Sivu 9/13

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Lähetetty: 19 Maalis 2016, 15:16
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Vähän ottaa reidet ohjaustankoon - pitänee muokata tankoa. Kesäkengillä ei varmaan haittaa koska ohuempi pohja.

Kuva
Nyt kun tuossa on jämäkkä yhdysputki, olisi johdonmukaista ja yksinkertaista tehdä siitä hieman pidempi, jolloin siihen kiinnitetty ohjaustanko olisi reisien ulottumattomissa Cruzbiken Silvion ja Vendettan tapaan.

Yhdyspuomilliset Cruzbiket.png
Yhdyspuomilliset Cruzbiket.png (134.23 KiB) Katsottu 3427 kertaa

Nämä ovat muuten hyvää suunnittelua, mutta yhdysputki kapenee väärään suuntaan ja sen mutkan sijoittaminen rasitetuimpaan paikkaan on virhe. Lujuusopillisesti paras paikka mutkalle olisi noin selvästi ylempänä, eikä putken yläpäästään tarvitse olla noin paksu, vaan normaali stemmiputken paksuuskin riittää. Alhaalla kampikeskiön lähellä paksuusvaatimus ei poikkea kiinteäpuomisen vaatimuksista. Täydellinen yhdyspuomi olisi alapäästään yli 40 mm ja yläpäästään n. 30. ja etukiekon kiertoon tarvittava mutka summittain keskellä.


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Lähetetty: 19 Maalis 2016, 15:24
Kirjoittaja PW

Miun pyörän yläputki on lähes yhtä pitkä/pitkällä ku Cruzbikessä - emäputki on erikulmassa. Pitää mallailla voisko sitä viel pidentää - antaako vatsa myöten?


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Lähetetty: 19 Maalis 2016, 18:51
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

sen mutkan sijoittaminen rasitetuimpaan paikkaan on virhe.

Harkitty juttu sanoisin. Tehty tilaa etuvaihtajalle.


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu

Lähetetty: 19 Maalis 2016, 19:57
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

sen mutkan sijoittaminen rasitetuimpaan paikkaan on virhe.

Harkitty juttu sanoisin. Tehty tilaa etuvaihtajalle.

Kuva
Saattaahan tuo ollakin, mutta kyllä tuosta kuvasta päätellen samanlainen kiinnitys olisi voitu tehdä paksun putken kylkeenkin. Eihän se enää noin paksuna putkena, kuin näissä uusissa, ole mitenkään dramaattisen heikko paikka, vaikka on kaarevakin. Tuolla tulee lisää painoa mutkan verran ja vielä etuvaihtajan kannakkeen varren verran. Toisaalta ei tarvitse hitsata yhdysputkeen, joka on tuolla kohdalla melko tiukalla. :?

Onkos tuollaiset ruuvikiinnitteiset etuvaihtajat tavallisia osia, vai onko jotain harvinaisia ja kalliita, kun on osia jätetty pois. ;)


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 19 Maalis 2016, 20:01
Kirjoittaja jviirret

Vaikuttaahan tuo mutka tangon korkeuteenkin cruzbikessä. Ilman mutkaa ja suoralla yläputkella tanko tulisi ylemmäs.

Jukka


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 19 Maalis 2016, 20:10
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Vaikuttaahan tuo mutka tangon korkeuteenkin cruzbikessä. Ilman mutkaa ja suoralla yläputkella tanko tulisi ylemmäs.

Tästä oli jo aiemmin puhetta. Esitin, että lujuusopillisesti parempi paikka mutkalle olisi ylempänä, jolloin mutka voi olla myös loivempi.

Näköjään uusimmissa malleissa on väliputki käännetty kapenemaan ylöspäin entisen alaskapenevan sijaan. Kehitys kehittyy.:)


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 19 Maalis 2016, 20:45
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

...
Saattaahan tuo ollakin, mutta kyllä tuosta kuvasta päätellen samanlainen kiinnitys olisi voitu tehdä paksun putken kylkeenkin. Eihän se enää noin paksuna putkena, kuin näissä uusissa, ole mitenkään dramaattisen heikko paikka, vaikka on kaarevakin. Tuolla tulee lisää painoa mutkan verran ja vielä etuvaihtajan kannakkeen varren verran. Toisaalta ei tarvitse hitsata yhdysputkeen, joka on tuolla kohdalla melko tiukalla. :?

Onkos tuollaiset ruuvikiinnitteiset etuvaihtajat tavallisia osia, vai onko jotain harvinaisia ja kalliita, kun on osia jätetty pois. ;)

Vaihtajan toiminnan kannalta sen kulma suhteessa ketjulinjaan on aika tarkka. CB:n ratkaisussa se kääntyy haarukan mukana eikä tämä kulma muutu kampien säädön mukana, kuten kävisi jos olisi paksussa yläputkessa kiinni. Mahdollisesti kiinnitys paksun putken sivuun veisi vaihtajan myös liian ulos - ei ylettäisi pikkurattaalle.
Luulen että tuon kanssa on painiskeltu CB:llä aika pitkään.
Kuva


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 19 Maalis 2016, 20:57
Kirjoittaja jori

Tuota säätöasiaa en tullutkaan ajatelleeksi. Melko mukavan modulaarinenhan tuosta noin tulee. Saako tuohon siis eri mittaisia ketjuhaarukoita eri mittaisille jaloille ja eri kampikorkeutta tavoitteleville. :?


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 19 Maalis 2016, 21:02
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

Tuota säätöasiaa en tullutkaan ajatelleeksi. Melko mukavan modulaarinenhan tuosta noin tulee. Saako tuohon siis eri mittaisia ketjuhaarukoita eri mittaisille jaloille ja eri kampikorkeutta tavoitteleville. :?

Ei eripituisia haarukoita mutta väliin saa jatkopalan. Nivel keskiölaakerin kohdalla sallii aika suuren säätövaran.


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 21 Maalis 2016, 16:10
Kirjoittaja PW

Jokunen kilometri tällä ajoa ja hyvältä tuntuu 8) Paras pyöräni esim jaloillaohjaukseen - huomattavasti helpompi ku Helsinkinojakki. Johtuuko pelkästään korkeammasta keskiön paikasta :roll:
Automaattivaihteiston kanssa viel opettelua - yllättävän alhasessa nopeudessa välillä vaihtaa vai aina, ei kai se vaihtamisnopeus voi vaihdella? Ajotapa mäkiin täytyy varmaan opetella uudelleen - jos ottaa vauhtia mäkeen, vaihtaakin isommalle ja hyytyy :cry:


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 21 Maalis 2016, 16:49
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

ei kai se vaihtamisnopeus voi vaihdella?

Eikö siellä jotku keskipakolimput ole jotka vaihtamisen hoitaa? Näiden akseleissa/mekanismissa on rasvaa ja jos se kangistuu kylmässä niin teoriassa voisi vaikuttaa vaihtamisnopeuteen.

Jukka


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 21 Maalis 2016, 17:12
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Jokunen kilometri tällä ajoa ja hyvältä tuntuu 8) Paras pyöräni esim jaloillaohjaukseen - huomattavasti helpompi ku Helsinkinojakki. Johtuuko pelkästään korkeammasta keskiön paikasta :roll:
Automaattivaihteiston kanssa viel opettelua - yllättävän alhasessa nopeudessa välillä vaihtaa vai aina, ei kai se vaihtamisnopeus voi vaihdella? Ajotapa mäkiin täytyy varmaan opetella uudelleen - jos ottaa vauhtia mäkeen, vaihtaakin isommalle ja hyytyy :cry:

Voisit koittaa purkaa takanavan ja laittaa pienempipyöräiselle tarkoitetun jäykemmän jousen vaihtajan kierroslukutunnistimeen. Voihan se olla myös tehty keskipakopainoa keventämälläkin. Enpä tiedä. :roll: Eiköhän noita kuitenkin ole aikanaan tehty ainakin 484 kiekoille. Luulisi siinä olevan huomattavasti isompi kierrosluku ennen kuin pitää vaihtaa isommalle. :?

Tein tällaisen kuvan, josta näkyy mittatiedot. Jos vielä laitat omat tietosi, eli lähinnä x-seam mittasi näkyviin, niin on helpompi vieraan arvioida, minkä kokoiselle kuskille tuo on mitoitettu.


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 21 Maalis 2016, 17:43
Kirjoittaja PW

Miun arvio on ett vaihtaa n. 10km/h nopeudessa - siis hihasta arvioin. Mutt en rupee napaa nyt purkamaan, jossain vaiheessa pitäs se kylvettää öljyssä.
X-seamia en oo mitant mutt penkki on keskiöstä n. 730mm. Oikeemmat mitat pyörälle on penkki 600mm, keskiö 590mm, akseliväli 1120mm ja jättö 140mm.
Ohjaustangon siirrän yläputken päähän, ni ei pitäs enää reidet hipoa sitä.


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 21 Maalis 2016, 17:52
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Paras pyöräni esim jaloillaohjaukseen - huomattavasti helpompi ku Helsinkinojakki.

Hyvä se Helsinkinojakkikin on :D tai siis oli.

jori kirjoitti:

Voisit koittaa purkaa takanavan ja laittaa pienempipyöräiselle tarkoitetun jäykemmän jousen vaihtajan kierroslukutunnistimeen.

Ei niitä vaihtaa tarvinne. Jossain blogissa oli ohjeet Automatixin säätämiseen jousia taivuttamalla. Kai tuo alkuperäinen säätyy samalla tavalla.


Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic

Lähetetty: 21 Maalis 2016, 19:31
Kirjoittaja PW

Vähän epämääräsiä nuo kaikki mitat on, penkin korkeus - mistä kohtaa mitataan? Kuinka paksut renkaat ja millä paineella - kuski päällä vai ilman?
Ite mittasin penkin reunan alimmasta kohtaa, keskellä oleva ura on vielä alempana. Ei kai se painuma senttiäkään ole jos ei ihan luttanalla?
No ei tää niin tarkkaa :mrgreen: samalla metrillä ollaan :wink: