Sivu 9/18

Re: DF XL

Lähetetty: 28 Tammi 2016, 15:31
Kirjoittaja jounisi

Kiitoksia linkeistä ja ohjeista. Pitää tutustua. Onhan tässä vielä aikaa :)


Re: DF XL

Lähetetty: 30 Tammi 2016, 01:22
Kirjoittaja ajarmala
jounisi kirjoitti:

Olen mielessäni tehnyt ensimmäisen suunnitelman siitä, miten velo otetaan käyttöön. Tilaan sen kuljetusliikkeen kautta Helsinkiin (halvin hinta), josta sitten ajan sen Kuopioon. Alussa oli puhetta siitä, että Df oli toimitettu vajavaisilla säädöillä ja osilla. Onko tuo normaali käytäntö, että penkkiä pitää heti alkaa rei'ittelemään?

Eikö olisi parempi tilata se toimittettavaksi suoraan kotiin, jolloin mitat ja asetukset voisi viilata siellä kohdilleen? Miten säädät penkin ja polkimien asennot kohdilleen Helsingissä? Miten jatkat tai lyhennät ketjun siellä tien päällä?


Re: DF XL

Lähetetty: 30 Tammi 2016, 08:49
Kirjoittaja PW
ajarmala kirjoitti:
jounisi kirjoitti:

Olen mielessäni tehnyt ensimmäisen suunnitelman siitä, miten velo otetaan käyttöön. Tilaan sen kuljetusliikkeen kautta Helsinkiin (halvin hinta), josta sitten ajan sen Kuopioon. Alussa oli puhetta siitä, että Df oli toimitettu vajavaisilla säädöillä ja osilla. Onko tuo normaali käytäntö, että penkkiä pitää heti alkaa rei'ittelemään?

Eikö olisi parempi tilata se toimittettavaksi suoraan kotiin, jolloin mitat ja asetukset voisi viilata siellä kohdilleen? Miten säädät penkin ja polkimien asennot kohdilleen Helsingissä? Miten jatkat tai lyhennät ketjun siellä tien päällä?

Tai jos haluu heti ajaa ni lentää Dronteniin - säädöt jo tehtaalla ja eiku polkemaan - näkis vähän mualimaakin :wink:


Re: DF XL

Lähetetty: 30 Tammi 2016, 13:58
Kirjoittaja Velonautti
jounisi kirjoitti:

Olen mielessäni tehnyt ensimmäisen suunnitelman siitä, miten velo otetaan käyttöön. Tilaan sen kuljetusliikkeen kautta Helsinkiin (halvin hinta), josta sitten ajan sen Kuopioon. Alussa oli puhetta siitä, että Df oli toimitettu vajavaisilla säädöillä ja osilla. Onko tuo normaali käytäntö, että penkkiä pitää heti alkaa rei'ittelemään?

En tiedä onko se yleinen käytäntö, että istuin on irti ? Ajatuksena varmaakin,että polkija poraa reiät istuimen alapäähän mieleiseen kohtaan hyvän ajoasennon saamiseksi. Ei siinä paljon ole säätövaraa alapäässä 10 mm sinne tänne ?
Voisihan ne laittaa, kun pyyttää istuimen jo valmiiksi kiinni.Polkimet ja muut systeemit olikin jo ajokunnossa.
Pituuden ja haaranmitan kun ilmoittaa ne keskiö/poljin systeemi luulisi olevan jo kuskille sopiva ja valmiina ajoon.
Satasenhan siinä taitaa säästä kuljetuskustannuksissa, kun ajat Helsingistä Kuopioon.
PS.Jotkut kuljetusfirmat ei kuljeta kun kuljetuspakkauksessa tavaran. Sitten pitää irrottaa kiinni pito ruuvit puisesta kuljetusalusesta ja etukiekot kiinni ja eikun menox. :D


Re: DF XL

Lähetetty: 31 Tammi 2016, 09:50
Kirjoittaja jounisi

En aio lähteä ihan kylmiltään sataman lastauslaiturilta vaan aion tehdä säädöt hyvin varustetulla autotallilla. Rahallista säästöä muutama satanen ja seikkailukokemus sen päälle.
Kysyin rengasvalinnoista mielipidettä Ymteltä, mutta eihän tuo tunnu kiireiltään ehtivän. Tilauslipukkeeseen Schwalbe Onet ja taakse contin GP. Onko muita ehdotuksia? Ainakin maantiepyörässä contin gp 4000:set ollut kestävä.
Muutama puhkeaminen Duranoissa nojakin alla.

Onhan tässä toki aikaa ruhtinaallisesti, jos vaikka tähtää toukokuulle. Reittikin pitää vielä tuumailla...


Re: DF XL

Lähetetty: 31 Tammi 2016, 16:24
Kirjoittaja Wacky
jounisi kirjoitti:

Tilauslipukkeeseen Schwalbe Onet ja taakse contin GP. Onko muita ehdotuksia? Ainakin maantiepyörässä contin gp 4000:set ollut kestävä.

Contin GP ja Contin GP 4000S (II) ovat eri renkaat joten niiden vertailu suoraan ei kerro paljoa. Oma kokemus molemmista on että GP on rullaa vähän huonommin, mutta kestää paremmin kuin 4000S ja on oikein pätevä valinta nopeiksi renkaiksi kinneriin. Jos kaipaa enemmän kestoa paranee lähteä Durano Plus suuntaan, mutta se alkaa olla aika ylimitoitettua mielestäni.


Re: DF XL

Lähetetty: 01 Helmi 2016, 23:38
Kirjoittaja ajarmala
jounisi kirjoitti:

Tilauslipukkeeseen Schwalbe Onet ja taakse contin GP. Onko muita ehdotuksia? Ainakin maantiepyörässä contin gp 4000:set ollut kestävä.
Muutama puhkeaminen Duranoissa nojakin alla.

Ennemmin Conti GP tai GP4000S II kuin Durano. Durano vierii paljon huonommin kuin Contit - http://www.bicyclerollingresistance.com ... e-reviews/ . GP 4000S II on tosin kallis ja sitä ei taida saada niin monessa koossa kuin GP:tä. Minulla on Milanissa GP:t, koska 28-406 ja 28-559 koot löytyvät GP:nä. Ja hintakin on kohtuullinen. Kesto on GP:llä mielestäni riittävän hyvä - edellisellä rengaskerralla ajoin 8500 km, mutta silloin oli jo kudoksia näkyvissä eli ei yhtään enempää.

Yksi eturenkaan puhkeaminen kaikkiaan 13657,26 km:n matkalla. Toinenkin oli, mutta sitä en laske renkaan viaksi, kun ajoin viittäkymppiä melkein nyrkinkokoisen sepelinkappaleen ylitse.


Re: DF XL

Lähetetty: 30 Maalis 2016, 21:39
Kirjoittaja Velonautti

Talviunilta ollaan jo heräilty.DF:llä käyty jo muutama lenkki tällä viikolla.
Uudistuksia on tuo katto.Ajanut nyt se päällä.Täytyy sanoa, että lämmin siellä tulee.Huuretta lasiin etenkin 0-keleillä esiintynyt.Kuolutta kulmaa.Ei sovellu ahtaanpaikan kärsiville.Nopeuden kasvut huomaa etenkin yli viidenkympin nopeuksissa.Kuumalla kesäkelillä sinne pökertyy, siinä nyt kommentit alkajaiseksi.
Sisäpuolella oon uudistanut etuvaijerin, päällyskuoren Nokoniin.Kylläpä takertelu vaihtaessa on nyt hävinnyt.Etuvaihtajan vaihdoin Ultegraan oli Shimano 105.
Välitykset edessä nyt 61 /39.Intercitybikestä tilasin talvella.
Ihmetystä oli ,kun ulkolimpun ulkopuolella polkimen kohdalla ei ollut sitä tappia, joka estää ketjun menon polkimen väliin.Metallimiehellä teetätin sen.
Olisikohan ketjun nousu vielä helpompaa isommalle rattaalle jos näissä olisi ne ns. nostonystyrät ulkorattaan sisäpuolella ?
Ketjut vaihdoin ( vanha menee uusiokäyttöön muihin pyöriin ) Ketjua mäni 114 linkkistä 3 kpl ja 16 linkkiä neljännestä.
Toisen suojaputken otin istuimen alta pois,laitoin suojalevyn päälle ettei irtotavarat jumiudu ketjuun.
Vaikeetahan se meno vielä on, mutta kyllä se siintä vielä lähtee kulkemaan. :D
Hankaavaa ajoittaista muovimaista ääntä esiintyy vieläkin polkiessa oisko se tuo muovinen keskiö paska?? jo alunperin. Salapoliisi työtä vaatii :D


