vph kirjoitti:Huomatkaa ketjun ja hammaspyörien hyvin onnistunut puunaus!
Joo, ensin olin että sitten piti laittaa
ettei häikäisty. Muistin oman laiskuuden
ja menin
Jukka
vph kirjoitti:Huomatkaa ketjun ja hammaspyörien hyvin onnistunut puunaus!
Joo, ensin olin että sitten piti laittaa
ettei häikäisty. Muistin oman laiskuuden
ja menin
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Millä tököteillä sait nuo noin kiiltäviksi ? Tahtoo kanssa...
Onko noita viistoumia siis joka linkissä? En tiedä onko tämä vähän kaukaa haettua mutta en keksi muuta kuin että rattailta toisille siirryttäessä nuo jotenkin hankaisivat jälkiä. Pitääkin varmaan katsoa onko itelläkin pyörän ketjussa tuollasia merkkejä. Tai sitten jommassa kummassa päässä häkki tai joku pääsee hinkkaamaan raitaa. Vaikea keksiä mitään muutakaan ketjulinjassa tuollaista aiheuttavaa. Aika mysteeristä.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Liuotinpesuaineena olen käyttänyt jo vuosia Kärcherin RM81:tä, kun sitä tuli aikanaan ostettua iso pänikkä vähän isompiin hommiin. Se on aika paljon kivempaa käsiteltävää kuin normiliuottimet ja on biohajoavaakin. http://www.karcher.com/document/rm/RM-P ... en_INT.pdf
Työmenetelmä on 3-rullaharjainen ketjupesuri, johon vaihdan pesuainetta niin monta kertaa, että neste ei enää juuri likaannu. Nesteen vaihtojen välillä pyyhin vielä irronneet liat ketjuista käsipyyhepaperiin, nopeuttaa prosessia. Ketju"öljynä" on vahapohjainen litku, sekin helpottaa puhdistusta, kun likaa on paljon vähemmän. Nyt tein vielä extravaiheen, "kuivatin" ketjut WD40:llä ja paineilmalla, Ilmaa puhalsin suojaputkiinkin, kunnes sieltäkään ei enää nestettä pärskinyt. Nuo kuvat on kuivista ketjuista, uudet ketjuvahat laitoin vasta kuiviin ketjuihin tippa ja rulla kerrallaan, krooh. Paineilman käyttö kuivatuksessa taitaa olla väärin joidenkin mielipiteiden mukaan, mutta 6+ tonnia mun 11S ketjut on aiemmin kestäneet, KMC:tä ja Campaa, sama kesto. Saa nähdä nyt näistä 9S ankkuriketjuista.
Ja joo, kyllä niitä kiillottumia on ihan joka lenkissä, paitsi ei pikalukossa. Vaihtamistapahtuman aiheuttamiksi en oikein noita uskoisi, kun en moista ole koskaan nähnyt muissa pyörissäni... tältä pohjalta ajatellen, jos suojaputket karsii pois, niin ainut oleellinen tekninen ero voimansiirrossa maantiepyöriini verrattuna on tuo välirulla. Taitaa olla se syypää noihin jälkiin, mutta kummallisesti ristiin ja vinosti se hionnan on tehnyt.
Hahhah! Mysteeri selvitetty.
Tuo KMC:n 9-ketju on jo uutena tuollaiset ristikkäiset pullistumat sisältävä tekele, käyttö on sitten killottanut noita pullistumakohtia, ihan luonnollista tuo. Onneksi en sentään mihinkään internettiin laittanut tätä ihmettelyäni, johan sitä sellaista saisi hävetä silmät päästään.
Premnas kirjoitti:Millä tököteillä sait nuo noin kiiltäviksi
? Tahtoo kanssa...
Mun maasturin ketjut, rattaat ja pakka näytti ihan tuolta pelkästään ajamalla kun voiteluna on Squirt Lube. Nyt ei näytä siltä kun voiteluna on ollut Finish Line Wet talvikauden ja tällä hetkellä Campan tehdasrasvat ketjuissa.
Kunhan kevään märät on pääosin ajettu ja ketju alkaa kaipaamaan voitelua niin huuhtelen sen bensassa jotta tehtaan rasvat ja paskat lähtee ja siirryn taas SquirtLube:n käyttöön.
Tämä siis nojakille jolla ajetaan savessa, suolla ja muutenkin erittäin vaikeissa olosuhteissa. Maantienojakin vaihteisto pysyy noin puhtaana vaikka en käytä vahapohjaista voitelua vaan Finish Line Dry teflonohennettua öljyä. Näistä nyt on mun höpinää vaikka millä mitalla ja jokainen ajakoot millä tykkää. Omat ajot on maksimoituneet ja huollon tarpeen kanssa pärjään, ihan hyvin tuntuu ketjutkin kestävän, maasturissa Campan C9-ketjut kesti yo laista käyttöä yli 13-tonnia.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Mun maasturin ketjut, rattaat ja pakka näytti ihan tuolta pelkästään ajamalla kun voiteluna on Squirt Lube.
Kevyttä liioittelua aistittavissa Jos noin olisi, niin squirtin käyttäjän ei koskaan tarvitsisi puhdistaa voimansiirtoa, koska eihän siinä koskaan olisi mitään putsattavaa.
Mutta joo, squirttia on kokeiltava, sitä on niin kovasti hehkutettu siellä ja täällä. Squirt näyttää myyvän myös KMC:n 9-ketjuja valmiiksi squirtattuina, ilman sitä normilikaimurivarastorasvatöhnää.
Kulkeekohan mun psykofysiologinen eksistenssi (huom. mikä termi!) jotenkin kuukausirytmissä?
Melkein päivälleen kuukausi sitten kirjoitin näin:
vph kirjoitti:Reilu viikon paussi ajeluissa ja tänään töistä palatessa 16 minuuttia pois ajoajasta. Uusi trike-ennätys tälle matkalle nyt 1h20, edellinen 1h36. Huima parannus!
Tulos lienee monen tekijän summa:
Riittävä lepo (liiankin riittävä
)
Tottuminen makuupyöräily-asentoon on alkanut,
Kunto on parantunut
Renkaiden vaihto
Ja nyt on ihan sama tilanne, lepoa alla (paitsi lauantain lenkki), renkaat taas vaihtuneet ja uusi rekka syntynyt. Aika on nyt 1h03, 17 minuuttia pois edellisestä, 33 minuuttia lähtökohdasta. Mitäköhän tästä vielä tulee? No, toisaalta... tiedä en, tietää en haluakaan.
Mitäköhän tästä vielä tulee kysymyksestä jatkopohdintaa. Alla olevassa statistiikassa näkyy tämän vuoden alussa alkaneen scorppailun kehitys aika hyvin. Tuo segmentti on 1.9 km, 3% nousua, hyväpintainen asfaltti. Edellinen vuosi hyvin flättiä tikitystä, ei juuri kehitystä havaittavissa, mutta trikellä käyrä on sokeallekin nousussa! Niin vahvasti, että voisi tehdä virheellisen päätelmän, että joskus voisi jopa päästä samalle tasolle maantiekilpurin kanssa, vaikka loiva nousu. No, unelmia, unelmia olla pittää.
Eikä tässä vielä kaikki. Tapahtui tänään aamulla, 1.6 km, -4% laskusegmentti, samanlainen sadistiikka:
Tässähän myö ollaanki scorpparin kanssa jo ihan kilpurin tahdissa ! Ja kilpurilla sijoitukseni on tuolla pätkällä 28 / 456... niin että, täälläkö niitä isoja etulimppuja myydään, välitykset loppuu s##tana. Ottasin sitä EPOa kanssa pari saavillista, kiitos.
Jumanzukka, kehitys tapahtuu raketin kulmakertoimella!! Kyllä vaan Scorppari alkaa kulkeen!!
vph kirjoitti:Ottasin sitä EPOa kanssa pari saavillista, kiitos.
Samaa mieltä!! UCI:n mukaan meidän pyörät on kuitenkin laittomia, niin eiköhän hoideta mömmöt samaan konkurssiin!!
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Oliko se Tour De Francella viime vuonna, kun joku kaksipyöräisellä nojakilla meni sen verran vauhdikkaasti paralleelilla tiellä Eurosportin lähetyksessä, että juontaja kommentoi kaverin vetävän kahdeksaa kymppiä? Kolmipyöräinen on suurempi ja siten töllössä paremmin näkyvä ja komea veto, jos samoihin rocket fuel vauhteihin pääsee syöttämään pro pelotonille pölyä
Ihan täysillä. Hyvä, hemmetin hyvä, mutta lyhyt treeni tänään.
En tiennyt, en uskonut pystyväni, en luullut uskaltavani vetämään suorituskyvyn rajoilla enää. Mutta tänään oli hyvä päivä, onnekas sattuma. Vallon rouge:n loivassa alamäessä mentiin 10 km tempovauhtia kahden roadien kanssa. Olin ihan rajoilla ajoittain, mutta "kovalta se tuntuu noillakin" riitti ajatuksena ja sitten paukku loppui vetovuoron pitäjältä, vetovuoro vaihtui ja vauhti tippui. Hemmetin hienoa! Yksin en millään saisi ittestäni irti tuollaista riehuntaa. Iso kiitos kavereille, joita en edes tuntenut.
Strava jälki: https://www.strava.com/activities/271652000
Tykkäskö kaverit Scorpparin peesistä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
En tiedä tykkäsivätkö, mutta kyllä ne siellä piilottelivat arviolta jonkun 4 km, matkan jossa alamäki on hieman voimakkaampi. Peilistä katsottuna peesihyöty ei ollut kovin hyvä, kun vaihtelivat keskenään vetovuoroa ja reippaamman laskun osuuksissa yksinkertaisesti jäivät kyydistä. Kuitatakseen sitten tasaisemmalla taas. Itse tunsin saavani hyvinkin voimakkaan peesiedun kahden roadien takana - loppumatkanhan minä vuorostani piilottelin peesissä ja nippa nappa edes pysyin mukana.
Ukkojen ilme oli kyllä näkemisen arvoinen kun ajoin ensimmäisen kerran niistä ohi alkulenkin 4-5% laskussa ennen Vallon Rouge:n alkua. Vauhtiero oli tuossa ihan reipas. Eivät varmaan olleet koskaan nähneet trikeä liikenteessä livenä, ilme oli niin WTF?? Naurattaa vieläkin - huutelin vaan ohi lasketellessani "Salut!". Seuraavassa pienessä ylämäen pätkässä tulivatkin sitten vauhdilla putkelta vetäen ohitse juuri ennen käännepistettä ja sitten alkoikin jo Vallon Rougen kapina (profiilissa noin 8 km kohdalla).
Liekö ollut hämmästystä vai mitä, mutta sanaakaan eivät mulle sanoneet, eivätkä silmiin kohti katsoneet, hieman erikoista ranskalaisille. Ehkä ne otti koko homman jonkunlaisena vihtuiluna, eivätkä ymmärtäneet, että tyhmää ukkoa vaan lapsettaa kun pääsee pitkästä aikaa vähän kovemman vauhdin makuun kolmipyöräisellään.
Scorppari nykyasussaan työmatkavarustuksessa. Tarakka on heitetty turhana painolastina pois, nyt laukkuina Radical Designin Solo Racerit. Mainiot laukut, juuri sopivan kokoiset ja kevyet. Etuvaihtajakin on jo paikallaan. Ja takahaarukan päässä lyhyt verhotangon pätkä pystyssä takavalon kiinnikkeenä. Tämän sisälle piilotin ohuemman putken viirin pidikkeeksi, tosin viiriä ei aina huvita ulkoiluttaa, kun jostain syystä se tuntuu dorkalta liputtamiselta.
Etuvaihtajasta puheenollen, millaisella systeemillä etuvaihtajan vaijerinkuori tulisi oikeaoppisesti "päättää" runkoon/puomiin kiinni? Parempien ideoiden puutteessa kovajuotin 8 mm halkaisijaisen putkenpätkän kiinni 10x10 mm profiilinpätkään (poikittain T-mallilla) ja ruuvasin systeemin kiinni puomissa olleeseen ruuvin paikkaan. Toimii toistaiseksi ihan hyvin, mutta vähän epäilen kestävyyttä vain yhdellä 4 mm ruuvilla kiinnitettynä. Tuossa on se profiilin pätkä vipuvartta kuitenkin, olisko joku 3-4 cm...
^ On se komia ja ärhäkän näköinen!
Mun muistaakseni omassa rungossa on jonkinlainen holkki (?) siinä päässä puomin ja vaijerinkuoren välissä. En ole kyllä tutkinut sitä sen tarkemmin.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.