Sivu 9/17

Re: SH30

Lähetetty: 29 Elo 2016, 10:24
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Noi muuten käyttää putkena 60mm putkea 1 millin seinämällä.

Kukapa ei käyttäisi, jos sellaista jostain saisi ostaa. :(

Itseasiassa noi Novosportin jätkät myy sitä myös rakentajille. Joten niiltä saisi - mutta taas nää normaalit kuljetuskulut etc.


Re: SH30

Lähetetty: 29 Elo 2016, 11:21
Kirjoittaja irakas

Tuskin käyttäisin millin vahvuista putkea, kun sen hitsaaminen on hankalampaa kuin 1,5 mm:n putken. :roll:


Re: SH30

Lähetetty: 29 Elo 2016, 14:55
Kirjoittaja irakas

Olin tuossa lenkillä SH26:lla. Kokeilin ohjausta suoraan raidetangosta. On kyllä aika paljon voimaa vaativa, kun ei ole varsinaisia kädensijoja. Saa nähdä toimiiko SH30:ssä. Jos on liian raskas, on onneksi mahdollisuus muuttaa yläohjaukseksi. :roll:


Re: SH30

Lähetetty: 30 Elo 2016, 13:04
Kirjoittaja irakas

Muutin vielä istuimien rakennetta sellaiseksi, että niiden etäisyyden säätö polkimista olisi mahdollista. Kokonaispituus pieneni 10 cm. Istuimen ja selkänojan liitoskohta on tarkoitus vahvistaa kulmateräksellä ellen sitten laita istuinta ohuimmista vaneereista liimaamalla.


Re: SH30

Lähetetty: 30 Elo 2016, 13:38
Kirjoittaja PW

Näyttää hienolta, kuitenkin ehotan uudestaan keskiötä rungon alapuolelle jos kerran tarkotus taakse istuttaa huonojalkasia vanhuksia - ei tartteis jalkaa nostaa ketjun yli. Tuskin etuvaihtajaa tuossa tarvitaan, yks ratas eteen. Takahaarukkaa joutunee kyllä taittamaan, ett ketjun saa menemään ali.


Re: SH30

Lähetetty: 30 Elo 2016, 20:46
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Näyttää hienolta, kuitenkin ehotan uudestaan keskiötä rungon alapuolelle jos kerran tarkotus taakse istuttaa huonojalkasia vanhuksia - ei tartteis jalkaa nostaa ketjun yli. Tuskin etuvaihtajaa tuossa tarvitaan, yks ratas eteen. Takahaarukkaa joutunee kyllä taittamaan, ett ketjun saa menemään ali.

Jos keskiön asentaa rungon alapuolelle, rupeavat kantapäät raapimaan maata. Keskiön voisi saada jonkin verran alemmaksi, jos runkoputkea pudottaisi hieman alemmaksi.


Re: SH30

Lähetetty: 31 Elo 2016, 05:16
Kirjoittaja vaaka

Loppuisiko kantapääraapiminen tosi lyhyillä kammilla? Silloin tosi kevyellä välityksellä tosi huonokuntoinenkin saattaisi avustaa etenemistä, jos pääasiallinen tehon tuotto tulee edestä. Näin kjntoutusvälineessä voisi melkein ketä vain kuljettaa. Jos takana oleva väsyy, voi polkea, kun jaksaa. Ylämäkiin voimat säästäen?


Re: SH30

Lähetetty: 31 Elo 2016, 06:44
Kirjoittaja irakas

Kampien pituus on piirustuksessa nyt 120 mm. Tuskin lyhyempiä kannattaa kokeilla. Kun laittaa kampikeskiön siirrettäväksi putkiklemmareilla, voi sen sijaintia rungon alapuolelle kokeilla.


Re: SH30

Lähetetty: 31 Elo 2016, 07:42
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:

Kampien pituus on piirustuksessa nyt 120 mm. Tuskin lyhyempiä kannattaa kokeilla. Kun laittaa kampikeskiön siirrettäväksi putkiklemmareilla, voi sen sijaintia rungon alapuolelle kokeilla.

Miulle kelpaa noinkin, hyvä siitä tullee :mrgreen:


Re: SH30

Lähetetty: 03 Syys 2016, 12:30
Kirjoittaja irakas

Olisikohan tässä lopullinen piirustus SH:sta. Näyttäis siltä, että kokonaisleveyttä voisi pienentää. Se on nyt 110 cm. Pituus on 207 cm. Mahtuu juuri hissiin. Ensi tiistaina pääsee taas kansalaisopistolle hitsaileen.


Re: SH30

Lähetetty: 03 Syys 2016, 12:57
Kirjoittaja jori

Hyvältä näyttää. :)
Pariin kohtaan vielä ehdottaisin muutosta.
Kuvassa sisemmät etumaiset ohjauskahvat on piirretty yhdyspuomin yläpuolelle, vaikka ne sivukuvassa ovat alla ja mekanismin kannalta pitää ollakin alla, muttei noin lähellä. Ohjausvarsi ja raidetanko ovat korkeussuunnassa niin lähellä yhdyspuomia, että ohjauskahva ottaa kääntyessä kiinni yhdyspuomin alapintaan, eikä ohjausmekanismi käänny kuin vähän. Ehdotan ohjainvarren siirtämistä alemmas ja sen pientä pidentämistä ja ohjainkahvojen kääntämistä vinoon takaa nousevaan asentoon, jolloin niihin paremmin ulottuu, vaikka ohjainvartta hieman pidennetään ja siirretään alemmas.Viisto aseno on ergonomisestikin mukavampi. :)
Toinen epäilyttävä seikka liittyy takahaarukan kestävyyten ilman pystytukea. Tässä pyörässä takapyörän päällä on kuitenkin tavalliseen polkupyörään nähden tuplakuorma. Minä laittaisin kevyet "tikut" takahaarukasta takaistuimen alle. Tuonne istuimen allehan voi noiden tikkujen päähän laittaa vaikka kumijoustimet, jos tuntuu tarpeelliselta. :?


Re: SH30

Lähetetty: 03 Syys 2016, 21:56
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:

Hyvältä näyttää. :)
Pariin kohtaan vielä ehdottaisin muutosta.
Kuvassa sisemmät etumaiset ohjauskahvat on piirretty yhdyspuomin yläpuolelle, vaikka ne sivukuvassa ovat alla ja mekanismin kannalta pitää ollakin alla, muttei noin lähellä. Ohjausvarsi ja raidetanko ovat korkeussuunnassa niin lähellä yhdyspuomia, että ohjauskahva ottaa kääntyessä kiinni yhdyspuomin alapintaan, eikä ohjausmekanismi käänny kuin vähän. Ehdotan ohjainvarren siirtämistä alemmas ja sen pientä pidentämistä ja ohjainkahvojen kääntämistä vinoon takaa nousevaan asentoon, jolloin niihin paremmin ulottuu, vaikka ohjainvartta hieman pidennetään ja siirretään alemmas.Viisto aseno on ergonomisestikin mukavampi. :)
Toinen epäilyttävä seikka liittyy takahaarukan kestävyyten ilman pystytukea. Tässä pyörässä takapyörän päällä on kuitenkin tavalliseen polkupyörään nähden tuplakuorma. Minä laittaisin kevyet "tikut" takahaarukasta takaistuimen alle. Tuonne istuimen allehan voi noiden tikkujen päähän laittaa vaikka kumijoustimet, jos tuntuu tarpeelliselta. :?

Joo, minähän näitä kuvia piirtelen sillä tavalla vääräoppisesti ikäänkuin materiaalit olisivat läpinäkyviä. Niinkuin allaolevassa kuvassa näkyy ohjainvarren ja raidetanngon yhtymäkohta on kovin ahdas, kun olen koittanut varata lokasuojillekin tilaa. Ojainvartta saa myös pidennettyä laskemalla emäputkea hiukan alemmaksi. Yhdyspuomia voi myös nostaa hiukan korkeammalle.

Ohjainkahvat ovat raidetankoon liitettäviä nousukahvoja http://www.motonet.fi/fi/tuote/381649/P ... taalumiini, jotka oikaistaan suoraksi ja vähän pitemmiksi. Liikuteltavina ne voidaan säätää sopivalta tuntuvaan kulmaan.

Petrikin tuolla aikaisemmin ehdotteli takaistuimen tuentaa haarukoista. En ole niitä piirtänyt, kun tuntuivat niin pököiltä, mutta tikun ohuina ne varmaan näyttäisivät paremmilta.


Re: SH30

Lähetetty: 04 Syys 2016, 07:31
Kirjoittaja PW

Kuva
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=588621AD
Ranskalaisten versio aiheesta;) - pystäriversio, idea sama mutta nojapyörä puuttuu. Niin lähellä mutta kaukana :mrgreen:


Re: SH30

Lähetetty: 11 Syys 2016, 07:59
Kirjoittaja irakas

Olen tässä miettinyt tarviiko tällaisessa nelipyörävekottimessa etupyöriin positiivista jättöä ollenkaan. Jos sen jättäisi pois, saisi ohjauksen kai kevyemmäksi, koska arvelen, että tällainen raidetanko-ohjaus voi olla raskaaampi, jos jättöä on. Jos laittaisi negatiivistä jättöä olisi kai taluttaminen helpompaa, kun etupyörät itseohjautuisivat.


Re: SH30

Lähetetty: 11 Syys 2016, 09:12
Kirjoittaja Vilijami

Ohjaus keikahtaa linkkuun kummallakin jätöllä taluttaessa. Keskitysjousi tai -kumi on mielestäni ratkaisu tähän.