Re: DF XL

Lähetetty: 31 Maalis 2016, 09:20
Kirjoittaja Wacky

Nämä isot rattaat ei ole minkään ison valmistajan tekemiä eli niissä ei ole mitään nostoa helpottavia "teknologioita" sen takia. Tappikin puuttuu jotta voittot on suurempia kun ei tarvii tehdä kuin yksi osa.


Re: DF XL

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 08:38
Kirjoittaja Velonautti

Kattokopalla ollaan ajeltu vielä lenkit/työmatkat. Kevätkelit olleet aika haasteellisia tähän asti. Kondensoituu (hikeä) kosteutta runsaasti sisälle. Lattialla
lainehtii vettä pahimmillaan. Ilmanvaihto täysin riittämätöntä.
Tunnin lenkin jälkeen olo on kuin ois käynyt vaatteet päällä suihkussa. (Hikoilen runsaasti ) No, eipähän ole kylmä ollut :D
Hyvää ollut visiirin säätö, kätevästi voi ajon aikana nostaa sitä ylös astettain, etenkin ylämäissä saa happea enemmän ja tuuletusta koppiin, huuretta poistaa.
Muovimainen hankaava ääni katosi/vaimeni, kun suihkuttelin ohutta öljyä, joka koloon ja rakoseen kampien ja keskiön ympärillä oleviin kohteisiin.


Re: DF XL

Lähetetty: 12 Huhti 2016, 09:50
Kirjoittaja Velonautti

Eilen tuli ajettua pitempi lenkki 141km. Kympin kohdilla euvaihdetta vaihtaessa, ketjut putosi hammastetulta eturissalta pois :twisted:
Kokeilin sukellustyyliä tällä kertaa.Ketjut ylsi laittaa juuri juuri paikalleen sisäänmenoaukon kautta takaisin.
Konepellin ja kymmenen pultin kautta laitto,tien vieressä ei ole niitä mukavimpia hommia.
En tiedä onko ajotaidot ruostuneet vai kopastako johtuu, kovemmilla vauhdeilla kun suoraan pitäisi mennä,mutta yht´äkkiä kulku lähtee viemään vasemmalle tai oikealle.
Johtuuko kaltevista tienpinnoista, tuulesta vai aurauskulmista ? Ilmiö tulee vain äkisti ja ajoittain.
Kopalla ajo ainakin sivutuuli saattaa pahentaa vakautta jonkin verran.


Re: DF XL

Lähetetty: 12 Huhti 2016, 10:26
Kirjoittaja vaaka

Ilmatieteenlaitoksen sivuilla näkyy tuulen mittaustulosten käyrät yli vuorokauden ajalta. Minkälaisia nopeuksia oli ajoaikaan?


Re: DF XL

Lähetetty: 12 Huhti 2016, 20:47
Kirjoittaja Velonautti
vaaka kirjoitti:

Ilmatieteenlaitoksen sivuilla näkyy tuulen mittaustulosten käyrät yli vuorokauden ajalta. Minkälaisia nopeuksia oli ajoaikaan?

Eilisen tuuli nopeuksista en tiedä, mutta omat nopeudet liikkui siellä 15 - 75 km/ h
Keskinopeus oli 39,5 km/h


Re: DF XL

Lähetetty: 12 Huhti 2016, 20:52
Kirjoittaja vph
Velonautti kirjoitti:

Keskinopeus oli 39,5 km/h

Aika haipakkaa kulkee kone, huh!


Re: DF XL

Lähetetty: 13 Huhti 2016, 00:56
Kirjoittaja ajarmala
vph kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:

Keskinopeus oli 39,5 km/h

Aika haipakkaa kulkee kone, huh!

Veikkaan, että liikkeellepaneva moottorikin on hyvässä kunnossa... Taino, kone, moottori... lienee sana asia.