Tänään ajoin Scorpparilla

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

Huomatkaa ketjun ja hammaspyörien hyvin onnistunut puunaus! :roll:

Joo, ensin olin että :shock: sitten piti laittaa 8) ettei häikäisty. Muistin oman laiskuuden :oops: ja menin :mrgreen:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Millä tököteillä sait nuo noin kiiltäviksi :o ? Tahtoo kanssa...

Onko noita viistoumia siis joka linkissä? En tiedä onko tämä vähän kaukaa haettua mutta en keksi muuta kuin että rattailta toisille siirryttäessä nuo jotenkin hankaisivat jälkiä. Pitääkin varmaan katsoa onko itelläkin pyörän ketjussa tuollasia merkkejä. Tai sitten jommassa kummassa päässä häkki tai joku pääsee hinkkaamaan raitaa. Vaikea keksiä mitään muutakaan ketjulinjassa tuollaista aiheuttavaa. Aika mysteeristä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Liuotinpesuaineena olen käyttänyt jo vuosia Kärcherin RM81:tä, kun sitä tuli aikanaan ostettua iso pänikkä vähän isompiin hommiin. Se on aika paljon kivempaa käsiteltävää kuin normiliuottimet ja on biohajoavaakin. http://www.karcher.com/document/rm/RM-P ... en_INT.pdf

Työmenetelmä on 3-rullaharjainen ketjupesuri, johon vaihdan pesuainetta niin monta kertaa, että neste ei enää juuri likaannu. Nesteen vaihtojen välillä pyyhin vielä irronneet liat ketjuista käsipyyhepaperiin, nopeuttaa prosessia. Ketju"öljynä" on vahapohjainen litku, sekin helpottaa puhdistusta, kun likaa on paljon vähemmän. Nyt tein vielä extravaiheen, "kuivatin" ketjut WD40:llä ja paineilmalla, Ilmaa puhalsin suojaputkiinkin, kunnes sieltäkään ei enää nestettä pärskinyt. Nuo kuvat on kuivista ketjuista, uudet ketjuvahat laitoin vasta kuiviin ketjuihin tippa ja rulla kerrallaan, krooh. Paineilman käyttö kuivatuksessa taitaa olla väärin joidenkin mielipiteiden mukaan, mutta 6+ tonnia mun 11S ketjut on aiemmin kestäneet, KMC:tä ja Campaa, sama kesto. Saa nähdä nyt näistä 9S ankkuriketjuista.

Ja joo, kyllä niitä kiillottumia on ihan joka lenkissä, paitsi ei pikalukossa. Vaihtamistapahtuman aiheuttamiksi en oikein noita uskoisi, kun en moista ole koskaan nähnyt muissa pyörissäni... tältä pohjalta ajatellen, jos suojaputket karsii pois, niin ainut oleellinen tekninen ero voimansiirrossa maantiepyöriini verrattuna on tuo välirulla. Taitaa olla se syypää noihin jälkiin, mutta kummallisesti ristiin ja vinosti se hionnan on tehnyt.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Hahhah! Mysteeri selvitetty.

X9.99-262x240.jpg
X9.99-262x240.jpg (12.78 KiB) Katsottu 2813 kertaa

Tuo KMC:n 9-ketju on jo uutena tuollaiset ristikkäiset pullistumat sisältävä tekele, käyttö on sitten killottanut noita pullistumakohtia, ihan luonnollista tuo. Onneksi en sentään mihinkään internettiin laittanut tätä ihmettelyäni, johan sitä sellaista saisi hävetä silmät päästään. :roll:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Millä tököteillä sait nuo noin kiiltäviksi :o ? Tahtoo kanssa...

Mun maasturin ketjut, rattaat ja pakka näytti ihan tuolta pelkästään ajamalla kun voiteluna on Squirt Lube. Nyt ei näytä siltä kun voiteluna on ollut Finish Line Wet talvikauden ja tällä hetkellä Campan tehdasrasvat ketjuissa.

Kunhan kevään märät on pääosin ajettu ja ketju alkaa kaipaamaan voitelua niin huuhtelen sen bensassa jotta tehtaan rasvat ja paskat lähtee ja siirryn taas SquirtLube:n käyttöön.

Tämä siis nojakille jolla ajetaan savessa, suolla ja muutenkin erittäin vaikeissa olosuhteissa. Maantienojakin vaihteisto pysyy noin puhtaana vaikka en käytä vahapohjaista voitelua vaan Finish Line Dry teflonohennettua öljyä. Näistä nyt on mun höpinää vaikka millä mitalla ja jokainen ajakoot millä tykkää. Omat ajot on maksimoituneet ja huollon tarpeen kanssa pärjään, ihan hyvin tuntuu ketjutkin kestävän, maasturissa Campan C9-ketjut kesti yo laista käyttöä yli 13-tonnia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

mhelander kirjoitti:

Mun maasturin ketjut, rattaat ja pakka näytti ihan tuolta pelkästään ajamalla kun voiteluna on Squirt Lube.

Kevyttä liioittelua aistittavissa :lol: Jos noin olisi, niin squirtin käyttäjän ei koskaan tarvitsisi puhdistaa voimansiirtoa, koska eihän siinä koskaan olisi mitään putsattavaa.

Mutta joo, squirttia on kokeiltava, sitä on niin kovasti hehkutettu siellä ja täällä. Squirt näyttää myyvän myös KMC:n 9-ketjuja valmiiksi squirtattuina, ilman sitä normilikaimurivarastorasvatöhnää.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Kulkeekohan mun psykofysiologinen eksistenssi (huom. mikä termi!) jotenkin kuukausirytmissä?
Melkein päivälleen kuukausi sitten kirjoitin näin:

vph kirjoitti:

Reilu viikon paussi ajeluissa ja tänään töistä palatessa 16 minuuttia pois ajoajasta. Uusi trike-ennätys tälle matkalle nyt 1h20, edellinen 1h36. Huima parannus!

Tulos lienee monen tekijän summa:

  • Riittävä lepo (liiankin riittävä :roll: )

  • Tottuminen makuupyöräily-asentoon on alkanut, 8)

  • Kunto on parantunut

  • Renkaiden vaihto

Ja nyt on ihan sama tilanne, lepoa alla (paitsi lauantain lenkki), renkaat taas vaihtuneet ja uusi rekka syntynyt. Aika on nyt 1h03, 17 minuuttia pois edellisestä, 33 minuuttia lähtökohdasta. Mitäköhän tästä vielä tulee? No, toisaalta... tiedä en, tietää en haluakaan.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Mitäköhän tästä vielä tulee kysymyksestä jatkopohdintaa. Alla olevassa statistiikassa näkyy tämän vuoden alussa alkaneen scorppailun kehitys aika hyvin. Tuo segmentti on 1.9 km, 3% nousua, hyväpintainen asfaltti. Edellinen vuosi hyvin flättiä tikitystä, ei juuri kehitystä havaittavissa, mutta trikellä käyrä on sokeallekin nousussa! Niin vahvasti, että voisi tehdä virheellisen päätelmän, että joskus voisi jopa päästä samalle tasolle maantiekilpurin kanssa, vaikka loiva nousu. No, unelmia, unelmia olla pittää.

predulac.png

Eikä tässä vielä kaikki. Tapahtui tänään aamulla, 1.6 km, -4% laskusegmentti, samanlainen sadistiikka:

routedeparc.png

Tässähän myö ollaanki scorpparin kanssa jo ihan kilpurin tahdissa ! :lol: Ja kilpurilla sijoitukseni on tuolla pätkällä 28 / 456... niin että, täälläkö niitä isoja etulimppuja myydään, välitykset loppuu s##tana. Ottasin sitä EPOa kanssa pari saavillista, kiitos. :roll:

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Jumanzukka, kehitys tapahtuu raketin kulmakertoimella!! Kyllä vaan Scorppari alkaa kulkeen!!

vph kirjoitti:

Ottasin sitä EPOa kanssa pari saavillista, kiitos. :roll:

Samaa mieltä!! UCI:n mukaan meidän pyörät on kuitenkin laittomia, niin eiköhän hoideta mömmöt samaan konkurssiin!! :mrgreen:

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Oliko se Tour De Francella viime vuonna, kun joku kaksipyöräisellä nojakilla meni sen verran vauhdikkaasti paralleelilla tiellä Eurosportin lähetyksessä, että juontaja kommentoi kaverin vetävän kahdeksaa kymppiä? Kolmipyöräinen on suurempi ja siten töllössä paremmin näkyvä ja komea veto, jos samoihin rocket fuel vauhteihin pääsee syöttämään pro pelotonille pölyä :-)

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Ihan täysillä. Hyvä, hemmetin hyvä, mutta lyhyt treeni tänään.

