Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahvuus?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Noiden excelien käyttöön löytyy ohjeet:
http://www.eland.org.uk/steer_instr.html
Ideana on, että haetaan optimia iteroimalla, ts. kokeillaan erilaisia arvoja kunnes saadaan virhe (ilmoitettu %:na eri kääntösäteillä) mahdollisimman pieneksi. Lähinnä kannattaa säädellä kääntövarren pituutta ja kulmaa. (Taulukossa b ja c1). Kulma annetaan etuakselin linjaan. Katso virheprosentti sarakkeesta error. Pieni muutos vaikuttaa yllättävän paljon.

Tärkeintä on että virhe on suurilla kääntösäteillä mahdollisimman lähellä nollaa. Parin kolmen metrin säteillä virhe ei niinkään haittaa, koska jyrkkiä käännöksiä tehdään harvoin. Sinulla lienee tulossa suora ohjaus jossa kääntövarret yhdistää vain yksi raidetanko. Tällöin käytät alinta taulukkoa. Kääntövarren optimikulma sinun tapauksessa on 60 asteen paikkeilla, eli 30 astetta keskilinjasta.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Tärkeintä on että virhe on suurilla kääntösäteillä mahdollisimman lähellä nollaa.

Ei kannata stressata. Suurilla kääntösäteillä kulmaerot ovat enemmän kiinni auraussäädöstä, kuin ackermaneista. Suoraan ajaessa pyörät pitää olla suoraan.

Vaikka ackermanit olisi miten päin prinkkalaa, ei ne niin paljon vaikuta. Jyrkillä ohjauskulmilla ajetaan niin vähän. Olen nähnyt triken, jossa oli raidetanko pyörien etupuolella ja silti kulmat sisään päin. Sekään ei paljon haitannut, paitsi äärijyrkillä ohjauskulmilla.

Autoissakin on ackermanit usein vain vähän sinne päin. Mutta joo, kannattaa nuo katsoa, jos on oikein systeemi niiden hoitamiseen. Todellisuuden voi aina tarkistaa kääntämällä ohjauksen tappiin ja tähtäilemällä akselilinjojen leikkauspisteitä. Jos ovat täydellä ohjauskulmalla lähelläkään ja suoraan ajaessa suorassa, on homma kunnossa. Täydellä ohjauskulmalla kymmenen tai kahdenkymmenenkään sentin virhe etuakselien leikkauskohdissa taka-akselilinjan kanssa ei vielä paljon merkitse.

Nimimerkillä paljon kokeiluja kaksiraiteisen kolmipyörän ackermaneilla. :roll:
Tuosta viestistä voi katsella ohjausvivun rei'ityksestä, paljonko kokeiluja tarvittiin, ennen kuin alkoi sujua. :oops:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 64&#p47664
Lopultakin parhaaksi osoittautui menetelmä, jossa laitettiin auraukset kohdalleen suoraan ajaessa. Irrotettiin raidetangon toinen pää ja käännettiin pyörät oikeisiin kulmiin (akselien tähtäyslinjat kohdikkain) ja piirrettiin raidetangon pään nivelen pultilla kaari ohjausvarteen. Sitten pyörät vastakkaiseen suuntaan samalla tavoin ääriasentoon ja uusi kaari ohjausvarteen. Oikea paikka ohjausvarressa nivelelle on noiden kaarten leikkauspisteessä. Kulmaero pitää tietenkin tasata varsien kesken ja tarkistaa taas samalla tavalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja KPS »

Jarcco kirjoitti:

Noiden excelien käyttöön löytyy ohjeet:
http://www.eland.org.uk/steer_instr.html
Ideana on, että haetaan optimia iteroimalla, ts. kokeillaan erilaisia arvoja kunnes saadaan virhe (ilmoitettu %:na eri kääntösäteillä) mahdollisimman pieneksi. Lähinnä kannattaa säädellä kääntövarren pituutta ja kulmaa. (Taulukossa b ja c1). Kulma annetaan etuakselin linjaan. Katso virheprosentti sarakkeesta error. Pieni muutos vaikuttaa yllättävän paljon.

Tärkeintä on että virhe on suurilla kääntösäteillä mahdollisimman lähellä nollaa. Parin kolmen metrin säteillä virhe ei niinkään haittaa, koska jyrkkiä käännöksiä tehdään harvoin. Sinulla lienee tulossa suora ohjaus jossa kääntövarret yhdistää vain yksi raidetanko. Tällöin käytät alinta taulukkoa. Kääntövarren optimikulma sinun tapauksessa on 60 asteen paikkeilla, eli 30 astetta keskilinjasta.

Tein pikaisen vertailun Elandin Excelillä ja se antoi jonkun verran pienempiä kulmia kuin toi esittämäni arvio menettely. Eli 350 mm (center to kingpin) ja akseliväli 1100 mm antoi kääntövarren pituuksilla 50 mm, 70 mm ja 90 mm parhaaksi kulmaksi jotain 65 astetta viiden asteen kulmaresoluutiolla (60, 65, 70, 75, 80 astetta) tarkasteltuna (arviomenettely 72 astetta). Erot olivat melko mitättömiä suurilla kääntösäteillä. Tuo edeltävä oli siis tehty suoran ohjauksen käyttöön soveltuvalla Excel sheetillä.

Aika sekava se Elandin esitys on eikä minulle ihan täysin selvinnyt miten herra on sen tehnyt ... trigonometriankin alueella on aukkoja sivistyksessä. Tarkastelu pitäisi kai tehdä 3D:ssä mutta mennee matemaattisesti vielä hankalammaksi ja lienee turhaa (mm. Jorin mainitsemat seikat).

Ja ei muutakuin tekemään omaan laitteeseen toiset kiinnityspisteet .... jos nykyiset paljon poikkeavat Elandin tekemällä sheetillä saatavista.

KPS

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Onkos teillä ideoita penkin levyn mittoihin, että kuinka leveä on riittävä? Entä istumaosan levyn pituus, riittänee 25cm? Leveydeksi kaavailin 27cm, mutta lieneekö liian kapea? Jos tekis reilusti leveän ainakin selkänojasta niin vois laittaa jotkut rimat levyn reunoihin ja pehmusteet päälle, niin tulis vähän sivutukeakin. Yllättävän lyhyt saa olla se ensimmäinen selkätuen osa! Varsinkin tälläsella 161cm pitkällä kaverilla, kun selkä irtoaa ennen hartioita siitä. Taidanpa aluksi jättää sen pidemmäksi ja katkaisen myöhemmin sopivaan mittaan. Siinä mieles harmi kun sen näin pätkälle tekee, niin muiden on vaikea kokeilla sitten pyörää, kun en nyt ole penkkiin tekemässä säätöä kuskin pituuden mukaan. Ei sekään mahdotonta toki olisi.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Yläpäästä kanttaa tehdä niin leveä ettei mahdu lapaluiden väliin, koska jos menee niin voi olla aika ikävä ajaa pidempiä siivuja. Alhaalla riittää hyvinkin kapea. Voin käydä mittaamassa metan penkin leveyden, mutta veikkaan että menee sinne 20-25 cm välille.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos teet penkin vanerista ja se ei ole tuettu kuin alhaalta ja lapaluiden kohdalta niin taitaa ennemmin tulla vastaan jäyykkys/kestävyys ongelmat kuin selän leveys. Tai, no, riittävän paksun kun tekee niin kestää kapeakin...
Alaosan mukava leveys riippuu osin nojakulmasta, jos se on pystyhkö niin hyvä olla suhteellisen leveä, mutta riittävän loivalla sitä ei tarvi ollenkaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Päädyin sitten tekemään leveämmän kuin ajattelin. 35cm leveän ja istuin osan pituudeksi tuli 24cm. Ei se kuitenkaan tule kropan yli tuulen vastukseksi. Jäykisteeksi selkänojaan tulee reiitettyä kulmapeltiä, ja niitä reikiä käytän sitten penkin kaltevuuden säädössä. Eli vaihdetaan penkin tuen kiinnityskohtaa niin kaltevuus muuttuu. Tai sitten sisäkkäin liuutettava selkänojan putki, tosin karsastan pyörästä otettua, turhan vankkaa. Noh mulla on paljon pieniä putkia, katsoo sitten minkä valitsee.
Samoin istumaosaan tulee samaa rei`itettyä kulmapeltiä, johon taasen saa reikien avulla säätöä eteen/taakse. Siinä "kulmaraudassa" jos sitä sellaseks voi sanoa kun on niin ohutta n. 1,5mm, niin on toisella sivulla pyöreitä reikiä ja toisella sivulla pitkulan mallisia reikiä ,joten saa hyvät portaattomat säädöt. Ja saranoilla yhdistin istumaosan ja selkänojan.

Paksu tekonahka on hommattuna jo ajat sitten kun halvalla sai. Yks yksityinen myi 4 eurolla pari metriä. Sano että hällä on 600 metriä sitä että aina saa tulla hakemaan ku tarttee:D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä olisi hyvä olla kuvia, jotta jotain ymmärtäisi. :roll:

Tekonahka istuimen päällisenä ei hengitä ja on kesällä hiostava.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja KPS »

Suosittelen penkkiin jonkinlaista sivutukea .... ainakin täällä tiet ovat paikoitellen melkoisesti ojaanpäin kallellaan.

KPS

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Kuvia tulee heti, kun löydän luultavasti lasten hukkaaman kameran muistikortin. Oli jäänyt tohon tietsikan kortinlukijaan kiinni, ja varmaan siitä sen joku noista kolmesta napannut;) 2kpl 2v, tai no tässä kuussa täyttävät 3v ja yksi 5v. Ja niillä itsellään ei ole muistia jos kysyy muistikortista, yksi kyllä jo tunnusti ottaneensa, mutta ei muista missä se on:P

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

KPS kirjoitti:

Suosittelen penkkiin jonkinlaista sivutukea .... ainakin täällä tiet ovat paikoitellen melkoisesti ojaanpäin kallellaan.

KPS

Pitää tuumailla tuota asiaa.. En nyt sit kuitenkaan tehnyt tota penkin leveyttä sivutukea silmällä pitäen, mutta, ehkä siihen alaosaan vähän matkaa vois tukea laittaakkin. Painoa lisää, mutta myös mukavuutta. Niinhän se on autoissa sama homma, erilaiset mukavuudet on nopeudesta ja kiihtyvyydestä ja taloudellisuudesta pois;) Tai painava mikäli siihen jotain umpipuuta reunohin laittaa, mutta voishan sen toisellakin tapaa toteuttaa, laittas vaikka solumuovia rullalle reunoihin nahkan alle;P En tiiä olisko räpellys.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

irakas kirjoitti:

Kyllä olisi hyvä olla kuvia, jotta jotain ymmärtäisi. :roll:

Tekonahka istuimen päällisenä ei hengitä ja on kesällä hiostava.

Joo se on kyllä miinus puoli ,toisaalta kosteuden kanssa pärjää paremmin, mutta mennään nyt ensin tällä vaikkei se ihanne materiaali olekaan. Paras varmaan olis ollut se putkirunkonen penkki nylon reikäkankaalla. Mutta en nyt heti alkuun ala sitä väsäämään. Olkoon sitten vaikka ens kesän rojekti tai loppukesän:P

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näimpä. Näitä pulteilla kiinnitettäviä osia on helppo vaihdella ja muokata, ei ne kuitenkaan eka kerralla oo hyviä. Pääasia kun saa kilometrejä jollakin alle niin tietää paremmin mitä haluaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

Muistikortti löyty, jee. Oli tietsikkapöydän alla, ei sen kauempana. Mutta penkki sen verran vaiheessa, että teen vähän valmiimmaksi ja sit laitan kuvatuksia. Nyt vasta lähinnä sahannut levyt mittaansa ja laittanut istumaosan ja selkänojan välille saranat.

Avatar
Tops
Viestit: 129
Liittynyt: 31 Maalis 2014, 11:59

Re: Nojapyörän rakentamista aloittelemassa Runko putken vahv

Viesti Kirjoittaja Tops »

jviirret kirjoitti:

Näimpä. Näitä pulteilla kiinnitettäviä osia on helppo vaihdella ja muokata, ei ne kuitenkaan eka kerralla oo hyviä. Pääasia kun saa kilometrejä jollakin alle niin tietää paremmin mitä haluaa.

Jukka

Joo saman ajatusmallin itsekin huomasin, että joissakin asioissa toki hyvä pyrkiä kerralla hyvään ellei täydelliseen lopputulokseen, esim jos kyseessä etupyörien olkavarsien asennot jne.. Mutta kaikessa ei oo pakko olla kerralla mestari, autoteollisuudessakin jotka on pidemmälle jalostettuja kuin nämä itse tehdyt tekeleet, niin on aluksi lasten tauteja, ja malleja parannellaan vuosien mittaan. Joten suotakoon sama armo meillekkin:P Mutta tollasen penkin vääntää niin helposti ja ilman suurta suunnittelun vaivaa. Eniten putki penkin tekemisessä rassaa se kun ei ole valmiiksi sopivasti taiteltua putkea eikä putken taivutinta, eikä nyt just paikkaa missä sellasen tekis. Toki senkin vois toteuttaa suorista putkista ja sitten koittas alaselälle saada tukea enemmän nyörejä siitä kohtaa kiristämällä tai jollakin erillisellä vaahtomuovi tuella.

Alaselän tuki on todella tärkeä istuimissa. Huomaa varsinkin tossa käyttöautossa kun penkki on enemmänkin notkolla siitä kuin kummulla, niin yläselkä kaartuu eteen ja jos vähänki on ennen matkaa syönyt reippaammin, niin tukalahan siinä on hengittää. Paremmin pysyy rintakin auki kun on kunnon selkäkaari.

Vastaa Viestiin