Sivu 9/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 13:27
Kirjoittaja Vilijami

Valitettavasti nyt kun pää on saatu auki, niin juttua riittä, mutta itsepähän pyysitte :D

Mersun moottorit ovat myös virittäjien suosiossa kestävyytensä vuoksi. Niin diesel- kuin bensiinimoottoreihin vaihdetaan tai lisätään kuorma-auton turboahdin, juuri muuta ei tarvita, niin puolimiljoonaa ajettu taksimersun moottori kokee reinkarnaation 500 hevosvoimaisena harraste/käyttöauton moottorina. Tämä moottoreiden ylimitoitus hämmentää kokeneempaakin insinööriä.

Automaattivaihteisto on niin kestävä, että tehokkaimpia malleja ei edes myydä manuaalina. Myös muut valmistajat luottavat mersun automaattiin, esimerkiksi Porschen ja Jaguarin tehokkaimmissa malleissa niitä löytyy ja muistaakseni myös armeijan bandvagn telakuorma-autossa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 13:55
Kirjoittaja Vilijami

Oikeat mersut C, E ja S mallit tehdään vain tilauksesta, ei kuten tusinamerkeillä jotka tekevät autoja valmiiksi "hyllyyn" ja ostaja valitsee niistä sitten vähiten epäsopivan.

Mersua tilatessa voit valita -jo kattavan lisävarustelistan- lisäksi, myös listan ulkopuolelta käytännössä mitä vaan, kunhan älyät haluta. Eikä hintakaan ole välttämättä ihan kohtuuton. Esimerkiksi voit haluta vaikka lisävalojen liittimet katolle, joka on kallis ja työläs toteuttaa siististi jälkiasennuksena mutta alkuperäislaatuisena.

Itselläni on esimerkki tällaisesta autosta mitä ei mersun listoilta valmiina löydä. Pohjaksi on otettu vaatimattomin pienimoottorinen classic varustetaso, jolloin auto on ilman ulkopuolen kromihimmeleitä ja sisustan jalopuita. (Jalopuut ovat muuten mersussa oikeaa puuta, eikä muovijäljitelmää). Näin autosta on saatu mahdollisimman musta sisältä ja ulkoa. Classic malliin on sitten lisätty sähköinen ohjauspyörän- ja penkkien säätö muistipaikoilla, nahkasisusta, täysautomaattinen ilmastointi ja iso navigaattori peruutuskameralla. Tällaiset varusteet kuuluvat yleensä vain isomoottorisiin Avantgarde huippumalleihin. Tehtaan kantakortissa (ikään kuin auton passi) lukee lisävarusteet jälkiasennettuina, vaikka ne on tehtaalla jo laitettu.

Ja koko tämä ylistyslaulu EI OLE kaupallisessa yhteistyössä mersun kanssa tehty :wink:


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 14:31
Kirjoittaja Vilijami

Ruoste on ollut mersuissa iso ongelma, varsinkin kun 90-luvun puolivälissä otettiin vesivärit käyttöön. 2005 vuodesta alkaen (C, E ja S malleissa) korin sinkkaus ja maali on ollut tosi hyvällä tasolla, kunhan autoa ei ole kolaroitu ja huonosti korjattu.

Parhaan hinta-laatusuhteen saa noin 10-vuotiaalla mersulla, joka on ollut edes kohtuullisella pidolla. Tällöin hinnasta on sulanut pahin kärki pois ja käyttoarvoa on kuitenkin merkittävästi jäljellä. Miksi siis ostaisit uuden japanilaisen, kun samalla hinnalla saat vanhan taksimersun :D

Innolla odotan että W447 Vito paku (samanlainen kuin vph:llaj tulee harrastelijahintaluokkaan, jokohan mersu olisi saanut pakettiauton laadun henkilöautojen tasolle?


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 14:57
Kirjoittaja Vilijami

Tuollaiseen Vitoon sitten erilliset etuistumet käsinojilla ja taakse kaksi-kolme istumapaikkaa. Takapenkkien selkänojat kaadettaessa alas ja perällä oleva taittosänky oikaisemalla penkkien päälle saadaan mahdollisuus yöpymiseen. Lisäksi tulee myös pöytä ja keittomahdollisuus. Ehkä myös jääkaappi. Tällöin auto saadaan katsastettua matkailuautoksi, eikä dieselvero ole niin suuri. Pelkästään veronkierto ei ole tässä se pointti, vaan sitä voi käyttää oikeasti retkeilyyn. Kahvinkeitto- ja nukkumismahdollisuus olisivat itselleni tärkeitä ominaisuuksia autossa.

Sisustus tähän tyyliin: https://youtu.be/plprn2mYv2M


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 15:39
Kirjoittaja Nojanalle

Jaaha nyt on sit mersu kehuttu . Jatkossakin jää multa ostamatta. Japsilla jatkan varmoja kilometrejä , pienillä huoltokustannuksilla.
Vaikka kuinka haukuisitte Japsia , niin aito Japsi on varma peli . :mrgreen: :mrgreen:


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 15:56
Kirjoittaja Vilijami

Enhän minä japanilaisia moiti, päinvastoin. Todella hyvä puoli niissä on että pyöräily lisääntyy, kun ei kertakaikkiaan millään viitsi ajaa kuin ihan pakolliset ajot. Mersusta tämä puoli puuttuu kokonaan. Käyttökustannuksetkin ovat japseissa siksi maltilliset, kun kilometrejä ei vaan kerry.


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 16:05
Kirjoittaja Nojanalle
Vilijami kirjoitti:

Enhän minä japanilaisia moiti, päinvastoin. Todella hyvä puoli niissä on että pyöräily lisääntyy, kun ei kertakaikkiaan millään viitsi ajaa kuin ihan pakolliset ajot. Mersusta tämä puoli puuttuu kokonaan. Käyttökustannuksetkin ovat japseissa siksi maltilliset, kun kilometrejä ei vaan kerry.

Vitsi mies liikenteessä . Omalla ajan niin paljon kun tarvis . Hyvä ajaa ja siihen malliin . Ei kankeeta ohjausta , niinkuin kehutussa .
Tosin itsellä on käsihallinta laitteet ja kaikki automaatiikka mitä tarvitsen . Manua kun en saa ajaa . :lol: :lol:


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 16:16
Kirjoittaja Vilijami
Nojanalle kirjoitti:

Vitsi mies liikenteessä . Omalla ajan niin paljon kun tarvis . Hyvä ajaa ja siihen malliin . Ei kankeeta ohjausta , niinkuin kehutussa .
Tosin itsellä on käsihallinta laitteet ja kaikki automaatiikka mitä tarvitsen . Manua kun en saa ajaa . :lol: :lol:

Ei vaitenkaan, en minä kenenkään autoja moiti. Eikä vanha taksimersu ole oikea valinta jokaiselle.
Heitit vaan niin hyvän syötin, että pakkohan siihen oli tarttua :D


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 16:58
Kirjoittaja jori

Kyllä nyt tuli niin paljon kehuja mersulle, ettei ihme, että se on vuosi toisensa jälkeen vähävikaisimpien autojen listalla heti kärjen tuntumassa, kuten jokainen voi automerkkien vikaraporttilistoista havaita. :wink:

Ei vainkaan. Ymmärrän kyllä tämän mersun suunnittelufilosofian ylimitoituksesta ja arvostan myös huoltoystävällisyyttä. Käyttöautona se on kuitenkin –osittain juuri noiden suunnittelufilosofisten valintojen takia– vikaherkkä ja paljon polttoainetta kuluttava laite.

Pakuissa mersu on enempi yhteistyökuvioissa muiden valmistajien kanssa, eikä tuo mersumainen suunnittelufilosofia pääse siksi dominoimaan. Pois jätetyt (lisävaruste)osat eivät voi vikaantua.

Viranomaisautoina oli euroopassa pitkän aikaa lähes poikkeuksetta volkkareita. Nyt vaihtoi suomen poliisi volkkarin mersun pakuun. Olisikohan tuo se merkki, että myös kokonaisedullisuutta etsivä ihminen ja myös organisaatio voisi ottaa myös mersun pakun yhdeksi vaihtoehdoksi valitessaan käytössä edulliseksi muodostuvaa työkalua. Isompien pakujen ryhmässä on jo pidempään ollut havaittavissa mersuvoittoisuuden lisääntymistä.


