jooseha kirjoitti:Missään en muista nähneeni yläpäässä kolmiotukivartta ja alapäässä monivarsituentaa eli tm on ennakkoluuloton kokeilija
Mercedes on myös kokeillut kyseistä konstruktiota.
jooseha kirjoitti:Missään en muista nähneeni yläpäässä kolmiotukivartta ja alapäässä monivarsituentaa eli tm on ennakkoluuloton kokeilija
Mercedes on myös kokeillut kyseistä konstruktiota.
kemppes kirjoitti:Heinoa jälkeä. Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne. Vaatiiko se navoilta erityistä, jousiliike aiheuttaa pientä pyörän sivuelämistä ?
Navat ovat "normaalia" kaupan tavaraa 20 mm:n läpimenevällä akselilla.
jooseha kirjoitti:kemppes kirjoitti:Tuo etupään rakenne ja toiminta on minulle uusi vaikkakin ymmärtääkseni velomobiileissa etc paljon käytetty McPherson rakenne.
McPhersonit on joustintuilla, jotka tästä puuttuu. Missään en muista nähneeni yläpäässä kolmiotukivartta ja alapäässä monivarsituentaa eli tm on ennakkoluuloton kokeilija
Edit Tai ylhäällä ei ole edes kolmiotukivartta vaan kaksi poikittaista ja pituussuuntainen tuenta puuttuu ellei sitä ole ajateltu yläukivarsien ottavan rungosta.
Härski kirjoitti:Ja lisäyksenä.. Saman toimii myös kiihdyttävissä voimissa vastakkaisees suuntaan. Joten oletettavissa on jonkinasteista polkuvoiman hukkaa ko. rakenteen joustoihin..?
Kiihdyttäessä ei ketjuvetoisessa tule olkatukeen kiertoa ja pitkittäiset voimat on otettu haltuun pitkittäistuella navan kohtaa. Jarruvoimien suhteen mulla oli sama epäilys, mutta päädyin siihen että tähän tulee vain etujarrut
Ylätukivarsien on ajateltu hoitavan pituussuuntaisen tuennan. Riittääkö niiden jäykkyys tähän, se jää nähtäväksi. Jos ei, niin sitten jäykistetään. Takapään osalta jarruvoimat ovat pienemmät kuin etupäässä.
Eli taaksekin on kaavailtu jarruja...
Olemassa olevaa kopioimalla ei synny mitään uutta .
jooseha kirjoitti:Kiihdyttäessä ei ketjuvetoisessa tule olkatukeen kiertoa
Hups. Tais tulla pikaistuksissaan ajatusbugi!
Vilijami kirjoitti:Riittääkö etuyläpään nivelessä liikevara ohjaukselle? Aika ennakkoluuloton asennussuunta.
Tähän jäi vastaamatta: etupyörät kääntyvät niin vähän, että nivelvarren liikevaran pitäisi riittää juuri ja juuri.
Kinnerin kokonaisleveyttä en halunnut kasvattaa yli 85 cm:n, ja veivikampisysteemi sivulla kulkevine ketjuineen vie oman tilansa. Kun tähän lisää vielä 507-kokoiset kiekot, niin tuloksena on kankeasti kääntyvä vekotin . Koetan selviytyä sen ominaisuuden kanssa...
Sehän alkaa näyttää pikkuhiljaa ajoneuvolta :
Hieno on!
Kääntyykö Alastaron neulansilmästä?
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
On, on Oliks tää jo diylistalla?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mahe kirjoitti:Hieno on!
Kääntyykö Alastaron neulansilmästä?
On varmaan hiinä ja hiinä... .
PW kirjoitti:On, on
Oliks tää jo diylistalla?
Näkyi olevan, päivämäärällä "26 Joulu 2017" (1CV:n viestiketju aloitettu tuolloin).
Renkaat näyttää sopivan kokoisilta tähän.
Joko koitit istua kyytiin ?
Tuntuuko siltä, että kestäisi ?
T:Jere
takakeno kirjoitti:Renkaat näyttää sopivan kokoisilta tähän.
Joko koitit istua kyytiin ?
Tuntuuko siltä, että kestäisi ?
T:Jere
Toki toissailtana tuokin tuli heti kokeiltua.
Ennakkoon arvelutti, josko jousitus tekisi kyytiin astumisesta huojakasta ja heiluvaa.
Vaan eipä kuitenkaan, ilmajousissa tuntui olevan sen verran sisäistä kitkaa, ettei kulkupeli heilahdellut holtittomasti.
Etujousien kohdalta sai otettua hyvin tukea kyytiin mennessä ja poistuttaessa.
Vanerirunko varmasti kestää, mutta sen "elämisen" (vääntyilyn) määrä selviää vasta kun pääsee testiajolle.
Siihen kuluu vielä hyvä tovi...
Lähiaikoina tehtävälistalla:
1) rungon modaaminen niin, että isokoinen NuVinci-vaihdenapa mahtuu paikalleen keskiakseliksi (mitoituksessa käytetty sirompaa Alfine-napa)
2) vaihdenavan kiinnikkeiden rakentelu
3) ketjupyörät ja ketjut paikalleen (ketjunkiristäjät varmaan vasta myöhemmin)
4) ohjausvipujen paikoitus ja tekeminen
5) jarrusatuloiden kiinnityskorvakkeet olkatukiin (vähintään eteen näin aluksi)
6) jarrukahvojen kiinnitys (tuplajarrukahvat per ohjausvipu -> vaatinee omanlaisensa kiinnikkeet)
7) ensimmäinen testiajo viimeistään tässä vaiheessa (tod.näk. malttamattomana tullut kokeiltua jo ennen jarrujen laittoa...)
jne...
Mitoista sen verran, että raideleveydeksi tuli hitusen vajaa 75 cm (ennen aurauskulmien säätöä ja muuta virittelyä).
Etu- ja takapään raideleveysero puolisen senttiä.
Väliakselin tienoon "avarrusta", nyt mahtuu NuVinci-napa paikalleen.
Seuraavaksi vuorossa navan kiinnikkeet.
Vaihdenavan kiinnikkeet ja ketjunkiristäjä etummaiselle ketjulle: