Sivu 9/12
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 17 Joulu 2021, 15:58
Kirjoittaja jori
Tänään oli jäällä mainio valo, joten Reippailija otti pari kuvaa Näsijärven jäällä. Keli oli mahtava. Jäällä saattoi mainiosti ajaa pyörällä ja myös luistella. Luistimet ovat takana korissa. Ajoin pyörällä ensin tuonne vähän keskemmälle jäälle ja vasta siellä laitoin luistimet jalkaan ja heittäydyin luilelemaan.
Kuvista näkyy, miten pieni tämä tandempyörä oikeasti on. Nythän se on tavapyörämoodissa, mutta oikeasti se on helposti kahden, jopa parimetrisen ihmisen ajettavissa.
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 17 Joulu 2021, 17:21
Kirjoittaja Vilijami
On kyllä kompakti kaupunkitandem/tavarapyörä. Pystyhkö nojakulma ja polkimet matalalla.
Riittääkö selkänojaksi tosiaan pelkkä ohjaustanko?
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 08:24
Kirjoittaja jori
Kyllä tuo talvivaatteissa riittää, varsinkin kun siinä on putkieristevaahtomuovia pehmusteena päällä. Täytyy kuitenkin myöntää, että saisi olla kyllä ergonomisempi. Luultavasti tekisin tällä tietämyksellä tuosta selkänojaosasta kaksihaaraisen, jolloin siihen saisi helposti pingotettua hihnaa, tai kangasta välille verkkpenkkityyppiseksi selkänojaksi.
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 08:37
Kirjoittaja jori
Eilen asensin tuohon takapyöräksi vaihteettoman 36 V napamoottorin. Nyt se toimii juuri sopivasti avustaen 6S lipoakulla (22.2 V) Avustus on pehmeä ja äänetön, eikä vauhti ihan niin hurja, kuin tuolla vaihteellisella 24 V moottorilla, joka kaupunkiajossa oli vähän liikaa. 
Ajoinkin tässä muutaman päivän tuolla vaihteellisella Heintzmannilla 4S akulla. Se oli muuten hyvä, mutta tuo vapaakytkin reistaili silti, vaikka moottorin käynnisti vauhdissa. Kokeilin jopa auton ajovalopolttimoa etuvastuksena pehmentämässä käynnistysiskua, mutta ei sekään aivan riittänyt välttämään vapaakytkimen rusahtelua. Vapaakytkimetön ja vaihteeton ei rusahtele ja toimii pehmeästi ja äänettömästi. 
En saanut tuota vaihteetonta napaa sopimaan haarukkaan tandemmoodissa. Seiskalehtinen rataspakka oli liian paksu paketti ja olisi vaatinut leveämmän takahaarukan. Arvelisin, että viisivaihteinen, tai ohuempi kierrepakka olisi mahtunut. Nyt otin takapakan ja saman tien myös takaketjun pois. Olkoon talvikauden yhden hengen tavarapyöränä. 
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 11:53
Kirjoittaja Vilijami
En ihan täysin oivalla alennusvaihteellisen ja kytkimellisen napamoottorin hienoutta, vaikka muoti näyttää siihen menevän.
Parhaimmillaan vapaakytkimellinen napamoottori ois oikein pienenä, eli 100 wattisena. Silloin koko olisi jotain napadynamon luokkaa ja pyörää voisi käyttää ilman akkua luomuna tarvittaessa.
Mun nykyisessä yosepower 250w setissä käytän kakkostason avustusta, eli noin 96w tehoa.
Suoraveto on miellyttävä, äänetön ja vähemmän kuluvia/särkyviä osia. Toki painaa hieman enemmän. Suoravetomoottorissa voisi hyödyntää myös regenerointia, jolloin jarrutusenergia saataisiin talteen.
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 11:58
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: ↑20 Joulu 2021, 08:37
En saanut tuota vaihteetonta napaa sopimaan haarukkaan tandemmoodissa. Seiskalehtinen rataspakka oli liian paksu paketti ja olisi vaatinut leveämmän takahaarukan. Arvelisin, että viisivaihteinen, tai ohuempi kierrepakka olisi mahtunut.
Tällainen 3 lehtinen pakka on vain kierteen levyinen.
https://www.ebay.com/itm/363538038665? ... 2fEALw_wcB
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 12:50
Kirjoittaja jori
Tuo mahtuu varmasti, mutta todennäköisesti siihen mahtuu enemmänkin rattaita. Katsotaan sitten keväämmällä, ja kun tulee tarvetta tandemin takapaikan aktivoinmiselle. Tuossa on tilaa tällä hetkellä tuolta kierteen tyvipäästä mitaten n. 30 mm.
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 13:02
Kirjoittaja vetu
Hei!
Vapaakytkimen huonoon toimintaan vaikuttaa luultavasti liian jäykkä voiteluaine, tai lika. Polkupyörän vapaanavassa olen myös joskus korjannut rullien kuluttamat lovet liukupinnsta hiomalla. Ehdotan, että peset pois vanhan rasvan ja käytät ohutta öljyä, esim. automaattivaihteistoöljyä voiteluun,
Vesa 
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 15:01
Kirjoittaja jori
vetu kirjoitti: ↑20 Joulu 2021, 13:02
Hei!
Vapaakytkimen huonoon toimintaan vaikuttaa luultavasti liian jäykkä voiteluaine, tai lika. Polkupyörän vapaanavassa olen myös joskus korjannut rullien kuluttamat lovet liukupinnsta hiomalla. Ehdotan, että peset pois vanhan rasvan ja käytät ohutta öljyä, esim. automaattivaihteistoöljyä voiteluun,
Vesa 
Tuo on totta ja ollut tiedossakin. Ainoa ongelma tässä on, että kyseessä on yksisuuntalaakeri, jonka kiinnitystapa hammasrattaan ja akselin suhteen on epäselvä, joten purkaminen pestäväksi on vielä suunnitteluasteella. Hammasratas on muovia ja kiinnitystapa vaikuttaa kutustusliitokselta. Kiilaa ei ainakaan näy. Apua vastaanotetaan.

Tässä linkki moottorin purkuviestiin. viewtopic.php?p=151625#p151625
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 15:22
Kirjoittaja jori
Suoravetoinen hiiliharjallinen 36 V/250W kiinalainen napamoottori haukkasi 6S lipojännitteellä (22,2-25,2V) paljon vähemmän virtaa. Paikoiltaan lähtiessä 30 A ja rauhallisessa matkavauhdissa (17 km/h) lievään ylämäkeen 11 A.
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 16:08
Kirjoittaja Vilijami
Tarviiko tuota yksisuuntalaakeria saada irti? Eikö riitä että pölysuojan kampeaa irti pikkumeisselillä ja sitten liottelee crc/wd 40 tyyppisillä sprayvoiteluaineilla valaanrasvan pois?
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 16:48
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti: ↑02 Joulu 2021, 16:47
Tässä Heintzmannin vapaakytkin, joka reistaili. Näyttäisi olevan yksisuuntalaakeri. Vielä on hämärän peitossa, miten hammaskehä on kiinni tuossa ulkokehällä, ehkä liimalla ja miten tuo napaosa on kiinni. Yleensä noissa on kiilaura.
Tuossa jutussa väitetään, että ois vaan laakerilukitteella kiinni?
https://endless-sphere.com/forums/view ... 03&p=81664
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 17:04
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: ↑20 Joulu 2021, 16:48
jori kirjoitti: ↑02 Joulu 2021, 16:47
Tässä Heintzmannin vapaakytkin, joka reistaili. Näyttäisi olevan yksisuuntalaakeri. Vielä on hämärän peitossa, miten hammaskehä on kiinni tuossa ulkokehällä, ehkä liimalla ja miten tuo napaosa on kiinni. Yleensä noissa on kiilaura.
Tuossa jutussa väitetään, että ois vaan laakerilukitteella kiinni?
https://endless-sphere.com/forums/view ... 03&p=81664
Tuota juuri arvelinkin. Se pitää siis lämmittää irti. Pitäisi vaan tietää, millä lämpötilalla lähtee keskeltä, eikä hammaspyörän puolelta, tai pahimmillaan sulaa muovinen hammasratas. 
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 21:14
Kirjoittaja Härski
Mitäs jos ruikit injektioruiskulla laakerirasvaan jotain notkistetta kumin läpi vaan?
Moni vastaava ongelma on korjaantunut vähemmällä, tahi notkeammalla rasvalla. Tuskin tuon kumitiivisteen taakse likaa kuitenkaan on pääsyt.
Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi
Lähetetty: 20 Joulu 2021, 22:05
Kirjoittaja jori
Hyviä vinkkejä, jotka varmaan otan käyttöön myöhemmin. Taidan kuitenkin odotella kevätlämpimiä tuon vaihdemoottorin kanssa ja ajella suoravedolla talviajan. 