Re: MBB-tavaratandem
Siinä viel keulan kuva, suunnittelua varten.
Haarukkaa pitäs varmaan kaventaa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Siinä viel keulan kuva, suunnittelua varten.
Haarukkaa pitäs varmaan kaventaa.
Piirros keulasta, etuhaarukkaa pitänee nostaa pystympään, ett tulee kammille ja ketjulle tilaa mutta muutenhan tuo näyttäs toimivan.
PW kirjoitti:Pastori kirjoitti:Haarukat kii. Penkki puristimilla.
Penkin kulma on 35.
Akseliväli 115 senttiä.
Penkin korkeus n. 70 senttiä
Poljinkeskiön korkeus 75 senttiäpommi4.JPG
Sieltähän ne mitat löyty, penkin ja keskiön korkeuden voinen kopioda tuosta
Laittaisin alemmaksi - penkkiä siis. Terppa on pari senttii lyhempi?
Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Pastori kirjoitti:Haarukat kii. Penkki puristimilla.
Penkin kulma on 35.
Akseliväli 115 senttiä.
Penkin korkeus n. 70 senttiä
Poljinkeskiön korkeus 75 senttiäpommi4.JPG
Sieltähän ne mitat löyty, penkin ja keskiön korkeuden voinen kopioda tuosta
Laittaisin alemmaksi - penkkiä siis. Terppa on pari senttii lyhempi?
Joo mutt tää eka tulee ittelle harjotusversio samalla ja Terpalle sitten viilaillaan ylimääräset pois - tässä ketjussa valmistuu siis kaks pyörää joista tää oma ei oo tandemi.
Irrotin tuon hepatun olkaputken jos haarukan yläpäätä kaventaa, pitää haarukkaputkia myös muotoilla/taittaa, ettei ota levyjarruun, eikä rattaisiin.
Ehkä teen yläputken keskiölle, ensin paikoilleen ja lopuksi haarukat kohilleen.
Nyt pitäs jostain jemma nimisestä paikasta löytää 20mm poranterä, ni sais ohjausakselille tehdä kouran.
Vielä pälkähti mieleen, olis nuo Räyhäkästä jääneet omatekoset kammet - ratas jää haarukan sisäpuolelle
Ei paljoo edenny tänään, kaluja ja tarpeita etsiessä män päivä. Sain kuitenkin oikastua 40*20mm haarukkaputkista lommot, parin reijän kohdalta - löin taltan läpi putkesta ja niistä tuli aika siistit. Dropparitkin heppasin kahden putken päähän ja vielähän tässä on valoa pari tuntii
Nyt on Terpan runko pukilla, tekeillä - takahaarukka ja penkinalus kulma hepattuna. Ylimäärästä mietintää kun aateltava valmiiks myös.tandemperän toimivuus - ketjulinja ym. Nyt n. 1820mm akseliväli, samaa luokkaa ku 2WR:ssä - voi olla, ett tandem perä pitää tehdä vähän pidempi ku läskit "syö" tilaa kuskeilta. Toisaalta vähän lyhyemmät kuskit ku meijän pyörässä.
Etupäätä mittailin ja oletin, ett Terpan keskiö olis penkin reunasta 650mm - sillon penkin sais noin 630mm korkeudelle ja keskiö n. 650mm.
Otsikonmukainen "Terppaversio", tavaraperällä.
Piirtämällä palikoita paikoilleen. Akseliväliä aikasemmin tuossa pyörittelin mutt sehän ei oo tässä niin pilkulleen, koska tästä tullee katkastava ja samalla varmaan pituutta voi vähän säätää. Etukeskiöstä pitänee tehdä säädettävä kun penkille on hankala tehdä pituus säätöä, tai siitä tulee ainakin ruma ja turhaa rautaa kuluu.
Ps. eturatas menee varmaan kauemmas eteen, loppu kuva vähän kesken.
Pyöreää putkea. Helppo tehdä penkkiin etäisyyssäätö, kun hitsaa tuet pakoputkiklemmareihin eikä runkoon.
Siihen klemmariin ku hitsaa pätkän putkea, prikkoja ja pistää pultin ni saa kallistuksen säädönkin:
Jukka
jooseha kirjoitti:Pyöreää putkea. Helppo tehdä penkkiin etäisyyssäätö, kun hitsaa tuet pakoputkiklemmareihin eikä runkoon.
Niin, siitä klemmarikiinnikkeestä pitää vaan tehdä kauheen korkee, siksi kuvittelin laittavani kiinnikkeen tuohon vinoon runkoputkeen. No pitää ottaa penkki esille ja mittailla.sen kanssa.
jviirret kirjoitti:Siihen klemmariin ku hitsaa pätkän putkea, prikkoja ja pistää pultin ni saa kallistuksen säädönkin:
Ei tarvi edes hitsata, jos ei jaksa Parin pyörään olen tehnyt noin ja ei ole ollut ongelmia.
Säädön tarpeellisuuteen en usko. Ei sitä kuitenkaan tule säädettyä, vaan se on samassa kohtaa kokoajan. Etäisyys kampiin ja ohjaustangon paikka muuttuvat samalla eli pieneltä tuntuva säätäminen onkin oikeasti iso työ.
Säätömahollisuutta suunnittelen siksi kun joudun tekemään pyörän, ilman kuskia - pieni säätö olis hyvä olla.