Sivu 9/59

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Tammi 2015, 22:42
Kirjoittaja tm

Nojanallen 152/175 milliset, joissa uusien reikien kierteet "väärinpäin", eli rattaat tulee pyörän vasemmalle puolelle.

kammet_152-175mm.jpg
kammet_152-175mm.jpg (98.9 KiB) Katsottu 4196 kertaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 06 Helmi 2015, 15:36
Kirjoittaja tm

Premnasille lähti tällä viikolla 145-milliset Sramit.
Kyllä tuo uusien reikien ja kierteiden teko sekä kampien lyhennys tahtoo kaikkine asetuksineen vaan ottaa sen noin 1,5 tuntia.
Siis meikäläisen verkkaisella tahdilla :D .


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 06 Helmi 2015, 16:03
Kirjoittaja jooseha

Ei mene tunnit hukkaan. Työjälki on niin hyvä :D


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 19:23
Kirjoittaja fw7854

Saako noista SRAM Rivalin 175mm kammista kuinka lähelle 165 mm kammet, eli kuinka lähelle uuden reiän voit TM tehdä. Aikanaan mulla oli Seiranissa 165 mm kammet ja ne oli hyvät...


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 20:21
Kirjoittaja jori
fw7854 kirjoitti:

Saako noista SRAM Rivalin 175mm kammista kuinka lähelle 165 mm kammet, eli kuinka lähelle uuden reiän voit TM tehdä. Aikanaan mulla oli Seiranissa 165 mm kammet ja ne oli hyvät...

Olivat siis paremmat kuin 175 mm kammet, mutta oliko ne paremmat, kuin 145 mm kammet, tai 120 mm? Et voi tietää, ennen kuin kokeilet. Todistettavasti noista kammista ainakin 145 mm saa tehtyä. Olisiko se liian suuri hyppy tuntemattomaan.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 21:05
Kirjoittaja fw7854

Kyllä 160 mm on ehkä tässä vaiheessa maksimi... Mulla on työmatka tulossa sinne Mansesteriin ja ajattelin, josko nuo tulisi työstettyä 2. - 4.3 välisenä aikana. Olisi sitten ennen ajokautta käytössä ja kokeiltavana. Vanhat reiät saa jäädä paikalleen.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 22:06
Kirjoittaja jori
fw7854 kirjoitti:

Kyllä 160 mm on ehkä tässä vaiheessa maksimi... Mulla on työmatka tulossa sinne Mansesteriin ja ajattelin, josko nuo tulisi työstettyä 2. - 4.3 välisenä aikana. Olisi sitten ennen ajokautta käytössä ja kokeiltavana. Vanhat reiät saa jäädä paikalleen.

Polkimen kierre on 9/16 tuumaa, eli 14,3 mm. Jos entinen poljin on 175 mm päässä, ulottuu polkimen asennusreikä siis 175-(14,3/2)= 167,85mm päähän kammen navasta. 160 mm etäisyydellä olevan 14,3 mm polkimenkiinnitysreiän ulkokaari ulottuu 167,15 päähän navasta, joten pitävää poljinkammen materiaalia jää 0,7 mm. Se ei riitä. Jos siis haluat 165 mm tai 160 mm kammet, ne täytyy hankkia jostain muualta, kuin normaalimittaisista kammista koneistamalla. 152 mm kampia saa Pyörätohtorilta hyllystä ja tuota lyhyempiä voi jo helpommin tehdä pitkistä lyhentämällä. 165 mm kampia saa kyllä kaupoista tilaamalla tai tuurilla hyllystäkin.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 22:45
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Polkimen kierre on 9/16 tuumaa, eli 14,3 mm. Jos entinen poljin on 175 mm päässä, ulottuu polkimen asennusreikä siis 175-(14,3/2)= 167,85mm päähän kammen navasta. 160 mm etäisyydellä olevan 14,3 mm polkimenkiinnitysreiän ulkokaari ulottuu 167,15 päähän navasta, joten pitävää poljinkammen materiaalia jää 0,7 mm. Se ei riitä.

Entä jos hitsaa vanhan reiän umpeen ennen kuin tekee uutta ja lyhentää? Uuden reiän ja kierteen saa vetää kuitenkin "neitseelliseen" alumiiniin.

Jukka


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 23:30
Kirjoittaja tm
fw7854 kirjoitti:

Saako noista SRAM Rivalin 175mm kammista kuinka lähelle 165 mm kammet, eli kuinka lähelle uuden reiän voit TM tehdä. Aikanaan mulla oli Seiranissa 165 mm kammet ja ne oli hyvät...

152 mm on maksimipituus 175-millisistä lyhennettäessä. Muuten jää seinämä turhan pieneksi.
165-milliset joutuu ostamaan valmiina.

Mitä hitsailuun tulee, niin ei noiden kampien materiaalin hitsattavuudesta tiedä, ja lämpökäsittelyistä hitsailun jälkeen. Tuo polkimen reiän ympäristö joutuu kuitenkin kovalle rasitukselle, en lähtisi vajavaisilla tiedoilla kokeilemaan.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 09 Helmi 2015, 16:14
Kirjoittaja fw7854

Oukkidoukki, laitoin Wiggleen häläri 165mm kammista...


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 16:06
Kirjoittaja terppa
tm kirjoitti:

Kyllä tuo uusien reikien ja kierteiden teko sekä kampien lyhennys tahtoo kaikkine asetuksineen vaan ottaa sen noin 1,5 tuntia.
Siis meikäläisen verkkaisella tahdilla :D .

Pitää kympillä korottaa taksaa seuraaviin :wink: Eikä näitä tappotahdilla kannata tehdä....

140 millisiä Pioneerissa kiinni olevia pitää kehua ja hehkuttaa, että on passeli pituus ja toimiva kokonaisuus.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 07:07
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Kuva
Valistakaapa minua että mitä hyötyä näistä vänkyrä kammista oikein on. Eikä kammen pituus a-b välillä oleva matka ole se joka tuottaa sen väänön . Niin mitä tuo epäsuoruus vaikuttaa enään voimaan . Sillä tuossa alemmassa kuvassa oleva jyrkä kulma ,olisi ymmärättävää , jos sillä väänettäs jotain kiveä maasta . Mutta kun se tukeudu siinä mihinkään kiintopisteeseen ,nii eikö se ole aivan turha. Niin anteeksi vaikka tää ei suoranaisesti kuulu lyhyt kampi keskusteluun , en viitsynyt nyt avata uutta osiota. Jori tähän kuitenkin vastaa ja kertoo tämän teorian vänkyrä kammista.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 10:06
Kirjoittaja jori

Ei nyt ollut laseja käsillä (päässä), niin en jaksanut lukea muuta kuin otsikon. EIkös tuossa tekstissä oltu kanssasi aivan samaa mieltä. EI mitään ideaa käyrissä kammissa. Ovat painavammat, kalliimmat ja heikommat. Tässä tapauksessa vielä varsinkin, kun kampiin on tehty tuollainen ristikkorakenne. TasorIstikko on käyttökelpoinen palkkirakenteessa, kun kuormitus on samassa tasossa kuormaa kantavan rakenteen kanssa, eli ei esiinny vääntöä. Pyörässä polkimet ovat kuitenkin monta senttiä sivussa kammista ja aiheuttavat kampiin taivutuksen lisäksi myös vääntöä (kierto), jota tuollainen tasoristikko kantaa huonosti. Putki toimii tässäkin paikassa parhaiten sekä taivutuksen että väännön kannalta.

Luultavasti tuohon väärinkäsitykseen (myyttiin) on päädytty osittain valurautaisten pyörien takia. Valurautapyöriä valettaessa puolat, jotka yhdistivät navan kehään, piti olla käyriä, jotta valunaikainen kutistuminen ei katkonut puolia. Siksi niistä tuli vauhdikkaan näköisiä. Katsokaapa vaikka seuraavan kerran kun näette poljettavan ompelukoneen vauhtipyörän tai muita edellisen vuosisadan vaihteen tekeleitä.


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 18 Helmi 2015, 20:52
Kirjoittaja VeloWagon

Lyhyempiä kampia haluisin myös kokeilla Mangossani. Nykyiset on Shimanon 105 malliset ontot joten keskiölaakerikin menisi vaihtoon. En tosin haluisi luopua 38-52-rattaistani. Mikä neuvoksi?


Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Lähetetty: 18 Helmi 2015, 21:13
Kirjoittaja Wacky

Hommaat saman kokoiset rattaat lyhennettyihin kampiin. Netistä saa tilattua vaikka minkä kokoisia rattaita melkein mille vaan pultti jaolle.