen
Jukka
Ei mitään väliä miten päin kiekon tuohon alitan, ei toimi kumminkaan Taas ymmärrä yhtään mitään, nexus-7 sisustan käytin öljykylvyssä, yks osa siitä oli jäänyt navan sisälle - oletan ett se liittyy jarruun. Olisinko sen laittanu väärinpäin, kaksi mahollisuutta. Laitoin kyllä sisukset erinapaan ku mistä ne otin, yhden numeron ero tais olla mallinumerossa - olisko voinu tuossa olla jotain eroa. Ei auta, purettava ja ihmeteltävä.
Petri
tm kirjoitti:Hieno, hyvä väri!
Mutta mistäs nyt jatkossa tunnistaa Petrin tekemät pyörät, kun on maalit pinnassa ja kaikki?
Sovitaan ett tunnistaa tuosta kuvan merkist, se voi kyll vaihdella eri pyöris
Petri
PW kirjoitti:Ei mitään väliä miten päin kiekon tuohon alitan, ei toimi kumminkaan
Taas ymmärrä yhtään mitään, nexus-7 sisustan käytin öljykylvyssä, yks osa siitä oli jäänyt navan sisälle - oletan ett se liittyy jarruun. Olisinko sen laittanu väärinpäin, kaksi mahollisuutta. Laitoin kyllä sisukset erinapaan ku mistä ne otin, yhden numeron ero tais olla mallinumerossa - olisko voinu tuossa olla jotain eroa. Ei auta, purettava ja ihmeteltävä.
Petri
Tarkemmin ku aattelin ni tais vaihtua kokonapa ja kiekko samalla mutt tuo ei nyt kumminkaan pelaa, eteenpäin pääsee mutt selvää vastusta on ja jarru ei toimi ollenkaan. 2 napaa ku purkaa yhtaikaa ni menee viimesetkin aivonystyrät sekasin
Toisen navan sisukset taas ei oikeen menny tämän kuoriin jää vähän lyhyeks, eikä kammenpuolen mutteri yllä kierteelle.
Petri
Heitin tuohon avovaihteisen kiekon alle, nyt voi ajaa mutt jarrut puutuu. Takana on jarrutapit paikoillaan, ja pojalta sain niihin jarrut mutt tappien kierteissä oli ruostetöhnää - saa nähdä onko tuossa enää kierteitä. Ruiskutin CRC:n tapasta ja jätin muhimaan.
Petri
Kuusiokolopultti menee vaan vähän matkaa jarrutappiin, onkos tuon pultin pituudella mitään väliä jos katkasen sen niin lyhkäseks ett just pitää jarrulängen paikoillaan? Eihän tuon pultin tartte mitenkään kireellä olla?
En oo jarrujen kanssa paljoo puljannu, varsinkaan vannejarrujen. Eteen vois käydä tommonen yhellä pultilla haarukanjuureen kiinnittyvä jarru (maantiejarru?)
Onkos ne jotenkin huonompia vai muuten vaan jääneet vähemmälle?
Petri
PW kirjoitti:Kuusiokolopultti menee vaan vähän matkaa jarrutappiin, onkos tuon pultin pituudella mitään väliä jos katkasen sen niin lyhkäseks ett just pitää jarrulängen paikoillaan? Eihän tuon pultin tartte mitenkään kireellä olla?
En oo jarrujen kanssa paljoo puljannu, varsinkaan vannejarrujen. Eteen vois käydä tommonen yhellä pultilla haarukanjuureen kiinnittyvä jarru (maantiejarru?)
Onkos ne jotenkin huonompia vai muuten vaan jääneet vähemmälle?Petri
Jos mahdollista niin käytä kierretappia ja väännintä (tai lukkopihtejä vääntimenä) ja putsaa kierteet sillä. Mutta eipä tuon pultin tarvi kovin kireällä olla eikä pitkälläkään, kunhan ei irti lähde. Ettei putoile jarrut tielle..
Maantiejarruihin ei yleensä mahdu kovin isoja kumeja mutta ei juuri muuten eroa. Liikettä on vähemmän kuin V-jarruissa joten kahvat kai periaatteessa pitäis olla eri vetosuhteella. Tuossa luin jotain dokumentteja niin joissakin shimanon kahvoissa sen pystyy vaihtamaan eri jarruille.
Syväri kirjoitti:PW kirjoitti:Kuusiokolopultti menee vaan vähän matkaa jarrutappiin, onkos tuon pultin pituudella mitään väliä jos katkasen sen niin lyhkäseks ett just pitää jarrulängen paikoillaan? Eihän tuon pultin tartte mitenkään kireellä olla?
En oo jarrujen kanssa paljoo puljannu, varsinkaan vannejarrujen. Eteen vois käydä tommonen yhellä pultilla haarukanjuureen kiinnittyvä jarru (maantiejarru?)
Onkos ne jotenkin huonompia vai muuten vaan jääneet vähemmälle?Petri
Jos mahdollista niin käytä kierretappia ja väännintä (tai lukkopihdit) ja putsaa kierteet sillä. Mutta eipä tuon tarvi kovin kireällä olla, kunhan ei irti lähde. Ettei putoile jarrut tielle..
Maantiejarruihin ei yleensä mahdu kovin isoja kumeja mutta ei juuri muuten eroa. Liikettä on vähemmän kuin V-jarruissa joten kahvat kai periaatteessa pitäis olla eri vetosuhteella. Tuossa luin jotain dokumentteja niin joissakin shimanon kahvoissa sen pystyy vaihtamaan eri jarruille.
Joo kierretappi kävi mielessä, pitää ettii jos löytys sopiva.
Nuo tapit on takahaarukassa alapuolella ni todellakin tippuvat jos ei oo millään kiinni.
Petri
Tarkemmin kun kattsoin ni ei tuossa haarukkassa mahdu ketju pyörimään kahella pienimmällä rattaalla - mars takasin napavaihteiseen kiekkoon. Jos en noita saa pelaamaan, käyn hakemassa korjaamolta kunnostetun.
Takajarrun värkkään silti paikoilleen jalkajarrujen lisäksi.
Petri
Laitoin vielä kuvan miten ei pidä tehdä jos haluu myös avovaihteen toimivan. Ketju ottaa jo kolmanneks pienimmällä rattaalla putkeen eikä mene kahdelle seuraavalle. Putken pitäs kait lähteä lähempää dropparia ja jättää muutenkin enempi tilaa pienimmän rattaan ja ketjun pyöriä.
Tuosta haarukasta olisi nyt helppo leikata laikalla pala pois ja hitsata pellin pala aukon peitoksi. Tärvelee kyllä hienon maalauksen
Tein juuri äsken saman tempun mahdollisesti kiertyväketjuisprojektiini liitettävälle haarukalle. Panin haarukan alasimen päälle ja hakkasin kupupäävasaralla tuon pallolaajennuksen haarukan sisäpuolelta litteäksi. Siinä tosin vain pienin ratas tuotti ongelmia, koska ketju lähtee haarukan suuntaan ja varsin pieni kuvun madallus riitti tuottamaan riittävästi lisää tilaa.
Sinun tapauksessasi lienee helpointa, kun rälläköit tarpeellisen osan haarukasta irti, litistät pään ja hitsaat siihen kiinni takahaarukan dropparin. Tuolla vaihdolla saat lisää tilaa ketjulle ja vaihteensiirtäjälle valmiin korvakkeen.
Miten muuten olit ajatellut kiristää ketjua napavaihteisessa. Eikös siihen tarvitsisi pitkäreikäisen takadropparin myös vasemmalle puolelle?
Jos vaihdat takadropparit molemmille puolille, lienee parasta ruuvata uudet dropparit kiinni takapyörään, kiilata kiekko oikeaan asentoon haarukan keskelle ja hitsata akselikorvakkeet (dropoutit) kiinni haarukkaan molemmin puolin.
jori kirjoitti:Miten muuten olit ajatellut kiristää ketjua napavaihteisessa. Eikös siihen tarvitsisi pitkäreikäisen takadropparin myös vasemmalle puolelle?
Hammasratasta vaihtamalla?
Jukka