Sivu 9/22

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 12:22
Kirjoittaja E-Cruiser

Innovaatiot jylläävät jo tuollakin alueella:


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 12:31
Kirjoittaja PW

Tämänkin ketjun perusteella tarttis olla: "Juristi mukana liikenteeseen lähtiessä, vehkeellä ku vehkeellä"


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 17:44
Kirjoittaja jviirret

Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 18:04
Kirjoittaja PW

Harvinaisen selkeesti oli asia selitetty - miekin ymmärsin :mrgreen:


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 18:17
Kirjoittaja jori

Toimittaja oli kuitenkin ollut isojen poikien kokouksessa evästettävänä, kun ei "muistanut" mainita mitään Segwaysta, jossa on yli kilowatin moottorit molemmissa pyörissä, eikä varsinaisia jarruja lainkaan, eikä mitään vakuutusta ole kukaan vaatimassa, vaikka laite – toisin kuin tavarapyörä – on kuuluisa aiheuttamistaan lukuisista onnettomuuksista. :shock: Uusi laki haisee pahasti korr....ventuneelle. Mitä vastaa lain laatija? 8)


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 18:23
Kirjoittaja terppa

Tän päivän jakolenkillä oli vakuutusyhtiön konttori ohjelmistossa niin huvikseni kyselin pyörään liikennevakuutusta :mrgreen: Ei olleet kuulleet moisesta eli saattaa olla vaikeaa lakia kunnioittaa jos isoilla moottorilla haluaa mennä.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 05 Tammi 2016, 18:59
Kirjoittaja Vilijami
terppa kirjoitti:

Tän päivän jakolenkillä oli vakuutusyhtiön konttori ohjelmistossa niin huvikseni kyselin pyörään liikennevakuutusta :mrgreen: Ei olleet kuulleet moisesta eli saattaa olla vaikeaa lakia kunnioittaa jos isoilla moottorilla haluaa mennä.

Arvasin oikein :D


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 06 Tammi 2016, 12:02
Kirjoittaja Nojanalle

:mrgreen: :mrgreen: Entäs tämä. :mrgreen: :mrgreen:


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 06 Tammi 2016, 12:06
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

:mrgreen: :mrgreen: Entäs tämä. :mrgreen: :mrgreen:

Mikä Stop? Hienot housut, väriltään.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 05:24
Kirjoittaja vaaka

Mitenköhän tien päällä poliisi arpoisi paineilmapyörän moottorin Watteja? Marathonmatkoille saisi olla melkoiset tankit ja/tai paineet mukana. Kuinkahan pitkälle tuolla pyörällä pääsee?


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 08:34
Kirjoittaja MM

Tuohon ja myös höyryyn verraten räjähdysmoottori on melko hieno keksintö kun varastopainesäiliötä tai höyrykattilaa ei ole, vaan työsylinteri on tuota kaikkea. Aikaisemminkin on esitetty ajatus optimaalisesti viritetystä pienestä tasakäyntisestä polttomoottorista perusvoiman tuottajana ja sähkömoottorista tehonsäädön komponenttina ja akkuja tapeellisena puskurina näiden välillä. Ja myös varastona pienehköön matkaan pelkällä sähköllä. Kiteytyisikö tämä kysymys siihen, että olisiko varastoakkutehon pienentämisellä saatava painonsäästö pienempi vai isompi kuin pienen polttomoottorin, laturin ja polttoaineen tuoma painonlisäys ottaen huomioon lisäksi systeemin tuoma jatkuvuusturva matkanteossa. Laki ei ehkä asettaisi estettä, jos sähkömoottoriteho ei ylittäisi 250 W ja muutkin seikat olisivat kohdallaan. Vai lähteekö laki siitä, että sähkö olisi otettava pistorasiasta ollakseen ekologista.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 09:52
Kirjoittaja MM

Katsoin netistä karkeasti painoja. Hondan 0,72 kW moottoripaketti painaa 2,8 kg ja Denson pieni 12 V 45 A laturi samoin 2,8 kg. Laturin teho 540 W häviöt huomioiden kai kävisi moottorille, mutta olisi vielä kaksinkertainen kulutukseen verrattuna. Jännite olisi muutettava 36 V. Integroimalla mm hihnapyörät yms. painon saisi varmaan yhteensä n. 5 kg. Pienen akun n. 2 kg ja ison akun n. 6kg painoero on suurin piirtein samaa luokkaa kuin moottorikäyttöinen laturi. Hintaa kyllä näyttäisi kertyvän.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 13:32
Kirjoittaja jori