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 17:20
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Kyllä nyt tuli niin paljon kehuja mersulle, ettei ihme, että se on vuosi toisensa jälkeen vähävikaisimpien autojen listalla heti kärjen tuntumassa, kuten jokainen voi automerkkien vikaraporttilistoista havaita. :wink:

Ei vainkaan. Ymmärrän kyllä tämän mersun suunnittelufilosofian ylimitoituksesta ja arvostan myös huoltoystävällisyyttä. Käyttöautona se on kuitenkin –osittain juuri noiden suunnittelufilosofisten valintojen takia– vikaherkkä ja paljon polttoainetta kuluttava laite.

Vikaherkkyystilasto johtuu valtavista kilometrimääristä, mikä muu auto vikaantuu vähemmän samoilla kilometreillä?
Mihin samanikäiseen, -tehoiseen ja -kokoiseen autoon verrattuna se kuluttaa paljon polttoainetta?


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 18:40
Kirjoittaja Vilijami

Isälläni oli 13 vuotta Mercedes -83 w126 280se iso auto. Pituus 5m ja omamassa 1560kg 185hv 2,8 litrainen bensa kuutoskone ja automaattilaatikko. Noin 25tkm/vuosi. Koko 13 vuoden keskikulutus 9,8L/100km. Viat lohkolämmittimen vastus (ei mersun tekemä) ja polttoainepumppu. Ei mitään muuta.

Itselläni muutama esimerkki:

W124 E250D -94. 113hv 2,5 litrainen diesel ja automaattilaatikko. 1440kg. 5,5L/100km kaupunki ja maantie sievästi ajettuna. Kaasu pohjassa kiihdytellen 8L/100km. Muutamia vuosia ja 100tkm. Ruostekorjauksia ja jousen vaihtoja.

W208 CLK -98. 193hv 2,3 litrainen bensa remmiahtimella ja automaattilaatikolla. 1425kg. 9,7L/100km kaupunki ja 7,4L/100km maantie reippaalla ajolla. Muutamia vuosia ja 60tkm. Ruostekorjauksia ja ilmamassamittarin puhdistus sekä ilmastoinnin kompressori. Tämä on niitä huonoimpia mahdollisia mersuja, eikä sekään niin huono ollut.

W211 E320cdi -04. 256hv 3,2 litrainen turbodiesel ja automaattilaatikko. 1885kg. 10L/100km reipas kaupunkiajo ja 5,8L/100 normaali maantieajo. Muutamia vuosia ja 80tkm. Lämmityslaitteen neulaventtiili ja takapenkin keskimmäisen niskatuen kippauksen alipaineletkun korjaus. Maalausta olisi kaivannut, sinkki paistoi monesta kohdasta, mistä maali oli irronnut.

W204 C180K -08. 156hv 1,8 litrainen bensa remmiahtimella ja automaattilaatikolla. 1500kg. 9,8L/100km kaupunki ja 6,2L/100km maantie normaaliajolla. 1500kg asuntovaunu perässä 12L/100km. Muutamia vuosia ja 60tkm. Vänkärin oven lukon sähkösolenoidin vaihto ja nokkaketjun venymän tarkastus, koska tästä pelotellaan. Ketju ei ollut venynyt, mutta vaihdoin sen, koska tarkistusta varten oli jo valmiiksi purettuna.

Mitään muuta ei näihin normaali tulppien, öljynvaihtojen ja suodattimien lisäksi tarvinnut tehdä. Toki on ollut kaikenmaailman varusteluita ja muita tuunauksia, mutta ne ovat vapaaehtoisia.

On niitä ollut enemmänkin, mutta tässä viimeiset.

Pikkumersuja minulla ei ole ollut, joten niiden kulutuksista ei ole omakohtaista tietoa. Eihän näitä esimerkkejä voi verrata corollaan tai ibizaan, jotka varmasti syö vähemmän. Painoa ja tehoa on myös puolet vähemmän.


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 19:29
Kirjoittaja Ralii

Mulla on ollu joku 7 eri autoa, lähinnä saksalaisia ja japseja joihin ei yhtä virhevastuun alle langennutta konerikkoa lukuunottamatta ole tarvinnut tehdä remontteja. Edit: juurikaan, pari 50€ puolaa ja jarrulevyt meni Nissaniin. :mrgreen:

Pari poimintaa kulutuksen suhteen. Ajan lähinnä matkaa joten kaupungit ei niin hyvin tiedossa.

BMW 530i -09 LCI 272hv 7,5L/100km
Seat Toledo -13 1,6TDI 105hv 3,5-4L/100km

120kmh tiellä noihin saa sit laittaa litran lisää.


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 20:22
Kirjoittaja Vilijami

Niin ja nuo mun esimerkit oli alle 300tkm mittarilukemilla olivia mersuja.
Niitä 500tkm —> miljoona km ajettujakin on mulla ollut ja niihin on tehty paljon remonttia, mutta sen jo ymmärtää nuilla kilometreillä, mitä ei muut merkit saavuta juuri koskaan. Ikinä en ole jäänyt tien päälle paljon ajetuillakaan. Moottoria tai vaihteistoa en ole koskaan päässyt avaamaan. Korjaaminen ei ikinä ole ollut kallista, koska varaosia on hyvin saatavilla. Helposti vaan varaosan mukana on tullut koko auto ruosteisella korilla.
Näistä miljoonan ajetuista ne kauhujutut ja uskomukset tulee mersujen isoista ja kalliista remonteista.

Ruoste on ollut aina se syy, miksi olen mersun myynyt. Lopulta vaan ei jaksa katsella ruosteen kiehtovaa maailmaa.
Saa nähdä miten käy nykyisen kanssa, siinä kun on virheetön sinkkikori kunnollisella maalilla. Mitään halua ei ole siitä luopua. Rinnalle vois kyllä ostaa jonkun 800tkm ajetun taksin :D


Re: Autoilu

Lähetetty: 14 Loka 2020, 22:34
Kirjoittaja janx

Mun autohistoria on aika lyhyt. En pidä autojen ostamisesta/vaihtamisesta. Kortti on ollut vajaa 20 vuotta.

Aluksi ajeltiin isäukon pakuilla: Hiaceja ja Transportereita.

Omat autot (ostohinta):

  • BMW 316 -87 M10 kaasarikone. Ei saanut öljytiivistä kahdesta kansiremontista huolimatta. Myös kaasutin vaihdettiin. Kiva ja laiska takaveto. (1650e)

  • VW Golf3 -96 Variant 1.8l - ensimmäinen ja viimeinen volkkari. Ajoin 200-300tkm välin. PALJON kaikenlaisia vikoja. (2250e)

  • Mazda 323F (se pappamallin hatchback) - ei tarvinnut paljon korjailla. Olin häkeltynyt kahden saksalaisen jälkeen. Kalliit vakuutukset siitä sammakkolamppuautosta. (3500e)

  • Toyota Corolla -03 farmari 1.6 VVT-i - nykyinen auto ollut 4v, jossa mittarissa nyt 260tkm (ostaessa 175tkm), ja olen katsellut samanlaista tilalle, mutta noin 100tkm vähemmän ajettua. (4850e)

Sellasta 20-25tkm on tullut vuodessa, mutta nyt tästä vuodesta tulee ennätysvähäinen ajon suhteen. Viime vuonna 12tkm. Kulutus on ollut noissa kaikissa luokkaa 7-8l/100km seka-ajoa kehillä ja kaupungissa.


Re: Autoilu

Lähetetty: 15 Loka 2020, 07:27
Kirjoittaja Ralii

Aika vaikeeta on luotettavuuksien arviointi. Katsastustilastoista uupuu kilometrit, vika on yleensä jokin halpa alustan osa ja omat kertomukset taas on niin pieniä otteita ettei nekään kauheen tarkkoja ole. Omasta listauksestani voi varmaan päätellä vaan että on ollut hyvää tuuria ja yhden kerran huonoa. :mrgreen:

Joitain listauksia oon katellu erilaisten kyselyiden jne perusteella ja niissä ainakin Toyota ja Lexus (ainakin CT osalta) näyttäytyy luotettavana. Samoin Toyotan Lean on tuttu ja uuden Supran yhteistyökertomuksessa oli aika mielenkiintoisia detaileja mm. yksittäisten pulttien tarkastelusta jne.

Tästäkin huolimatta mun seuraava auto tuskin on Toyota. Ajetaan keskimäärin kerran kuussa sellanen 1000km siivu Itä-Suomeen ja takaisin lyhyellä aikavälillä ja tossa sisämelun taso ja ajettavuus korreloi suoraan keskisykkeisiin ja väsymyksen tunteeseen ajon jälkeen. Toikin on kyllä vähän yleistystä. Pitäis koeajaa enemmän.