Jarcco kirjoitti:Samanlaisen kuin Warrenilla? Tai melkein, lienee kaksimetriselle tehty. Tarkoitettu kai lähinnä radalle.
Edit: Kääntökulma aika rajoitettu jos ja kun kammet halutaan pitää siedettävällä korkeudella. Tähänkin on olemassa ratkaisu: MBB

http://recumbents.com/forums/topic.asp?TOPIC_ID=4498
Itse olen vähän samoilla linjoilla, että jos näin "pro" ja tehokas pitää tehdä niin MBB olisi lopulta näppärin.
Mutta mutta, yhdyn myös Warrenin et'al konsensukseen että jos pitää todella kovilla tehoilla ajaa lujaa niin takavetonen peittoaa MBB:n tai ylipäätään etuvetosen. Pointit on nämä:
Etuvetonen sutii kun pistetään täysillä kiihdyttäen paikaltaan ja kääntöpaikalla. Oman MBB:n olen jopa saanut sutimaan 200m:n vedon aikana...
MBB etenkin sutii kun siinä voimalinja on tehokkain eli ei ole joustoja mihinkään suuntaan. Vähän sama kuin mun 90-luvun Tri-TT fillarissa jossa putkelta paikaltaan lähtiessä suti melkein sinne 40:n vauhtiin asti...
Takavetosen mahdollisesti suurempi paino merkitsee vähemmän kun ajetaan lyhyemmän matkan kovilla tehoilla ja myös mahdollinen rungon jousto on tavallaan hallittavissa
Ja kun kuluissa/vaivassa ei säästetä saadaan takavetosestakin tehtyä luja/jäykkä/kevyt kuten kisamiesten NoCom:t ja arvatenkin Warrenin tuleva laitos.
Mun perustelut on omien kokemusten pohjalta, 10 km:n tempossa en ole vieläkään ajanut etuvetosella kovempaa kuin lowracerilla tuplalevykiekoilla sadekelillä. Huolimatta siitä että ilman U-käännöstä etuvetosella tein oman kaikkien aikojen ennätyksen ja kuntokin on lowracerin ajoista parantunut.
Lowracer on spagettia jos pitää ajaa pidempään, rullaavan mäkisessä maastossa ja etenkin keskikovilla tehoilla (55-105 km paikallinen "kisa") tai reippaalla lenkkivauhdilla satasen kahden lenkkejä. Etuveto peittoaa sen mennen tullen ja samalla käytännössä kaikki paikalliset pystärillä ajavat kisaveikot.
Toisaalta en ole tosissaan tässä "paremmassa kunnossa" ajanut lenkkiä lowracerilla ja kokeillut uudestaan sitä U-käännöksellä olevaa tempoa. Mutta mun käyttöön tarvisin tollasen yltiötehokkaan matalan aerodynaamisen takavetosen lowracerin vain tuohon kympin tempoon ja Nokian 200m:n vetoon.
Etuvetonen on sen verran muuten monikäyttöisempi että parempi virittää sitä eteenpäin kuin kääntyä tiellä takaisin päin. Ja sillä ajaminen kehittää polkemistekniikkaa josta on hyötyä myös takavetosella ajamisessa ja maastossa, ja maastoajon tykityksestä myös maantiellä mäkiä kiivetessä.
Eli, jottei pastorin hajattelu seuraavaksi kisavehkeeksi muuttuisi yhtään helpommaksi...