Trafi uutisoi viime vuoden puolella, että uusi sähköajoneuvolaki on euroopan –ehkä koko maailman– sallivin, jotta sähköajoneuvoteollisuus saisi suomessa jalansijan. Tämä on mielestäni tulkittava lain laatijan tarkoitukseksi. Miten tällä tavoitteella voidaan päätyä tilanteeseen, jossa 500 wattisella moottorilla varustettu polkuypyörä pitää vakuuttaa ja kahdella yli kilowattisella moottorilla varustettua Segwayta ei. Lisäksi vakuutusyhtiöt ovat tilanteeseen valmistautumattomia ja lähtivät rahastuksen tielle. On selvää, että vakuutusyhtiöillä ja "tasapainottuvia henkilökuljettimia" markkinoivilla tahoilla on sormensa pelissä näin ison kasvavan bisneksen mahdollistavassa laissa. Tässä esimerkki yli 250 W polkupyörän vakutuksen hinnoittelusta.

Tarjous tuli sähköpostilla: 94 euroa kuukaudessa ilman asiakasalennuksia.
Nopean vastauksen sai myös IF:n chat-ikkunan avulla. Yhtiössä ajoneuvo vakuutetaan mopona, liikennevakuutuksen vuosimaksu on 269 euroa. Vakuutus olisi kalliimpi alle 20-vuotiaalle, paikkakunta ei vaikuta hintaan.

https://summa.talentum.fi/article/tt/mo ... lle/248819

Näin pitälle on menty pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta kohti suuryhtiöjohtoista riistoyhteiskuntaa. :evil:
Älkää hyvät ihmiset suostuko tähän ja ottako näitä vakuutuksia ainakaan alle 25 km/h kulkeviin sähköpyöriin. Teho ei ole alkuunkaan yksiselitteinen asia edes määritellä. EIhän teho sinänsä ole vaarallista, vaan olennaisinta tässä on se, mihin se teho käytetään. Jos tehoa käytetään tuottamaan ylisuurta nopeutta, on vakuutuksen ottamisessa perustelunsa, mutta pelkkä teho ei lisää riskiä, vaan saattaa sitä esim rahti– ja lastenkuljetuspyörän tapauksessa pienentää sitä.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 13:40
Kirjoittaja E-Cruiser
jori kirjoitti:

Trafi uutisoi viime vuoden puolella, että uusi sähköajoneuvolaki on euroopan –ehkä koko maailman– sallivin, jotta sähköajoneuvoteollisuus saisi suomessa jalansijan. Tämä on mielestäni tulkittava lain laatijan tarkoitukseksi. Miten tällä tavoitteella voidaan päätyä tilanteeseen, jossa 500 wattisella moottorilla varustettu polkuypyörä pitää vakuuttaa ja kahdella yli kilowattisella moottorilla varustettua Segwayta ei. Lisäksi vakuutusyhtiöt ovat tilanteeseen valmistautumattomia ja lähtivät rahastuksen tielle. On selvää, että vakuutusyhtiöillä ja "tasapainottuvia henkilökuljettimia" markkinoivilla tahoilla on sormensa pelissä näin ison kasvavan bisneksen mahdollistavassa laissa. Tässä esimerkki yli 250 W polkupyörän vakutuksen hinnoittelusta.

Tarjous tuli sähköpostilla: 94 euroa kuukaudessa ilman asiakasalennuksia.
Nopean vastauksen sai myös IF:n chat-ikkunan avulla. Yhtiössä ajoneuvo vakuutetaan mopona, liikennevakuutuksen vuosimaksu on 269 euroa. Vakuutus olisi kalliimpi alle 20-vuotiaalle, paikkakunta ei vaikuta hintaan.

https://summa.talentum.fi/article/tt/mo ... lle/248819

Jos tuo on totta niin eihän tuossa ole todellakaan tolkun hiventäkään, täytyy olla joku virhe tuossa alkuperäisessä jutussa. Mopon vakuutuksen saa 200 euroa vuosi.
Tähän asti lukemani (kaksi) tarjousta ovat olleet 80 euroa vuodessa täysillä bonuksilla. Mikä tehnee noin 200 euroa vuodessa maksimi miinusbonuksilla.
Mikä on sinänsä jo koominen detalji. Polkimet on halvempi vakuuttaa jos omistaa henkilöauton.
Jos pyydetään satanen kuussa niin mä vaan nauran todellakin enää, ei jumalauta. 1000-kuutioisen Kawan saa paljon halvemmalla vakuutettua.
Toi on joku Talentumin heitto vaan, täytyy olla. Tosin tuo toinen tarjous, 269 euroa vuodessa ei sekään kyllä erityisen halpa ole.


Re: Vuodenvaihteessa 1000w luvalliseksi

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 15:05
Kirjoittaja vaaka

Ehkä se oli mainosta, no talentum :lol: