No älä nyt hyvä mies uutta terää osta ennen kuin olet koettanut teroittaa entisen
Jukka
Jollei osaa erottaa onko terä terävä vai tylsä, voi olla hankala tehdä kelvollinen teroitus. Oisko jossain PW:lle ohjeita. Mä en osaa antaa kelvollista neuvoa, vaikka jonkinlaisen teroituksen osaankin tehdä.
Niin kyse oli siis reikäsahaterästä, voiko semmosenkin terottaa? Niin voihan sahojakin mutt ei taida olla miun laji.
aa, ok, sitte ei mitään. Ymmärsin väärin kun puhuit ettei lastua enään irronnut, oletin automaattisesti että kyseessä oli tuollainen tavallinen poranterä eikä reikäsaha
Mille se reikäsaha on tarkoitettu alkujaan. Niitäkin on usean laatusia ja eri materiaaleille.
Marketeista saa lähinnä puulle ja kipsilevylle tarkoitettuja sahoja, hyvällä koneella saa metalliakin eli jos on tukevuutta ja pienet kierrokset. Pitäs saada sellaisia pienihampaisia ohutseinäisempiä (=joustavempia ja kevytleikkuisempia) metallireikäsahoja. En ainakaan pikaisella googletuksella löytänyt mutta tiedän että sellaisia on.
Mille se reikäsaha on tarkoitettu alkujaan. Niitäkin on usean laatusia ja eri materiaaleille.
Marketeista saa lähinnä puulle ja kipsilevylle tarkoitettuja sahoja, hyvällä koneella saa metalliakin eli jos on tukevuutta ja pienet kierrokset. Pitäs saada sellaisia pienihampaisia ohutseinäisempiä (=joustavempia ja kevytleikkuisempia) metallireikäsahoja. En ainakaan pikaisella googletuksella löytänyt mutta tiedän että sellaisia on.
Kyll tän piti olla metalliterä mutt voi olla justiinkin Rajamarketista ostettu - semmosta jämäkämpää, isompihampaista käsittääkseni.
Miulla pitäs olla jossain 20mm normiterä mutt en löydä, etsimisestä en tykkää yhtään
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Joo, kävin Rajamarketista pari uutta samanlaista terää, 2,95/kpl - rauhallisesti ku porailin ni valmista tuli. Reikä ei oo ihan keskellä mutt senverran väljä ett rattaan saa varmaan asemoitua riittävän keskelle ja suoraan.
Kampi poikki ja pitää varmaan lyhentää tuota kammen tyveäkin jotta saan rattaan haluttuun kohtaan.
Petri
2014-10-28 09.54.32.jpg (276.21 KiB) Katsottu 1894 kertaa
Hitsasin poikkituen keskiön lähelle, mietin nyt pitäskö keskiötä tukee enemmän, esim eteenpäin putkilenkki. Keskiöputken kun joudun katkasemaan, pysyykö linjassaan vai liikahtaako johonkin suuntaan?
Tuli vähän hilkulle keskiön paikka, putket ois saanu olla pidemmät.
Petri
Eturenkaana tässä on tuo löytörengas, kyljessä lukee Speliazed Fast Track LK 51-559 2,5-4,5 bar. Kannattaako taakse hommata samanlainen vai jotain muuta. Oliko nii ett Mika H. käytäät offroadissasi takana 29" rengasta, jostain syystä? Olenko ymmärtäny oikein ett 29" rengas on millikoossa edelleen 622mm vanteelle käyvä? Jos näin ni voisin aatella taakse vaihtaa 622 kiekon. Mahtuu siellä hyvin pyörimään ja kai se isompi aina paremmin montuista tulee.
Petri
Eturenkaana tässä on tuo löytörengas, kyljessä lukee Speliazed Fast Track LK 51-559 2,5-4,5 bar. Kannattaako taakse hommata samanlainen vai jotain muuta. Oliko nii ett Mika H. käytäät offroadissasi takana 29" rengasta, jostain syystä? Olenko ymmärtäny oikein ett 29" rengas on millikoossa edelleen 622mm vanteelle käyvä? Jos näin ni voisin aatella taakse vaihtaa 622 kiekon. Mahtuu siellä hyvin pyörimään ja kai se isompi aina paremmin montuista tulee.
Joo "29er" on 622-vanne mutta läskimpää gummia käytetään, siksi sekoilu 29" tuumakoon kanssa. Läskit gummit menee vaikka maantievanteelle jos välttämättä tahtoo.
Mulla on vetävä pyörä 29er koska sillä saan mahtavan pidon mäkien kiipeämiseen. Edessä on 26" koska se on nopeempi, keveempi, vähemmällä painolla silti ihan toimiva ja hyviä 26" joustokeuloja saa kitsas sikahalavalla. Toisaalta keskiö nousisi sitten 29er etukiekolla entistäkin korkeammalle joka ei mun pituiselle ole järkevää.
Nämähän on sitten kun pitää olla joustokeula ja takapyörä vetää. Olen kyllä harkinnut josko noihin CX-kapinoihin tekisin etupainoisen kääntyväkeskiöisen jossa ehkä molemmat kiekot olis 29er kokoa. Saa nähdä jaksaako alkaa tekemään, koko CX-touhu tai siis cup-pisteiden keruu on mulle marginaalitouhua...
2014-10-28 10.40.43.jpg (176.02 KiB) Katsottu 1870 kertaa
Tulipas epätarkka kuva mutt keskiöputki on katkastu, rattaat akselilla - vielä hitsaamatta ja tähtäämättä paikoilleen. Keskiöputkea pitää päistä lyhentää vähän.
Kun tuon kammen katkasin, tuli tietyst mieleen jos hitsais tuon akselille, sopivan mittasena takasin. Alkuperänen ideahan oli tehdä kammetkin tuosta 20mm hydrauliikkaputkesta. Jos nuo kammet sais tuohon suoraan ja vielä kestämään, polkimet olis sitten helppo, ei tartteis lukkoja enää värkkäillä putken ympärille.
Petri
Joo "29er" on 622-vanne mutta läskimpää gummia käytetään, siksi sekoilu 29" tuumakoon kanssa. Läskit gummit menee vaikka maantievanteelle jos välttämättä tahtoo.
Mulla on vetävä pyörä 29er koska sillä saan mahtavan pidon mäkien kiipeämiseen. Edessä on 26" koska se on nopeempi, keveempi, vähemmällä painolla silti ihan toimiva ja hyviä 26" joustokeuloja saa kitsas sikahalavalla. Toisaalta keskiö nousisi sitten 29er etukiekolla entistäkin korkeammalle joka ei mun pituiselle ole järkevää.
Nämähän on sitten kun pitää olla joustokeula ja takapyörä vetää. Olen kyllä harkinnut josko noihin CX-kapinoihin tekisin etupainoisen kääntyväkeskiöisen jossa ehkä molemmat kiekot olis 29er kokoa. Saa nähdä jaksaako alkaa tekemään, koko CX-touhu tai siis cup-pisteiden keruu on mulle marginaalitouhua...
Niin no, tuo erohan meillä on ett siull on takaveto. Jos meinaat MBB:n nii siinä voi olla tuo isompi kiekko viel hankalampi.
Petri
Eikös Jukan kinnerissä ja SH18:ssa ollut upotettu keskiöakselin pätkät 20mm hydrauliputkeen, jolloin rattaat sai helpolla kiinni. Samallalailla saisi tietysti normaalit kammetkin kiinni. Mulle on vielä täys arvoitus miten puristat tuon keskiön kasaa. Kohta selvinnee