En tiennyt, en uskonut pystyväni, en luullut uskaltavani vetämään suorituskyvyn rajoilla enää. Mutta tänään oli hyvä päivä, onnekas sattuma. Vallon rouge:n loivassa alamäessä mentiin 10 km tempovauhtia kahden roadien kanssa. Olin ihan rajoilla ajoittain, mutta "kovalta se tuntuu noillakin" riitti ajatuksena ja sitten paukku loppui vetovuoron pitäjältä, vetovuoro vaihtui ja vauhti tippui. Hemmetin hienoa! Yksin en millään saisi ittestäni irti tuollaista riehuntaa. Iso kiitos kavereille, joita en edes tuntenut.

Strava jälki: https://www.strava.com/activities/271652000

20150321.png
Liitteet
Heartrate.png
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja PW »

Tykkäskö kaverit Scorpparin peesistä ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

En tiedä tykkäsivätkö, mutta kyllä ne siellä piilottelivat arviolta jonkun 4 km, matkan jossa alamäki on hieman voimakkaampi. Peilistä katsottuna peesihyöty ei ollut kovin hyvä, kun vaihtelivat keskenään vetovuoroa ja reippaamman laskun osuuksissa yksinkertaisesti jäivät kyydistä. Kuitatakseen sitten tasaisemmalla taas. Itse tunsin saavani hyvinkin voimakkaan peesiedun kahden roadien takana - loppumatkanhan minä vuorostani piilottelin peesissä ja nippa nappa edes pysyin mukana.

Ukkojen ilme oli kyllä näkemisen arvoinen kun ajoin ensimmäisen kerran niistä ohi alkulenkin 4-5% laskussa ennen Vallon Rouge:n alkua. Vauhtiero oli tuossa ihan reipas. Eivät varmaan olleet koskaan nähneet trikeä liikenteessä livenä, ilme oli niin WTF?? Naurattaa vieläkin - huutelin vaan ohi lasketellessani "Salut!". Seuraavassa pienessä ylämäen pätkässä tulivatkin sitten vauhdilla putkelta vetäen ohitse juuri ennen käännepistettä ja sitten alkoikin jo Vallon Rougen kapina (profiilissa noin 8 km kohdalla).

Liekö ollut hämmästystä vai mitä, mutta sanaakaan eivät mulle sanoneet, eivätkä silmiin kohti katsoneet, hieman erikoista ranskalaisille. Ehkä ne otti koko homman jonkunlaisena vihtuiluna, eivätkä ymmärtäneet, että tyhmää ukkoa vaan lapsettaa kun pääsee pitkästä aikaa vähän kovemman vauhdin makuun kolmipyöräisellään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Kuva

Scorppari nykyasussaan työmatkavarustuksessa. Tarakka on heitetty turhana painolastina pois, nyt laukkuina Radical Designin Solo Racerit. Mainiot laukut, juuri sopivan kokoiset ja kevyet. Etuvaihtajakin on jo paikallaan. Ja takahaarukan päässä lyhyt verhotangon pätkä :oops: pystyssä takavalon kiinnikkeenä. Tämän sisälle piilotin ohuemman putken viirin pidikkeeksi, tosin viiriä ei aina huvita ulkoiluttaa, kun jostain syystä se tuntuu dorkalta liputtamiselta.

Etuvaihtajasta puheenollen, millaisella systeemillä etuvaihtajan vaijerinkuori tulisi oikeaoppisesti "päättää" runkoon/puomiin kiinni? Parempien ideoiden puutteessa kovajuotin 8 mm halkaisijaisen putkenpätkän kiinni 10x10 mm profiilinpätkään (poikittain T-mallilla) ja ruuvasin systeemin kiinni puomissa olleeseen ruuvin paikkaan. Toimii toistaiseksi ihan hyvin, mutta vähän epäilen kestävyyttä vain yhdellä 4 mm ruuvilla kiinnitettynä. Tuossa on se profiilin pätkä vipuvartta kuitenkin, olisko joku 3-4 cm...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ On se komia ja ärhäkän näköinen!

Mun muistaakseni omassa rungossa on jonkinlainen holkki (?) siinä päässä puomin ja vaijerinkuoren välissä. En ole kyllä tutkinut sitä sen tarkemmin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin