Re: Käytätkö kypärää?
Ei oo kovin hyvä homma ruuvailla kypärään mitään ylimääräistä: http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119493 ... amman.html
Jukka
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ei oo kovin hyvä homma ruuvailla kypärään mitään ylimääräistä: http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119493 ... amman.html
Jukka
jviirret kirjoitti:Ei oo kovin hyvä homma ruuvailla kypärään mitään ylimääräistä: http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/119493 ... amman.html
Näinhän ne spekuloi. Omat "action"-kamerat ja takavalot on olleet kiinni tarranauhoilla tai sisäkumista leikatuilla suikaleilla. Tarkoitus on että jos kolahtaa niin varisevat ennemmin pois kuin painuvat läpi kalloa vasten...
Mitä ihmettä? Auto lähettää viestejä pyöräilykypärään
Lauantai 27.12.2014 klo 09.11
Volvo ja kumppanit esittelevät tammikuussa polkupyöräilijän kypärän, joka saa varoitusviestejä lähestyviltä autoilta.
Auton tuulilasiin ilmestyy polkupyörän kuva, kun kypäräpää lähestyy ns. pimeästä kulmasta.
Auton tuulilasiin ilmestyy polkupyörän kuva, kun kypäräpää lähestyy ns. pimeästä kulmasta.
Polkupyöräilijä saa varoituksen kypäräänsä - valo syttyy...
Polkupyöräilijä saa varoituksen kypäräänsä - valo syttyy...
Kyseessä ei ole aikaistettu aprillipila, vaan auton ja kypärän välistä keskustelua puuhaavat Volvo, ruotsalainen POC-yhtiö ja Ericsson kertovat, että kyseessä on autoteollisuudessa ennen näkemätön turvallisuustekniikka.
Tekniikka muodostuu autosta eli tässä tapauksessa Volvosta sekä kypärästä, joiden välillä on kaksisuuntaista tiedonsiirtoa.
Hieman ufolta kuulostava järjestelmä käyttää hyväkseen jo olemassa olevaa Volvon City Safety -järjestelmää.
Volvoissa on jo vuoden 2013 keväästä lähtien ollut pyöräilijöiden havaitsemistoiminto, joka pystyy tunnistamaan pyöräilijän tutkan ja kameran avulla. Törmäyksen uhatessa auto jarruttaa automaattisesti.
Nyt esiteltävässä hankkeessa pyöräilijän kännykkäsovellus lähettää auton City Safety -järjestelmälle tietoa pyöräilijän sijainnista. Sijainti jaetaan Volvon pilvipalvelun kautta autoon, ja vaikka kuski ei esimerkiksi pimeyden takia näe pyöräilijää, niin nyt hän saa varoituksen pyöräilijästä tuulilasiin. Pyöräilijää puolestaan varoitetaan lähestyvästä autosta kypärään asennetulla varoitusvalolla.
Google-mainokset
Halvat asunnot Fuengirola
Löydä nyt loma-asuntosi helposti. Takuulla halvin hinta - Testaa!
hotels.momondo.fi/Fuengirola
Raymond on verkossa
Vuoden 2014 kaunein aikakauslehti. Raymond on täällä. Lue ilmaiseksi.
www.raymond.fi
Järjestelmää esitellään CES -messuilla Las Vegasissa 6.-9.2015.
PENTTI J. RÖNKKÖ
Hienoa, nyt sitten voi hyvällä omatunnolla ajaa niiden pyöräilijöiden yli, joilla ei ole radiolähettimellä varustettua kypärää päässään tai sijainnin ilmoittavaa kännykkäohjelmaa päällä kännykässään, joka on oltava aina mukana ja siinä aina virtaa, lakiseuraumusten uhalla. Lainsäätäjäkin varmasti innostuu määräämään tuollaisen kypärän ja kännykkäsovelluksen pakolliseksi kaikille pyöräilijöille ja harkitsee pakon ulottamista kävelijöihin, jotta autoilijoiden turvajärjestelmä toimisi myös kävelijöiden ja muiden köyhien havaitsemisessa. Ennen autoissa oli ikkunat ja peilit, joista piti katsoa silmällä, mitä ulkopuolella tapahtui, nyt se näyttävät muuttuneen tarpeettomaksi. Luultavasti ajokortin saadakseen ei tarvitse enää nähdä tai kuulla mitään, koska turvajärjestelmä tunnistaa kyllä radiolähetinpäiset kansalaiset -muilla ei ole väliäkään.
Tossa taitaa olla sama kuin monessa muussa turvallisuus"parannuksessa". Aluksi turvallisuus paranee, koska ihmiset ajavat kuten ilman parannusta, mutta ajan kuluessa kuljettaja oppii ajamaan "parannukseen" luottaen ja on ongelmissa ilman sitä.
Hyvä esimerkki on teiden auraus. Nykyään pyritään pitämään vilkkaat ajotiet jokseenkin sulana. Ihmiset eivät saa siis mahdollisuutta tottua liukkaalla ajamiseen ja sen huomaa heti kun keli on semmoinen ettei aurakalusto riitä pitämään teitä puhtaina.
Laitampa tähän ketjuun:
Vähän siis kopsahti kypäräkin tiehen kun pari viikkoa sitten kaaduin: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 435#p66499
Styroksissa ei mitään jälkeä ja "suojamuovikin" varmaan vanhuuttaan hajosi. Aika hauraan oloista muovia kun on vuosikausia vanha...
Jukka
Terveiset Jyväs raitilta kaikille vastaranna kiiskeille.
Ulkokuori on ehjä, mutta mites sisäosat? Aivoja kovat kypärät ei juurikaan suojaa. Kalloa kylläkin.
Nojanalle kirjoitti:Terveiset Jyväs raitilta kaikille vastaranna kiiskeille.
Onpa vastenmielinen rallatus. Jos ei tuon jälkeen rupea käyttämään... AUTOA, on oikeasti kovapäinen.
PS. Liikenneturva on Autoliiton filiaali.
jori kirjoitti:PS. Liikenneturva on Autoliiton filiaali.
Aatteellinen yhdistys ja aattellisuus poistaan järjen ajattelusta Ajatus kuitenkin kaunis.
Nyt "ne" suunnittelee kypäräpakon kumoamista: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/ ... omaatuntoa
Itse jatkan kypärän käyttämistä kun just tuli uusikin ostettua
Jukka
jviirret kirjoitti:Nyt "ne" suunnittelee kypäräpakon kumoamista: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/ ... omaatuntoa
Itse jatkan kypärän käyttämistä kun just tuli uusikin ostettua
Minä tästä jo Liikennepolitiikkaa ketjussa mainitsin. Saan vihdoinkin ruveta käyttämään kypärää, kun ei enää tarvitse poliittisista syistä jättää käyttämättä.
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Nyt "ne" suunnittelee kypäräpakon kumoamista: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/ ... omaatuntoa
Itse jatkan kypärän käyttämistä kun just tuli uusikin ostettuaMinä tästä jo Liikennepolitiikkaa ketjussa mainitsin. Saan vihdoinkin ruveta käyttämään kypärää, kun ei enää tarvitse poliittisista syistä jättää käyttämättä.
Oliko malli jo valittu?
Pastori kirjoitti:jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Nyt "ne" suunnittelee kypäräpakon kumoamista: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/ ... omaatuntoa
Itse jatkan kypärän käyttämistä kun just tuli uusikin ostettuaMinä tästä jo Liikennepolitiikkaa ketjussa mainitsin. Saan vihdoinkin ruveta käyttämään kypärää, kun ei enää tarvitse poliittisista syistä jättää käyttämättä.
Oliko malli jo valittu?
Eipä hätäillä vielä. Eihän tuo lakiehdotuskaan ole vielä valmis. Eikös nämä olleet vasta ennakkotietoja. Pitää säilyttää linja, kunnes homma on hoidettu ja laki muutettu.